REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

TAX FREE – zmiany od 1 kwietnia 2011 r.

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
TAX FREE
TAX FREE

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. wchodzą w życie kolejne zmiany w podatku VAT. Nowelizacja zawarta została w ustawie z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Wśród zmian pojawiają się między innymi nowe regulacje dotyczące procedury szczególnej w systemie zwrotu podatku podróżnym (TAX FREE).

Przy okazji omawiania pojawiających się nowości w określonym wyżej zakresie warto wskazać na kilka podstawowych elementów dotyczących tej procedury.

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy regulujące zwrot VAT podróżnym stanowią implementację przepisów unijnych. Celem tych regulacji było osiągnięcie między innymi wzrostu zakupów przez obywateli spoza Unii Europejskiej. Efekt ten miał być osiągnięty poprzez zwrot podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione poza terytorium Wspólnoty.

Przedmiotowa instytucja często określana jest mianem eksportu detalicznego, z uwagi na fakt, iż prawo do zwrotu podatku przysługuje nabywcom - osobom fizycznym niemającym stałego zamieszkania na terytorium UE.

Już z powyższego wynika, iż taka konstrukcja przepisów jest korzystna zarówno dla dokonujących sprzedaży podatników oraz osób dokonujących u nich zakupów. Podatnicy mają bowiem poszerzony krąg klientów, może więc nastąpić zwiększenie obrotu.

Natomiast nabywcy mogą odzyskać zapłacony przy nabyciu towaru podatek VAT, jeśli udokumentują jego wywóz poza granice Wspólnoty – w konsekwencji zakup staje się korzystniejszy cenowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej na ten temat w poradniku: Zwrot VAT podróżnym

Sprzedawca aby mógł dokonać sprzedaży w systemie TAX FREE musi spełnić pewne warunki. I tak m.in. powinien być zarejestrowany jako podatnik VAT, prowadzić ewidencję obrotu przy użyciu kasy fiskalnej, zawiadomić urząd skarbowy o miejscu, gdzie będzie podróżnym zwracany podatek.

Do dokonania zwrotu podatku uprawniony jest sprzedawca towaru. Może on dokonać takiego zwrotu wyłącznie w odniesieniu do towarów przez niego sprzedanego.

Ustawodawca dopuścił również sytuację, w której zwrotu podatku dokona jednostka, której przedmiotem działalności jest zwrot podatku VAT. Jest to więc sytuacja, w której podmiot taki nie dokonuje sprzedaży, ale posiada uprawnienia do zwrotu podatku. Co ważne, sprzedawca, czy wspomniana wyżej jednostka, by móc dokonać zwrotu podatku VAT musi osiągnąć w poprzednim roku podatkowym obrót przekraczający 400.000 zł.

Wspomnieć w tym miejscu można, iż w sytuacji, gdy podatnik nie spełnia warunku dotyczącego osiągniętego obrotu może dokonywać zwrotu wyłącznie w odniesieniu do sprzedaży dokonanej podróżnemu w roku podatkowym, w którym ten warunek spełniał.

Zwrot podatku następuje, gdy podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Kolejnym warunkiem jest przedstawienie imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, który oprócz wpisanej kwoty podatku zapłaconego przy sprzedaży towarów, zawiera również pieczęć granicznego urzędu celnego zaopatrzoną w numerator, potwierdzającą fakt wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty.

Potwierdzenie wywozu towaru na dokumencie TAX FREE przez graniczny urząd celny następuje po okazaniu przez podróżnego wywożonego towaru i sprawdzeniu danych wpisanych w tym dokumencie z danymi z paszportu. Do przedmiotowego dokumentu powinien być dołączony paragon z kasy fiskalnej.

REKLAMA

Podatnik po otrzymaniu dokumentu TAX FREE, w którym potwierdzono wywóz towaru poza granice Wspólnoty, dokonuje zwrotu podatku. Jeśli podróżny otrzyma zwrot w miesiącu, w którym nastąpiła dostawa towaru – uwzględnia powyższe w deklaracji za ten miesiąc.

Jeśli zwrot nastąpił w okresie późniejszym jest upoważniony do korekty podatku od tej sprzedaży. Korekta nie może być dokonana później niż po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Wśród zmian jakie pojawią się w regulacji opisanej wyżej procedury wspomnieć należy o umożliwieniu od 1 kwietnia 2011 r. dokonywania zwrotu podatku podróżnym nie tylko w gotówce lecz również w formie bezgotówkowej.

Zwrot będzie więc mógł być dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej. Jak podano w uzasadnieniu – zmiana w tym zakresie jest konsekwencją postępu technologicznego w zakresie rozliczeń finansowych. Taka forma zwrotu podatku jest wygodniejsza dla podróżnego, gdyż otrzyma on zwrot w narodowej walucie, po przeliczeniu ze złotych.

Nowe regulacje wprowadzają obowiązek posiadania dokumentu potwierdzającego zwrot podatku podróżnym w formie bezgotówkowej. Wzór takiego dokumentu zostanie określony w przepisach wykonawczych do ustawy o VAT.

Przedmiotem rozbieżności w dotychczasowej praktyce była kwestia w rozliczeniu za jaki miesiąc podatnik powinien złożyć korektę deklaracji, w której rozlicza sprzedaż w systemie TAX FREE.

Dotyczy to rzecz jasna przypadków, kiedy zwrot podatku nastąpił w miesiącach innych niż sprzedaż towarów. Zgodnie z nowymi regulacjami, korekty podatku należnego podatnik może dokonać w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza Unię Europejską.

Wydłużeniu przy tym uległ okres do kiedy taka korekta może być złożona – w myśl nowelizacji w terminie 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Jedynie sygnalizacyjnie wspomnieć należy, iż część z nowych regulacji dotyczącej procedury TAX FREE odnosi się do wspomnianych już wyżej instytucji, które wprawdzie nie dokonują sprzedaży, a których przedmiotem działalności jest dokonanie zwrotu podatku VAT podróżnym.

Instytucje takie, by mogły podjąć taką formę działalności spełnić muszą pewne warunki:

● muszą być co najmniej 12 miesięcy zarejestrowanymi podatnikami VAT,
● zobowiązane są powiadomić naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze prowadzenia takiej działalności,
● nie mogą mieć zaległości w podatkach oraz we wpłatach do ZUS,
● zawarły umowę ze sprzedawcami w sprawie zwrotu podatku,
● złożyły kaucję gwarancyjną – co zaświadczeniem potwierdza urząd skarbowy.

Spełnienie powyższych warunków potwierdzane jest zaświadczeniem wydanym przez Ministra Finansów, wydawanym na okres nie dłuższy niż 1 rok.

Polecamy: Serwis CIT

Polecamy: Serwis Urząd Skarbowy

Po wejściu w życie nowych przepisów odstąpiono od warunku zawarcia umowy ze sprzedawcami w sprawie zwrotu podatku. Kolejnym ułatwieniem jest wydłużenie ważności zaświadczenia wydawanego przez Ministra Finansów do 2 lat.

Wobec faktu, iż ilość podmiotów zajmujących się prowadzeniem powyżej opisanej działalności jest dość znikoma – proponowane zmiany zmierzają w kierunku uproszczenia, a w konsekwencji zwiększenia na rynku liczby podmiotów zajmujących się przedmiotową działalnością.

Zobacz także: Zwrot VAT podróżnym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA