REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sposoby rozliczania faktur VAT-MP
Sposoby rozliczania faktur VAT-MP

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy i podatnicy VAT otrzymują czasem faktury wystawione przez podatników VAT MP. Jak powinny być rozliczane takie faktury?

VAT wynikający z faktury VAT-MP można odliczyć dopiero wtedy, gdy zapłacona zostanie w całości określoną w niej należność. Taką zasadę stosuje się również w stosunku do małych podatników niestosujących metody kasowej, lecz składających kwartalne deklaracje.

REKLAMA

Autopromocja

Wielu przedsiębiorców nie jest zadowolonych, kiedy otrzymuje fakturę oznaczona jako VAT-MP. Dopisek ten bowiem oznacza, że pochodzi ona od małego podatnika, który rozlicza się z VAT tzw. metodą kasową.

Faktura taka wymaga szczególnego traktowania, ze względu na specyficzny termin odliczenia wynikającego z niej podatku. Łatwo jest wówczas przegapić termin i wtedy pojawiają się kłopoty, a mianowicie takie, że przedwczesne odliczenie VAT z faktury VAT-MP grozi zaniżeniem zobowiązania podatkowego, a w konsekwencji również konsekwencjami karnoskarbowymi.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Zasady odliczania VAT z faktur VAT-MP określa rozporządzenie ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 212 poz. 1336).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z tym rozporządzeniem od 1 grudnia 2008 r., podatnik może odliczyć VAT naliczony określony w fakturze VAT-MP dopiero w rozliczeniu za okres rozliczeniowy (miesiąc albo kwartał), w którym uregulował część należności na rzecz małego podatnika, który rozlicza się metodą kasową – w tej części.

Takie ograniczenie nie obowiązuje, gdy częściowa zaplata nastąpi w okresie rozliczeniowym, w którym to dniu przypada 90 dzień, licząc od dnia otrzymania towaru lub wykonania usługi. Wtedy możliwe jest odliczenie całości podatku naliczonego z faktury VAT-MP w rozliczeniu za ten okres.

Oczywiste jest, że zapłata całości należności przed upływem 90 dni od wydania towaru lub wykonania usługi też pozwala na odliczenie całości VAT naliczonego.

Firma X, składająca deklaracje VAT co miesiąc, 20 grudnia otrzymała od kontrahenta towar wraz z fakturą VAT-MP na kwotę 5000 zł + 1100 zł VAT.

3 stycznia uregulowała połowę należności tj. 3500 zł. W deklaracji VAT-7 za grudzień składanej w terminie do 25 stycznia nie mogła więc odliczyć VAT naliczonego z tej faktury.

Połowę VAT tj. 550 zł odliczy dopiero w deklaracji za styczeń. Jeżeli np. resztę należności zapłaci w lutym to w deklaracji za luty będzie mogła odliczyć pozostałą część VAT naliczonego.

Jeżeli jednak nie uiści pozostałej należności do końca lutego to będzie mogła odliczyć pozostały VAT dopiero w deklaracji za marzec już nie zważając na to czy w tym miesiącu cokolwiek zapłaci. Bowiem w marcu przypada 90 dzień od otrzymania towaru.

REKLAMA

Paragraf 18 nowego rozporządzenia nie ma zastosowania jedynie do małych podatników rozliczających się kasowo. Tacy podatnicy nabywają prawo do odliczenia VAT naliczonego w każdej fakturze dopiero w chwili kiedy zapłacą całość należności z niej wynikającej co jest zgodne z art. 86 ust 16 ustawy o VAT.

Mały podatnik X, który wybrał kasowe rozliczenie VAT, 28 grudnia otrzymał towar wraz z fakturą VAT-MP na kwotę 5 tys. zł + 1.100 zł VAT.

31 grudnia uregulował kontrahentowi połowę należności tj. 3.500 zł, a resztę w styczniu.

Ze względu na to, że całość należności uregulował w styczniu, podatnik może odliczyć 1.100 zł VAT z faktury VAT-MP dopiero w deklaracji VAT-7K, którą będzie składał za I kwartał, tj do 25 kwietnia.

Mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, a rozliczają się z VAT kwartalnie, utracili dotychczasowy przywilej niestosowania się do szczególnych zasad odliczenia VAT z faktury VAT-MP.

Do końca listopada 2008 r. mieli prawo do odliczenia podatku co do zasady w rozliczeniu za kwartał, w którym otrzymali fakturę i nie ważne było czy była to faktura VAT-MP, czy też zwykła faktura.

Polecamy: serwis VAT

Od 1 grudnia 2008 r. prawo do odliczenia z faktury VAT-MP powstaje u nich w rozliczeniu za kwartał, w którym uregulowali należność – w tej części, w całości uregulowali należność lub też przypada 90 dzień od wydania towaru lub wykonania usługi.

Nowe zasady rozliczania VAT dotyczą małych podatników rozliczających się kwartalnie dopiero od rozliczenia za I kwartał 2009. Wynika to z § 40 ww. rozporządzenia z 28 listopada 2008 r. Dlatego, co do zasady, VAT z faktur otrzymanych do końca 2008 r. powinien być rozliczony na poprzednich zasadach, bez względu na to czy i kiedy należności z nich wynikające zostały uregulowane.

Faktura oznaczona VAT-MP może być wystawiona w związku z otrzymaniem przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty przed wydaniem towaru czy wykonaniem usługi – nie później jednak niż 7 dnia od jej otrzymania.
W takim przypadku dokumentuje na ogół faktyczną wpłatę należności – mimo, że zdarzają się faktury zaliczkowe wystawiane przed dokonaniem wpłaty.

Zastosowanie zasad odliczenia określonych w § 18 ww. rozporządzenia do takich faktur powoduje, iż prawo do odliczenia może powstać we wcześniejszym okresie rozliczeniowym, jak to ma miejsce poprzez wystawienie faktury – w przypadku gdy kontrahent małego podatnika wpłaci zaliczkę 30 stycznia, a faktura VAT-MP, która to udokumentuje zostanie wystawiona 4 lutego.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Przedsiębiorca który otrzyma od kontrahenta zwykła fakturę VAT, ma wybór. Może wynikający z niej VAT ująć w deklaracji za miesiąc lub kwartał, w którym ją otrzymał albo w deklaracji za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Takiej możliwości wyboru nie ma jednak w przypadku faktur VAT-MP.

Dlatego jeżeli zdarzy się, że przedsiębiorca przegapi termin odliczenia VAT z faktury VAT-MP, to jedynym rozwiązaniem uwzględnienia tego VAT w rozliczeniu jest korekta złożonej wcześniej deklaracji.

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA