REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co grozi za niezłożenie deklaracji VAT-7 w terminie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Deklaracja VAT-7
Deklaracja VAT-7

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą i jednocześnie VAT-owcem. Zgodnie z przepisami co miesiąc miałem obowiązek składania deklaracji VAT-7, miałem bo obecnie rozliczam VAT co kwartał, muszę więc składać VAT-7K do urzędu skarbowego co kwartał. Zdarzyło mi się ostatnio złożyć deklarację po terminie, czy grożą mi z tego tytułu jakieś konsekwencje? Czy za niezłożenie deklaracji zerowej lub podanie w deklaracji niepełnych danych również będę musiał ponieść jakąś odpowiedzialność karno-skarbową?

W takiej sytuacji ukaranie podatnika umożliwia art. 54 kodeksu karnego skarbowego (kks).
Aby ukarać podatnika trzeba wykazać, że :
- podatnik poprzez swoje działanie lub zaniechanie uchylał się od opodatkowania, czyli całkowicie lub częściowo zrezygnował z obliczenia należnego podatku lub unikał we wszczętym przez organ postępowaniu podatkowym zmierzającym do wydania decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego,
- nastąpiło nieujawnienie przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub niezłożenie deklaracji podatkowej i w każdym z tych przypadków doszło do narażenia podatku na uszczuplenie.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Gdy podatnik nie składa deklaracji VAT-7, w której i tak nie wykazałby żadnych obrotów, bo np. miał czasowy zastój w działalności gospodarczej, wówczas w takim wypadku trudno mówić o narażeniu podatku na uszczuplenie.
Wówczas podatnikowi nie będzie można postawić zarzutu popełnienia czynu zabronionego z art. 54 kks.

Nie może również odpowiadać na zarzut z art. 56 § 4 kks, który za wykroczenie skarbowe uznaje zaniechanie złożenia przez podatnika deklaracji podatkowej w terminie wymaganym przez ustawę nawet wtedy, gdy w ogóle nie doszło do narażenia podatku na uszczuplenie.

Jeśli bowiem deklaracja w swojej treści w ogóle nie zawierałoby przedmiotu lub podstawy opodatkowania, to już sam fakt jej niezłożenia nie spełnia przesłanek z art. 56 § 4 kks, który mówi o zaniechaniu złożenia deklaracji, przy jednoczesnym ujawnieniu przedmiotu lub podstawy opodatkowania.

Czyn zabroniony z art. 54 kks można popełnić również wówczas, jeżeli złoży się wymaganą deklarację, lecz nie będzie ona zawierała pełnych danych co przedmiotu opodatkowania lub tez podstawy opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dlatego warto zwrócić uwagę, że składając taką deklarację, podatnik naraża się również na zarzut z art. 56 § 1-3 kks, który przewiduje możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności karnej podatnika za podanie nieprawdy w złożonej deklaracji podatkowej i przez narażającego podatek na uszczuplenie.

W takim przypadku dochodzi do tzw. zbiegu przepisów. Jak wynika z art. 7 kks, jeżeli ten sam czyn wyczerpuje znamiona określone w dwóch albo więcej przepisach kks (złożenie deklaracji zawierającej nieprawdziwe dane „podpada” pod art. 54 i 56 § 1-3 kks), wtedy sprawcy przypisuje się jedno przestępstwo skarbowe lub tylko jedno wykroczenie skarbowe na podstawie wszystkich zbiegających się przepisów.

Przez to należy rozumieć, iż sprawca karany jest na podstawie tego z przepisów, który przewiduje karę surowszą, a jeżeli kary ze zbiegających się przepisów, są takie same sprawcy wymierzana jest kara wynikająca z tego przepisu, który najpełniej charakteryzuje jego czyn.

W praktyce przyjmuje się w tej sytuacji najczęściej art. 56 § 1-3 kks.

Przepis ten sankcjonuje również niewypełnienie obowiązku zawiadomienia właściwego organu o zmianie danych, które są objęte deklaracją lub oświadczeniem. Trzeba pamiętać, iż pod pojęciem deklaracji podatkowej zgodnie z treścią art. 3 pkt 5 ordynacji podatkowej rozumieć należy również wykazy, zeznania lub informacje, do składania których zobowiązani są zgodnie z przepisami prawa podatkowego podatnicy, płatnicy oraz inkasenci.

Aby doszło do popełnienia wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, w każdym z wyżej opisanych przypadków (z wyjątkiem wykroczenia z art. 56 § 4 kks, polegającego na zaniechaniu przez podatnika złożenia deklaracji w terminie, mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania) konieczne jest narażenie podatku na uszczuplenie.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 53 § 28 k.k.s., należy przez to rozumieć spowodowanie konkretnego niebezpieczeństwa takiego uszczuplenia, co znaczyłoby, że zaistnienie uszczerbku finansowego jest bardzo prawdopodobne, chociaż nie musi się tak zdarzyć.

Powyższe potwierdza stanowisko Sądu Najwyższego w wyroku z dnia 11 lutego 2003 r., sygn. IV KKN 21/00, cyt. „Narażeniem na uszczuplenie podatku jest przede wszystkim niezadeklarowanie należnej kwoty podatku, od którego uiszczenia sprawca się w ten sposób uchylił, a nadto w szczególności niezgłoszenie właściwemu organowi podatkowemu przedmiotu opodatkowania, niezgłoszenie danych mogących mieć wpływ na ustalenie zobowiązania podatkowego lub jego wysokości albo podanie takich danych niezgodnie z rzeczywistością oraz nierzetelne prowadzenie ksiąg, a także każde inne działanie prowadzące do powstania różnicy między należną kwotą a wykazaną w zeznaniu podatkowym”.

W wyroku tym SN zwrócił, również uwagę, iż cyt. „(…) narażenie podatku na uszczuplenie nie obejmuje zachowania podatnika polegającego na złożeniu rzetelnej deklaracji podatkowej i braku wpłaty lub braku terminowej wpłaty kwoty należnego podatku”.

W takiej sytuacji podatnik może być pociągnięty do odpowiedzialności na podstawie art. 57 kks Warunkiem tego jest to, że niewpłacenie zadeklarowanego podatku ma charakter uporczywy dotyczy to tych zobowiązań podatkowych, które są wykazywane w więcej niż tylko jednej deklaracji.

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA