REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT sprzedaży niezabudowanych prywatnych działek

Subskrybuj nas na Youtube
Opodatkowanie VAT sprzedaży niezabudowanych prywatnych działek
Opodatkowanie VAT sprzedaży niezabudowanych prywatnych działek
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele gruntu często są zmuszeni do dokonania podziału nieruchomości na mniejsze działki, wydzielenia dróg oraz wystąpienia o warunki zabudowy. To działania podobne do tych, które prowadzą firmy zajmujące się handlem ziemią i przygotowaniem kupowanych działek pod zabudowę. Dlatego niektórzy prywatni właściciele zastanawiają się, czy skoro postępują jak przedsiębiorcy, będą musieli zapłacić podatki jak przedsiębiorcy, a więc m.in. VAT?

Urzędy skarbowe w Polsce, m.in. na podstawie wyroków sądów unijnych, stoją na stanowisku, że za działalność gospodarczą uznaje się to, co nią jest faktycznie, a nie to, co zostało zarejestrowane jako działalność gospodarczą. Innymi słowy, jeśli osoba fizyczna działa w sposób charakterystyczny dla firmy, to powinna być opodatkowana jak firma. Takie podejście czasami sprawia problemy podatnikom niebędącymi przedsiębiorcami.

REKLAMA

Autopromocja

Podzielił i chce sprzedać

REKLAMA

Z takim problemem właśnie spotkał się podatnik, który był właścicielem sporej działki, zabudowanej budynkiem mieszkalnym i gospodarczym. Zdecydował się sprzedać tę działkę. Uznał, że łatwiej tego dokona, jeśli podzieli grunt na mniejsze części, które będzie sprzedawał oddzielnie. Łącznie, po podziale, uzyskał pięć takich działek. To jednak spowodowało, że musiał wydzielić drogę, którą można by do mniejszych nieruchomości dojechać.

Dodatkowo, jak stwierdził, aby uniknąć sytuacji, w której sprzedaje grunt pod budowę domu bez sprawdzenia, czy rzeczywiście można postawić tam budynek mieszkalny, wystąpił o warunki zabudowy dla nowych działek.

W efekcie uzyskał 4 działki, które zamierza sprzedać (piątą chce zachować). To oznacza, że sprzedaż nieruchomości nie będzie jednorazowa. Ale sprzedający zastrzegł, że kiedy uzyskiwał działkę, nie czynił tego z zamiarem jej odsprzedaży. Dodał także, że grunty nigdy nie były używane w działalności gospodarczej, on – podobnie – nigdy nie prowadził żadnej firmy.

Dlatego, jak stwierdził, choć sprzedawanych będzie łącznie 4 działki i choć dokonał inwestycji, związanych z podziałem gruntu, wydzieleniem drogi i uzyskaniem warunków zabudowy, to mimo wszystko transakcja będzie dokonywana przez osobę fizyczną i w tej sytuacji nie powinna być objęta VAT-em.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawie jak firma

REKLAMA

Izba Skarbowa w Katowicach przyznała podatnikowi rację. W interpretacji z 4 maja 2016 r. (sygnatura IBPP1/4512-120/16/AR) urzędnicy potwierdzili, że przy opodatkowaniu VAT ma znaczenie, czy dana działalność jest prowadzona w sposób zorganizowany.

Aby sprawdzić, na ile zorganizowana jest działalność prowadzona przez podatnika, urzędnicy zadali mu sporo pytań. Choćby o to, kiedy dokonał podziału działek, kiedy wystąpił o warunki zabudowy, czy dawał ogłoszenia o działkach wystawionych na sprzedaż albo czy wystawił tabliczkę, informującą o tej możliwości. Dopytywali także, na co zamierza przeznaczyć uzyskane pieniądze oraz czy poza podziałem i wystąpieniem o warunki zabudowy dokonywał on innych działań.

W końcu uznali, że w danym przypadku nie ma mowy o działalności zorganizowanej. Do wydzielenia drogi podatnika bowiem zmusiła konieczność, w innym wypadku bowiem po zbyciu części gruntów nie byłoby możliwości dojechania do pozostałych działek. Podział zaś został wymuszony przez fakt, że podatnik część posiadanego gruntu zamierzał pozostawić sobie.


Na dodatek – co zadziałało na korzyść podatnika – nie używał on ogłoszeń ani nie prowadził innych tego typu działań, aby zainteresować nabywców. Poza podziałem nie dokonywał żadnych inwestycji, których celem byłoby zwiększenie wartości posiadanych nieruchomości.

Dlatego – pomimo pewnych podobieństw do działań, prowadzonych przez firmy, a więc mimo podziału na mniejsze działki i wydzielenia drogi – nie ma mowy o objęciu transakcji sprzedaży działek VAT-em.

Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA