REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność karna skarbowa za brak połączenia z Centralnym Repozytorium Kas

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Grześ
trainee attorney-at-law | tax specialist
Odpowiedzialność karna skarbowa za brak połączenia z Centralnym Repozytorium Kas
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Organy skarbowe za brak połączenia próbują karać podatników. Nakładane mandaty dotyczą braku ewidencji sprzedaży lub jej wadliwości. Czy słusznie? 

Przesyłanie danych do Centralnego Repozytorium Kas

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Od 1 maja 2019 r., podatnicy wykorzystujący kasę online mają obowiązek przesyłania danych do Centralnego Repozytorium Kas (dalej: CRK). Jak wynika z art. 111a ustawy o VAT, CRK jest systemem teleinformatycznym, służącym do odbierania i gromadzenia danych z kas rejestrujących, analizy i kontroli z tych kas oraz przesyłania poleceń do kas dotyczących pracy tych kas. 

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Kasy rejestrujące łączą się z CRK w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, czyli strukturze JPK. Łączenie odbywa się za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej. 

Podatnicy są obowiązani do zapewnienia połączenia kas online z CRK. Jeśli zdarzy się sytuacja, w której podatnik czasowo lub stale nie może zapewnić tego połączenia, należy zgodnie z art. 111 ust. 3ab ustawy o VAT, w przypadku czasowego braku polaczenia - prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn; z kolei w przypadku trwałego braku połączenia - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych.

Z przepisów wynika wprost, że CRK jest systemem teleinformatycznym, gdzie za pomocą sieci telekomunikacyjnej podatnicy przesyłają określone dane, które są zawarte w ewidencjach sprzedaży. Zatem CRK czy przesył tych danych nie jest ewidencja sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT. 

Czy system teleinformatyczny to księga podatkowa?

Organy skarbowe za brak połączenia próbują karać podatników. Nakładane mandaty dotyczą braku ewidencji sprzedaży lub jej wadliwości. Czy słusznie? 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogromne wątpliwości budzi fakt, czy system teleinformatyczny to księga podatkowa. Ustawodawca zdecydowała na potrzeby ustawy karnej skarbowej w sposób samodzielny, a nie blankietowy zdefiniować pojęcie ksiąg wraz z karalnymi sposobami ich prowadzenia (nierzetelnym i wadliwym) za które w rozumieniu kodeksu karnego skarbowego uważa się: 

1) księgi rachunkowe;

2) podatkową księgę przychodów i rozchodów;

3) ewidencje;

4) rejestry;

5) inne podobne urządzenia ewidencyjne, do których prowadzenia zobowiązuje ustawa, a w szczególności zapisy kasy rejestrującej.

W punkcie 5 precyzuje się, że w stosunku do zapisów kas rejestrujących, księgą nie jest kasą, lecz sam zapis z kasy rejestrującej, a obowiązek prowadzenia danego urządzenia ewidencyjnego musi wynikać z aktu rangi ustawowej. 

W rozumieniu kodeksu karnego skarbowego:

  • księga nierzetelna jest to księga prowadzona niezgodnie ze stanem rzeczywistym; 
  • księga wadliwa jest to księga prowadzona niezgodnie z przepisem prawa.

Kara za brak polaczenia z CRK?

REKLAMA

Czy można zatem karać podatnika za brak polaczenia z CRK? Zasadniczo system teleinformatyczny, którym jest CRK nie jest ewidencją czy urządzeniem ewidencyjnym do którego podatników zobowiązuje ustawa. Jest to tylko system, do którego w czasie rzeczywistym podatnik przesyła zapisy z kas rejestrujących do Szefa KAS, które są prowadzone i gromadzone przez te urządzenia. Zatem nie można powiedzieć, że podatnik nie prowadzi księgi, a tym bardziej określać braku przesyłu danych za wadliwy lub nierzetelny sposób prowadzenia ksiąg w rozumieniu kodeksu karnego skarbowego. 

Gdyby przyjąć prostą konstatację, jaką przyjmują organy skarbowe, że każdy brak połączenia jest karany to dochodzimy do absurdu, gdzie wyłączenie kasy poza godzinami pracy punktu sprzedaży byłoby karane. Kasa nie musi przesyłać danych bez przerwy. Co potwierdza przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 11 grudnia 2020 r., sygn.  0111-KDIB3-2.4012.720.2020.2.MN, w której czytamy: "(...) co do zasady kasa powinna być połączona z internetem w czasie godzin pracy czyli otwarcia punktu usługowego lub firmy, a nie tylko wtedy gdy dochodzi do transakcji sprzedaży. (…) ze względu na charakter prowadzonej działalności, tj. w sytuacji gdy sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie po zakończeniu wykonywania usługi remontowej, która jak wskazał Wnioskodawca może trwać parę tygodni kasa on-line nie musi być włączona przez cały czas (...)".

Mając na uwadze powyższe, w obecnym stanie prawnym wątpliwym jest nakładanie mandatów na podatników za brak połączenia z systemem teleinformatycznym, który w rozumieniu kodeksu karnego skarbowe nie jest ewidencją, zatem nie można powiedzieć, że w myśl tej ustawy ewidencja jest prowadzona w sposób wadliwy lub nierzetelny. Podatnicy przesyłają co miesiąc ewidencję sprzedaży w formie JPK, w której mieści się m.in. zapis danych z kasy rejestrującej. Dopiero brak takiej ewidencji lub jej nierzetelność czy wadliwość jest karana na gruncie kks. 

 

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA