REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność karna skarbowa za brak połączenia z Centralnym Repozytorium Kas

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sylwia Grześ
trainee attorney-at-law | tax specialist
Odpowiedzialność karna skarbowa za brak połączenia z Centralnym Repozytorium Kas
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Organy skarbowe za brak połączenia próbują karać podatników. Nakładane mandaty dotyczą braku ewidencji sprzedaży lub jej wadliwości. Czy słusznie? 

Przesyłanie danych do Centralnego Repozytorium Kas

REKLAMA

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Od 1 maja 2019 r., podatnicy wykorzystujący kasę online mają obowiązek przesyłania danych do Centralnego Repozytorium Kas (dalej: CRK). Jak wynika z art. 111a ustawy o VAT, CRK jest systemem teleinformatycznym, służącym do odbierania i gromadzenia danych z kas rejestrujących, analizy i kontroli z tych kas oraz przesyłania poleceń do kas dotyczących pracy tych kas. 

REKLAMA

Kasy rejestrujące łączą się z CRK w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, czyli strukturze JPK. Łączenie odbywa się za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej. 

Podatnicy są obowiązani do zapewnienia połączenia kas online z CRK. Jeśli zdarzy się sytuacja, w której podatnik czasowo lub stale nie może zapewnić tego połączenia, należy zgodnie z art. 111 ust. 3ab ustawy o VAT, w przypadku czasowego braku polaczenia - prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn; z kolei w przypadku trwałego braku połączenia - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych.

Z przepisów wynika wprost, że CRK jest systemem teleinformatycznym, gdzie za pomocą sieci telekomunikacyjnej podatnicy przesyłają określone dane, które są zawarte w ewidencjach sprzedaży. Zatem CRK czy przesył tych danych nie jest ewidencja sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT. 

Czy system teleinformatyczny to księga podatkowa?

Organy skarbowe za brak połączenia próbują karać podatników. Nakładane mandaty dotyczą braku ewidencji sprzedaży lub jej wadliwości. Czy słusznie? 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogromne wątpliwości budzi fakt, czy system teleinformatyczny to księga podatkowa. Ustawodawca zdecydowała na potrzeby ustawy karnej skarbowej w sposób samodzielny, a nie blankietowy zdefiniować pojęcie ksiąg wraz z karalnymi sposobami ich prowadzenia (nierzetelnym i wadliwym) za które w rozumieniu kodeksu karnego skarbowego uważa się: 

1) księgi rachunkowe;

2) podatkową księgę przychodów i rozchodów;

3) ewidencje;

4) rejestry;

5) inne podobne urządzenia ewidencyjne, do których prowadzenia zobowiązuje ustawa, a w szczególności zapisy kasy rejestrującej.

W punkcie 5 precyzuje się, że w stosunku do zapisów kas rejestrujących, księgą nie jest kasą, lecz sam zapis z kasy rejestrującej, a obowiązek prowadzenia danego urządzenia ewidencyjnego musi wynikać z aktu rangi ustawowej. 

W rozumieniu kodeksu karnego skarbowego:

  • księga nierzetelna jest to księga prowadzona niezgodnie ze stanem rzeczywistym; 
  • księga wadliwa jest to księga prowadzona niezgodnie z przepisem prawa.

Kara za brak polaczenia z CRK?

REKLAMA

Czy można zatem karać podatnika za brak polaczenia z CRK? Zasadniczo system teleinformatyczny, którym jest CRK nie jest ewidencją czy urządzeniem ewidencyjnym do którego podatników zobowiązuje ustawa. Jest to tylko system, do którego w czasie rzeczywistym podatnik przesyła zapisy z kas rejestrujących do Szefa KAS, które są prowadzone i gromadzone przez te urządzenia. Zatem nie można powiedzieć, że podatnik nie prowadzi księgi, a tym bardziej określać braku przesyłu danych za wadliwy lub nierzetelny sposób prowadzenia ksiąg w rozumieniu kodeksu karnego skarbowego. 

Gdyby przyjąć prostą konstatację, jaką przyjmują organy skarbowe, że każdy brak połączenia jest karany to dochodzimy do absurdu, gdzie wyłączenie kasy poza godzinami pracy punktu sprzedaży byłoby karane. Kasa nie musi przesyłać danych bez przerwy. Co potwierdza przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 11 grudnia 2020 r., sygn.  0111-KDIB3-2.4012.720.2020.2.MN, w której czytamy: "(...) co do zasady kasa powinna być połączona z internetem w czasie godzin pracy czyli otwarcia punktu usługowego lub firmy, a nie tylko wtedy gdy dochodzi do transakcji sprzedaży. (…) ze względu na charakter prowadzonej działalności, tj. w sytuacji gdy sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie po zakończeniu wykonywania usługi remontowej, która jak wskazał Wnioskodawca może trwać parę tygodni kasa on-line nie musi być włączona przez cały czas (...)".

Mając na uwadze powyższe, w obecnym stanie prawnym wątpliwym jest nakładanie mandatów na podatników za brak połączenia z systemem teleinformatycznym, który w rozumieniu kodeksu karnego skarbowe nie jest ewidencją, zatem nie można powiedzieć, że w myśl tej ustawy ewidencja jest prowadzona w sposób wadliwy lub nierzetelny. Podatnicy przesyłają co miesiąc ewidencję sprzedaży w formie JPK, w której mieści się m.in. zapis danych z kasy rejestrującej. Dopiero brak takiej ewidencji lub jej nierzetelność czy wadliwość jest karana na gruncie kks. 

 

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA