REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy potrzebny jest pełnomocnik do doręczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MGM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W stosunku do mojej osoby toczy się postępowanie podatkowe dotyczące nieujawnionych źródeł przychodów. W związku z obowiązkami służbowymi jestem zmuszony wyjechać za granicę na okres trzech miesięcy. Jakich formalności powinienem dokonać w urzędzie skarbowym przed wyjazdem? Czy konieczne jest ustanowienie pełnomocnika do doręczeń i jakie są konsekwencje braku jego ustanowienia?

MARCIN SIKORA

REKLAMA

REKLAMA

doradca podatkowy w Kancelarii Sikora i Wspólnicy

Jeżeli z udziałem podatnika toczy się postępowanie podatkowe, ma on obowiązek zawiadamiać organ podatkowy o każdej zmianie adresu. W razie zaniechania tego obowiązku, pismo uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem, a organ podatkowy pozostawia pismo w aktach sprawy. W sytuacji natomiast gdy podatnik, z udziałem którego toczy się postępowanie, zamierza wyjechać za granicę na okres co najmniej dwóch miesięcy, obowiązany jest przed wyjazdem do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń w kraju. Artykuł 147 Ordynacji podatkowej mówi przy tym o faktycznym okresie przebywania za granicą. Jeżeli zatem strona planowała pobyt krótszy niż dwa miesiące, lecz przedłużył się on ponad ten termin, to po upływie dwóch miesięcy ma ona obowiązek ustanowić pełnomocnika do spraw doręczeń.

O ustanowieniu pełnomocnika do spraw doręczeń podatnik ma obowiązek zawiadomić właściwy organ podatkowy. Konsekwencją tego ustanowienia jest powstanie sytuacji, w której organ podatkowy doręcza wszelkie pisma, skierowane do podatnika, na adres pełnomocnika.

REKLAMA

Podkreślić należy, że obowiązek ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń nie dotyczy sytuacji, gdy strona już ma pełnomocnika, który reprezentuje jej interesy w danym postępowaniu i został ustanowiony bez związku z wyjazdem za granicę. Wówczas bowiem interesy podatnika są chronione w sposób wystarczający, gdyż zgodnie z art. 145 par. 2 Ordynacji podatkowej pisma adresowane do strony powinno doręczać się pełnomocnikowi. Przepisy Ordynacji podatkowej wymagają, aby każde pełnomocnictwo zostało udzielone w formie pisemnej albo ustnie do protokołu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencje zaniechania dopełnienia obowiązku ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń mogą być dla podatnika bardzo dotkliwe. Wiążą się bowiem z przyjęciem konstrukcji tzw. fikcji doręczenia. Oznacza to, że pismo wysłane do podatnika pod dotychczasowy adres, niepodjęte przez niego, zostanie uznane za doręczone prawidłowo ze wszystkimi z tym związanymi konsekwencjami. Od dnia doręczenia rozpoczynają bowiem bieg terminy procesowe, przewidziane do dokonywania czynności w toczącym się postępowaniu podatkowym oraz wnoszenia środków zaskarżenia np. rozpocznie bieg termin do wniesienia odwołania od decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. Z przepisów Ordynacji podatkowej nie wynika, aby na organie podatkowym spoczywał w tej sytuacji obowiązek podejmowania innych działań zmierzających do doręczenia podatnikowi pisma, np. zagranicą.

Obowiązek ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń dotyczy także osób fizycznych będących nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego. Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz pkt 3 ustawy prawo dewizowe nierezydentami są m.in.: osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą oraz osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w krajach trzecich, którymi są, najogólniej rzecz ujmując, państwa spoza Unii Europejskiej. Nierezydent będący osobą fizyczną ma obowiązek ustanowić pełnomocnika do spraw doręczeń w kraju, o ile oczywiście zostało wszczęte w stosunku do niego postępowanie podatkowe. Przy czym przyjmuje się, że z tego obowiązku nie zwalnia nierezydenta fakt posiadania w kraju miejsca pobytu czasowego.

(MGM)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA