REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy traci się prawo do karty podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy traci się prawo do karty podatkowej
Kiedy traci się prawo do karty podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca rozlicza się w formie karty podatkowej - co miesiąc płaci z góry ustaloną kwotę podatku dochodowego. Ale gdy taki podatnik naruszy warunki korzystania z karty, będzie musiał rozliczać z się z podatku na zasadach ogólnych, czyli przy użyciu skali podatkowej PIT ze stawkami 18 % i 32 %.

Zmiany w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych i karcie podatkowej od 2018 roku

REKLAMA

Autopromocja

Karta podatkowa to forma opodatkowania dochodu obejmująca konkretne rodzaje działalności, m.in. usługi w zakresie mechaniki maszyn, sprzedaż lodów z automatów, naprawę i konserwację urządzeń elektronicznych, usługi fryzjerskie i kosmetyczne czy weterynaryjne.

Przykład. Miesięczne kwoty podatku dla kosmetyczki

zakres działalności

oznaczenie stawek

w miejscowości o liczbie mieszkańców (wysokość stawek w złotych)

do 5 000

ponad 5 000 do 50 000

powyżej 50 000

usługi kosmetyczne

0

120

140

161

1

325

365

405

2

469

516

556

3

556

608

659

4

596

646

707

5

646

707

808

Wszystkie rodzaje działalności, które mogą być rozliczane w formie karty, zostały wymienione w dwunastoczęściowej „Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej”, stanowiącej Załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kalendarz 2019

Zatrudnienie o jednego pracownika za dużo

Przedsiębiorcy mogą opłacać zryczałtowany PIT w formie karty, jeśli:

  • złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  • w tym wniosku zgłoszą, że rodzaj prowadzonej przez nich działalności gospodarczej został wymienione w jednej z dwunastu części tabeli,
  • przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów chyba, że chodzi o usługi specjalistyczne,
  • nie prowadzą innej działalności gospodarczej,
  • małżonek przedsiębiorcy nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  • nie wytwarzają wyrobów objętych na podstawie innych przepisów akcyzą,
  • działalność zgłoszona we wniosku nie jest prowadzona poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
  • nie przekroczą dopuszczalnej liczby pracowników.

REKLAMA

Naruszenie przez przedsiębiorcę któregoś z powyższych warunków powoduje utratę prawa do opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i automatyczne przejście na opodatkowanie według skali podatkowej. W ciągu siedmiu dni od wystąpienia okoliczności, które naruszyły któryś z warunków, przedsiębiorca musi pisemnie zawiadomić o tym urząd skarbowy.

Przykładowo, fryzjerka czy kosmetyczka utraci prawo do karty, jeśli zatrudni więcej niż 5 pracowników. U świadczącego usługi naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych z kolei maksymalnie mogą pracować 2 osoby. Limity ilości pracowników dla przedsiębiorców rozliczających się w formie karty podatkowej zawiera wspomniany wyżej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Skutki

Oprócz zmiany sposobu liczenia wartości podatku, przedsiębiorca - licząc od dnia, w którym nastąpiła utrata prawa do korzystania z karty podatkowej - musi zacząć prowadzić księgi podatkowe, co miesiąc wpłacać zaliczki na podatek dochodowy i co roku składać fiskusowi zeznanie podatkowe. Czyli spadają na niego obowiązki, z których jako rozliczający się kartą był zwolniony. Podstawą opodatkowania będzie dochód osiągnięty od dnia, w którym przedsiębiorca utracił prawo do karty.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Katarzyna Więsik,  księgowa Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA