REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiany w ryczałcie 2019 /Fot. Fotolia
Zmiany w ryczałcie 2019 /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2019, to rok obfitujący w zmiany w podatkach dochodowych. Zmiany nie ominęły również ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych. Poniżej przedstawiamy krótką analizę wprowadzanych zmian.

Zmiany dla prowadzących działalność gospodarczą

Zmiana terminu wyboru formy opodatkowania

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Opodatkowanie ryczałtem będzie można wybrać składając oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie ​do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód w roku podatkowym​​. W przypadku, jeżeli podatnik pierwszy przychód osiągnął w grudniu,  oświadczenie powinien złożyć do końca roku podatkowego.

Złożone oświadczenie, będzie dotyczyć lat kolejnych, chyba że podatnik w kolejnym roku podatkowym w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód złoży oświadczenie, że wybiera opodatkowanie na zasadach ogólnych, podatkiem liniowym lub do 20 stycznia złoży oświadczenie, że wybiera opodaktowanie w formie karty podatkowej.

Oświadczenie można również złożyć poprzez zmianę wpisu w CEIDG.

REKLAMA

Likwidacja ewidencji wyposażenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy rozliczający się w formie ryczałtu, nie będą mieli obowiązku prowadzenia ewidencji wyposażenia.

Likwidacja spisu z natury

Od 2019 r. przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych​ nie będą mieć obowiązku sporządzania spisu z natury​​ (zarówno na moment rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przychodu,  koniec roku podatkowego, jak i przy likwidacji działalności gospodarczej, czy zmianie wspólnika spółki). W przypadku likwidacji działalności gospodarczej podatnicy podobnie, jak Ci rozliczający się w oparciu o KPiR będą mieli obowiązek przygotowania wykazu składników majątku.

Ryczałt kwartalny

Podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej, podobnie jak Ci, którzy nie przekroczyli w poprzednim roku podatkowym równowartości 25.000 euro przychodu będą mogli opłacać ryczałt kwartalnie.

O takiej formie opłacania ryczałtu ​należy poinformować ​​dopiero​ w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok podatkowy​​.

Likwidacja karty przychodów

Przedsiębiorcy opodatkowani ryczałtem, którzy zatrudniają pracowników, od dnia 1 stycznia 2019 r. nie będą mieć obowiązku prowadzenia karty przychodów pracowników.

Zawieszenie działalności na ryczałcie

Nadal będzie możliwe zawieszenie działalności gospodarczej, w przypadku rozliczania ryczałtem. Podatnicy będą mieli obowiązek poinformowania organu podatkowego o fakcie zawieszenia działalności gospodarczej, w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym działalność była zawieszona.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Zmiana terminu składania zeznania podatkowego

Od rozliczenia dochodów uzyskanych za rok 2019  zmieni się termin składania zeznania podatkoweg​​o dla rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zeznanie podatkowe będzie można złożyć w terminie ​od 15 lutego do końca lutego roku kolejnego​​. Zeznanie podatkowe złożone wcześniej, uznaje się za złożone w dniu 15 lutego.

Z dniem 15 lutego roku następującego po roku podatkowym organ podatkowy udostępni podatnikom za pośrednictwem portalu podatkowego zeznanie podatkowe. Podatnik będzie miał możliwość:

- zaakceptować zeznanie,

- zmodyfikować i zaakceptować,

- odrzucić,

- nic nie robić (wówczas zeznanie zostanie uznane za złożone w dniu ostatniego lutego).

Zobacz: Podatki 2019


Aktualizacja rachunku bankowego

Aktualizacja rachunku podatkowego, na który ma zostać przekazana nadpłata podatku będzie mogła zostać wykazana w zeznaniu podatkowym.

Ulga termomodernizacyjna Podatnicy rozliczający się ryczałtem, zarówno z przychodów osiągniętych w ramach działalności gospodarczej, jak i z najmu prywatnego ​mogą skorzystać z tzw. ulgi termomodernizacyjnej​​, czyli odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w stanowiącym ich własność lub współwłasność domu jednorodzinnym.

Zmiany w najmie prywatnym

Oświadczenie o opodatkowaniu przychodów z najmu przez jednego z małżonków

Oświadczenie o opodatkowaniu przychodów z najmu prywatnego przez jednego z małżonków należy złożyć w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskano pierwszy przychód w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli przychód został osiągnięty w grudniu. Oświadczenie takie może zostać podpisane przez jednego z małżonków.

Wybór opodatkowania ryczałtem

Wybór ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów z najmu może zostać dokonany, poprzez oświadczenie złożone przez podatnika do organu podatkowego lub dokonanie pierwszej w roku podatkowym wpłaty na ryczałt.

Likwidacja ewidencji przychodu

Osoby, które płacą ryczałt od najmu prywatnego od 2019 r. ​nie będą mieć obowiązku prowadzenia ewidencji przychodu​​ bez względu na to, czy ​ wysokość przychodów wynika z umowy zawartej w formie pisemnej, czy też nie.

Specjaliści z Zespołu Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Sp. z o. o.

www.doradcy.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA