REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory PIT-16/PIT-16S i PIT-16Z/PIT-16ZS od 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe wzory PIT-16/PIT-16S i PIT-16Z/PIT-16ZS od 2019 roku
Nowe wzory PIT-16/PIT-16S i PIT-16Z/PIT-16ZS od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował nowe wzory wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16/PIT-16S) i informacji o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z/PIT-16ZS). Konieczność wprowadzenia nowych wzorów tych formularzy wynika z przepisów ustawy z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, która weszła w życie 25 listopada 2018 r. i zmieniła także przepisy dot. karty podatkowej.

29 listopada 2018 r. opublikowane zostały dwa projekty rozporządzeń określające nowe wzory formularzy istotnych dla podatników opodatkowanych w formie karty podatkowej:

REKLAMA

Autopromocja

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia wzoru wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej - PIT-16/PIT-16S oraz

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia wzoru informacji o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności - PIT-16Z/PIT-16ZS.

Oba rozporządzenia mają zostać wydane w grudniu 2018 r. i wejść w życie od 1 stycznia 2019 r.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy wzór wniosku PIT-16/PIT-16S od 2019 roku

Przez lata funkcjonował jedynie wzór wniosku PIT-16 dla osób fizycznych. Od 2019 roku w formularzu tym pojawi się opcja PIT-16S przeznaczona dla podatników będących przedsiębiorstwem w spadku (w myśl ustawy z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej - Dz. U. poz. 1629), którzy chcą płacić kartę podatkową.

Kto i kiedy składa wniosek PIT-16/PIT-16S

Podatnik (osoba fizyczna), który chce rozliczać podatkowo swoją działalność gospodarczą w formie formie karty podatkowej w danym roku - musi złożyć wniosek PIT-16 właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. W sytuacji, gdy podatnik dopiero rozpoczyna działalność gospodarczą, wniosek PIT-16 składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przed rozpoczęciem działalności.

Właściwy miejscowo w sprawie podatku dochodowego opłacanego w formie karty podatkowej jest naczelnik urzędu skarbowego według miejsca położenia zorganizowanego zakładu, wskazanego w zgłoszeniu do ewidencji działalności gospodarczej, a w razie niedopełnienia zgłoszenia działalności do ewidencji lub gdy działalność jest wykonywana bez posiadania zorganizowanego zakładu – według miejsca zamieszkania podatnika lub siedziby spółki, a jeżeli nie można ustalić siedziby spółki – według miejsca zamieszkania jednego ze wspólników.

Jeżeli działalność jest prowadzona w kilku zorganizowanych zakładach na terenie objętym właściwością miejscową kilku naczelników urzędów skarbowych właściwość ustala się według miejsca wskazanego przez podatnika jako siedzibę działalności.

Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik (który w poprzednim roku płacił zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej) nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej.

W przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa jeden ze wspólników.

Wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej podatnik może dołączyć do wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej składanego na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Przedsiębiorstwo w spadku też może płacić kartę podatkową

Zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także (na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne, oraz przedsiębiorstwa w spadku.

W roku podatkowym, w którym zmarł przedsiębiorca, przedsiębiorstwo w spadku opłaca podatek dochodowy w formie karty podatkowej, w wysokości określonej w decyzji ustalającej jego wysokość na ten rok wydanej na wniosek zmarłego przedsiębiorcy lub jego wspólnika, w części przypadającej na okres od dnia następującego po dniu otwarcia spadku do końca tego roku podatkowego, jeżeli nie zaszły zmiany wyłączające możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej w stosunku do stanu faktycznego podanego przez zmarłego przedsiębiorcę.

Natomiast jeżeli w ww. okresie zaszły zmiany wyłączające możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej w stosunku do stanu faktycznego podanego przez zmarłego przedsiębiorcę - przedsiębiorstwo w spadku opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach - tj. wg skali podatkowej PIT z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów.

W tym ostatnim przypadku (przejście na zasady ogólne PIT) przedsiębiorstwo w spadku może złożyć wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej w terminie siedmiu dni od dnia zajścia zmian uprawniających do zastosowania tego opodatkowania.

Jeżeli w kolejnym roku podatkowym do dnia 20 stycznia przedsiębiorstwo w spadku opłacające kartę podatkową nie dokona wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej. W tym przypadku naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, uwzględniając stan faktyczny podany przez zmarłego przedsiębiorcę. W przypadku zajścia zmian wyłączających możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej w stosunku do stanu faktycznego podanego przez zmarłego przedsiębiorcę przedsiębiorstwo w spadku zawiadamia o nich naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej w terminie 7 dni od dnia powstania okoliczności powodujących zmiany.

Co się zmieni we wzorze wniosku PIT-16/PIT-16S

Tak jak już wspomniano, w porównaniu do wzoru PIT-16(14) (obowiązującego od 1 stycznia 2016 r. do końca 2018 r.) - w nowym wzorze PIT-16/PIT-16S(15) pojawi się możliwość wnioskowania o opodatkowanie w formie karty podatkowej dla podatników będących przedsiębiorstwem w spadku. Stąd nowe oznaczenie nazwy formularza i szereg innych zmian w formularzu pozwalających stosować go alternatywnie przez osoby fizyczne i przez przedsiębiorstwa w spadku.

Minister Finansów wyjaśnia, że wprowadzenie od 1 stycznia 2019 r. nowego wzoru formularza PIT-16/PIT-16S dostosowanego do zmienionych przepisów dot. karty podatkowej (na skutek wejścia w życie ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej), które weszły w życie 25 listopada 2018 r., wynika z przyczyn technicznych związanych ze składaniem wniosków w formie elektronicznej.
Minister podkreśla, że fakt powstania od dnia 25 listopada 2018 r. nowego podatnika, jakim jest przedsiębiorstwo w spadku, nie powoduje stanu, w którym przedsiębiorstwo w spadku, nie będzie miało możliwości wystąpienia z wnioskiem o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej na dotychczasowym formularzu PIT-16.
Tak więc wprowadzenie nowego wzoru formularzu wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, który ułatwia składanie wniosku podatnikom będącym przedsiębiorstwem w spadku, w niczym nie ogranicza stosowania przepisów wynikających z przepisów ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, w okresie od 25 listopada do 31 grudnia 2018 r.


Nowy wzór informacji PIT-16Z/PIT-16ZS od 2019 roku

Konsekwencją ww. zmian jest też nowy wzór informacji o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z/PIT-16ZS).

Formularz ten wypełniają podatnicy płacący kartę podatkową i składają do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (w terminie siedmiu dni od powstania okoliczności wywołujących zmiany), zawiadamiając organ podatkowy o:

- zmianach powodujących utratę warunków do płacenia karty podatkowej lub

- zmianach mających wpływ na wysokość podatku lub

- likwidacji działalności opodatkowanej kartą podatkową.

W porównaniu do obowiązującego od 1 stycznia 2015 r. wzoru PIT-16Z nowy wzór PIT-16Z/PIT-16ZS został przystosowany do korzystania z niego także podatników będących przedsiębiorstwem w spadku.

Podobnie jak w przypadku ww. wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej Minister Finansów zapewnia, że przedsiębiorstwa w spadku mogą korzystać z dotychczasowego wzoru PIT-16Z(13) w okresie od 25 listopada do 31 grudnia 2018 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA