REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej są wolne od PIT

Radosław Pawlak
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus twierdzi, że wstępne w przypadku prefinansowania (wstępnego finansowania wydatków z funduszy własnych polskiej instytucji) podatnik nie ma prawa do zwolnienia wynikającego z art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o PIT – dotyczącego środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, którymi ostatecznie zostaną sfinansowane wydatki. Jednak sądy administracyjne biorą w tym względzie stronę podatników.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT dochody uzyskiwane ze środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej podlegają zwolnieniu od tego podatku.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce, niejednokrotnie mamy do czynienia z sytuacją, kiedy środki pomocowe nie są przekazywane bezpośrednio z funduszy zagranicznych na rzecz beneficjenta, ale podlegają procedurze prefinansowania.

O prefinansowaniu mówimy w sytuacji, gdy środki pomocowe są wstępnie finansowane z funduszy własnych instytucji krajowej lub z budżetu państwa, a dopiero potem refinansująca instytucja lub budżet odzyskuje wydatkowane kwoty ze funduszy pomocy zagranicznej.

Sposób finansowania środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie ma znaczenia prawnego. Dlatego też prefinansowanie tej pomocy nie stoi na przeszkodzie, by jej beneficjent korzystał ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT. Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 14 kwietnia 2010 r. (sygn. I SA/Kr 1611/09).

REKLAMA

Zwolnienie dochodów ze środków pomocowych od PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnijmy, że zgodnie z regulacją art. 21 ust.1 pkt. 46 ustawy o PIT, dochody osoby fizycznej są objęte zwolnieniem podatkowym, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki.

Po pierwsze, dochody te muszą pochodzić ze źródeł określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.a) ustawy o PIT, np. ze środków bezzwrotnej pomocy programów ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej.

Po drugie, podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. 

Na czym polega prefinansowanie (refinansowanie) środków pomocowych?

W praktyce często zdarza się, że środki pomocowe nie są przekazywane bezpośrednio na konto beneficjenta, ale podlegają procedurze prefinansowania (refinansowania). Pojęcia te odnoszą się w rzeczywistości do jednego procesu, w ramach którego instytucja krajowa lub budżet państwa wypłaca beneficjentowi odpowiednie kwoty ze środków własnych (prefinansowanie), a potem odzyskuje te środki z funduszów pomocowych (refinansowanie).

Problem wpływu prefinansowania (refinansowania) zagranicznych środków pomocowych, na prawo do zwolnienia uzyskiwanych z nich dochodów od PIT, budzi kontrowersje zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Dyrektor izby skarbowej: prefinansowanie (refinansowanie) wyklucza zwolnienie

Kwestia ta była również przedmiotem sporu rozstrzygniętego przez WSA w Krakowie. Sprawa dotyczyła Uniwersytetu, który realizował projekt w ramach programu ramowego wspieranego przez Unię Europejską. Przy wdrażaniu bezpośrednich celów projektu zatrudniane (na podstawie umów cywilnoprawnych) były osoby, których wynagrodzenie pochodziło w całości ze środków, jakie Uniwersytet otrzymywał w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej. 

W tym kontekście Uniwersytet zwrócił się do Dyrektora IS z pytaniem, czy dochody wspomnianych osób podlegają zwolnieniu od PIT. Jednocześnie przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym powyższe dochody objęte są zwolnieniem, ponieważ pochodzą w całości z bezzwrotnej pomocy udzielanej przez Unię Europejską, a praca tych osób polega w całości na realizacji projektu.

Polecamy: serwis Koszty

Dyrektor Izby Skarbowej wezwał przedstawicieli Uniwersytetu do uzupełnienia wniosku, poprzez wskazanie, czy środki pieniężne przekazywane są bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy, a tym samym, czy finansowanie następuje wprost ze środków unijnych.

Odpowiadając na wezwanie Uniwersytet wyjaśnił, że jest członkiem konsorcjum, w ramach którego działa koordynator rozdzielający środki pomocowe. Środki te przekazywane są z instytucji Unii Europejskiej na konto koordynatora, a następnie dystrybuowane w obrębie członków konsorcjum. Uniwersytet doprecyzował także, że ze względu na obowiązujące u niego procedury wewnętrzne, wynagrodzenia dla osób zatrudnionych przy realizacji projektu wypłacane są z jego technicznego konta płacowego, a następnie refundowane ze środków unijnych.

W wydanej interpretacji indywidualnej, Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że dochody osób zatrudnionych przez Uniwersytet przy realizacji projektu w ramach programu ramowego nie są objęte zwolnieniem od PIT, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT.

Organ przytoczył przesłanki uzyskania takiego zwolnienia, koncentrując się na pierwszej z nich, czyli na warunku, żeby dochody pochodziły bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy, a następnie dokonał analizy stanu faktycznego i zauważył, że w rzeczywistości dochody zatrudnionych przez Uniwersytet osób nie pochodziły bezpośrednio od Unii Europejskiej, ale były wypłacane z jego własnych środków bieżących, zgromadzonych na technicznym koncie płacowym, a dopiero później Uniwersytet otrzymywał refundację wydatkowanych środków z funduszy unijnych.

Organ nie zajmował się drugą przesłanką zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT, czyli warunkiem, by działania przy realizacji projektu miały charakter bezpośredni, ponieważ jak zauważył, oba warunki mają charakter łączny, a zatem uniwersytetowi nie przysługiwałoby zwolnienie nawet w sytuacji, gdyby druga przesłanka została spełniona.

Uniwersytet wezwał Dyrektora Izby Skarbowej do usunięcia naruszenia prawa, a kiedy Organ nie dostrzegł takiego naruszenia, wniósł skargę do WSA.

Zdaniem WSA sposób wypłaty środków pomocowych to jedynie kwestia techniczna

WSA uchylił interpretację indywidualną, stwierdzając że Dyrektor IS dokonał błędnej wykładni przepisów ustawy o PIT. Zdaniem Sądu należy uznać, że o pochodzeniu środków z bezzwrotnej pomocy możemy mówić także wtedy, gdy podmiot krajowy wydatkuje je początkowo z funduszy własnych (lub Skarbu Państwa), a dopiero później są one refinansowane z pomocy bezzwrotnej pochodzącej z Unii Europejskiej. 

Nie można zatem uznać, że w sytuacji prefinansowania (refinansowania) funduszy pochodzących w rzeczywistości z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, mamy do czynienia z utratą prawa do zwolnienia. Tego typu działania, jak również pytanie, na jakim koncie umieszczone są fundusze, należą wyłącznie do sfery rozwiązań technicznych. Nie mają zatem bezpośredniego wpływu na możliwość skorzystania prawa do zwolnienia. 

Wyrażając taki pogląd, Sąd powołał się na orzeczenie NSA z dnia 18 września 2008 r. o sygn. II FSK 874/07, w którym wyraźnie zaznaczono, że sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej nie ma znaczenia dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT. Kluczowe jest bowiem ustalenie źródła środków, które składają się na bezzwrotną pomoc, czyli podmiotu ponoszącego jej ostateczny ciężar ekonomiczny.

Wybór przepisów

Ustawa o PIT

Art. 21. ust. 1. Wolne od podatku dochodowego są:


46) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA