REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy dodatek rodzinny otrzymywany z Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu PIT

Monika Kurlit
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
opodatkowanie pit
opodatkowanie pit

REKLAMA

REKLAMA


Zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych świadczenie w postaci dodatku rodzinnego z Wielkiej Brytanii wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie jednak, przedmiotowe świadczenie jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 6 grudnia 2010 r. (ITPB2/415-827/10/ENB).
Sprawa dotyczyła podatniczki, mieszkającej na stałe w Polsce od marca 2010 r. Otrzymywała ona z Wielkiej Brytanii świadczenie rodzinne w postaci dodatku, który został jej przyznany na podstawie angielskich przepisów o świadczeniach rodzinnych i dodatkach, po przedłożeniu aktu małżeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie nie stanowi emerytury, renty ani dodatku pielęgnacyjnego. Źródłem dochodów podatniczki jest ponadto emerytura otrzymywana z ZUS za pracę w Polsce. Dodatek rodzinny nie podlegał opodatkowaniu na terenie Wielkiej Brytanii.

Gdzie i na jakich zasadach opodatkować świadczenie rodzinne?

W związku z powyższym podatniczka wystąpiła do polskiego organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy przedmiotowe świadczenie w postaci dodatku rodzinnego podlega opodatkowaniu w Polsce?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, podatniczka stwierdziła, że jej zdaniem otrzymywane przez nią środki są zwolnione z opodatkowania w Polsce. Organ uznał to stanowisko za prawidłowe.

REKLAMA

Wyjaśnił, że zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych świadczenie w postaci dodatku rodzinnego z Wielkiej Brytanii wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie jednak, przedmiotowe świadczenie jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy ustawy o PIT

Konsekwencje polskiej rezydencji podatkowej

Ze względu na wzrost mobilności Polaków oraz fakt, iż coraz większa liczba polskich obywateli decyduje się na pracę poza granicami Polski, coraz powszechniejszy staje się problem opodatkowania w Polsce różnego rodzaju dochodów otrzymywanych z zagranicy.

Przedmiotem interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest sposób opodatkowania dodatku rodzinnego przyznanego polskiemu rezydentowi na podstawie angielskich przepisów o świadczeniach rodzinnych i dodatkach.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż świadczenie otrzymywane z Wielkiej Brytanii może podlegać opodatkowaniu w Polsce ze względu na status rezydencji podatnika.

Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym, podatnik ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (polski rezydent podatkowy).Tym samym posiada on nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Polski. Co w praktyce oznacza, że podlega on w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągnięcia (miejsca położenia źródeł przychodów).

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Polecamy: serwis PIT

W przypadku polskich rezydentów osiągających dochody ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Polski sposób opodatkowania takich dochodów należy ustalić przy uwzględnieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie ma Konwencja między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii I Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i od zysków majątkowych.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, w świetle Konwencji dodatek rodzinny otrzymywany z Wielkiej Brytanii należy zakwalifikować jako „inne dochody” o których mowa w art. 21 Konwencji.

O sposobie kwalifikacji zapewne zadecydowały informacje przedstawione przez podatnika w stanie faktycznym. W ocenie podatnika, otrzymywany dodatek rodzinny nie jest emeryturą ani rentą - zatem nie mieści się w kategorii dochodów z art. 17 Konwencji.

Przedmiotowy dodatek nie jest też związany z praca wykonywaną w Polsce lub Wielkiej Brytanii - tym samym nie jest identyfikowany z dochodami z pracy najemnej wymienionymi w art. 14 Konwencji.

Świadczenia zagraniczne powinny korzystać z tych samych zwolnień podatkowych, co świadczenia polskie

Właściwa kwalifikacja dodatku rodzinnego w świetle Konwencji ma istotne znaczenie, ponieważ ma wpływ na sposób jego opodatkowania. Zgodnie z art. 21 Konwencji, „inne dochody”, do których zaliczamy przedmiotowy dodatek rodzinny, otrzymywane przez polskiego rezydenta podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Zatem Konwencja rozstrzyga, iż w celu ustalenia sposobu opodatkowania dodatku rodzinnego otrzymywanego z Wielkiej Brytanii mają zastosowanie tylko i wyłącznie polskie przepisy podatkowe.

Na gruncie polskiej ustawy o PIT zwolnione z opodatkowania są „świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów” (art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT).

W celu zastosowania powyższego zwolnienia należało dokonać oceny czy przedmiotowy dodatek rodzinny mieści się w kategorii świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Literalna wykładnia powyższego zwolnienia oznaczać może, iż zwolnieniu z opodatkowania podlegają jedynie te świadczenia i dodatki, które uregulowane są w polskich przepisach.

Brak jest bowiem odniesienia wprost do przepisów o świadczeniach rodzinnych, które obowiązują w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub Szwajcarii.

Z drugiej jednak strony, orzecznictwo polskich sądów administracyjnych wskazuje, iż ograniczenia w zakresie odliczania dla celów podatkowych zagranicznych (wpłaconych do innego państwa członkowskiego UE, EOG lub Szwajcarii) składek na zabezpieczenia społeczne jest niezgodne z postanowieniami Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

W drodze analogii właściwe wydaje się być przyjęcie stanowiska, zgodnie z którym również zagraniczne świadczenia wypłacane z zagranicznych systemów zabezpieczenia społecznego powinny korzystać z tych samych zwolnień podatkowych, z jakich korzystać mogą polskie świadczenia.

Reasumując, dokonaną przez Dyrektora Izby Skarbowej wykładnię celowościową, według której brytyjski dodatek rodzinny powinien korzystać z opodatkowania w Polsce, należy ocenić jedynie pozytywnie.

Źródło: www.taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA