REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy dodatek rodzinny otrzymywany z Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Kurlit
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
opodatkowanie pit
opodatkowanie pit

REKLAMA

REKLAMA


Zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych świadczenie w postaci dodatku rodzinnego z Wielkiej Brytanii wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie jednak, przedmiotowe świadczenie jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 6 grudnia 2010 r. (ITPB2/415-827/10/ENB).
Sprawa dotyczyła podatniczki, mieszkającej na stałe w Polsce od marca 2010 r. Otrzymywała ona z Wielkiej Brytanii świadczenie rodzinne w postaci dodatku, który został jej przyznany na podstawie angielskich przepisów o świadczeniach rodzinnych i dodatkach, po przedłożeniu aktu małżeństwa.

REKLAMA

Autopromocja

Świadczenie nie stanowi emerytury, renty ani dodatku pielęgnacyjnego. Źródłem dochodów podatniczki jest ponadto emerytura otrzymywana z ZUS za pracę w Polsce. Dodatek rodzinny nie podlegał opodatkowaniu na terenie Wielkiej Brytanii.

Gdzie i na jakich zasadach opodatkować świadczenie rodzinne?

W związku z powyższym podatniczka wystąpiła do polskiego organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy przedmiotowe świadczenie w postaci dodatku rodzinnego podlega opodatkowaniu w Polsce?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, podatniczka stwierdziła, że jej zdaniem otrzymywane przez nią środki są zwolnione z opodatkowania w Polsce. Organ uznał to stanowisko za prawidłowe.

Wyjaśnił, że zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych świadczenie w postaci dodatku rodzinnego z Wielkiej Brytanii wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie jednak, przedmiotowe świadczenie jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy ustawy o PIT

Konsekwencje polskiej rezydencji podatkowej

REKLAMA

Ze względu na wzrost mobilności Polaków oraz fakt, iż coraz większa liczba polskich obywateli decyduje się na pracę poza granicami Polski, coraz powszechniejszy staje się problem opodatkowania w Polsce różnego rodzaju dochodów otrzymywanych z zagranicy.

Przedmiotem interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest sposób opodatkowania dodatku rodzinnego przyznanego polskiemu rezydentowi na podstawie angielskich przepisów o świadczeniach rodzinnych i dodatkach.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż świadczenie otrzymywane z Wielkiej Brytanii może podlegać opodatkowaniu w Polsce ze względu na status rezydencji podatnika.

Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym, podatnik ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (polski rezydent podatkowy).Tym samym posiada on nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Polski. Co w praktyce oznacza, że podlega on w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągnięcia (miejsca położenia źródeł przychodów).

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Polecamy: serwis PIT

REKLAMA

W przypadku polskich rezydentów osiągających dochody ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Polski sposób opodatkowania takich dochodów należy ustalić przy uwzględnieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie ma Konwencja między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii I Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i od zysków majątkowych.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, w świetle Konwencji dodatek rodzinny otrzymywany z Wielkiej Brytanii należy zakwalifikować jako „inne dochody” o których mowa w art. 21 Konwencji.

O sposobie kwalifikacji zapewne zadecydowały informacje przedstawione przez podatnika w stanie faktycznym. W ocenie podatnika, otrzymywany dodatek rodzinny nie jest emeryturą ani rentą - zatem nie mieści się w kategorii dochodów z art. 17 Konwencji.

Przedmiotowy dodatek nie jest też związany z praca wykonywaną w Polsce lub Wielkiej Brytanii - tym samym nie jest identyfikowany z dochodami z pracy najemnej wymienionymi w art. 14 Konwencji.

Świadczenia zagraniczne powinny korzystać z tych samych zwolnień podatkowych, co świadczenia polskie

Właściwa kwalifikacja dodatku rodzinnego w świetle Konwencji ma istotne znaczenie, ponieważ ma wpływ na sposób jego opodatkowania. Zgodnie z art. 21 Konwencji, „inne dochody”, do których zaliczamy przedmiotowy dodatek rodzinny, otrzymywane przez polskiego rezydenta podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Zatem Konwencja rozstrzyga, iż w celu ustalenia sposobu opodatkowania dodatku rodzinnego otrzymywanego z Wielkiej Brytanii mają zastosowanie tylko i wyłącznie polskie przepisy podatkowe.

Na gruncie polskiej ustawy o PIT zwolnione z opodatkowania są „świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów” (art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT).

W celu zastosowania powyższego zwolnienia należało dokonać oceny czy przedmiotowy dodatek rodzinny mieści się w kategorii świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Literalna wykładnia powyższego zwolnienia oznaczać może, iż zwolnieniu z opodatkowania podlegają jedynie te świadczenia i dodatki, które uregulowane są w polskich przepisach.

Brak jest bowiem odniesienia wprost do przepisów o świadczeniach rodzinnych, które obowiązują w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub Szwajcarii.

Z drugiej jednak strony, orzecznictwo polskich sądów administracyjnych wskazuje, iż ograniczenia w zakresie odliczania dla celów podatkowych zagranicznych (wpłaconych do innego państwa członkowskiego UE, EOG lub Szwajcarii) składek na zabezpieczenia społeczne jest niezgodne z postanowieniami Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

W drodze analogii właściwe wydaje się być przyjęcie stanowiska, zgodnie z którym również zagraniczne świadczenia wypłacane z zagranicznych systemów zabezpieczenia społecznego powinny korzystać z tych samych zwolnień podatkowych, z jakich korzystać mogą polskie świadczenia.

Reasumując, dokonaną przez Dyrektora Izby Skarbowej wykładnię celowościową, według której brytyjski dodatek rodzinny powinien korzystać z opodatkowania w Polsce, należy ocenić jedynie pozytywnie.

Źródło: www.taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA