REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy dodatek rodzinny otrzymywany z Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Kurlit
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
opodatkowanie pit
opodatkowanie pit

REKLAMA

REKLAMA


Zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych świadczenie w postaci dodatku rodzinnego z Wielkiej Brytanii wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie jednak, przedmiotowe świadczenie jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 6 grudnia 2010 r. (ITPB2/415-827/10/ENB).
Sprawa dotyczyła podatniczki, mieszkającej na stałe w Polsce od marca 2010 r. Otrzymywała ona z Wielkiej Brytanii świadczenie rodzinne w postaci dodatku, który został jej przyznany na podstawie angielskich przepisów o świadczeniach rodzinnych i dodatkach, po przedłożeniu aktu małżeństwa.

REKLAMA

Świadczenie nie stanowi emerytury, renty ani dodatku pielęgnacyjnego. Źródłem dochodów podatniczki jest ponadto emerytura otrzymywana z ZUS za pracę w Polsce. Dodatek rodzinny nie podlegał opodatkowaniu na terenie Wielkiej Brytanii.

Gdzie i na jakich zasadach opodatkować świadczenie rodzinne?

REKLAMA

W związku z powyższym podatniczka wystąpiła do polskiego organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy przedmiotowe świadczenie w postaci dodatku rodzinnego podlega opodatkowaniu w Polsce?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie, podatniczka stwierdziła, że jej zdaniem otrzymywane przez nią środki są zwolnione z opodatkowania w Polsce. Organ uznał to stanowisko za prawidłowe.

Wyjaśnił, że zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych świadczenie w postaci dodatku rodzinnego z Wielkiej Brytanii wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie jednak, przedmiotowe świadczenie jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy ustawy o PIT

Konsekwencje polskiej rezydencji podatkowej

Ze względu na wzrost mobilności Polaków oraz fakt, iż coraz większa liczba polskich obywateli decyduje się na pracę poza granicami Polski, coraz powszechniejszy staje się problem opodatkowania w Polsce różnego rodzaju dochodów otrzymywanych z zagranicy.

Przedmiotem interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest sposób opodatkowania dodatku rodzinnego przyznanego polskiemu rezydentowi na podstawie angielskich przepisów o świadczeniach rodzinnych i dodatkach.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż świadczenie otrzymywane z Wielkiej Brytanii może podlegać opodatkowaniu w Polsce ze względu na status rezydencji podatnika.

Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym, podatnik ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (polski rezydent podatkowy).Tym samym posiada on nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Polski. Co w praktyce oznacza, że podlega on w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągnięcia (miejsca położenia źródeł przychodów).

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Polecamy: serwis PIT

REKLAMA

W przypadku polskich rezydentów osiągających dochody ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Polski sposób opodatkowania takich dochodów należy ustalić przy uwzględnieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie ma Konwencja między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii I Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i od zysków majątkowych.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, w świetle Konwencji dodatek rodzinny otrzymywany z Wielkiej Brytanii należy zakwalifikować jako „inne dochody” o których mowa w art. 21 Konwencji.

O sposobie kwalifikacji zapewne zadecydowały informacje przedstawione przez podatnika w stanie faktycznym. W ocenie podatnika, otrzymywany dodatek rodzinny nie jest emeryturą ani rentą - zatem nie mieści się w kategorii dochodów z art. 17 Konwencji.

Przedmiotowy dodatek nie jest też związany z praca wykonywaną w Polsce lub Wielkiej Brytanii - tym samym nie jest identyfikowany z dochodami z pracy najemnej wymienionymi w art. 14 Konwencji.

Świadczenia zagraniczne powinny korzystać z tych samych zwolnień podatkowych, co świadczenia polskie

Właściwa kwalifikacja dodatku rodzinnego w świetle Konwencji ma istotne znaczenie, ponieważ ma wpływ na sposób jego opodatkowania. Zgodnie z art. 21 Konwencji, „inne dochody”, do których zaliczamy przedmiotowy dodatek rodzinny, otrzymywane przez polskiego rezydenta podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Zatem Konwencja rozstrzyga, iż w celu ustalenia sposobu opodatkowania dodatku rodzinnego otrzymywanego z Wielkiej Brytanii mają zastosowanie tylko i wyłącznie polskie przepisy podatkowe.

Na gruncie polskiej ustawy o PIT zwolnione z opodatkowania są „świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów” (art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT).

W celu zastosowania powyższego zwolnienia należało dokonać oceny czy przedmiotowy dodatek rodzinny mieści się w kategorii świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Literalna wykładnia powyższego zwolnienia oznaczać może, iż zwolnieniu z opodatkowania podlegają jedynie te świadczenia i dodatki, które uregulowane są w polskich przepisach.

Brak jest bowiem odniesienia wprost do przepisów o świadczeniach rodzinnych, które obowiązują w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub Szwajcarii.

Z drugiej jednak strony, orzecznictwo polskich sądów administracyjnych wskazuje, iż ograniczenia w zakresie odliczania dla celów podatkowych zagranicznych (wpłaconych do innego państwa członkowskiego UE, EOG lub Szwajcarii) składek na zabezpieczenia społeczne jest niezgodne z postanowieniami Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

W drodze analogii właściwe wydaje się być przyjęcie stanowiska, zgodnie z którym również zagraniczne świadczenia wypłacane z zagranicznych systemów zabezpieczenia społecznego powinny korzystać z tych samych zwolnień podatkowych, z jakich korzystać mogą polskie świadczenia.

Reasumując, dokonaną przez Dyrektora Izby Skarbowej wykładnię celowościową, według której brytyjski dodatek rodzinny powinien korzystać z opodatkowania w Polsce, należy ocenić jedynie pozytywnie.

Źródło: www.taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA