Czy nagrody za uczestnictwo w programie lojalnościowym są opodatkowane PIT?
REKLAMA
REKLAMA
Program lojalnościowy
REKLAMA
Pewien Bank zwrócił się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o interpretację podatkową dotyczącą nagród w planowanym programie lojalnościowym.
Bank, zamierza wprowadzić do swojej oferty produktowej kartę kredytową skierowaną do klientów indywidualnych, przygotowaną we współpracy z partnerami zewnętrznymi. Karta, oprócz funkcjonalności typowych dla instrumentów płatniczych tego typu, oferować będzie jej posiadaczom i użytkownikom m.in. Program Lojalnościowy (dalej: Program), którego organizatorem oraz sponsorem będzie Bank.
Polecamy:Jeżeli dziecko zarabiało za granicą raczej nie skorzystasz z ulgi prorodzinnej
Za każdą transakcję bezgotówkową dokonaną kartą kredytową Bank naliczy klientowi określoną ilość punktów, będących miernikiem intensywności korzystania przez Klienta z zakupionej w Banku usługi. Dodatkowo, każda transakcja dokonana w punkcie sprzedaży Partnerów zostanie nagrodzona wielokrotnością punktów przyznawanych za zakupy u podmiotów niebiorących udziału w Programie.
Przewiduje się również wprowadzenie okresów promocyjnych, podczas których punkty będą naliczane według bardziej korzystnego dla Klienta przelicznika. Bank może przyznać również punkty dodatkowe, niewymagające dokonania transakcji, np. punkty powitalne lub bonusowe (okolicznościowe). Punkty będą agregowane na poziomie rachunku, co oznacza, iż karty dodatkowe zbierają punkty dla posiadacza rachunku.
Uzbierane punkty zamieniane będą następnie na:
- vouchery pieniężne, które mogą być wykorzystane na zakupy u Partnerów Programu,
- vouchery na produkty, które mogą być zamieniane na określony produkt u Partnerów Programu,
- produkty zakupione przez Bank na potrzeby Programu,
- usługi Banku,
- CashBack – Klient może zamienić punkty na gotówkę, tzn. nastąpi uznanie rachunku karty przelewem.
Polecamy:Jak skorzystać z ulgi na lekarstwa?
W związku z tymi planami Bank zapytał fiskusa, czy świadczenia dokonywane przez Bank na rzecz Klientów, osób fizycznych, w ramach prowadzonego przez Bank Programu Lojalnościowego stanowią nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej w rozumieniu ustawy o PIT. A zatem jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT (760 zł), to czy będą one zwolnione z podatku dochodowego?
Nagrody zwolnione z PIT o ile jest to sprzedaż premiowa
Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie taki program lojalnościowy spełnia wymogi stawiane sprzedaży premiowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Stąd nagrody będą zwolnione z PIT na podstawie tego przepisu.
REKLAMA
Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku dochodowego jest wartość:
- wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także
- nagród związanych ze sprzedażą premiową
jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.
Przy czym zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Zatem, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:
- nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową,
- jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
- sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Co to jest sprzedaż premiowa?
Mimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o PIT wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował definicji tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.
Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.
Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003).
Polecamy:Jakie dochody dziecka pozwolą na wspólne rozliczenie z samotnym rodzicem?
Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Ponadto na podstawie art. 353 Kodeksu cywilnego strony umowy sprzedaży mogą wprowadzić do niej zobowiązania sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru.
Wobec powyższego zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru.
Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.
Zdaniem organu podatkowego świadczenia dokonywane przez Bank na rzecz klientów, osób fizycznych, w ramach planowanego przez Bank Programu Lojalnościowego stanowią nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760 zł, wówczas będą one zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Banku nie będą ciążyć obowiązki płatnika tego podatku.
Polecamy:Ulga odsetkowa – czy wskaźnik odliczenia odsetek ulega zmianie?
Jednocześnie, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość.
Trzeba jednak pamiętać, że zwolnienie to ma zastosowanie w przypadku, gdy nagrody otrzymane przez osoby fizyczne nie są związane z prowadzoną przez te osoby pozarolniczą działalnością gospodarczą i nie stanowią przychodu z tej działalności.
Trzeba jednocześnie wiedzieć jakie cechy odróżniają sprzedaż premiową od innych sprzedażowych akcji promocyjnych:
1. sprzedaż premiowa ma na celu uatrakcyjnienie zakupu danych towarów lub usług, lub zachęcenie klientów do dalszej współpracy,
2. sprzedaż premiowa polega na nieodpłatnym przekazaniu towarów, usług lub bonów pieniężnych w związku ze spełnieniem przez nabywcę pewnych z góry określonych przez sprzedawcę warunków,
3. sprzedaż premiowa wiąże przekazanie nagród z faktem zakupu promocyjnego towaru lub korzystania z objętej promocją usługi, lub też zgromadzenia określonej liczby punktów,
4. nagroda przysługuje każdemu nabywcy – jej przyznanie nie jest zatem wynikiem przypadku lub odgadywania zaistniałych zdarzeń losowych,
5. nagrody przyznawane są za dokonanie zakupów o określonej wartości lub ilości, tzn. za utrzymywanie określonej intensywności kontaktów gospodarczych lub częstotliwości korzystania z objętych sprzedażą premiową usług.
Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 października 2010 r. – nr IPPB4/415-567/10-2/SP
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat