REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie dochody dziecka pozwolą na wspólne rozliczenie z samotnym rodzicem?

Subskrybuj nas na Youtube
wspólne rozliczenie PIT z samotnie wychowywanym dzieckiem
wspólne rozliczenie PIT z samotnie wychowywanym dzieckiem

REKLAMA

REKLAMA

Wspólne rozliczenie PIT-a osób samotnie wychowujących dzieci z tymi dziećmi jest możliwe nawet wtedy, gdy dziecko osiąga wysokie dochody. Rodzic może się rozliczyć z dzieckiem np. wtedy, gdy osiąga ono dochody z najmu mieszkania czy z lokat bankowych.

Wspólne rozliczanie deklaracji PIT z małżonkiem – korzyści i zalety

REKLAMA

Autopromocja

Wspólne rozliczenie PIT samotnych rodziców ze swoimi dziećmi jest opłacalną formułą liczenia podatku, szczególnie w przypadku osób osiągających dochody powyżej 85.000zł (85.528zł to kwota graniczna I progu skali podatkowej, w którym stawka podatku wynosi 18%, powyżej tej kwoty dochody opodatkowane są stawką 32%). 

Podatek w tej formule liczony jest podwójnie od połowy dochodu samotnego rodzica. 

Jeśli zatem rodzic osiąga dochód w wysokości 160.000zł, podatek do zapłaty wyniesie 38.670zł,
[(14.839,02 zł + 32% (160.000 zł – 85.528 zł)],

Korzystając jednak z opodatkowania preferencyjnego podatnik zapłaci prawie 11 tys. zł mniej, czyli 27.687 zł
[2 x (160.000:2 x 18% - 556,02zł)].

Nie każdy jednak z tego sposobu może skorzystać. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze trzeba być samotnym rodzicem albo opiekunem prawnym. Jednocześnie trzeba być: panną lub kawalerem, wdową lub wdowcem, rozwódką lub rozwodnikiem, osobą w separacji, bądź osobą zamężną, jeśli małżonek pozbawiony został praw rodzicielskich albo odbywa karę pozbawienia wolności. 

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

W zeznaniach składanych w przyszłym roku istotne będzie dodatkowo czy taki rodzic faktycznie samotnie wychowywał dziecko. Z preferencji wyłączone więc będą osoby formalnie samotne ale żyjące w związkach nieformalnych. 

Jeszcze w tym roku stan prawny pozwala na rozliczanie się z dzieckiem bez względu na to, czy rodzice nie będący małżeństwem tworzą wspólne gospodarstwo.

REKLAMA

Po drugie z preferencji skorzystać mogą tylko ci samotni rodzice, którzy wychowują dzieci:
1. małoletnie,
2. bez względu na wiek, które otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3. do ukończenia 25 roku życia uczące się, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu skalą podatkową lub dochodów ze zbycia papierów wartościowych w łącznej wysokości przekraczającej kwotę 3089 zł, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Dodatkowo ustawodawca wyłączył prawo do preferencyjnego opodatkowania, jeśli dziecko albo rodzic korzystali w roku podatkowym m.in. z opodatkowania liniowego, ryczałtu ewidencjonowanego czy też karty podatkowej w prowadzonej działalności gospodarczej.

Kiedy można rozliczyć się z dzieckiem

Najwięcej problemów sprawia podatnikom określenie możliwości skorzystania z ulgi w sytuacji wychowywania dziecka pełnoletniego, czyli takiego, które ma przynajmniej 19 lat i nie ukończyło jeszcze 25. Aby rodzic mógł rozliczać się z takim dzieckiem, musi ono się uczyć. Dla skorzystania z preferencji podatkowych ważne są też dochody osiągane przez dziecko. 

Wskazać można dwie grupy dochodów dziecka, które uprawniają rodzica do ulgi.

Pierwsza z nich to dochody limitowane, czyli takie, których wysokość nie może przekroczyć w całym roku podatkowym kwoty 3089 zł.

REKLAMA

Do tej grupy zaliczają się m.in. dochody z pracy, dochody z umów cywilnoprawych (umowy o dzieło, zlecenie), dochody z najmu, dochody z działalności gospodarczej opodatkowane skalą podatkową, a także dochody z obrotu papierami wartościowymi. Wyjątkiem są tu dochody z renty rodzinnej, której nie uwzględnia się w ww. limicie

W tym przypadku decydujące znaczenie ma wysokość ponoszonych kosztów. Przychód pomniejszony o koszty nie może bowiem przekroczyć 3089 zł. Nie ma znaczenia natomiast kwota odliczeń, np. składek na ubezpieczenie społeczne, czy też ulg odliczanych od dochodu.

Określenie przez ustawodawcę limitu na tak niskim poziomie powoduje, że w rzeczywistości dochody z tej grupy powinny mieć charakter incydentalny i przybrać postać bardziej pracy dorywczej niż stałego zarobkowania. 

Drugą grupą dochodów, których osiąganie nie pozbawia rodzica ulgi są m.in.
1. dochody zwolnione od podatku,(np. stypendia, odszkodowania)
2. dochody opodatkowane z sposób zryczałtowany (np. odsetki z lokat bankowych, dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, dochody z dywidend),
3. dochody ze sprzedaży nieruchomości,
4. dochody z najmu opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (stawką 8,5%).

W tej grupie dochodów nie ma wskazanych żadnych limitów. Zatem uzyskiwanie przez dziecko nawet bardzo wysokich dochodów nie pozbawia rodzica możliwości wspólnego rozliczenia z dzieckiem.

Joanna Szlęzak-Matusewicz
Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA