REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy można rozliczyć się z samotnie wychowywanym dzieckiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wspólne rozliczenie PIT z dzieckiem 2011 / 2012
wspólne rozliczenie PIT z dzieckiem 2011 / 2012
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy za 2011 rok mogę się rozliczyć razem z moim niepełnosprawnym dzieckiem (dziecko ma 12 lat), które otrzymywało w 2011 roku rentę socjalną? Dziecko to wychowuję samotnie od 4 lat.

TAK

REKLAMA

Osoby samotnie wychowujące dzieci mogą rozliczyć się wspólnie z dziećmi, pobierającymi rentę socjalną. Dotyczyło to już rozliczenia dochodów osiągniętych w 2008 roku. W rozliczeniu za 2007 rok wspólne rozliczenia z takim dzieckiem nie było możliwe.

Z przywileju wspólnego opodatkowania korzystać mogą w rozliczeniu za 2011 rok osoby samotnie wychowujące:

1) dzieci małoletnie (czyli do ukończenia 18 roku życia albo do zawarcia związku małżeńskiego jeżeli nastąpiło to wcześniej)

REKLAMA

2) dzieci bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną (dodano do tego przepisu dodatek pielęgnacyjny i rentę socjalną – więc te dochody dziecka już nie będą przeszkadzać we wspólnym rozliczeniu),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) dzieci do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 (czyli nie więcej niż 3089 zł), z wyjątkiem renty rodzinnej.

Ta kwota dochodu dorosłego dziecka podlegająca opodatkowaniu (3089 zł) jest kwotą dochodu przed opodatkowaniem, po dokonanych odliczeniach (czyli jest to tzw. podstawa obliczenia podatku) - tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 19 stycznia 2012 r. – sygn. I SA/Ol 734/11.

Za osobę samotnie wychowującą dzieci art. 6 ust. 4 ustawy o PIT uważa:

a) jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów.

b) osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności,

- jeżeli rodzic ten lub opiekun w roku podatkowym (należy to rozumieć, że: choćby przez jeden dzień w rozliczanym roku podatkowym) samotnie wychowuje dzieci.

REKLAMA

Od rozliczenia za 2011 rok nie ma już wątpliwości, że podstawowym kryterium jest tu faktyczne samotne wychowywanie dziecka  bowiem obowiązuje  nowelizacja ustawy o PIT, która wprowadziła nową definicję osoby samotnie wychowującej dziecko.

Ale jeszcze przed tą nowelizacją organy podatkowe uważały, że osoby żyjące w konkubinacie nie mogą być uznane za samotnie wychowujące dziecko. W ten sposób rozszerzały bezprawnie ówczesną definicję z art. 6 ust. 5 ustawy o PIT, gdzie nie było wymogu samotnego wychowywania dziecka.

Przez pewien czas sądy administracyjne skutecznie broniły podatników. Przykładowo WSA w Warszawie w wyroku z 25 lutego 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 2498/08) stwierdził, że „(…) samotność w znaczeniu potocznym to życie bez innej osoby, a samotny na tle art. 6 u.p.d.f. to matka lub ojciec danego dziecka bez męża lub żony.” Takie samo orzeczenie WSA w Warszawie zapadło 18 września 2007 r. w sprawie o sygnaturze akt III SA/Wa 1133/07. Ale od pewnego czasu i sądy administracyjne przyjęły argumentację fiskusa - przykładem jest wyrok WSA w Łodzi z  29 grudnia 2008 r. (sygn. akt I S.A./Łd868/08), czy wyrok NSA z 30 czerwca 2009 r., (sygn. akt II FSK 279/08).

Korzyść ze wspólnego rozliczenia z samotnie wychowywanym dzieckiem polega na tym, że podatek w tym przypadku zostaje obliczony w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dziecko.

Od rozliczenia za 2008 rok wspólnie z samotnie wychowywanymi dziećmi mogą się również rozliczyć osoby mające miejsce zamieszkania poza Polską (tzw. nierezydenci) jeżeli łącznie spełniają następujące warunki:

1) mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

2) osiągnęły podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychody w wysokości stanowiącej co najmniej 75% całkowitego przychodu osiągniętego w danym roku podatkowym,

3) udokumentowały certyfikatem rezydencji miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Przepisy nie wymagają, aby spełnianie warunków dla skorzystania ze wspólnego rozliczenia z dzieckiem trwało cały rok. Wystarczy więc przykładowo, by choćby przez 1 dzień w rozliczanym roku podatkowym dziecko było małoletnie, czy rodzic samotnie wychowywał dziecko.
W przypadku rozwodu wystarczy więc, by wyrok sądu orzekający rozwód uprawomocnił się przed końcem rozliczanego roku podatkowego, by za ten rok rodzic wychowujący dziecko, mógł się z nim rozliczyć wspólnie.

Wspólne rozliczenie nie jest możliwe, gdy choć jedna ze stron opodatkowana jest:
- podatkiem liniowym 19%,
- ryczałtem ewidencjonowanym (z wyjątkiem osób osiągających przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej),
- kartą podatkową,
- zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów osób duchownych,
- podatkiem tonażowym (nawet, gdy nie uzyskano przychodu/dochodu lub zgłoszono zawieszenie działalności).

Podstawa prawna: Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA