REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić jeżeli pracodawca nie przekazał pracownikowi PIT-11

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT-11 za 2011 rok; rozliczenia PIT 2011 / 2012
PIT-11 za 2011 rok; rozliczenia PIT 2011 / 2012

REKLAMA

REKLAMA

Do końca lutego pracodawcy i inni płatnicy muszą przekazać podatnikom (a także urzędowi skarbowemu podatnika) PIT-11. Jest to informacja o dochodach uzyskanych w poprzednim roku, pobranych zaliczkach na podatek, zapłaconych składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Jednak pamiętajmy, że brak PIT-11 nie zwalnia z obowiązku złożenia rocznego PIT-a.

PIT-11 – najczęściej zadawane pytania

REKLAMA

Pracownikowi, z którym rozwiązano umowę o pracę w trakcie roku trzeba wysłać PIT-11 w ciągu 14 dni od dnia złożenia przez pracownika wniosku w tej sprawie (art. 39 ust. 2 ustawy o PIT). Jeżeli pracownik o to nie wystąpi - można mu wysłać PIT-11 w zwykłym terminie, czyli do końca lutego następnego roku

Oczywiście nie dostaniesz PIT-11 jeżeli złożyłeś do 10 stycznia wniosek PIT-12 o rozliczenie przez płatnika, bo wtedy roczny PIT składa za Ciebie właśnie płatnik.

Nawet jeżeli nie dostaniesz od pracodawcy w PIT-11 musisz złożyć zeznanie roczne do 30 kwietnia.

Brak PIT-11 nie zwalnia z rocznego rozliczenia podatku!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez PIT-11 nie będzie to jednak łatwe więc najpierw spróbuj dowiedzieć się dlaczego nie dostałeś tej informacji. Może przesyłka zaginęła na poczcie a może w ogóle nie została wysłana. W takiej sytuacji nie obrażaj się na pracodawcę tylko idź osobiście do kadr czy księgowości i upomnij się o PIT-11.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

REKLAMA

Jeżeli nie uda się w ten sposób nic uzyskać zawsze można poprosić urząd skarbowy lub urząd kontroli skarbowej o interwencję. Za niewydajnie PIT-11 w ustawowym terminie pracodawcy grozi grzywna do 180 tzw. stawek dziennych (art. 80 ust. 2 kodeksu karnego skarbowego).

Stawka dzienna za przestępstwo skarbowe może być określona od (minimalnie) 50,- zł (1/30 najniższego wynagrodzenia, czyli 1/30 z 1500 zł) do (maksymalnie) 20 000 zł (czterystukrotność najniższej stawki).

Od kogo powinieneś dostać PIT-11

Za wykroczenia skarbowe kara grzywny może być wymierzona w granicach od 1/10 do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, chyba że kodeks stanowi inaczej. Czyli w 2012 roku za wykroczenie skarbowe sąd może orzec karę grzywny w wysokości od 150,- zł do 30 000 zł.

Mandatem karnym można nałożyć karę grzywny w granicach nieprzekraczających podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (czyli 2 x 1500 = 3000 zł ).

Wyrokiem nakazowym można wymierzyć karę grzywny w granicach nieprzekraczających dziesięciokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (10 x 1500 = 15 000 zł).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Jednak w praktyce grzywna za niewydanie w terminie PIT-11 nie powinna przekroczyć 30 000,- zł. Na ogół takie zdarzenie traktuje się jako tzw. wypadek mniejszej wagi i karze jak wykroczenie skarbowe (art. 80 § 4 kks). Ale i taka grzywna z pewnością będzie dolegliwa.

Urząd kontroli skarbowej może wymierzyć grzywnę – jednak nie może zmusić w inny sposób pracodawcy, aby ten faktycznie wydał pracownikowi PIT-11. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał sam ustalić wszelkie dane potrzebne do wypełnienia swojego rocznego PIT-a.

W tym celu powinien zgromadzić (odszukać) dokumenty dotyczące uzyskanego wynagrodzenia, potrącanych kosztów, składek i zaliczek na podatek. Na pewno przydadzą się formularze ZUS RMUA, wyciągi bankowe lub paski wynagrodzeń oraz umowa o pracę. Jeżeli zbierzemy komplet tych dokumentów nie powinniśmy mieć problemu z zebraniem danych do rocznego PIT-a.

Warto też poinformować urząd skarbowy przy składaniu rocznego PITa, że wobec nieprzekazania przez płatnika PIT-11 podatnik był zmuszony do wypełnienia zeznania na podstawie własnych danych. Można też dołączyć kopię pisma wzywającego płatnika do przekazania PIT-11. Tak radzi swoim podatnikom np. Izba Skarbowa w Poznaniu.


Błędny PIT-11 nie wiąże podatnika

Posiadanie kompletu ww. dokumentów przydaje się również do sprawdzenia otrzymanego od pracodawcy PIT-11. Jeżeli PIT-11 nie pokrywa się z rzeczywistością (np. pracownikowi faktycznie wypłacono w roku podatkowym większe wynagrodzenie niż to wynika z PIT-11, albo pracownikowi przysługują wyższe koszty niż wpisano w informacji PIT-11) – pracownik powinien w rocznym zeznaniu podatkowym uwzględnić rzeczywiste kwoty przychodów i kosztów.

Innymi słowy podatnik nie jest związany informacją PIT-11 jeżeli ta informacja jest sprzeczna z faktami zaistniałymi w rozliczanym roku podatkowym.

Wynagrodzenie za grudzień 2011 r. wypłacone w styczniu 2012 r. jest przychodem roku 2012 i nie powinno znaleźć się w PIT-11 za 2011 r.. Jeżeli mimo to takie wynagrodzenie zostanie wykazane w PIT-11 – pracownik nie powinien go uwzględnić (ani innych z nim związanych kwot zaliczek i składek) w rocznym zeznaniu podatkowym za 2011 rok.

Może się też tak zdarzyć, że dostaniemy spóźniony PIT-11 od pracodawcy już po złożeniu przez nas rocznego PIT-a. Jeżeli okaże się, że ten PIT-11 jest prawidłowy a my pomyliliśmy się w rocznym zeznaniu – powinniśmy złożyć korektę rocznego PIT-a.

Wtedy jeżeli w wyniku korekty nastąpi zwiększenie kwoty podatku do zapłaty (albo zmniejszenie kwoty do zwrotu) – wtedy musimy wpłacić do urzędu skarbowego różnicę wraz z odsetkami. Do korekty (czyli poprawnie wypełnionego całego rocznego PITa) powinniśmy dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty (art. 81 § 2 ordynacji podatkowej).

Więcej o korekcie PIT-ów w tekście Korekta zeznania rocznego

PIT-11 mają obowiązek przekazać podatnikowi nie tylko pracodawcy

Obowiązek przekazania podatnikowi PIT-11 ciąży w szczególności na:

- podmiotach, które w ciągu roku dokonywały wypłat należności ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego (wypłacanych przez zakład pracy), jak również wypłat z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej w przypadku spółdzielni pracy;

- rolniczych spółdzielniach produkcyjnych oraz innych spółdzielniach zajmujących się produkcją rolną w związku z wypłatą dniówek obrachunkowych oraz udziału w dochodzie podzielnym spółdzielni oraz wypłacanymi przez spółdzielnie zasiłkami z ubezpieczenia społecznego.

- podmiotach, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent,

- jednostkach organizacyjnych uczelni, placówkach naukowych, zakładach pracy oraz innych podmiotach - od wypłacanych przez nie stypendiów,

- organach zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy,

- biurach terenowych Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,

- aresztach śledczych oraz zakładach karnych - od należności za pracę przypadających tymczasowo aresztowanym oraz skazanym,

- spółdzielniach - od oprocentowania wkładów pieniężnych członków spółdzielni, zaliczonego w ciężar kosztów spółdzielni,

- oddziałach Wojskowej Agencji Mieszkaniowej - od wypłacanych żołnierzom świadczeń pieniężnych wynikających z przepisów ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,

- innych podmiotach wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

PIT-11 dla cudzoziemca

Na pisemny wniosek podatnika, który nie posiada miejsca zamieszkania w Polsce i zamierza wyjechać z Polski – płatnicy powinni wystawić PIT-11. Na przesłanie tej informacji podatnikowi i urzędowi skarbowemu właściwemu dla osób zagranicznych płatnik ma 14 dni od dnia złożenia tego wniosku.

Podstawa prawna:
1. Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
2. Ustawa z 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA