REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-11 – najczęściej zadawane pytania

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
PIT-11 – najczęściej zadawane pytania
PIT-11 – najczęściej zadawane pytania

REKLAMA

REKLAMA

Większość z nas w swojej praktyce zawodowej otrzymała chociaż jeden PIT-11. Są one powszechnym dokumentem podatkowym w obrocie pomiędzy podmiotami powiązanymi stosunkiem pracy. Przy dużej ilości deklaracji jest jednak duże prawdopodobieństwo wystąpienia błędów oraz pomyłek. Pocieszającym jest jednak fakt, że w swoich wątpliwościach dot. PIT-11 nie pozostajemy sami – warto spojrzeć o co pytali inni.

Do kiedy powinienem/am otrzymać PIT-11 od pracodawcy?

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawca ma obowiązek dostarczenia PIT-11 swoim pracownikom do końca lutego za poprzedni rok. Wysyła on dokument  również do odpowiedniego urzędu skarbowego, najczęściej w formie elektronicznej. Działy kadrowe/księgowe firm przekazują te dokumenty pracownikom w różnych przyjętych w danym przedsiębiorstwie formach – papierowej lub elektronicznej.

Jaki adres powinienem/am podać pracodawcy do sporządzenia PIT-11?

Adres potrzebny jest do określenia właściwości miejscowej organu podatkowego. W przypadku PIT-11 pracodawca powinien uwzględnić adres wskazany przez pracownika jako adres zamieszkania. Nieważny jest więc tutaj adres zameldowania. Natomiast obowiązkiem pracownika jest  informowanie pracodawcy o każdej zmianie adresu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Co zrobić z otrzymanym PIT-11?

PIT-11 stanowi dla pracownika podstawę do wypełnienia własnego zeznania podatkowego, takiego jak np. PIT-36 czy PIT-37. Nie należy więc wysyłać go do organu podatkowego. Pracodawca wystawia trzy kopie PIT-11, jedną dla pracownika, drugą dla urzędu skarbowego (to pracodawca dostarcza tam PIT-11), trzecią do dokumentacji własnej.

Otrzymałem/am kilka PIT-11, co dalej?

W przypadku pracy w kilku miejscach, u różnych pracodawców lub kilku zleceniodawców otrzymamy PIT-11 od każdego z nich. Jest to sytuacja poprawna i w takim przypadku w przygotowywanym przez siebie zeznaniu podatkowym należy uwzględnić wszystkie dokumenty.

Nie otrzymałem/am PIT-11, co mam zrobić?

Jeżeli pracodawca nie udostępnił nam w terminie PIT-11 i nie mamy dokumentu do wypełnienia swoich zeznań podatkowych, w pierwszej kolejności warto niezwłocznie zgłosić się do pracodawcy z prośbą o wydanie dokumentu. Warto pamiętać, że brak PIT-11 nie zwalnia nas z obowiązku złożenia rocznego zeznania podatkowego do końca kwietnia każdego roku. Jeżeli pomimo ponaglenia pracodawca nie dopełnia swoich obowiązków, należy we własnym zakresie ustalić swoje wynagrodzenie (na podstawie umowy lub otrzymywanych wypłat/przelewów). Następnie obliczyć średnie stawki składkowe, które pracodawca powinien był ponosić w ciągu ubiegłego roku. Na podstawie tych danych wypełniamy deklarację do organu podatkowego, jako załącznik składając pismo wyjaśniające, iż nie otrzymaliśmy PIT-11.

Znalazłem w PIT-11 błędy, co z nimi zrobić?

PIT-11, tak jak każde inne zeznanie, jest przygotowywany przez człowieka, więc nawet przy wykorzystaniu najnowszych systemów kadrowo-księgowych mogą pojawić się w nim pomyłki. W takiej sytuacji należy po pierwsze zwrócić pracodawcy uwagę i poinformować go o znalezionych nieścisłościach. Możliwe, że wprowadzone dane są jednak prawidłowe, a my pozostajemy w błędnym przekonaniu, że coś jest nie tak. Jeżeli jednak okaże się, że faktycznie pojawiły się pomyłki, nie należy wprowadzać ich do swojego zeznania podatkowego PIT (PIT-36 czy PT-37). Pracodawca ma odpowiednie narzędzia do skorygowania pomyłek (korekty PIT-11), podatnik natomiast powinien w swojej deklaracji wprowadzić od razu prawidłowe dane.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe zaglądają na rachunki bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

REKLAMA

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

REKLAMA