REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto wysłać PIT-11 i PIT-40 przez system e-deklaracje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-deklaracje - PIT przez internet
e-deklaracje - PIT przez internet

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów uważa, że tak. Izba Skarbowa w Krakowie przedstawia konkretne wyliczenia i również rekomenduje płatnikom ten sposób wysyłania PIT-ów. W ten sposób wysyłają PIT-11 i PIT-40 m.in. Ministerstwo Finansów, izby i urzędy skarbowe.

Deklaracje podatkowe można przesyłać drogą elektroniczną na trzy sposoby:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- za pomocą interaktywnego formularza PDF wybranej deklaracji podatkowej –wypełnione e-deklaracje są następnie przesyłane do urzędu skarbowego. Wymagany jest system operacyjny z rodziny Windows, Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4 oraz wtyczka (plug-in) do programu Adobe Reader pobrana ze strony www.e-deklaracje.gov.pl.

- za pomocą aplikacji e-deklaracje desktop, która pracuje systemami operacyjnymi Windows, Linux, Mac OS X iwymaga środowiska uruchomieniowego Adobe AIR.

- z wykorzystaniem aplikacji (modułów) dostarczonych przez producentów oprogramowania, które pozwalają na przesyłanie formularzy e-deklaracje PIT bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych podatnika.

REKLAMA

Wykorzystanie rozwiązań systemu e-deklaracje przez producentów oprogramowań finansowo-księgowych jest możliwe dzięki opublikowaniu przez Ministerstwo Finansów otwartego standardu dokumentu podatkowego (odpowiedniego schematu XSD).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozwala to na dostosowanie przez producentów oprogramowania swoich aplikacji tak, by mogły obsługiwać proces składania formularzy e-deklaracje.

Jak wysłać PIT-11 za pośrednictwem e-deklaracji

Istnieje możliwość automatycznego podpisania elektronicznie wszystkich przesyłanych deklaracji PIT-11 (tę funkcję winien zapewnić dostawca oprogramowania finansowo-księgowego).

Zdaniem Izby Skarbowej w Krakowie najważniejsze korzyści z korzystania z e-deklaracji, to:

1. Zebranie i uporządkowanie wszystkich dokumentów w jednym miejscu.
2. Eliminacja „ręcznego” podpisywania i wysyłania dokumentów.
3. Automatyczne uzyskiwanie Urzędowego Poświadczenia Odbioru z Urzędu Skarbowego.
4. Podgląd dokumentów w formie przyjaznej dla użytkownika (formularz zgodny z wymaganiami MF).
5. Bezpieczny transfer danych.
6. oszczędność czasu i nakładów finansowych w porównaniu ze stosowaniem metody tradycyjnej (papierowej) wrozliczeniach podatkowych, w tym:
- oszczędność czasu związanego z przygotowaniem i wysyłką dokumentów, w tym pobrania formularzy papierowych, ręcznego wypełniania, podpisów, pieczętowania, kopertowania i wreszcie dostarczenia/wysyłki do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego,
- oszczędność materiałów biurowych niezbędnych do przygotowania deklaracji,
- oszczędność środków finansowych związanych z opłaceniem wysyłki bądź osobistego dostarczenia deklaracji do właściwych urzędów skarbowych.

Ponadto elektroniczna forma rozliczeń daje możliwość wyekspediowania deklaracji z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu oraz pewność co do zachowania prawem przepisanego terminu złożenia deklaracji (liczy się moment wysyłki) potwierdzoną urzędowym dokumentem UPO.

Izba Skarbowa w Krakowie prezentuje taki przykład:

Przy 100 deklaracjach PIT-11czas pracy niezbędny na wydruk, podpis i obicie pieczęcią przez uprawnioną osobę to ok. 2 roboczogodziny.

Przygotowanie do wysyłki do właściwych US-ów, w tym kopertowanie, adresowanie, naklejenie znaków opłaty pocztowej, wypełnienie zwrotnego potwierdzenia odbioru, to ok. 0,5 -1 roboczogodziny.

Udanie się do placówki pocztowej bądź wysłanie gońca do właściwych US-ów (zakładając, że wystąpi 2-5 US-ów, a czas dojazdu do kolejnych ≤15 min); ok. 05-1,5 roboczogodziny.

Zatem dodatkowo poświęcamy ok. 3 do 4,5 roboczogodzinyna realizację tego obowiązku podatkowego metodą tradycyjną.

Pozostałe oszczędności:

Wydruk, podpisanie i obicie stosowną pieczęcią 100 deklaracji PIT-11 + wysyłka to szacunkowo koszt rzędu:
- od 10,00 zł (jeśli wyliczymy jako koszt jedynie zużycie papieru, tonera do drukarki, tuszu do pieczęci, a deklaracje złoży osobiście wydelegowany do US-ów pracownik)
- poprzez 22,00-42,00 zł (założenie powyższe + opłata pocztowa naliczona dla 2 do 5 przesyłek poleconych za zwrotnym potwierdzeniem odbioru)
- do 50,00 i więcej zł przy założeniu, że pracownik skorzysta z biletów na przejazd komunikacją, bądź z samochodu służbowego.

Suma oszczędności:

Przy założeniu, że przeciętna pensja kształtuje się na poziomie 3.440,22 zł (dane za październik 2010 r. wg obwieszczenia Prezesa GUS z 18.11.2010 r.), oraz że w miesiącu wystąpi 21 dni roboczych, wówczas otrzymamy wartość jednej roboczogodziny na poziomie 20,48 zł.

Przy powyższym założeniu całkowity koszt realizacji obowiązku podatkowego (w tradycyjnej papierowej formie) dla 100 deklaracji PIT-11wynieść może nawet ok. 150,00 zł i więcej, nie wspominając o bezpowrotnie utraconym czasie, który mógłby być spożytkowany na działalność podstawową przedsiębiorcy.

Jak wysłać PIT-36, PIT-37 i inne przez internet (system e-deklaracje)

Źródło: Ministerstwo Finansów, Izba Skarbowa w Krakowie

e-deklaracje
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA