REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto wysłać PIT-11 i PIT-40 przez system e-deklaracje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-deklaracje - PIT przez internet
e-deklaracje - PIT przez internet

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów uważa, że tak. Izba Skarbowa w Krakowie przedstawia konkretne wyliczenia i również rekomenduje płatnikom ten sposób wysyłania PIT-ów. W ten sposób wysyłają PIT-11 i PIT-40 m.in. Ministerstwo Finansów, izby i urzędy skarbowe.

Deklaracje podatkowe można przesyłać drogą elektroniczną na trzy sposoby:

REKLAMA

Autopromocja

- za pomocą interaktywnego formularza PDF wybranej deklaracji podatkowej –wypełnione e-deklaracje są następnie przesyłane do urzędu skarbowego. Wymagany jest system operacyjny z rodziny Windows, Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4 oraz wtyczka (plug-in) do programu Adobe Reader pobrana ze strony www.e-deklaracje.gov.pl.

- za pomocą aplikacji e-deklaracje desktop, która pracuje systemami operacyjnymi Windows, Linux, Mac OS X iwymaga środowiska uruchomieniowego Adobe AIR.

- z wykorzystaniem aplikacji (modułów) dostarczonych przez producentów oprogramowania, które pozwalają na przesyłanie formularzy e-deklaracje PIT bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych podatnika.

Wykorzystanie rozwiązań systemu e-deklaracje przez producentów oprogramowań finansowo-księgowych jest możliwe dzięki opublikowaniu przez Ministerstwo Finansów otwartego standardu dokumentu podatkowego (odpowiedniego schematu XSD).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozwala to na dostosowanie przez producentów oprogramowania swoich aplikacji tak, by mogły obsługiwać proces składania formularzy e-deklaracje.

Jak wysłać PIT-11 za pośrednictwem e-deklaracji

Istnieje możliwość automatycznego podpisania elektronicznie wszystkich przesyłanych deklaracji PIT-11 (tę funkcję winien zapewnić dostawca oprogramowania finansowo-księgowego).

Zdaniem Izby Skarbowej w Krakowie najważniejsze korzyści z korzystania z e-deklaracji, to:

1. Zebranie i uporządkowanie wszystkich dokumentów w jednym miejscu.
2. Eliminacja „ręcznego” podpisywania i wysyłania dokumentów.
3. Automatyczne uzyskiwanie Urzędowego Poświadczenia Odbioru z Urzędu Skarbowego.
4. Podgląd dokumentów w formie przyjaznej dla użytkownika (formularz zgodny z wymaganiami MF).
5. Bezpieczny transfer danych.
6. oszczędność czasu i nakładów finansowych w porównaniu ze stosowaniem metody tradycyjnej (papierowej) wrozliczeniach podatkowych, w tym:
- oszczędność czasu związanego z przygotowaniem i wysyłką dokumentów, w tym pobrania formularzy papierowych, ręcznego wypełniania, podpisów, pieczętowania, kopertowania i wreszcie dostarczenia/wysyłki do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego,
- oszczędność materiałów biurowych niezbędnych do przygotowania deklaracji,
- oszczędność środków finansowych związanych z opłaceniem wysyłki bądź osobistego dostarczenia deklaracji do właściwych urzędów skarbowych.

Ponadto elektroniczna forma rozliczeń daje możliwość wyekspediowania deklaracji z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu oraz pewność co do zachowania prawem przepisanego terminu złożenia deklaracji (liczy się moment wysyłki) potwierdzoną urzędowym dokumentem UPO.

Izba Skarbowa w Krakowie prezentuje taki przykład:

Przy 100 deklaracjach PIT-11czas pracy niezbędny na wydruk, podpis i obicie pieczęcią przez uprawnioną osobę to ok. 2 roboczogodziny.

Przygotowanie do wysyłki do właściwych US-ów, w tym kopertowanie, adresowanie, naklejenie znaków opłaty pocztowej, wypełnienie zwrotnego potwierdzenia odbioru, to ok. 0,5 -1 roboczogodziny.

Udanie się do placówki pocztowej bądź wysłanie gońca do właściwych US-ów (zakładając, że wystąpi 2-5 US-ów, a czas dojazdu do kolejnych ≤15 min); ok. 05-1,5 roboczogodziny.

Zatem dodatkowo poświęcamy ok. 3 do 4,5 roboczogodzinyna realizację tego obowiązku podatkowego metodą tradycyjną.

Pozostałe oszczędności:

Wydruk, podpisanie i obicie stosowną pieczęcią 100 deklaracji PIT-11 + wysyłka to szacunkowo koszt rzędu:
- od 10,00 zł (jeśli wyliczymy jako koszt jedynie zużycie papieru, tonera do drukarki, tuszu do pieczęci, a deklaracje złoży osobiście wydelegowany do US-ów pracownik)
- poprzez 22,00-42,00 zł (założenie powyższe + opłata pocztowa naliczona dla 2 do 5 przesyłek poleconych za zwrotnym potwierdzeniem odbioru)
- do 50,00 i więcej zł przy założeniu, że pracownik skorzysta z biletów na przejazd komunikacją, bądź z samochodu służbowego.

Suma oszczędności:

Przy założeniu, że przeciętna pensja kształtuje się na poziomie 3.440,22 zł (dane za październik 2010 r. wg obwieszczenia Prezesa GUS z 18.11.2010 r.), oraz że w miesiącu wystąpi 21 dni roboczych, wówczas otrzymamy wartość jednej roboczogodziny na poziomie 20,48 zł.

Przy powyższym założeniu całkowity koszt realizacji obowiązku podatkowego (w tradycyjnej papierowej formie) dla 100 deklaracji PIT-11wynieść może nawet ok. 150,00 zł i więcej, nie wspominając o bezpowrotnie utraconym czasie, który mógłby być spożytkowany na działalność podstawową przedsiębiorcy.

Jak wysłać PIT-36, PIT-37 i inne przez internet (system e-deklaracje)

Źródło: Ministerstwo Finansów, Izba Skarbowa w Krakowie

e-deklaracje
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA