REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto wysłać PIT-11 i PIT-40 przez system e-deklaracje?

e-deklaracje - PIT przez internet
e-deklaracje - PIT przez internet

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów uważa, że tak. Izba Skarbowa w Krakowie przedstawia konkretne wyliczenia i również rekomenduje płatnikom ten sposób wysyłania PIT-ów. W ten sposób wysyłają PIT-11 i PIT-40 m.in. Ministerstwo Finansów, izby i urzędy skarbowe.

Deklaracje podatkowe można przesyłać drogą elektroniczną na trzy sposoby:

REKLAMA

Autopromocja

- za pomocą interaktywnego formularza PDF wybranej deklaracji podatkowej –wypełnione e-deklaracje są następnie przesyłane do urzędu skarbowego. Wymagany jest system operacyjny z rodziny Windows, Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4 oraz wtyczka (plug-in) do programu Adobe Reader pobrana ze strony www.e-deklaracje.gov.pl.

- za pomocą aplikacji e-deklaracje desktop, która pracuje systemami operacyjnymi Windows, Linux, Mac OS X iwymaga środowiska uruchomieniowego Adobe AIR.

- z wykorzystaniem aplikacji (modułów) dostarczonych przez producentów oprogramowania, które pozwalają na przesyłanie formularzy e-deklaracje PIT bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych podatnika.

Wykorzystanie rozwiązań systemu e-deklaracje przez producentów oprogramowań finansowo-księgowych jest możliwe dzięki opublikowaniu przez Ministerstwo Finansów otwartego standardu dokumentu podatkowego (odpowiedniego schematu XSD).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozwala to na dostosowanie przez producentów oprogramowania swoich aplikacji tak, by mogły obsługiwać proces składania formularzy e-deklaracje.

Jak wysłać PIT-11 za pośrednictwem e-deklaracji

Istnieje możliwość automatycznego podpisania elektronicznie wszystkich przesyłanych deklaracji PIT-11 (tę funkcję winien zapewnić dostawca oprogramowania finansowo-księgowego).

Zdaniem Izby Skarbowej w Krakowie najważniejsze korzyści z korzystania z e-deklaracji, to:

1. Zebranie i uporządkowanie wszystkich dokumentów w jednym miejscu.
2. Eliminacja „ręcznego” podpisywania i wysyłania dokumentów.
3. Automatyczne uzyskiwanie Urzędowego Poświadczenia Odbioru z Urzędu Skarbowego.
4. Podgląd dokumentów w formie przyjaznej dla użytkownika (formularz zgodny z wymaganiami MF).
5. Bezpieczny transfer danych.
6. oszczędność czasu i nakładów finansowych w porównaniu ze stosowaniem metody tradycyjnej (papierowej) wrozliczeniach podatkowych, w tym:
- oszczędność czasu związanego z przygotowaniem i wysyłką dokumentów, w tym pobrania formularzy papierowych, ręcznego wypełniania, podpisów, pieczętowania, kopertowania i wreszcie dostarczenia/wysyłki do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego,
- oszczędność materiałów biurowych niezbędnych do przygotowania deklaracji,
- oszczędność środków finansowych związanych z opłaceniem wysyłki bądź osobistego dostarczenia deklaracji do właściwych urzędów skarbowych.

REKLAMA

Ponadto elektroniczna forma rozliczeń daje możliwość wyekspediowania deklaracji z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu oraz pewność co do zachowania prawem przepisanego terminu złożenia deklaracji (liczy się moment wysyłki) potwierdzoną urzędowym dokumentem UPO.

Izba Skarbowa w Krakowie prezentuje taki przykład:

Przy 100 deklaracjach PIT-11czas pracy niezbędny na wydruk, podpis i obicie pieczęcią przez uprawnioną osobę to ok. 2 roboczogodziny.

Przygotowanie do wysyłki do właściwych US-ów, w tym kopertowanie, adresowanie, naklejenie znaków opłaty pocztowej, wypełnienie zwrotnego potwierdzenia odbioru, to ok. 0,5 -1 roboczogodziny.

Udanie się do placówki pocztowej bądź wysłanie gońca do właściwych US-ów (zakładając, że wystąpi 2-5 US-ów, a czas dojazdu do kolejnych ≤15 min); ok. 05-1,5 roboczogodziny.

Zatem dodatkowo poświęcamy ok. 3 do 4,5 roboczogodzinyna realizację tego obowiązku podatkowego metodą tradycyjną.

Pozostałe oszczędności:

Wydruk, podpisanie i obicie stosowną pieczęcią 100 deklaracji PIT-11 + wysyłka to szacunkowo koszt rzędu:
- od 10,00 zł (jeśli wyliczymy jako koszt jedynie zużycie papieru, tonera do drukarki, tuszu do pieczęci, a deklaracje złoży osobiście wydelegowany do US-ów pracownik)
- poprzez 22,00-42,00 zł (założenie powyższe + opłata pocztowa naliczona dla 2 do 5 przesyłek poleconych za zwrotnym potwierdzeniem odbioru)
- do 50,00 i więcej zł przy założeniu, że pracownik skorzysta z biletów na przejazd komunikacją, bądź z samochodu służbowego.

Suma oszczędności:

Przy założeniu, że przeciętna pensja kształtuje się na poziomie 3.440,22 zł (dane za październik 2010 r. wg obwieszczenia Prezesa GUS z 18.11.2010 r.), oraz że w miesiącu wystąpi 21 dni roboczych, wówczas otrzymamy wartość jednej roboczogodziny na poziomie 20,48 zł.

Przy powyższym założeniu całkowity koszt realizacji obowiązku podatkowego (w tradycyjnej papierowej formie) dla 100 deklaracji PIT-11wynieść może nawet ok. 150,00 zł i więcej, nie wspominając o bezpowrotnie utraconym czasie, który mógłby być spożytkowany na działalność podstawową przedsiębiorcy.

Jak wysłać PIT-36, PIT-37 i inne przez internet (system e-deklaracje)

Źródło: Ministerstwo Finansów, Izba Skarbowa w Krakowie

e-deklaracje
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA