REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na prototyp - co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
ulga na prototyp
ulga na prototyp
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na prototyp to kolejna szansa dla polskich podatników na odliczenie dodatkowych wydatków od podstawy opodatkowania i zaoszczędzenie istotnych kwot podatku. Obok innych, nowych ulg podatkowych, została wdrożona przepisami tzw. Polskiego Ładu.

Ulga na prototyp - co to jest?

Ulga na prototyp została wprowadzona po to, aby wspomóc polskich twórców i pozwolić im przekuć pomysł w praktyczne i użyteczne rozwiązania. Ma pozwolić przedsiębiorcom na łatwiejsze wytworzenie prototypu i ułatwić wdrożenie go do produkcji oraz umożliwić podniesienie ich innowacyjności i wzmocnienie konkurencyjności na rynku krajowym i rynkach zagranicznych.

REKLAMA

Autopromocja

Ulga na prototyp - dla kogo?

Z ulgi na prototyp skorzystają podatnicy PIT i CIT, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa i rodzaju działalności. W obecnym kształcie nie jest jednak dostępna dla przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Odliczenie od podstawy opodatkowania

Podatnik, obok rozliczenia standardowych kosztów podatkowych, odliczy od podstawy obliczenia podatku dodatkową kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia go na rynek. Wartość odliczenia w roku podatkowym nie może jednak przekroczyć równowartości 10% dochodu podatnika.

Ulga na prototyp - warunki skorzystania

Warunkiem skorzystania z ulgi jest, aby produkcja próbna była związana z działalnością badawczo-rozwojową podatnika. Podatnik dokona odliczenia, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie oraz nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.

Jest to o tyle istotne, że podatnicy korzystający jednocześnie z ulgi badawczo-rozwojowej będą musieli zachować szczególną ostrożność, aby nie dokonać podwójnego odliczenia tego samego wydatku; pierwszy raz w ramach ulgi B+R, a drugi w ramach ulgi na prototyp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co równie istotne, w przypadku, gdyby podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika byłaby niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia można dokonywać w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat.

Ulga na prototyp - jakie mogą być trudności przy wdrożeniu?

Z uwagi na krótki okres obowiązywania ulgi na prototyp, skorzystanie z niej wiąże się z wątpliwościami interpretacyjnymi. Jednocześnie, dotychczas ulga na prototyp jest jedną z tych, w odniesieniu do której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał najmniej interpretacji indywidualnych spośród wszystkich nowych ulg podatkowych.

Jedną z kwestii spornych jest to, czy odliczenie ulgi w kolejnych latach podatkowych podlega limitacji do wysokości 10% dochodu uzyskanego w roku podatkowym, w ramach którego to odliczenie jest dokonywane.

Dodatkowo, przepisy regulujące ulgę odwołują się do definicji produktu z Ustawy o Rachunkowości, której to definicji nie sposób odnaleźć w ustawie. Można jedynie domniemywać, że intencją ustawodawcy było odwołanie się do definicji rzeczowych aktywów obrotowych, zawartej w art. 3 pkt 19 Ustawy o Rachunkowości.

Autorzy: Jagoda Trela – Partner Zarządzający ID Advisory, Sandra Telman – Starszy Konsultant ID Advisory

Źródło: Raport Ulgi podatkowe – poradnik na czasy kryzysu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA