REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabezpieczenie roszczeń organu podatkowego na majątku podatnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Monika Wolska-Bryńska
Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych, menedżer Zespołu Postępowań w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group
Zabezpieczenie roszczeń organu podatkowego na majątku podatnika
Zabezpieczenie roszczeń organu podatkowego na majątku podatnika

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie kontroli albo postępowania podatkowego (jeszcze przed wydaniem decyzji) organ podatkowy (np. naczelnik urzędu skarbowego) może wydać decyzję zabezpieczającą i w ten sposób zabezpieczyć swoje ewentualne, przyszłe roszczenia z tytułu niezapłaconych podatków na majątku podatnika. Co w takiej sytuacji może zrobić podatnik?

Polski Ład zawiera liczne modyfikacje, zmiany, jak i nowe przepisy, które będą miały bezpośrednie zastosowanie do kontroli, a w ich następstwie do postępowań podatkowych. Pojawiły się także nowe rozwiązania w zakresie postępowania egzekucyjnego, które rozszerzają uprawnienia organów. Ponadto, z uwagi na obecną sytuację gospodarczą, jak i duże zapotrzebowanie budżetowe, organy bardzo chętnie sięgają po instytucję zabezpieczenia . Czy w takim przypadku należy poddać się bezkrytycznie działaniom organu?
Czy warto jednak walczyć i w jaki sposób to robić? Niniejszy wpis, jest pierwszym z cyklu poświęconego ochronie praw podatnika w postępowaniu zabezpieczającym, gdzie odpowiemy na te i inne wątpliwości, jakie powstają najczęściej w omawianym obszarze.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zabezpieczenie na majątku podatnika – kiedy organ po nie sięga?

Organ może dokonać zabezpieczenia swoich należności na majątku podatnika, nie dysponując jeszcze decyzją wymiarową. Zatem, decyzja o zabezpieczeniu może być wydana w trakcie postępowania podatkowego, a nawet kontroli. Uzupełniająco, wskazać trzeba, że zabezpieczeniem może być objęty także majątek wspólny małżonków.

Organ może skorzystać z instytucji zabezpieczenia, jeżeli zachodzi uzasadniona obawa, że zobowiązanie podatkowe nie zostanie wykonane, a w szczególności gdy:

- podatnik trwale nie uiszcza wymagalnych zobowiązań o charakterze publicznoprawnym;

REKLAMA

- lub dokonuje czynności polegających na zbywaniu majątku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zabezpieczeniem objęte są także odsetki za zwłokę, należne na dzień wydania decyzji o zabezpieczeniu.

Zabezpieczenie można zastosować również wobec osób odpowiedzialnych subsydiarnie za zobowiązania spółek:

- po doręczeniu im decyzji w kwestii ich odpowiedzialności;

- jeśli jest uzasadniona obawa, że zobowiązanie nie zostanie przez spółkę zrealizowane.

Sposoby zabezpieczenia

Organ może skierować zabezpieczenie swoich roszczeń do rachunków bankowych, co wobec łatwości i powszechności tegoż środka stosuje najczęściej. Ponadto, zabezpieczenia można dokonać na ruchomościach, w tym poprzez dokonanie na nich zastawu. Dodatkowo, na bazie informacji, jakie organ posiada w ramach dostarczanych mu przez podatnika plików jpk, ma on ułatwiony dostęp do informacji, o jego kontrahentach. Tym samym, organ ma otwartą drogę  do zabezpieczenia na wierzytelnościach podatnika.

Jednym z najchętniej wykorzystywanych sposobów zabezpieczenia na majątku, obok rachunków bankowych, jest hipoteka przymusowa na nieruchomości. Co istotne, może być ona ustanowiona nawet na:

  • części ułamkowej nieruchomości;
  • na nieruchomości stanowiącej współwłasność łączną – z małżonkiem;
  • na nieruchomości stanowiącej współwłasność łączną wspólników spółki cywilnej
  • lub udział w niej;
  • na użytkowaniu wieczystym wraz z budynkami i urządzeniami na użytkowanym gruncie stanowiącymi własność użytkownika wieczystego lub udział w tym prawie;
  • spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu lub udziale w tym prawie;
  • wierzytelności zabezpieczonej hipoteką;
  • statku morskim lub statku morskim w budowie wpisanym do rejestru okrętowego.

Podsumowanie

Reasumując, w przypadku gdy w toku jest kontrola lub postępowanie podatkowe, a nie ma jeszcze wydanej decyzji wymiarowej, organ może wydać decyzję zabezpieczającą i na jej podstawie uzyskać gwarancję zaspokojenia swoich roszczeń w przyszłości.

W takiej sytuacji nie można działać pochopnie i poddawać się presji. Trzeba, natomiast przede wszystkim podjąć walkę z organem, korzystając z prawa do złożenia odwołania od decyzji zabezpieczającej. Warto, również skorzystać z innych środków zaskarżenia, jakie podatnik ma zagwarantowane w postępowaniu zabezpieczającym.

W tym miejscu podkreślić trzeba, iż postępowanie w przedmiocie zabezpieczenia ma formalnych charakter, niemniej z pomocą w zwalczeniu argumentacji organu, przyjść może profesjonalny pełnomocnik. Nieodzownym, bowiem w takiej sytuacji jest nie tylko powołanie się na fakty, lecz właściwe ich poparcie przez przepisy prawne, a w szczególności praktykę orzeczniczą oraz poglądy judykatury.

Monika Wolska-Bryńska, Radca prawny, Menedżer w Zespole Postępowań w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa Sp.k.

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA