REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest JPK (Jednolity Plik Kontrolny)

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Czym jest JPK (Jednolity Plik Kontrolny)
Czym jest JPK (Jednolity Plik Kontrolny)

REKLAMA

REKLAMA

Jednolity Plik Kontrolny to w dużym skrócie rodzaj instrumentu, oprogramowania, zbioru do elektronicznego prowadzenia katalogu danych finansowych przedsiębiorstw. Ten specyficzny katalog elektroniczny prowadzą podmioty gospodarcze po to, aby usprawnić sposób informowania organów podatkowych oraz ewentualne kontrole.

JPK - jak to działa?

REKLAMA

Autopromocja

Każdy przedsiębiorca docelowo ma prowadzić dokumentację podatkową w określonej przez ministerstwo formie lub chociaż wgrywać odpowiednie informacje w aplikację elektroniczną. Odpowiednie struktury zapewniają jednolitość w sposobie segregacji oraz rodzaju wprowadzania danych. Czy dodatkowy formalizm Jednolitego Pliku Kontrolnego faktycznie przeniesie się na obiecywane usprawnienie pracy administracji publicznej i ułatwienia dla przedsiębiorców przy krótszych i lepszych kontrolach podatkowych – będzie można ocenić już niedługo.

Polecamy: Biuletyn VAT

Z czego się składa?

Jednolity Plik Kontrolny to ściśle określona formuła, która w swojej organizacji dzieli się na tak zwane struktury. Są to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- księgi rachunkowe – JPK_KR,

- wyciąg bankowy – JPK_WB,

- magazyn – JPK_MAG,

- ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT,

-faktury VAT – JPK_FA,

- podatkowa księga przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR,

- ewidencja przychodów – JPK_EWP.

Kogo i od kiedy obowiązuje?

Jednolity Plik Kontrolny dotyczy przedsiębiorców. W zależności od ich wielkości zostały jednak wprowadzone różne daty wejścia obowiązków i są to:

Do comiesięcznego przekazywania danych do organu podatkowego zobowiązane są:

  •    od 1 lipca 2016 r. – duże podmioty,
  •    od stycznia 2017 r. – małe i średnie podmioty,
  •    od 1 stycznia 2018 r. – mikroprzedsiębiorcy.

Do przekazywania danych na żądanie organów podatkowych zobowiązane są:

  •    od 1 lipca 2016 r. – duże podmioty,
  •    od 1 lipca 2018 r. – mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Definicje określające kto jest mikro, małym, średnim i dużym podmiotem określa ustawa o swobodzie działalności gospodarczej:

  •    mikro – zatrudnienie poniżej 10 osób, dochód poniżej 2 mln euro,
  •    mały – zatrudnienie poniżej 50 osób, dochód poniżej 10 mln euro,
  •    średni –  zatrudnienie poniżej 250 osób i obrót poniżej 50 mln euro
  •    duży – zatrudnienie powyżej 250 osób i obrót powyżej 50 mln euro.

Co muszą zrobić przedsiębiorcy?

Generalnie obowiązki przedsiębiorców sprowadzają się do:

  •    prowadzenia odpowiedniej dokumentacji elektronicznej w ramach Jednolitego Pliku Kontrolnego,
  •    przesyłania okresowego zbioru do urzędów skarbowych,
  •    udostępniania bądź eksportu danych z systemu na żądanie organu podatkowego.

Dlaczego Jednolity Plik Kontrolny został wprowadzony?

Plik JPK ma być odpowiedzią na problemy polskiego fiskusa. Jego zadanie rozpoczyna się od uproszczenia pracy organów podatkowych i ich pracowników. To z kolei ma prowadzić do usprawnienia pracy urzędów i zwiększenia efektywności pracy. A w konsekwencji do skrócenia czasu postępowań oraz kontroli. Ponadto regularne i bardzo szybkie przekazywanie danych finansowych ma skutkować zatrzymaniem powstawania dużych karuzel finansowych oraz ograniczeniem luk podatkowych. Wszystko razem jest więc nie tylko ułatwieniem dla podatników, ale również ma być lekarstwem na dziury budżetowe państwa.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA