REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest JPK (Jednolity Plik Kontrolny)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Czym jest JPK (Jednolity Plik Kontrolny)
Czym jest JPK (Jednolity Plik Kontrolny)

REKLAMA

REKLAMA

Jednolity Plik Kontrolny to w dużym skrócie rodzaj instrumentu, oprogramowania, zbioru do elektronicznego prowadzenia katalogu danych finansowych przedsiębiorstw. Ten specyficzny katalog elektroniczny prowadzą podmioty gospodarcze po to, aby usprawnić sposób informowania organów podatkowych oraz ewentualne kontrole.

JPK - jak to działa?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Każdy przedsiębiorca docelowo ma prowadzić dokumentację podatkową w określonej przez ministerstwo formie lub chociaż wgrywać odpowiednie informacje w aplikację elektroniczną. Odpowiednie struktury zapewniają jednolitość w sposobie segregacji oraz rodzaju wprowadzania danych. Czy dodatkowy formalizm Jednolitego Pliku Kontrolnego faktycznie przeniesie się na obiecywane usprawnienie pracy administracji publicznej i ułatwienia dla przedsiębiorców przy krótszych i lepszych kontrolach podatkowych – będzie można ocenić już niedługo.

Polecamy: Biuletyn VAT

Z czego się składa?

REKLAMA

Jednolity Plik Kontrolny to ściśle określona formuła, która w swojej organizacji dzieli się na tak zwane struktury. Są to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- księgi rachunkowe – JPK_KR,

- wyciąg bankowy – JPK_WB,

- magazyn – JPK_MAG,

- ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT,

-faktury VAT – JPK_FA,

- podatkowa księga przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR,

- ewidencja przychodów – JPK_EWP.

Kogo i od kiedy obowiązuje?

Jednolity Plik Kontrolny dotyczy przedsiębiorców. W zależności od ich wielkości zostały jednak wprowadzone różne daty wejścia obowiązków i są to:

Do comiesięcznego przekazywania danych do organu podatkowego zobowiązane są:

  •    od 1 lipca 2016 r. – duże podmioty,
  •    od stycznia 2017 r. – małe i średnie podmioty,
  •    od 1 stycznia 2018 r. – mikroprzedsiębiorcy.

Do przekazywania danych na żądanie organów podatkowych zobowiązane są:

  •    od 1 lipca 2016 r. – duże podmioty,
  •    od 1 lipca 2018 r. – mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Definicje określające kto jest mikro, małym, średnim i dużym podmiotem określa ustawa o swobodzie działalności gospodarczej:

  •    mikro – zatrudnienie poniżej 10 osób, dochód poniżej 2 mln euro,
  •    mały – zatrudnienie poniżej 50 osób, dochód poniżej 10 mln euro,
  •    średni –  zatrudnienie poniżej 250 osób i obrót poniżej 50 mln euro
  •    duży – zatrudnienie powyżej 250 osób i obrót powyżej 50 mln euro.

Co muszą zrobić przedsiębiorcy?

Generalnie obowiązki przedsiębiorców sprowadzają się do:

  •    prowadzenia odpowiedniej dokumentacji elektronicznej w ramach Jednolitego Pliku Kontrolnego,
  •    przesyłania okresowego zbioru do urzędów skarbowych,
  •    udostępniania bądź eksportu danych z systemu na żądanie organu podatkowego.

Dlaczego Jednolity Plik Kontrolny został wprowadzony?

Plik JPK ma być odpowiedzią na problemy polskiego fiskusa. Jego zadanie rozpoczyna się od uproszczenia pracy organów podatkowych i ich pracowników. To z kolei ma prowadzić do usprawnienia pracy urzędów i zwiększenia efektywności pracy. A w konsekwencji do skrócenia czasu postępowań oraz kontroli. Ponadto regularne i bardzo szybkie przekazywanie danych finansowych ma skutkować zatrzymaniem powstawania dużych karuzel finansowych oraz ograniczeniem luk podatkowych. Wszystko razem jest więc nie tylko ułatwieniem dla podatników, ale również ma być lekarstwem na dziury budżetowe państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA