REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikroprzedsiębiorco – czas przygotować się na JPK

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Mikroprzedsiębiorco – czas przygotować się na JPK
Mikroprzedsiębiorco – czas przygotować się na JPK

REKLAMA

REKLAMA

Mikroprzedsiębiorcy mają jeszcze tylko trzy miesiące, aby zapoznać się z procedurą wysyłki rejestrów sprzedaży i zakupu VAT w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Od 1 stycznia 2018 roku będą musieli co miesiąc, obowiązkowo przesyłać do urzędu skarbowego pliki JPK_VAT.

Dlatego już teraz warto dowiedzieć się jakie nowe obowiązki będą mieli przedsiębiorcy, jak przygotować i wysłać JPK oraz jakie kary są przewidziane za złożenie deklaracji JPK po terminie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy jestem mikroprzedsiębiorcą?

JPK objął już dużych przedsiębiorców a także małe i średnie podmioty. Od 1 stycznia 2018 roku stanie się wymagany również dla mikroprzedsiębiorców. Kogo zatem uważamy za mikroprzedsiębiorcę?

– Aby sprawdzić, czy podlegamy pod obowiązek JPK, należy wziąć pod uwagę następujące kryteria: średnioroczne zatrudnienie, roczny obrót netto lub roczną sumę aktywów bilansu. Dwa z nich muszą zostać spełnione równocześnie w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych. Wskaźnik, który zawsze jest brany pod uwagę to liczba pracowników a w drugiej kolejności obrót lub suma aktywów. W praktyce mikroprzedsiębiorstwem jest firma, która zatrudniała średniorocznie mniej niż 10 pracowników, a jej roczne obroty netto lub suma aktywów nie przekraczają 2 mln euro  – mówi Monika Litwicka, projektant systemów Comarch ERP.  

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

W przypadku plików JPK składanych przez mikroprzedsiębiorców ustawodawca przewidział okres przejściowy. Od 1stycznia 2018 roku muszą przesyłać obowiązkowo co miesiąc ewidencję VAT (JPK_VAT) do organu podatkowego bez wezwania. A wszystkie pozostałe pliki JPK na wezwanie organów podatkowych od 1 lipca 2018 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JPK potrafi być przyjazny

Jednym z celów wprowadzenia JPK przez Ministerstwo Finansów było ułatwienie życia podatnikom. Ustawodawca ujednolicił format dokumentu zawierającego rejestry zakupu i sprzedaży VAT i przedsiębiorcy mogą szybko i wygodnie wysłać pliki za pomocą programów komputerowych, które są wyposażone w funkcjonalność JPK, zgodną z wytycznymi ministerstwa. Tak przygotowany plik JPK_VAT można składać tylko drogą elektroniczną, za pomocą interfejsu komunikacji zdefiniowanego na stronie Ministerstwa Finansów. Można to zrobić za pomocą nowej aplikacji przygotowanej przez MF, albo szybciej bezpośrednio z programów finansowo-księgowych które maja taką możliwość. Dokumenty muszą być skompresowane, zaszyfrowane, zapisane w formacie XML a ściśle określonej strukturze, a wielkość poszczególnych archiwów nie może przekraczać 60 MB.

Należy pamiętać, że podatnicy muszą obowiązkowo składać rejestry zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT) w formie elektronicznej. Plik musi być zabezpieczony podpisem elektronicznym. Potwierdzeniem poprawnej wysyłki JPK jest możliwość pobrania UPO czyli Urzędowego Potwierdzenia Odbioru. – uzupełnia Monika Litwicka z Comarch.

Konsekwencje nieprzekazania pliku w wymaganym terminie

Według zapisów w przepisach o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw przedsiębiorstwa są zobowiązane do przekazania ewidencji zakupu i sprzedaży VAT za miesiąc poprzedzający w postaci JPK_VAT drogą elektroniczną do 25. dnia każdego miesiąca.

Polecamy: Biuletyn VAT


– Niewywiązanie się z obowiązku terminowego przekazania plików JPK wiąże się z poważnymi konsekwencjami finansowymi.  Ponadto organ podatkowy może nałożyć karę porządkową w wysokości do 2 800 zł. Aby uniknąć kary przedsiębiorcy już teraz powinni sprawdzić, czy system informatyczny, z którego korzystają, obsługuje JPK oraz czy posiadają ważny podpis kwalifikowany – mówi Monika Litwicka.

Przedsiębiorcy, którzy jeszcze nie posiadają systemu informatycznego do prowadzenia księgowości powinni zaopatrzyć się w taki program, ponieważ tylko w ten sposób będą w stanie przygotować JPK. Oprogramowania Comarch ERP mają już funkcjonalność Jednolitego Pliku Kontrolnego i są zgodne z przepisami Ministerstwa Finansów. Na co dzień korzysta z nich ponad 130 tys. przedsiębiorców zarówno dużych, jak i średnich oraz małych i mikro.

O Comarch ERP

Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 22 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro-, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, Business Intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych, a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.

Dzięki sukcesywnemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej dynamicznie rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Z rozwiązań Comarch ERP korzysta prawie 100 tys. polskich firm, m.in.: Gerda, Kreisel, Neonet, Ciech Vitrosilicon, Olimp Labs, De Heus, Kupiec, LAKMA, Krakchemia SA oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.

http://www.comarch.pl/erp/

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA