REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikroprzedsiębiorco – czas przygotować się na JPK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Mikroprzedsiębiorco – czas przygotować się na JPK
Mikroprzedsiębiorco – czas przygotować się na JPK

REKLAMA

REKLAMA

Mikroprzedsiębiorcy mają jeszcze tylko trzy miesiące, aby zapoznać się z procedurą wysyłki rejestrów sprzedaży i zakupu VAT w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Od 1 stycznia 2018 roku będą musieli co miesiąc, obowiązkowo przesyłać do urzędu skarbowego pliki JPK_VAT.

Dlatego już teraz warto dowiedzieć się jakie nowe obowiązki będą mieli przedsiębiorcy, jak przygotować i wysłać JPK oraz jakie kary są przewidziane za złożenie deklaracji JPK po terminie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy jestem mikroprzedsiębiorcą?

JPK objął już dużych przedsiębiorców a także małe i średnie podmioty. Od 1 stycznia 2018 roku stanie się wymagany również dla mikroprzedsiębiorców. Kogo zatem uważamy za mikroprzedsiębiorcę?

– Aby sprawdzić, czy podlegamy pod obowiązek JPK, należy wziąć pod uwagę następujące kryteria: średnioroczne zatrudnienie, roczny obrót netto lub roczną sumę aktywów bilansu. Dwa z nich muszą zostać spełnione równocześnie w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych. Wskaźnik, który zawsze jest brany pod uwagę to liczba pracowników a w drugiej kolejności obrót lub suma aktywów. W praktyce mikroprzedsiębiorstwem jest firma, która zatrudniała średniorocznie mniej niż 10 pracowników, a jej roczne obroty netto lub suma aktywów nie przekraczają 2 mln euro  – mówi Monika Litwicka, projektant systemów Comarch ERP.  

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

REKLAMA

W przypadku plików JPK składanych przez mikroprzedsiębiorców ustawodawca przewidział okres przejściowy. Od 1stycznia 2018 roku muszą przesyłać obowiązkowo co miesiąc ewidencję VAT (JPK_VAT) do organu podatkowego bez wezwania. A wszystkie pozostałe pliki JPK na wezwanie organów podatkowych od 1 lipca 2018 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JPK potrafi być przyjazny

Jednym z celów wprowadzenia JPK przez Ministerstwo Finansów było ułatwienie życia podatnikom. Ustawodawca ujednolicił format dokumentu zawierającego rejestry zakupu i sprzedaży VAT i przedsiębiorcy mogą szybko i wygodnie wysłać pliki za pomocą programów komputerowych, które są wyposażone w funkcjonalność JPK, zgodną z wytycznymi ministerstwa. Tak przygotowany plik JPK_VAT można składać tylko drogą elektroniczną, za pomocą interfejsu komunikacji zdefiniowanego na stronie Ministerstwa Finansów. Można to zrobić za pomocą nowej aplikacji przygotowanej przez MF, albo szybciej bezpośrednio z programów finansowo-księgowych które maja taką możliwość. Dokumenty muszą być skompresowane, zaszyfrowane, zapisane w formacie XML a ściśle określonej strukturze, a wielkość poszczególnych archiwów nie może przekraczać 60 MB.

Należy pamiętać, że podatnicy muszą obowiązkowo składać rejestry zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT) w formie elektronicznej. Plik musi być zabezpieczony podpisem elektronicznym. Potwierdzeniem poprawnej wysyłki JPK jest możliwość pobrania UPO czyli Urzędowego Potwierdzenia Odbioru. – uzupełnia Monika Litwicka z Comarch.

Konsekwencje nieprzekazania pliku w wymaganym terminie

Według zapisów w przepisach o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw przedsiębiorstwa są zobowiązane do przekazania ewidencji zakupu i sprzedaży VAT za miesiąc poprzedzający w postaci JPK_VAT drogą elektroniczną do 25. dnia każdego miesiąca.

Polecamy: Biuletyn VAT


– Niewywiązanie się z obowiązku terminowego przekazania plików JPK wiąże się z poważnymi konsekwencjami finansowymi.  Ponadto organ podatkowy może nałożyć karę porządkową w wysokości do 2 800 zł. Aby uniknąć kary przedsiębiorcy już teraz powinni sprawdzić, czy system informatyczny, z którego korzystają, obsługuje JPK oraz czy posiadają ważny podpis kwalifikowany – mówi Monika Litwicka.

Przedsiębiorcy, którzy jeszcze nie posiadają systemu informatycznego do prowadzenia księgowości powinni zaopatrzyć się w taki program, ponieważ tylko w ten sposób będą w stanie przygotować JPK. Oprogramowania Comarch ERP mają już funkcjonalność Jednolitego Pliku Kontrolnego i są zgodne z przepisami Ministerstwa Finansów. Na co dzień korzysta z nich ponad 130 tys. przedsiębiorców zarówno dużych, jak i średnich oraz małych i mikro.

O Comarch ERP

Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 22 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro-, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, Business Intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych, a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.

Dzięki sukcesywnemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej dynamicznie rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Z rozwiązań Comarch ERP korzysta prawie 100 tys. polskich firm, m.in.: Gerda, Kreisel, Neonet, Ciech Vitrosilicon, Olimp Labs, De Heus, Kupiec, LAKMA, Krakchemia SA oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.

http://www.comarch.pl/erp/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA