REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przychody nieujawnione – jakimi sankcjami dysponuje administracja skarbowa

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
przychody nieujawnione
przychody nieujawnione
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nieujawnienie całości lub części przychodów. Skutkiem takiego działania może być zakwalifikowanie wzbogacenia się jako przychód z nieujawnionych źródeł oraz kara finansowa.

Nieujawniony przychód – co to jest?

W podatku dochodowym od osób fizycznych wyróżniamy przychody wyłączone z opodatkowania, jak chociażby spadki i darowizny, wyrównanie majątków małżonków po ustaniu wspólności majątkowej i kilka innych. Ponadto ustawa wymienia szereg dochodów zwolnionych z opodatkowania oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W normalnych warunkach, w ustawie o PIT funkcjonuje dziewięć podstawowych źródeł przychodów, do których zaliczamy:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, członkostwo w rolniczych spółdzielniach, pracę nakładczą, a także emerytury i renty
  • działalność wykonywaną osobiście,
  • najem, podnajem i dzierżawę,
  • kapitały pieniężne,
  • pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • działy specjalne produkcji rolnej,
  • odpłatne zbycie (pod pewnymi warunkami)
  • dochody z zagranicznej jednostki kontrolowanej
  • niezrealizowane zyski

Do przychodów, których nie można przypisać do żadnej z powyższych kategorii, stosuje się dziesiątą kategorię zwaną „innymi źródłami przychodów”. Przypisuje się do niej m.in. alimenty, stypendia, przychody z tzw. działalności nierejestrowanej, ale także przychody pochodzące z nieujawnionych źródeł.

Mając na uwadze mnogość powyższych kategorii, należy zakwalifikować nasze przysporzenia do którejś z nich, a jeżeli mamy to wątpliwe szczęście, że kwalifikuje się ono do opodatkowania, to jeszcze musimy uiścić od tego odpowiednią daninę.

REKLAMA

Przychody nieujawnione – potencjalne narzędzia urzędników skarbowych

Najświeższym nabytkiem skarbówki jest możliwość prześwietlenia naszych kont bankowych bez wcześniejszego poinformowania nas o takim zamiarze. Od 1.07.2022 nie potrzeba postępowania podatkowego aby naczelnik urzędu skarbowego mógł sprawdzić zawartość i „ruchy” na koncie bankowym dowolnej osoby fizycznej. W ten sposób można chociażby sprawdzić, czy otrzymywane przez nas środki pochodzą z legalnych źródeł jak umowa o pracę, czy może pracujemy na czarno lub dokonujemy złych i niecnych transakcji na granicy legalności lub daleko poza nią.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Narzędziem starym jak świat, przeżywającym szczyt popularności w czasach słusznie minionych, jest, zwany również prześmiewczo szczytem dojrzałości obywatelskiej, donos. Ze względu na to, że nie wiem kto akurat będzie czytał ten artykuł, zasłaniając się klauzulą sumienia, nie podejmuję się opisu i zastosowania tej instytucji.

Kolejną instytucją mogącą być źródłem informacji o nieudokumentowanym wzbogaceniu się przez podatnika są tak zwane czynności sprawdzające. W tej sytuacji organy skarbowe w razie posiadania podejrzeń proszą podatnika o złożenie wyjaśnień lub przesłanie dokumentów, które stanowiłyby dowód na jego legalne wzbogacenie się.

Mocniejszą i bardziej sformalizowaną formą powyższego narzędzia jest kontrola podatkowa. Ona również ma na celu wykazanie czy podatnik dopełnia wszelkich obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. O ile w normalnych warunkach należy poinformować o wszczęciu kontroli podatkowej, tak w przypadku opodatkowania przychodów z nieujawnionych źródeł nie stosuje się uprzedniego zawiadomienia. Kontrola podatkowa kończy się sporządzeniem protokołu, do którego kontrolowany podatnik może złożyć wyjaśnienia lub zastrzeżenia, ale nie później niż 14 dni od jego otrzymania. A co może dać jasny sygnał do takiej kontroli? Na przykład zakup bardzo drogiego samochodu czy mieszkania, gdy z legalnych źródeł zarabiamy niewiele – taka transakcja może wydać się podejrzana.

Sankcja za nieujawnione przychody – jaka wysokość stawki sankcyjnej?

Organy skarbowe, mając twarde dowody na zatajone przychody, mogą na drodze szacowania ustalić „właściwą” wysokość przychodu w oparciu o tak zwane szacowanie. W zależności od przyjętej metodologii (a trochę ich jest) może opierać swoje obliczenia na wynikach podobnego podmiotu z branży, na wynikach maglowanego podmiotu w równoległym okresie w przeszłości, na różnicach remanentowych, możliwościach produkcyjnych czy też poniesionych kosztach. Szacownie ma przynieść wynik podobny do tego, jaki wykazałyby rzetelnie prowadzone księgi podatkowe. 

Gdy skarbówka pozna wysokość przychodu z nieujawnionych źródeł, będzie mogła w drodze decyzji obciążyć niepokornego podatnika stawką sankcyjną w wysokości 75% nieujawnionego przychodu podatnika, gdzie za podstawę uznaje się nieujawniony przychód za rok, którego dotyczy dana decyzja. W sytuacji, gdy za pośrednictwem postanowienia podatkowego albo kontroli celno-skarbowej uda się ustalić źródło przychodów, opodatkowuje się je według zasad przewidzianych w ustawie o PIT lub innych ustawach podatkowych.

Rzetelne księgi to podstawa

W pierwszej kolejności zalecamy rzetelne prowadzenie ksiąg – czy to uproszczonych czy to pełnych. Zaletą pełnych ksiąg w tym przypadku jest ewidencjonowanie każdego przypływu i odpływu środków z firmowych zasobów, co w przypadku małych podatników jest traktowane znacznie bardziej liberalnie, a co za tym idzie – jest mniej ściśle wymagana ewidencja przepływów pieniężnych. Ponadto, dla całej reszty podatników, niekoniecznie prowadzących działalność gospodarczą dobrą praktyką jest trzymanie wszelkiej dokumentacji związanej z wzbogaceniem się, aby cała sprawa mogła się zakończyć miękkim lądowaniem podczas czynności sprawdzających. Dokumenty – czy to księgi rachunkowe czy to jakiekolwiek inne dowody w sprawach podatkowych należy trzymać przez co najmniej 5 lat. Właśnie tyle wynosi okres przedawnienia zobowiązań podatkowych, licząc od końca roku, którego dotyczyło dane zobowiązanie.

Tomasz Bethke, Kancelaria Mentzen

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

REKLAMA

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA