REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku
Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wypowiada wojnę nieuczciwym podatnikom oraz podmiotom wykorzystującym konstrukcje podatkowe do dokonywania wyłudzeń zwrotów VAT. W 2016 roku resort planuje wzmożone kontrole wśród przedstawicieli branż, w których w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 roku urzędnicy kontroli skarbowej ujawnili najwięcej nieprawidłowości. Wizyty urzędników skarbowych po Nowym Roku spodziewać się mogą m. in. przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe, prawne, doradztwa podatkowego, produkujący materiały budowlane czy też handlujący elektroniką.

W założeniach projektu Krajowego Planu Działania Administracji Podatkowej 2016 Ministerstwo wskazało obszary przyszłych działań kontrolnych dla strategicznego urzędu skarbowego, wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, oraz pozostałych urzędów skarbowych. Kształt wspomnianego dokumentu opiera się głównie na wynikach kontroli skarbowych, przeprowadzonych w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015.

REKLAMA

REKLAMA

Powiedz w jakiej branży działasz a powiem Ci czy czeka Cie kontrola podatkowa!

Jednym z obszarów zainteresowania urzędów skarbowych w roku 2016 ma zostać branża doradztwa i innych usług niematerialnych. Jedną z cech wyróżniających tego typu usługi jest brak ich materialnego wymiaru. Kontrahenci transakcji przeprowadzanych w tego typu obszarach aktywności gospodarczej mogą więc praktycznie dowolnie ustalać ich wartość, co z kolei prowadzić może do nadużyć.

Prócz najbardziej oczywistych nadużyć, takich jak niewpłacanie zaliczek na podatek dochodowy, czy zatrudnianie pracowników na czarno, w przypadku kontroli tego typu działalności urzędnicy często wykazywali nieprawidłowości związane z odliczaniem podatku VAT, czy też ewidencjonowanie faktur nieodzwierciedlających rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Resort zastrzega, iż przedmiotem kontroli będą przede wszystkim przedsiębiorstwa, których poczynania wskazywać będą na fikcyjność prowadzonej działalności. Pod lupę wzięte zostaną także firmy stosujące rozbudowaną politykę optymalizacyjną.

Kolejnym przedmiotem zainteresowania urzędników kontroli skarbowej w 2016 roku ma być działalność agentów sprzedaży. Zdaniem Ministerstwa, specyficzną cechą tego typu działalności jest bowiem generowanie znacznych obrotów przy równoczesnym braku zaplecza technicznego, środków trwałych i innych przedmiotów zazwyczaj niezbędnych do wykonywania aktywności gospodarczej. Sytuacja taka wiąże się z realnym ryzykiem nadużyć podatkowych. Sytuacji agentów sprzedaży nie poprawia także fakt ich dużej mobilności – często przedsiębiorcy zajmujący się tego typu działalnością nawiązują kontakty z klientami za pośrednictwem telefonów lub e-maili. Jednym dowodem przeprowadzonej transakcji jest zazwyczaj faktura VAT, korespondencja elektroniczna lub potwierdzenie dokonania wpłaty na konto. Najczęściej wykrywanymi nadużyciami w tej branży było wystawianie faktur dokumentujących fikcyjne transakcje oraz niewywiązywanie się z obowiązku aktualizacji danych zawartych w głoszeniu identyfikacyjnym.

REKLAMA

Urzędnicy kontroli skarbowej baczniej będą przyglądać się także przedsiębiorcom prowadzącym działalność za pośrednictwem Internetu. Tzw. E-handel oraz usługi informatyczne, ze względu na specyfikę branży, wiążą się bowiem nieodłącznie z możliwością dokonywania nadużyć podatkowych. W okresie od 2014 do 2015 urzędnicy wychwycili wiele przypadków prowadzenia tego typu działalności bez wypełniania obowiązków rejestracyjnych, przedsiębiorcy często nie rejestrowali się także jako podatnicy VAT czynni, pomimo faktu, iż do ich działalności znajdowała zastosowanie ustawa o podatku od towarów i usług. Kontrole wykrywały także nadużycia o charakterze ewidencyjnym – braki w dokumentacji podatkowej, braki dowodu zakupu towarów, nieewidencjonowanie sprzedaży na kasie, czy też nie wystawianie faktur VAT. Najczęściej ujawnianym przewinieniem w tym sektorze gospodarczym było jednak zatajanie osiąganych z działalności przychodów przez urzędami skarbowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W założeniach projektu Krajowego Planu Działania Administracji Podatkowej 2016 wskazano również inne obszary aktywności gospodarczej, które podlegać będą wzmożonym kontrolom. W dokumencie wymieniono m. in. branżę handlu elektroniką (głównie ze względu na wysokie zagrożenie wyłudzeniami VAT w tym sektorze gospodarczym), handlu hurtowego, handlu produktami spożywczymi i tytoniem, branżę motoryzacyjną, obrotu nieruchomościami, branżę opieki zdrowotnej, branżę paliwową, produkcje i obrót metalami i produktami metalowymi, produkcję materiałów budowlanych, branże usług budowlanych, branże transportowe i logistyczne oraz branże usług finansowych i ubezpieczeniowych.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Monitor Księgowego – prenumerata

Jak widać zakres planowanych kontroli będzie bardzo szeroki i jest bardzo prawdopodobne, że nasza firma znajdzie się orbicie zainteresowania organów podatkowych i skarbowych. Jak zatem przygotować się na kontrolę ? Najlepiej oczywiście wprowadzić mechanizmy okresowej kontroli wewnętrznej aby sprawdzić czy nasi księgowi nie popełnili gdzieś błędu. Trzeba również zwracać uwagę na to z kim zawieramy transakcje handlowe możemy bowiem mieć duże problemy jeśli nasz kontrahent okaże się nieuczciwym podmiotem.  

Jarosław Włoch, Mateusz Oleksy

Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA