REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku
Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wypowiada wojnę nieuczciwym podatnikom oraz podmiotom wykorzystującym konstrukcje podatkowe do dokonywania wyłudzeń zwrotów VAT. W 2016 roku resort planuje wzmożone kontrole wśród przedstawicieli branż, w których w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 roku urzędnicy kontroli skarbowej ujawnili najwięcej nieprawidłowości. Wizyty urzędników skarbowych po Nowym Roku spodziewać się mogą m. in. przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe, prawne, doradztwa podatkowego, produkujący materiały budowlane czy też handlujący elektroniką.

W założeniach projektu Krajowego Planu Działania Administracji Podatkowej 2016 Ministerstwo wskazało obszary przyszłych działań kontrolnych dla strategicznego urzędu skarbowego, wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, oraz pozostałych urzędów skarbowych. Kształt wspomnianego dokumentu opiera się głównie na wynikach kontroli skarbowych, przeprowadzonych w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015.

REKLAMA

Autopromocja

Powiedz w jakiej branży działasz a powiem Ci czy czeka Cie kontrola podatkowa!

Jednym z obszarów zainteresowania urzędów skarbowych w roku 2016 ma zostać branża doradztwa i innych usług niematerialnych. Jedną z cech wyróżniających tego typu usługi jest brak ich materialnego wymiaru. Kontrahenci transakcji przeprowadzanych w tego typu obszarach aktywności gospodarczej mogą więc praktycznie dowolnie ustalać ich wartość, co z kolei prowadzić może do nadużyć.

REKLAMA

Prócz najbardziej oczywistych nadużyć, takich jak niewpłacanie zaliczek na podatek dochodowy, czy zatrudnianie pracowników na czarno, w przypadku kontroli tego typu działalności urzędnicy często wykazywali nieprawidłowości związane z odliczaniem podatku VAT, czy też ewidencjonowanie faktur nieodzwierciedlających rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Resort zastrzega, iż przedmiotem kontroli będą przede wszystkim przedsiębiorstwa, których poczynania wskazywać będą na fikcyjność prowadzonej działalności. Pod lupę wzięte zostaną także firmy stosujące rozbudowaną politykę optymalizacyjną.

Kolejnym przedmiotem zainteresowania urzędników kontroli skarbowej w 2016 roku ma być działalność agentów sprzedaży. Zdaniem Ministerstwa, specyficzną cechą tego typu działalności jest bowiem generowanie znacznych obrotów przy równoczesnym braku zaplecza technicznego, środków trwałych i innych przedmiotów zazwyczaj niezbędnych do wykonywania aktywności gospodarczej. Sytuacja taka wiąże się z realnym ryzykiem nadużyć podatkowych. Sytuacji agentów sprzedaży nie poprawia także fakt ich dużej mobilności – często przedsiębiorcy zajmujący się tego typu działalnością nawiązują kontakty z klientami za pośrednictwem telefonów lub e-maili. Jednym dowodem przeprowadzonej transakcji jest zazwyczaj faktura VAT, korespondencja elektroniczna lub potwierdzenie dokonania wpłaty na konto. Najczęściej wykrywanymi nadużyciami w tej branży było wystawianie faktur dokumentujących fikcyjne transakcje oraz niewywiązywanie się z obowiązku aktualizacji danych zawartych w głoszeniu identyfikacyjnym.

Urzędnicy kontroli skarbowej baczniej będą przyglądać się także przedsiębiorcom prowadzącym działalność za pośrednictwem Internetu. Tzw. E-handel oraz usługi informatyczne, ze względu na specyfikę branży, wiążą się bowiem nieodłącznie z możliwością dokonywania nadużyć podatkowych. W okresie od 2014 do 2015 urzędnicy wychwycili wiele przypadków prowadzenia tego typu działalności bez wypełniania obowiązków rejestracyjnych, przedsiębiorcy często nie rejestrowali się także jako podatnicy VAT czynni, pomimo faktu, iż do ich działalności znajdowała zastosowanie ustawa o podatku od towarów i usług. Kontrole wykrywały także nadużycia o charakterze ewidencyjnym – braki w dokumentacji podatkowej, braki dowodu zakupu towarów, nieewidencjonowanie sprzedaży na kasie, czy też nie wystawianie faktur VAT. Najczęściej ujawnianym przewinieniem w tym sektorze gospodarczym było jednak zatajanie osiąganych z działalności przychodów przez urzędami skarbowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W założeniach projektu Krajowego Planu Działania Administracji Podatkowej 2016 wskazano również inne obszary aktywności gospodarczej, które podlegać będą wzmożonym kontrolom. W dokumencie wymieniono m. in. branżę handlu elektroniką (głównie ze względu na wysokie zagrożenie wyłudzeniami VAT w tym sektorze gospodarczym), handlu hurtowego, handlu produktami spożywczymi i tytoniem, branżę motoryzacyjną, obrotu nieruchomościami, branżę opieki zdrowotnej, branżę paliwową, produkcje i obrót metalami i produktami metalowymi, produkcję materiałów budowlanych, branże usług budowlanych, branże transportowe i logistyczne oraz branże usług finansowych i ubezpieczeniowych.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Monitor Księgowego – prenumerata

Jak widać zakres planowanych kontroli będzie bardzo szeroki i jest bardzo prawdopodobne, że nasza firma znajdzie się orbicie zainteresowania organów podatkowych i skarbowych. Jak zatem przygotować się na kontrolę ? Najlepiej oczywiście wprowadzić mechanizmy okresowej kontroli wewnętrznej aby sprawdzić czy nasi księgowi nie popełnili gdzieś błędu. Trzeba również zwracać uwagę na to z kim zawieramy transakcje handlowe możemy bowiem mieć duże problemy jeśli nasz kontrahent okaże się nieuczciwym podmiotem.  

Jarosław Włoch, Mateusz Oleksy

Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA