REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku
Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wypowiada wojnę nieuczciwym podatnikom oraz podmiotom wykorzystującym konstrukcje podatkowe do dokonywania wyłudzeń zwrotów VAT. W 2016 roku resort planuje wzmożone kontrole wśród przedstawicieli branż, w których w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 roku urzędnicy kontroli skarbowej ujawnili najwięcej nieprawidłowości. Wizyty urzędników skarbowych po Nowym Roku spodziewać się mogą m. in. przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe, prawne, doradztwa podatkowego, produkujący materiały budowlane czy też handlujący elektroniką.

W założeniach projektu Krajowego Planu Działania Administracji Podatkowej 2016 Ministerstwo wskazało obszary przyszłych działań kontrolnych dla strategicznego urzędu skarbowego, wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, oraz pozostałych urzędów skarbowych. Kształt wspomnianego dokumentu opiera się głównie na wynikach kontroli skarbowych, przeprowadzonych w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015.

REKLAMA

REKLAMA

Powiedz w jakiej branży działasz a powiem Ci czy czeka Cie kontrola podatkowa!

Jednym z obszarów zainteresowania urzędów skarbowych w roku 2016 ma zostać branża doradztwa i innych usług niematerialnych. Jedną z cech wyróżniających tego typu usługi jest brak ich materialnego wymiaru. Kontrahenci transakcji przeprowadzanych w tego typu obszarach aktywności gospodarczej mogą więc praktycznie dowolnie ustalać ich wartość, co z kolei prowadzić może do nadużyć.

Prócz najbardziej oczywistych nadużyć, takich jak niewpłacanie zaliczek na podatek dochodowy, czy zatrudnianie pracowników na czarno, w przypadku kontroli tego typu działalności urzędnicy często wykazywali nieprawidłowości związane z odliczaniem podatku VAT, czy też ewidencjonowanie faktur nieodzwierciedlających rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Resort zastrzega, iż przedmiotem kontroli będą przede wszystkim przedsiębiorstwa, których poczynania wskazywać będą na fikcyjność prowadzonej działalności. Pod lupę wzięte zostaną także firmy stosujące rozbudowaną politykę optymalizacyjną.

Kolejnym przedmiotem zainteresowania urzędników kontroli skarbowej w 2016 roku ma być działalność agentów sprzedaży. Zdaniem Ministerstwa, specyficzną cechą tego typu działalności jest bowiem generowanie znacznych obrotów przy równoczesnym braku zaplecza technicznego, środków trwałych i innych przedmiotów zazwyczaj niezbędnych do wykonywania aktywności gospodarczej. Sytuacja taka wiąże się z realnym ryzykiem nadużyć podatkowych. Sytuacji agentów sprzedaży nie poprawia także fakt ich dużej mobilności – często przedsiębiorcy zajmujący się tego typu działalnością nawiązują kontakty z klientami za pośrednictwem telefonów lub e-maili. Jednym dowodem przeprowadzonej transakcji jest zazwyczaj faktura VAT, korespondencja elektroniczna lub potwierdzenie dokonania wpłaty na konto. Najczęściej wykrywanymi nadużyciami w tej branży było wystawianie faktur dokumentujących fikcyjne transakcje oraz niewywiązywanie się z obowiązku aktualizacji danych zawartych w głoszeniu identyfikacyjnym.

REKLAMA

Urzędnicy kontroli skarbowej baczniej będą przyglądać się także przedsiębiorcom prowadzącym działalność za pośrednictwem Internetu. Tzw. E-handel oraz usługi informatyczne, ze względu na specyfikę branży, wiążą się bowiem nieodłącznie z możliwością dokonywania nadużyć podatkowych. W okresie od 2014 do 2015 urzędnicy wychwycili wiele przypadków prowadzenia tego typu działalności bez wypełniania obowiązków rejestracyjnych, przedsiębiorcy często nie rejestrowali się także jako podatnicy VAT czynni, pomimo faktu, iż do ich działalności znajdowała zastosowanie ustawa o podatku od towarów i usług. Kontrole wykrywały także nadużycia o charakterze ewidencyjnym – braki w dokumentacji podatkowej, braki dowodu zakupu towarów, nieewidencjonowanie sprzedaży na kasie, czy też nie wystawianie faktur VAT. Najczęściej ujawnianym przewinieniem w tym sektorze gospodarczym było jednak zatajanie osiąganych z działalności przychodów przez urzędami skarbowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W założeniach projektu Krajowego Planu Działania Administracji Podatkowej 2016 wskazano również inne obszary aktywności gospodarczej, które podlegać będą wzmożonym kontrolom. W dokumencie wymieniono m. in. branżę handlu elektroniką (głównie ze względu na wysokie zagrożenie wyłudzeniami VAT w tym sektorze gospodarczym), handlu hurtowego, handlu produktami spożywczymi i tytoniem, branżę motoryzacyjną, obrotu nieruchomościami, branżę opieki zdrowotnej, branżę paliwową, produkcje i obrót metalami i produktami metalowymi, produkcję materiałów budowlanych, branże usług budowlanych, branże transportowe i logistyczne oraz branże usług finansowych i ubezpieczeniowych.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Monitor Księgowego – prenumerata

Jak widać zakres planowanych kontroli będzie bardzo szeroki i jest bardzo prawdopodobne, że nasza firma znajdzie się orbicie zainteresowania organów podatkowych i skarbowych. Jak zatem przygotować się na kontrolę ? Najlepiej oczywiście wprowadzić mechanizmy okresowej kontroli wewnętrznej aby sprawdzić czy nasi księgowi nie popełnili gdzieś błędu. Trzeba również zwracać uwagę na to z kim zawieramy transakcje handlowe możemy bowiem mieć duże problemy jeśli nasz kontrahent okaże się nieuczciwym podmiotem.  

Jarosław Włoch, Mateusz Oleksy

Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA