REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku
Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wypowiada wojnę nieuczciwym podatnikom oraz podmiotom wykorzystującym konstrukcje podatkowe do dokonywania wyłudzeń zwrotów VAT. W 2016 roku resort planuje wzmożone kontrole wśród przedstawicieli branż, w których w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 roku urzędnicy kontroli skarbowej ujawnili najwięcej nieprawidłowości. Wizyty urzędników skarbowych po Nowym Roku spodziewać się mogą m. in. przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe, prawne, doradztwa podatkowego, produkujący materiały budowlane czy też handlujący elektroniką.

W założeniach projektu Krajowego Planu Działania Administracji Podatkowej 2016 Ministerstwo wskazało obszary przyszłych działań kontrolnych dla strategicznego urzędu skarbowego, wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, oraz pozostałych urzędów skarbowych. Kształt wspomnianego dokumentu opiera się głównie na wynikach kontroli skarbowych, przeprowadzonych w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015.

REKLAMA

Autopromocja

Powiedz w jakiej branży działasz a powiem Ci czy czeka Cie kontrola podatkowa!

REKLAMA

Jednym z obszarów zainteresowania urzędów skarbowych w roku 2016 ma zostać branża doradztwa i innych usług niematerialnych. Jedną z cech wyróżniających tego typu usługi jest brak ich materialnego wymiaru. Kontrahenci transakcji przeprowadzanych w tego typu obszarach aktywności gospodarczej mogą więc praktycznie dowolnie ustalać ich wartość, co z kolei prowadzić może do nadużyć.

REKLAMA

Prócz najbardziej oczywistych nadużyć, takich jak niewpłacanie zaliczek na podatek dochodowy, czy zatrudnianie pracowników na czarno, w przypadku kontroli tego typu działalności urzędnicy często wykazywali nieprawidłowości związane z odliczaniem podatku VAT, czy też ewidencjonowanie faktur nieodzwierciedlających rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Resort zastrzega, iż przedmiotem kontroli będą przede wszystkim przedsiębiorstwa, których poczynania wskazywać będą na fikcyjność prowadzonej działalności. Pod lupę wzięte zostaną także firmy stosujące rozbudowaną politykę optymalizacyjną.

Kolejnym przedmiotem zainteresowania urzędników kontroli skarbowej w 2016 roku ma być działalność agentów sprzedaży. Zdaniem Ministerstwa, specyficzną cechą tego typu działalności jest bowiem generowanie znacznych obrotów przy równoczesnym braku zaplecza technicznego, środków trwałych i innych przedmiotów zazwyczaj niezbędnych do wykonywania aktywności gospodarczej. Sytuacja taka wiąże się z realnym ryzykiem nadużyć podatkowych. Sytuacji agentów sprzedaży nie poprawia także fakt ich dużej mobilności – często przedsiębiorcy zajmujący się tego typu działalnością nawiązują kontakty z klientami za pośrednictwem telefonów lub e-maili. Jednym dowodem przeprowadzonej transakcji jest zazwyczaj faktura VAT, korespondencja elektroniczna lub potwierdzenie dokonania wpłaty na konto. Najczęściej wykrywanymi nadużyciami w tej branży było wystawianie faktur dokumentujących fikcyjne transakcje oraz niewywiązywanie się z obowiązku aktualizacji danych zawartych w głoszeniu identyfikacyjnym.

Urzędnicy kontroli skarbowej baczniej będą przyglądać się także przedsiębiorcom prowadzącym działalność za pośrednictwem Internetu. Tzw. E-handel oraz usługi informatyczne, ze względu na specyfikę branży, wiążą się bowiem nieodłącznie z możliwością dokonywania nadużyć podatkowych. W okresie od 2014 do 2015 urzędnicy wychwycili wiele przypadków prowadzenia tego typu działalności bez wypełniania obowiązków rejestracyjnych, przedsiębiorcy często nie rejestrowali się także jako podatnicy VAT czynni, pomimo faktu, iż do ich działalności znajdowała zastosowanie ustawa o podatku od towarów i usług. Kontrole wykrywały także nadużycia o charakterze ewidencyjnym – braki w dokumentacji podatkowej, braki dowodu zakupu towarów, nieewidencjonowanie sprzedaży na kasie, czy też nie wystawianie faktur VAT. Najczęściej ujawnianym przewinieniem w tym sektorze gospodarczym było jednak zatajanie osiąganych z działalności przychodów przez urzędami skarbowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W założeniach projektu Krajowego Planu Działania Administracji Podatkowej 2016 wskazano również inne obszary aktywności gospodarczej, które podlegać będą wzmożonym kontrolom. W dokumencie wymieniono m. in. branżę handlu elektroniką (głównie ze względu na wysokie zagrożenie wyłudzeniami VAT w tym sektorze gospodarczym), handlu hurtowego, handlu produktami spożywczymi i tytoniem, branżę motoryzacyjną, obrotu nieruchomościami, branżę opieki zdrowotnej, branżę paliwową, produkcje i obrót metalami i produktami metalowymi, produkcję materiałów budowlanych, branże usług budowlanych, branże transportowe i logistyczne oraz branże usług finansowych i ubezpieczeniowych.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Monitor Księgowego – prenumerata

Jak widać zakres planowanych kontroli będzie bardzo szeroki i jest bardzo prawdopodobne, że nasza firma znajdzie się orbicie zainteresowania organów podatkowych i skarbowych. Jak zatem przygotować się na kontrolę ? Najlepiej oczywiście wprowadzić mechanizmy okresowej kontroli wewnętrznej aby sprawdzić czy nasi księgowi nie popełnili gdzieś błędu. Trzeba również zwracać uwagę na to z kim zawieramy transakcje handlowe możemy bowiem mieć duże problemy jeśli nasz kontrahent okaże się nieuczciwym podmiotem.  

Jarosław Włoch, Mateusz Oleksy

Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA