REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku
Branże najbardziej narażone na kontrole podatkowe w 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wypowiada wojnę nieuczciwym podatnikom oraz podmiotom wykorzystującym konstrukcje podatkowe do dokonywania wyłudzeń zwrotów VAT. W 2016 roku resort planuje wzmożone kontrole wśród przedstawicieli branż, w których w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 roku urzędnicy kontroli skarbowej ujawnili najwięcej nieprawidłowości. Wizyty urzędników skarbowych po Nowym Roku spodziewać się mogą m. in. przedsiębiorcy świadczący usługi finansowe, prawne, doradztwa podatkowego, produkujący materiały budowlane czy też handlujący elektroniką.

W założeniach projektu Krajowego Planu Działania Administracji Podatkowej 2016 Ministerstwo wskazało obszary przyszłych działań kontrolnych dla strategicznego urzędu skarbowego, wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, oraz pozostałych urzędów skarbowych. Kształt wspomnianego dokumentu opiera się głównie na wynikach kontroli skarbowych, przeprowadzonych w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015.

REKLAMA

Powiedz w jakiej branży działasz a powiem Ci czy czeka Cie kontrola podatkowa!

REKLAMA

Jednym z obszarów zainteresowania urzędów skarbowych w roku 2016 ma zostać branża doradztwa i innych usług niematerialnych. Jedną z cech wyróżniających tego typu usługi jest brak ich materialnego wymiaru. Kontrahenci transakcji przeprowadzanych w tego typu obszarach aktywności gospodarczej mogą więc praktycznie dowolnie ustalać ich wartość, co z kolei prowadzić może do nadużyć.

REKLAMA

Prócz najbardziej oczywistych nadużyć, takich jak niewpłacanie zaliczek na podatek dochodowy, czy zatrudnianie pracowników na czarno, w przypadku kontroli tego typu działalności urzędnicy często wykazywali nieprawidłowości związane z odliczaniem podatku VAT, czy też ewidencjonowanie faktur nieodzwierciedlających rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Resort zastrzega, iż przedmiotem kontroli będą przede wszystkim przedsiębiorstwa, których poczynania wskazywać będą na fikcyjność prowadzonej działalności. Pod lupę wzięte zostaną także firmy stosujące rozbudowaną politykę optymalizacyjną.

Kolejnym przedmiotem zainteresowania urzędników kontroli skarbowej w 2016 roku ma być działalność agentów sprzedaży. Zdaniem Ministerstwa, specyficzną cechą tego typu działalności jest bowiem generowanie znacznych obrotów przy równoczesnym braku zaplecza technicznego, środków trwałych i innych przedmiotów zazwyczaj niezbędnych do wykonywania aktywności gospodarczej. Sytuacja taka wiąże się z realnym ryzykiem nadużyć podatkowych. Sytuacji agentów sprzedaży nie poprawia także fakt ich dużej mobilności – często przedsiębiorcy zajmujący się tego typu działalnością nawiązują kontakty z klientami za pośrednictwem telefonów lub e-maili. Jednym dowodem przeprowadzonej transakcji jest zazwyczaj faktura VAT, korespondencja elektroniczna lub potwierdzenie dokonania wpłaty na konto. Najczęściej wykrywanymi nadużyciami w tej branży było wystawianie faktur dokumentujących fikcyjne transakcje oraz niewywiązywanie się z obowiązku aktualizacji danych zawartych w głoszeniu identyfikacyjnym.

Urzędnicy kontroli skarbowej baczniej będą przyglądać się także przedsiębiorcom prowadzącym działalność za pośrednictwem Internetu. Tzw. E-handel oraz usługi informatyczne, ze względu na specyfikę branży, wiążą się bowiem nieodłącznie z możliwością dokonywania nadużyć podatkowych. W okresie od 2014 do 2015 urzędnicy wychwycili wiele przypadków prowadzenia tego typu działalności bez wypełniania obowiązków rejestracyjnych, przedsiębiorcy często nie rejestrowali się także jako podatnicy VAT czynni, pomimo faktu, iż do ich działalności znajdowała zastosowanie ustawa o podatku od towarów i usług. Kontrole wykrywały także nadużycia o charakterze ewidencyjnym – braki w dokumentacji podatkowej, braki dowodu zakupu towarów, nieewidencjonowanie sprzedaży na kasie, czy też nie wystawianie faktur VAT. Najczęściej ujawnianym przewinieniem w tym sektorze gospodarczym było jednak zatajanie osiąganych z działalności przychodów przez urzędami skarbowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W założeniach projektu Krajowego Planu Działania Administracji Podatkowej 2016 wskazano również inne obszary aktywności gospodarczej, które podlegać będą wzmożonym kontrolom. W dokumencie wymieniono m. in. branżę handlu elektroniką (głównie ze względu na wysokie zagrożenie wyłudzeniami VAT w tym sektorze gospodarczym), handlu hurtowego, handlu produktami spożywczymi i tytoniem, branżę motoryzacyjną, obrotu nieruchomościami, branżę opieki zdrowotnej, branżę paliwową, produkcje i obrót metalami i produktami metalowymi, produkcję materiałów budowlanych, branże usług budowlanych, branże transportowe i logistyczne oraz branże usług finansowych i ubezpieczeniowych.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Monitor Księgowego – prenumerata

Jak widać zakres planowanych kontroli będzie bardzo szeroki i jest bardzo prawdopodobne, że nasza firma znajdzie się orbicie zainteresowania organów podatkowych i skarbowych. Jak zatem przygotować się na kontrolę ? Najlepiej oczywiście wprowadzić mechanizmy okresowej kontroli wewnętrznej aby sprawdzić czy nasi księgowi nie popełnili gdzieś błędu. Trzeba również zwracać uwagę na to z kim zawieramy transakcje handlowe możemy bowiem mieć duże problemy jeśli nasz kontrahent okaże się nieuczciwym podmiotem.  

Jarosław Włoch, Mateusz Oleksy

Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA