REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenie ZAP-3 przez e-Urząd Skarbowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zgłoszenie ZAP-3 przez e-Urząd Skarbowy
Zgłoszenie ZAP-3 przez e-Urząd Skarbowy

REKLAMA

REKLAMA

Zgłoszenie ZAP-3 przez e-Urząd Skarbowy. Aktualizacji danych na formularzu ZAP-3 będzie możliwa przy pomocy podpisu elektronicznego opartego na zestawie danych do logowania w e-Urzędzie Skarbowym.

Zgłoszenie ZAP-3 przez e-Urząd Skarbowy

Resort finansów przygotował nowe ułatwienia dla podatników korzystających z e-Urzędu Skarbowego, dotyczące możliwości aktualizowania danych osób fizycznych będących podatnikami.

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi o projekt rozporządzenia z 19 kwietnia 2021 r. Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania zgłoszeń oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, zakładający możliwość opatrywania zgłoszenia ZAP-3 przy pomocy podpisu elektronicznego opartego na zestawie danych wykorzystywanych do uwierzytelniania podatnika w e-Urzędzie Skarbowym.

Dzięki nowemu rozwiązaniu podatnicy po zalogowaniu się do e-Urzędu Skarbowego uzyskają możliwość aktualizacji swoich danych na formularzu ZAP-3.

Formularz ZAP-3 - aktualizacja danych

Opracowanie projektu zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2019 r. w sprawie sposobu przesyłania zgłoszeń oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. poz. 2542) jest związane, jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, z wdrażaniem kolejnych funkcjonalności systemu teleinformatycznego administracji skarbowej (portalu podatkowego sensu largo) i dalszą integrację dostępnych obecnie rozwiązań informatycznych w ramach jednego systemu e-Urząd Skarbowy.

Obecnie zmieniane rozporządzenie przewiduje trzy rodzaje podpisów, którymi może być opatrzone zgłoszenie ZAP-3, tj. kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany i podpis osobisty (§ 4 zmienianego rozporządzenia). Zgłoszenia te mogą być obecnie składane przez użytkowników portalu podatkowego sensu stricto przy pomocy loginu i hasła zgodnie z § 1 pkt 1 lit. f i § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłoszenie ZAP-3 - podpis elektroniczny

REKLAMA

Projekt rozporządzenia wprowadza możliwość opatrywania zgłoszenia ZAP-3 przy pomocy podpisu elektronicznego opartego na zestawie danych wykorzystanych do uwierzytelnienia tego użytkownika w e-Urzędzie Skarbowym (dodawane § 4 pkt 3 i § 6a zmienianego rozporządzenia). Jest to zatem usługa udostępniona tym użytkownikom portalu podatkowego, którzy zalogują się przy pomocy węzła krajowego (w tym profilu zaufanego, profilu osobistego) oraz publicznej aplikacji mobilnej.

Zmiana ta jest związana z wprowadzeniem w portalu podatkowym od 1 lutego 2021 r. dodatkowych funkcjonalności ułatwiających kontakt podatników i innych podmiotów z organami KAS polegających na składaniu deklaracji VAT, zawiadomień ZAW-NR, czynnego żalu oraz innych pism (por. § 1 pkt 9 lit. c w związku z § 11b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego).

Należy zwrócić uwagę, że niniejszy projekt powiela rozwiązanie, które znajduje zastosowanie od 1 lutego 2021 r. do podań składanych w-Urzędzie Skarbowym zgodnie z § 6 pkt 12 i § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 19 września 2017 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2021 r. poz. 52 i 285).

Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zgłoszenie ZAP-3 do wypełnienia

Zgłoszenie ZAP-3, czyli zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem, służy do powiadomienia fiskusa o aktualizacji danych w sytuacji gdy:

- następuje zmiana adresu zamieszkania podatnika,

- zmiana adresu do korespondencji,

- chcemy wskazać osobisty numer konta, na które mają być przekazywane zwroty podatku,

- nastąpiła zmiana numeru konta bankowego bądź rezygnujemy z otrzymywania zwrotu na rachunek bankowy,

- do zmiany danych kontaktowych.

Zobacz: ZAP-3 (5) Zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem

Formularz ZAP-3 przeznaczony dla osoby fizycznej, spełniającej łącznie poniższe kryteria:

- jest objęta rejestrem PESEL,

- nie prowadzi działalności gospodarczej,

- nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,

- nie jest płatnikiem podatków,

- nie jest płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

REKLAMA

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

REKLAMA