REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenie ZAP-3 przez e-Urząd Skarbowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zgłoszenie ZAP-3 przez e-Urząd Skarbowy
Zgłoszenie ZAP-3 przez e-Urząd Skarbowy

REKLAMA

REKLAMA

Zgłoszenie ZAP-3 przez e-Urząd Skarbowy. Aktualizacji danych na formularzu ZAP-3 będzie możliwa przy pomocy podpisu elektronicznego opartego na zestawie danych do logowania w e-Urzędzie Skarbowym.

Zgłoszenie ZAP-3 przez e-Urząd Skarbowy

Resort finansów przygotował nowe ułatwienia dla podatników korzystających z e-Urzędu Skarbowego, dotyczące możliwości aktualizowania danych osób fizycznych będących podatnikami.

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi o projekt rozporządzenia z 19 kwietnia 2021 r. Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania zgłoszeń oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, zakładający możliwość opatrywania zgłoszenia ZAP-3 przy pomocy podpisu elektronicznego opartego na zestawie danych wykorzystywanych do uwierzytelniania podatnika w e-Urzędzie Skarbowym.

Dzięki nowemu rozwiązaniu podatnicy po zalogowaniu się do e-Urzędu Skarbowego uzyskają możliwość aktualizacji swoich danych na formularzu ZAP-3.

Formularz ZAP-3 - aktualizacja danych

Opracowanie projektu zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2019 r. w sprawie sposobu przesyłania zgłoszeń oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. poz. 2542) jest związane, jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, z wdrażaniem kolejnych funkcjonalności systemu teleinformatycznego administracji skarbowej (portalu podatkowego sensu largo) i dalszą integrację dostępnych obecnie rozwiązań informatycznych w ramach jednego systemu e-Urząd Skarbowy.

Obecnie zmieniane rozporządzenie przewiduje trzy rodzaje podpisów, którymi może być opatrzone zgłoszenie ZAP-3, tj. kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany i podpis osobisty (§ 4 zmienianego rozporządzenia). Zgłoszenia te mogą być obecnie składane przez użytkowników portalu podatkowego sensu stricto przy pomocy loginu i hasła zgodnie z § 1 pkt 1 lit. f i § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłoszenie ZAP-3 - podpis elektroniczny

Projekt rozporządzenia wprowadza możliwość opatrywania zgłoszenia ZAP-3 przy pomocy podpisu elektronicznego opartego na zestawie danych wykorzystanych do uwierzytelnienia tego użytkownika w e-Urzędzie Skarbowym (dodawane § 4 pkt 3 i § 6a zmienianego rozporządzenia). Jest to zatem usługa udostępniona tym użytkownikom portalu podatkowego, którzy zalogują się przy pomocy węzła krajowego (w tym profilu zaufanego, profilu osobistego) oraz publicznej aplikacji mobilnej.

Zmiana ta jest związana z wprowadzeniem w portalu podatkowym od 1 lutego 2021 r. dodatkowych funkcjonalności ułatwiających kontakt podatników i innych podmiotów z organami KAS polegających na składaniu deklaracji VAT, zawiadomień ZAW-NR, czynnego żalu oraz innych pism (por. § 1 pkt 9 lit. c w związku z § 11b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z portalu podatkowego).

Należy zwrócić uwagę, że niniejszy projekt powiela rozwiązanie, które znajduje zastosowanie od 1 lutego 2021 r. do podań składanych w-Urzędzie Skarbowym zgodnie z § 6 pkt 12 i § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 19 września 2017 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2021 r. poz. 52 i 285).

Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zgłoszenie ZAP-3 do wypełnienia

Zgłoszenie ZAP-3, czyli zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem, służy do powiadomienia fiskusa o aktualizacji danych w sytuacji gdy:

- następuje zmiana adresu zamieszkania podatnika,

- zmiana adresu do korespondencji,

- chcemy wskazać osobisty numer konta, na które mają być przekazywane zwroty podatku,

- nastąpiła zmiana numeru konta bankowego bądź rezygnujemy z otrzymywania zwrotu na rachunek bankowy,

- do zmiany danych kontaktowych.

Zobacz: ZAP-3 (5) Zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem

Formularz ZAP-3 przeznaczony dla osoby fizycznej, spełniającej łącznie poniższe kryteria:

- jest objęta rejestrem PESEL,

- nie prowadzi działalności gospodarczej,

- nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,

- nie jest płatnikiem podatków,

- nie jest płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA