REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy firma może otrzymać sprzeczne interpretacje dotyczące CIT i VAT

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

REKLAMA

Czy fiskus w interpretacji indywidualnej poświęconej podatkowi VAT może zająć stanowisko odmienne niż w interpretacji poświęconej podatkowi CIT? Obie interpretacje otrzymał jeden podmiot. Dotyczą tego samego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydaje się, że wydanie dwóch sprzecznych interpretacji w takiej sytuacji jest niemożliwa, gdyż podważa zaufanie do organów podatkowych, a zasadą jest ochrona tego zaufania w relacji organy podatkowe/podatnik.

A jednak taka sytuacja miała miejsce. Co więcej organy podatkowe nie uznały jej za naruszenie przepisów. Dopiero sąd administracyjny zajął stanowisko korzystne dla podatnika (zob. wyrok WSA w Warszawie z 10 listopada 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 253/10).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W interpretacji indywidualnej z 15 lipca 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (nr IP-PB3-423-634/08-3/JG) zgodził się z podatnikiem prowadzącym drużynę piłkarską (Legia Warszawa), który zakupił projekt stadionu piłkarskiego od biura architektonicznego.

Następnie prawa do projektu przeniósł nieodpłatnie na rzecz miasta, które na jego podstawie zmodernizuje stadion na własny koszt. Podatnik poniósł ogół kosztów związanych z zakupem projektu.

Po przygotowaniu ostatecznego projektu, stadion zostanie w oparciu o ten projekt zmodernizowany, a następnie na tak zmodernizowanym stadionie będą rozgrywane mecze z udziałem drużyny piłkarskiej prowadzonej przez podatnika.

REKLAMA

Dlatego przekazanie miastu za darmo zakupionego przez podatnika projektu stadionu nie jest darowizną, gdyż podatnik odniesie korzyść w postaci możliwości korzystania ze zmodernizowanego stadionu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Spółka uważała, iż wydatki poniesione na nabycie projektu architektoniczno-budowlanego powinny być traktowane jako inwestycja w obcym środku trwałym, podlegająca zgodnie z art. 16j ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, amortyzacji w okresie co najmniej 10 lat, ponieważ spełnia kryteria tj.:

- środek trwały jest kompletny i zdatny do użytku;
- posiada tytuł prawny do użytkowania środka trwałego;

a wydatki ponoszone przez podatnika wiążą się z ulepszeniem, czyli przebudową, rozbudową, rekonstrukcją, adaptacją lub modernizacją środka trwałego, nie stanowiącego własności podatnika.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zgodził się z tym poglądem. Jednak kilka dni później ten sam organ podatkowy wydał opartą o odmienne założenia interpretację co do tego samego zdarzenia przyszłego i dla tego samego podatnika.
W interpretacji z 17 lipca 2008 r. (nr IP-PP2-443-672/08-2/MS) przekazanie miastu projektu fiskus uznał za nieodpłatne świadczenie usług, zgodnie bowiem z zawartą "Umową o nieodpłatnym przeniesieniu majątkowych praw autorskich” dojdzie do nieodpłatnego przeniesienia praw do projektu na rzecz miasta:

„Omawiana forma współpracy z właścicielem stadionu (Miastem), zakłada przeniesienie praw majątkowych na inny podmiot (Miasto). O takich działaniach, wynikających z zawartej umowy z Miastem nie można twierdzić, iż są one związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, bowiem są to działania (zachowanie prowadzące do nieodpłatnego przekazania) wynikające z zawartej umowy a nie z samego faktu prowadzenia przedsiębiorstwa.
W opinii tutejszego organu argumentacja wnioskującego o tym że poniesione wydatki umożliwiają realizację postawionych przez X zadań związanych z funkcjonowaniem obiektu sportowego na żądanym przez organizacje międzynarodowym poziomie pozostają bez znaczenia w rozpatrywanej sprawie (w aspekcie praw do podatku naliczonego).

W opinii tutejszego organu racjonalne skądinąd intencje Wnioskującego w zakresie współpracy z Miastem przy modernizacji obiektu sportowego i w konsekwencji nieodpłatne przeniesienie praw do projektu architektonicznego stadionu na rzecz Miasta, nie mogą wpływać na prawa i obowiązki w zakresie podatku od towarów i usług.

Unormowania w zakresie tego podatku nie przewidują odstępstw dla tego typu przedsięwzięć, jak również w złożonym wniosku nie powołano iż ten rodzaj finansowania rzeczonego przedsięwzięcia wynikał z innych norm prawnych (nie koniecznie podatkowych).”

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA