REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak powiadomić urząd o zmianie pełnomocnika?

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Jak powiadomić urząd o zmianie pełnomocnika?
Jak powiadomić urząd o zmianie pełnomocnika?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę. Od około 2 lat, od czasu do czasu korzystam z pomocy radcy prawnego w bieżących sprawach firmy, a w szczególności w kwestiach podatkowych. Zastanawiam się jednak nad rozwiązaniem współpracy z dotychczasowym prawnikiem i chciałbym nawiązać współpracę z doradcą podatkowym. Czy o ewentualnej zmianie powinienem powiadomić urząd skarbowy i w jakim czasie powinienem to zrobić?

Działanie podatnika poprzez pełnomocnika jest jego prawem wynikającym m. in. z ordynacji podatkowej – art. 136. Z kolei z art. 145 § 2 wynika, że jeżeli strona ustanowiła pełnomocnika - to wtedy pisma doręcza się pełnomocnikowi.

REKLAMA

REKLAMA

Zawiadomienia organu o ustanowieniu pełnomocnictwa należy dokonać pisemnie lub ustnie do protokołu.

Jednak ustanowienie pełnomocnika nie zawsze zobowiązuje organ podatkowy, do doręczania pism właśnie ustanowionemu pełnomocnikowi. Zależy to od treści udzielonego pełnomocnictwa, ale również, a może przede wszystkim od tego czy organ wcześniej w ogóle wiedział o udzielonym pełnomocnictwie.

 Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

REKLAMA

Zakładając, że organ został poinformowany o udzieleniu przez podatnika pełnomocnictwa oraz o jego zakresie działania za podatnika, sprawa wydaje się dosyć prosta. Jednak bogate orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie świadczy, iż również na tym polu powstało wiele sporów i problemów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to istotny problem zwłaszcza w sytuacjach kiedy sprawa dotyczy doręczenia decyzji. Załóżmy, że podatnik uchylił pełnomocnictwo danemu prawnikowi i ten nie jest już pełnomocnikiem.

W interesie podatnika leży powiadomić o tym organ podatkowy.

Załóżmy, że organ podatkowy nie wiedział o uchyleniu pełnomocnictwa i wydał ważną decyzję dotyczącą podatnika.

Wydaną decyzję wysyła pod wskazany adres pełnomocnika, a ten jej nie odbiera. Po dwukrotnym awizowaniu, organ przyjmuje, że pismo zostało skutecznie dostarczone, mimo faktycznego jej nieodebrania (fikcja prawna).

Podatnik w tej chwili o tym nie wie, a pisma dostarczane są pod adres byłego już pełnomocnika.

 Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 13.10.2010 r., sygn. I SA/Gd 605/10, stwierdził, że cyt. „Istota sporu w rozpatrywanej sprawie dotyczy tego, czy doręczenie decyzji organu I instancji Spółce było skuteczne. (…) żaden przepis prawa podatkowego oraz stosowanego pomocniczo prawa cywilnego nie zobowiązuje mocodawcy o odwołaniu pełnomocnictwa. (…) oświadczenie strony w zakresie ustanowienia lub odwołania pełnomocnika złożone organowi podatkowemu w toku postępowania jest dla organu wiążące od daty powiadomienia go o tym fakcie i organ nie ma podstaw, by oświadczenie strony pominąć. (…)”

Sąd ten podzielił pogląd wyrażony w wyroku WSA z dnia 5 grudnia 2006 r. (sygn. I SA/Gd 210/06), iż oświadczenie strony w zakresie ustanowienia lub odwołania pełnomocnika złożone organowi podatkowemu w toku postępowania jest dla organu wiążące od daty powiadomienia go o tym fakcie i organ nie ma podstaw, by oświadczenie strony pominąć.

Podobnie orzekł WSA w Opolu w wyroku z 23.04.2010 r., sygn. I SA/Op 18/10. Sprawy w powyższych kwestiach podejmowały również m. in.: WSA w Poznaniu w wyroku z 04.06.2008 r., sygn. I SA/Po 220/08, NSA w wyroku z 16.11.2006 r., sygn. I FSK 313/06.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA