REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak powiadomić urząd o zmianie pełnomocnika?

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Jak powiadomić urząd o zmianie pełnomocnika?
Jak powiadomić urząd o zmianie pełnomocnika?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę. Od około 2 lat, od czasu do czasu korzystam z pomocy radcy prawnego w bieżących sprawach firmy, a w szczególności w kwestiach podatkowych. Zastanawiam się jednak nad rozwiązaniem współpracy z dotychczasowym prawnikiem i chciałbym nawiązać współpracę z doradcą podatkowym. Czy o ewentualnej zmianie powinienem powiadomić urząd skarbowy i w jakim czasie powinienem to zrobić?

Działanie podatnika poprzez pełnomocnika jest jego prawem wynikającym m. in. z ordynacji podatkowej – art. 136. Z kolei z art. 145 § 2 wynika, że jeżeli strona ustanowiła pełnomocnika - to wtedy pisma doręcza się pełnomocnikowi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zawiadomienia organu o ustanowieniu pełnomocnictwa należy dokonać pisemnie lub ustnie do protokołu.

Jednak ustanowienie pełnomocnika nie zawsze zobowiązuje organ podatkowy, do doręczania pism właśnie ustanowionemu pełnomocnikowi. Zależy to od treści udzielonego pełnomocnictwa, ale również, a może przede wszystkim od tego czy organ wcześniej w ogóle wiedział o udzielonym pełnomocnictwie.

 Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

REKLAMA

Zakładając, że organ został poinformowany o udzieleniu przez podatnika pełnomocnictwa oraz o jego zakresie działania za podatnika, sprawa wydaje się dosyć prosta. Jednak bogate orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie świadczy, iż również na tym polu powstało wiele sporów i problemów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to istotny problem zwłaszcza w sytuacjach kiedy sprawa dotyczy doręczenia decyzji. Załóżmy, że podatnik uchylił pełnomocnictwo danemu prawnikowi i ten nie jest już pełnomocnikiem.

W interesie podatnika leży powiadomić o tym organ podatkowy.

Załóżmy, że organ podatkowy nie wiedział o uchyleniu pełnomocnictwa i wydał ważną decyzję dotyczącą podatnika.

Wydaną decyzję wysyła pod wskazany adres pełnomocnika, a ten jej nie odbiera. Po dwukrotnym awizowaniu, organ przyjmuje, że pismo zostało skutecznie dostarczone, mimo faktycznego jej nieodebrania (fikcja prawna).

Podatnik w tej chwili o tym nie wie, a pisma dostarczane są pod adres byłego już pełnomocnika.

 Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 13.10.2010 r., sygn. I SA/Gd 605/10, stwierdził, że cyt. „Istota sporu w rozpatrywanej sprawie dotyczy tego, czy doręczenie decyzji organu I instancji Spółce było skuteczne. (…) żaden przepis prawa podatkowego oraz stosowanego pomocniczo prawa cywilnego nie zobowiązuje mocodawcy o odwołaniu pełnomocnictwa. (…) oświadczenie strony w zakresie ustanowienia lub odwołania pełnomocnika złożone organowi podatkowemu w toku postępowania jest dla organu wiążące od daty powiadomienia go o tym fakcie i organ nie ma podstaw, by oświadczenie strony pominąć. (…)”

Sąd ten podzielił pogląd wyrażony w wyroku WSA z dnia 5 grudnia 2006 r. (sygn. I SA/Gd 210/06), iż oświadczenie strony w zakresie ustanowienia lub odwołania pełnomocnika złożone organowi podatkowemu w toku postępowania jest dla organu wiążące od daty powiadomienia go o tym fakcie i organ nie ma podstaw, by oświadczenie strony pominąć.

Podobnie orzekł WSA w Opolu w wyroku z 23.04.2010 r., sygn. I SA/Op 18/10. Sprawy w powyższych kwestiach podejmowały również m. in.: WSA w Poznaniu w wyroku z 04.06.2008 r., sygn. I SA/Po 220/08, NSA w wyroku z 16.11.2006 r., sygn. I FSK 313/06.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA