REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydanie zaświadczenia przez organ podatkowy

Katarzyna Broniszewska
wydawanie zaświadczeń; dokumenty wydawane przez organ podatkowy
wydawanie zaświadczeń; dokumenty wydawane przez organ podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Zaświadczenie jest dokumentem, które potwierdza dany fakt lub stan. Organ podatkowy może je wydać po spełnieniu kilku warunków.

Osoba, która potrzebuje danego zaświadczenia, musi zgłosić swoje żądanie organowi.

REKLAMA

Autopromocja

Oznacza to, że należy przedstawić organowi odpowiedni wniosek, ponieważ zaświadczenia nie są wydawane z urzędu. Zaświadczenie będzie dotyczyło tych danych, które były wskazane we wniosku.

W związku z tym powinno się dokładnie sprecyzować swoje żądanie. W zależności od rodzaju sprawy, wniosek może być sporządzony samodzielnie przez zainteresowanego lub też według właściwego wzoru.

Zobacz: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2011 r. w sprawie określenia wzorów zaświadczeń o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych wydawanych przez organy podatkowe (Dz. U. z 2012 poz. 10).

Samo żądanie jest niewystarczające, ponieważ, aby uzyskać stosowny dokument należy także wykazać, że ma się w tym określony interes prawny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto zaświadczenie nie będzie wydane, jeśli wiązałoby się to z naruszeniem praw innych osób, np. związanych z ochroną prawną danych osobowych lub tajemnicą skarbową.

Jeśli jest to możliwe, to zaświadczenie wydawane jest niezwłocznie- tzn. od ręki. Jeśli następują pewne trudności, to powinno być wydane  najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Postępowanie prowadzone przez organ

Organ podatkowy w celu wydania zaświadczenia może przeprowadzić postępowanie. W czasie postępowania bada, gdzie znajdują się żądane informacji oraz czy dotyczą stanu faktycznego bądź prawnego, o których poświadczenie ubiega się dana osoba.

Celem i istotą postępowania jest badanie okoliczności stwierdzonych i znajdujących się w posiadanych przez organ ewidencji, rejestrów i innych danych. Jest to postępowanie wyjaśniające, a nie dowodowe, dlatego ograniczona się go do niezbędnego zakresu. Zakres ten powinien pozwolić na stwierdzenie określonych faktów lub stanu prawnego, na podstawie danych pozostających w posiadaniu organu.

Nie trzeba w każdym przypadku przeprowadzać postępowania wyjaśniającego. Ma ono charakter pomocniczy,  jeśli w inny sposób nie można ustalić wskazanego we wniosku stanu faktycznego lub prawnego.

Organ w czasie postępowania nie może dokonywać oceny prawnej dotyczącej tego, czy to co znajduje się w posiadanym i dysponowanym przez niego materiale jest zgodne z przepisami prawa. Organ - na podstawie tego materiału - ma obowiązek ustalenia istnienia bądź nieistnienia danego faktu lub stanu (wskazany przez wnioskującego).

Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym?

Zaświadczenie nie wywołuje skutków o charakterze prawnym, nie powoduje powstania danego stosunku prawnego. W związku z tym nie można w ten sposób przyznać komuś jakiegoś prawa lub go ograniczyć, nałożyć albo zdjąć obowiązek.

Zaświadczenie nie rozstrzyga o żadnych prawach lub obowiązkach i nie tworzy nowej sytuacji prawnej.


Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 22 stycznia 2009 roku (sygnatura I SA/Gd 713/08) Zaświadczenie jest pochodną istniejących faktów lub stanu prawnego i wraz ze zmianą tych faktów lub stanu prawnego przestaje być ono aktualne.

Organ nie w każdym przypadku ma obowiązek wydania zaświadczenia (nawet jeśli przepis prawa wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego lub ubiega się o nie osoba ze względu na swój interes prawny).

Aby organ był do tego zobowiązany, dane informacje muszą znajdować się w jego dyspozycji. W przeciwnym razie, byłby zmuszony do podejmowania czynności według własnego uznania oraz na podstawie nie znanych mu okoliczności. W związku z tym, postanowienie w takiej sytuacji o odmowie wydania zaświadczenia, jest zgodne z prawem.

REKLAMA

Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 16 stycznia 2009 roku (sygnatura I GSK 94/08): […] w sytuacji gdy dane niezbędne do wydania zaświadczenia nie znajdują się w dyspozycji organu, który zaświadczenie to ma wydać, bądź też gdy stwierdzony zostanie brak zgodności między treścią żądania a stanem rzeczy wynikającym z ewidencji, rejestrów lub innych danych znajdujących się w jego posiadaniu, organ odmawia wydania zaświadczenia, podstawę do czego stanowi przepis art. 306c in fine Ordynacji podatkowej.

Zasada stanowi, że organ podatkowy musi wydać zaświadczenie, jeżeli chodzi o potwierdzenie faktów albo stanu prawnego, które wynikają z prowadzonej przez ten organ ewidencji, rejestrów lub innych danych znajdujących się w jego posiadaniu.

Ponadto, zaświadczenie nie jest wydawane, jeśli

a)      wnioskujący nie posiada interesu prawnego w wydaniu zaświadczenia,

b)      wniosek został skierowany do niewłaściwego organu,

c)       nie można spełnić żądania ze względu na treść posiadanych danych i dokumentów, w tym zakaz ich ujawniania.

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach i inne zaświadczenia podatkowe 2012

Wnioskujący nie ma możliwości złożenia zażalenia na wydane zaświadczenie. Może natomiast je złożyć na  postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia. Organ wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, gdy nie ma zgodności pomiędzy treścią żądania zawartego we wniosku a stanem rzeczywistym, faktycznym wynikającym z posiadanych przez organ danych.

Organ podatkowy ma prawo wydać postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, w którym stwierdziłby prawo do odliczenia podatku naliczonego (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy a dnia 15 czerwca 2005 roku- sygnatura I SA/Bd 223/05).

Ordynacja podatkowa nie przewiduje możliwości wydania zaświadczenia, które  w części będzie potwierdzać treść żądania wnioskującego. Istnieje jedynie możliwość wydania postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia o żądanej treści.

Podstawa prawna:

- art. 306a - 306c ustawy z 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 nr 137 poz. 926 ze zmianami).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA