REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach i inne zaświadczenia podatkowe 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zaświadczenia podatkowe, zaświadczenie o niezaleganiu 2012
zaświadczenia podatkowe, zaświadczenie o niezaleganiu 2012

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 roku obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2011 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe (dalej: rozporządzenie). Rozporządzenie zawiera tryb wydawania zaświadczeń, ich wzory oraz właściwość miejscową i rzeczową organów podatkowych do wydawania zaświadczeń.

Zasadniczo bez zmian pozostaje tryb wydawania zaświadczeń, zmianie natomiast uległy druki.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Jest to konsekwencją zmiany ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zgodnie z art. 3 tej ustawy identyfikatorem podatkowym podatników będących osobami fizycznymi objętych rejestrem PESEL, które nie prowadzą działalności gospodarczej, lub które nie są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług jest numer PESEL. Pozostali podatnicy muszą używać NIP.

Zgodnie z omawianym rozporządzeniem, jeżeli żądanie wydania zaświadczenia nie zawiera identyfikatora podatkowego NIP albo numeru PESEL, a wnioskodawca nie został zwolniony z obowiązku ewidencyjnego lub nie został objęty obowiązkiem ewidencyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników albo w przepisach o ewidencji ludności, organ podatkowy po wyczerpaniu trybu postępowania określonego w art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej pozostawia żądanie bez rozpatrzenia.

Zmianie uległy następujące rodzaje formularzy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZAS-W – zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości

Organ podatkowy wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości po porozumieniu:

1) z organami podatkowymi, które były właściwe miejscowo, jeżeli zostały one wskazane we wniosku podatnika lub w piśmie wyrażającym zgodę, o której mowa w art. 306g § 1 pkt 2 i art. 306h § 1 Ordynacji podatkowej;                                                                                        

2) z organami podatkowymi, od których otrzymał do realizacji tytuły wykonawcze.

Zaświadczenie jest wydawane za zgodą podatnika wyrażoną na piśmie, z jego podpisem urzędowo lub notarialnie poświadczonym.                                                                     

Podstawę do wydania zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości, związanych z działalnością gospodarczą, stanowi zgoda podatnika wyrażona na  piśmie z jego podpisem i pieczęcią używaną dla celów tej działalności.

W przypadkach, o których mowa w:

- art. 306g § 1 pkt 2 ordynacji podatkowej (zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych zbywającego wydawane na wniosek nabywcy za zgodą zbywającego) i

- art. 306h ordynacji podatkowej (zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych podatnika wydawane za jego zgodą na wniosek kredytodawców, kontrahentów, małżonków i wspólników) ,

termin do wydania zaświadczenia oblicza się od dnia złożenia oświadczenia podatnika wyrażającego zgodę.

REKLAMA

Zgodnie z art. 306e ordynacji podatkowej przed wydaniem zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, ustala się, czy w stosunku do wnioskodawcy nie jest prowadzone postępowanie mające na celu ustalenie lub określenie wysokości jego zobowiązań podatkowych.

Jeżeli takie postępowanie jest prowadzone i zgromadzony materiał dowodowy pozwala na jego zakończenie, powinna być niezwłocznie wydana decyzja ustalająca lub określająca wysokość zobowiązań podatkowych, w celu wykazania ich w zaświadczeniu.

Nie można odmówić wydania zaświadczenia, jeżeli nie jest możliwe zakończenie ww. postępowania przed upływem 7 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia. Wydając zaświadczenie, organ podaje informacje o prowadzonym postępowaniu.

Na żądanie wnioskodawcy w zaświadczeniu podaje się także informacje:
1) czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:
a) postępowanie mające na celu ujawnienie jego zaległości podatkowych i określenie ich wysokości,
b) postępowanie egzekucyjne w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy,
c) postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe;
2) dotyczące:
a) okresów, z których pochodzą zaległości, i ich tytułów,
b) podatków, których termin płatności został odroczony lub których płatność została rozłożona na raty.

Jeżeli zapłata zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę została odroczona lub rozłożona na raty, uznaje się, że podatnik, płatnik lub inkasent, do dnia upływu nowych terminów płatności podatku, o których mowa w art. 49 § 1 ordynacji podatkowej, nie posiada zaległości podatkowych.

W zakresie, o którym mowa w art. 239d ordynacji podatkowej, uznaje się, że do czasu wydania ostatecznej decyzji nie istnieje zaległość podatkowa.

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami

ORD-M – oświadczenie małżonka podatnika o pozostawaniu z podatnikiem we wspólności majątkowej.

Wzór tego oświadczenia określa załącznik nr 1 rozporządzenia. Zgodnie z art. 306h § 2 Ordynacji podatkowej zgoda podatnika na wydanie zaświadczenia o wysokości jego zaległości podatkowych nie jest  wymagana, jeżeli z żądaniem wydania zaświadczenia, występuje jego małżonek pozostający z nim we wspólności majątkowej. Małżonek podatnika składa oświadczenie o pozostawaniu we wspólności majątkowej pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznanie.

ZAS-P – zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych podatnika.

Organy podatkowe, za zgodą podatnika, wydają zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych podatnika na żądanie:                                                                                                              

1) jednostek organizacyjnych, które na podstawie ustaw regulujących zasady ich funkcjonowania uprawnione są do udzielania kredytów (pożyczek);

2) kontrahentów podatników prowadzących działalność gospodarczą oraz dzierżawców i użytkowników nieruchomości – w zakresie opodatkowania dzierżawionej lub użytkowanej nieruchomości;

3) małżonka podatnika, z zastrzeżeniem § 2, a także rozwiedzionego małżonka w zakresie zaległości powstałych w czasie trwania wspólności majątkowej oraz innych osób wymienionych w art. 111 Ordynacji podatkowej;

4) wspólnika spółek wymienionych w art. 115 § 1 Ordynacji podatkowej;                         

Wzór niniejszego zaświadczenia określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.


ZAS-S – zaświadczenie o wysokości zobowiązań spadkodawcy.                                   

Organ podatkowy na wniosek osoby, która uprawdopodobni, że może być spadkobiercą, wydaje zaświadczenie o wysokości znanych temu organowi zobowiązań spadkodawcy wymienionych w art. 98 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

Jeżeli postępowanie podatkowe w sprawie określenia lub ustalenia wysokości zobowiązań podatkowych spadkodawcy nie zostało zakończone, w zaświadczeniu podaje się przybliżoną wysokość zobowiązania na podstawie posiadanych danych co do podstawy opodatkowania. 

Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

ZAS-Z – zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych zbywającego.                 

 Organy podatkowe w zakresie, o którym mowa w art. 112 § 1(dotyczy odpowiedzialności nabywcy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, który odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem za powstałe do dnia nabycia zaległości podatkowe związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, chyba że przy zachowaniu należytej staranności nie mógł wiedzieć o tych zaległościach), wydają zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych zbywającego:                                                                                                     

1) na wniosek zbywającego;

2) na wniosek nabywcy, za zgodą zbywającego.                                                                        

W zaświadczeniu ZAS-Z organ podatkowy określa wysokość zaległości podatkowych zbywającego na dzień wydania zaświadczenia. Wzór tego zaświadczenia określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

ZAS-DF – zaświadczenie o wysokości obrotu VAT oraz akcyzie, a także obrotu w PIT.

Organ podatkowy na wniosek podatnika wydaje zaświadczenie o wysokości jego dochodu lub obrotu. W zaświadczeniach dotyczących wysokości dochodu lub obrotu stwierdza się wyłącznie, czy wnioskodawca jest lub nie jest podatnikiem:                                           

1) podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, z określeniem wysokości obrotu;

2) podatku dochodowego (we wszystkich formach opodatkowania); w przypadku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych – z określeniem wysokości dochodu przyjętego do podstawy opodatkowania, a w przypadku osób prawnych – z określeniem wysokości dochodu przyjętego do podstawy opodatkowania, jak również kwoty podatku należnego.

Załącznik nr 8 do rozporządzenia określa wzór niniejszego formularza

ZAS-DP – zaświadczenie o wysokości obrotu VAT oraz akcyzie a także obrotu w CIT.

Jego wzór określa załącznik nr 9 rozporządzenia.             

Zaświadczenia wydaje, na żądanie osoby ubiegającej się o wydanie takiego dokumentu, organ podatkowy właściwy rzeczowo i miejscowo w sprawach poszczególnych zobowiązań podatkowych.

Organy podatkowe wydają zaświadczenia bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Przed wydaniem zaświadczenia urzędnik może przeprowadzić postępowanie wyjaśniające.

Co ma zrobić podatnik w razie bezczynności organu podatkowego

W drodze postanowienia organ odmawia wydania zaświadczenia lub wpisania na nie treści żądanej przez wnioskodawcę, służy na nie zażalenie. 

Źródło: Rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2011 roku w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe (Dz.U. nr 293, poz. 1726)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA