REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis pod deklaracją podatkową może złożyć księgowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podpis pod deklaracją podatkową
Podpis pod deklaracją podatkową

REKLAMA

REKLAMA

Nie tylko sam podatnik może podpisywać zeznania i deklaracje podatkowe. Zgodnie z art. 80a. ordynacji podatkowej, deklaracja podatkowa (w tym też e-deklaracja) może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta – o ile ustawy nie stanowią inaczej. Zatem można udzielić księgowej lub innej osobie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji.

Podpis złożony na wypełnionej deklaracji podatkowej to swojego rodzaju potwierdzenie danych w niej zawartych, dlatego też z zasady jest on konieczny.

REKLAMA

Autopromocja

Wyjątek od tej reguły stanowią roczne zeznania podatkowe PIT, składane za pośrednictwem Internetu, w przypadku których obowiązek autoryzacji za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego nie jest wymagany.

Wynika to z faktu, iż bazują one na specyficznej konfiguracji danych, dotyczących zeznań podatkowych sporządzanych i  składanych za poprzednie lata, takich jak numer NIP, imię i nazwisko podatnika,  jego numer PESEL, data urodzenia, czy też kwota  przychodu wykazana w zeznaniu za poprzedni rok.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku innych deklaracji, nieważne czy składanych osobiście, czy w urzędzie skarbowym, przesyłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej, czy też elektronicznie, podpis jest niezbędny. 

Można ustanowić pełnomocnika

Przepisy prawa podatkowego dopuszczają jednak możliwość złożenia deklaracji podatkowej podpisanej przez osobę do tego upoważnioną, mianowicie pełnomocnika. Gdy jest więc osoba, której można powierzyć takie obowiązki, warto tę opcję rozważyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Może to być np. księgowa, która prowadzi sprawy firmy, wypełnia deklarację, a gdy przedsiębiorca samodzielnie prowadzi księgowość - np. członek rodziny.

Takie upoważnienie może okazać się bardzo pomocne, w szczególności gdy profil prowadzonej działalności gospodarczej wymaga częstych podróży służbowych. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia z obowiązku podpisania deklaracji.

Jeżeli jednak przepisy prawa wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne tylko pod warunkiem, że udzieliły go wszystkie te osoby.

Należy przy tym pamiętać, że rolę pełnomocnika może pełnić jedynie osoba fizyczna (nie może to być np. spółka). Przepisy nie wymagają by taka osoba posiadała określone uprawnienia, jak np. doradca podatkowy, czy adwokat. Wystarczające jest by posiadała pełną zdolność do czynności prawnych. 

Nie tylko dla podatników 

Co ważne z takiej możliwość może skorzystać także płatnik, czy inkasent. Gdy np. przedsiębiorca zatrudnia pracowników, występuje w roli płatnika. Jest on wtedy zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy osób u niego zatrudnionych.

Musi także składać roczne deklaracje o pobranych zaliczkach. Ustanowione pełnomocnictwo
w tym zakresie odciąży go także z tego obowiązku.  

Na czym polega pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych?

Czy urząd skarbowy może nie uznać pełnomocnictwa ogólnego

Konieczność zgłoszenia w urzędzie skarbowym

W przypadku ustanowienia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych należy zgłosić  ten fakt w urzędzie skarbowym. I tak w przypadku deklaracji składanych w tradycyjny sposób, zgłoszenie dotyczące pełnomocnictwa, jak również ewentualne zawiadomienie o jego odwołaniu,  należy złożyć organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. 

Oznacza to, że gdy inny urząd skarbowy jest właściwy w sprawie opodatkowania VAT, a inny w sprawie PIT, trzeba złożyć pełnomocnictwa do obu urzędów. Tylko wtedy pełnomocnik podpisze skutecznie zarówno deklaracje VAT, jaki i PIT. 

Ponadto, w kwestii deklaracji elektronicznych  wspomnianą wyżej dokumentację należy przedstawić naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników.

Minister Finansów określa, w drodze rozporządzenia, wzór pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1) oraz wzór zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1).

Funkcjonuje ponadto zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej oraz o osobie upoważnionej do składania i podpisywania deklaracji w formie elektronicznej - ZAW-E1 (dotyczy aktualizacji).

Elżbieta Węcławik

Dorota Kępka

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA