REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis pod deklaracją podatkową może złożyć księgowa

Podpis pod deklaracją podatkową
Podpis pod deklaracją podatkową

REKLAMA

REKLAMA

Nie tylko sam podatnik może podpisywać zeznania i deklaracje podatkowe. Zgodnie z art. 80a. ordynacji podatkowej, deklaracja podatkowa (w tym też e-deklaracja) może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta – o ile ustawy nie stanowią inaczej. Zatem można udzielić księgowej lub innej osobie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji.

Podpis złożony na wypełnionej deklaracji podatkowej to swojego rodzaju potwierdzenie danych w niej zawartych, dlatego też z zasady jest on konieczny.

REKLAMA

Autopromocja

Wyjątek od tej reguły stanowią roczne zeznania podatkowe PIT, składane za pośrednictwem Internetu, w przypadku których obowiązek autoryzacji za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego nie jest wymagany.

Wynika to z faktu, iż bazują one na specyficznej konfiguracji danych, dotyczących zeznań podatkowych sporządzanych i  składanych za poprzednie lata, takich jak numer NIP, imię i nazwisko podatnika,  jego numer PESEL, data urodzenia, czy też kwota  przychodu wykazana w zeznaniu za poprzedni rok.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku innych deklaracji, nieważne czy składanych osobiście, czy w urzędzie skarbowym, przesyłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej, czy też elektronicznie, podpis jest niezbędny. 

Można ustanowić pełnomocnika

Przepisy prawa podatkowego dopuszczają jednak możliwość złożenia deklaracji podatkowej podpisanej przez osobę do tego upoważnioną, mianowicie pełnomocnika. Gdy jest więc osoba, której można powierzyć takie obowiązki, warto tę opcję rozważyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Może to być np. księgowa, która prowadzi sprawy firmy, wypełnia deklarację, a gdy przedsiębiorca samodzielnie prowadzi księgowość - np. członek rodziny.

Takie upoważnienie może okazać się bardzo pomocne, w szczególności gdy profil prowadzonej działalności gospodarczej wymaga częstych podróży służbowych. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia z obowiązku podpisania deklaracji.

Jeżeli jednak przepisy prawa wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne tylko pod warunkiem, że udzieliły go wszystkie te osoby.

Należy przy tym pamiętać, że rolę pełnomocnika może pełnić jedynie osoba fizyczna (nie może to być np. spółka). Przepisy nie wymagają by taka osoba posiadała określone uprawnienia, jak np. doradca podatkowy, czy adwokat. Wystarczające jest by posiadała pełną zdolność do czynności prawnych. 

Nie tylko dla podatników 

Co ważne z takiej możliwość może skorzystać także płatnik, czy inkasent. Gdy np. przedsiębiorca zatrudnia pracowników, występuje w roli płatnika. Jest on wtedy zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy osób u niego zatrudnionych.

Musi także składać roczne deklaracje o pobranych zaliczkach. Ustanowione pełnomocnictwo
w tym zakresie odciąży go także z tego obowiązku.  

Na czym polega pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych?

Czy urząd skarbowy może nie uznać pełnomocnictwa ogólnego

Konieczność zgłoszenia w urzędzie skarbowym

W przypadku ustanowienia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych należy zgłosić  ten fakt w urzędzie skarbowym. I tak w przypadku deklaracji składanych w tradycyjny sposób, zgłoszenie dotyczące pełnomocnictwa, jak również ewentualne zawiadomienie o jego odwołaniu,  należy złożyć organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. 

Oznacza to, że gdy inny urząd skarbowy jest właściwy w sprawie opodatkowania VAT, a inny w sprawie PIT, trzeba złożyć pełnomocnictwa do obu urzędów. Tylko wtedy pełnomocnik podpisze skutecznie zarówno deklaracje VAT, jaki i PIT. 

Ponadto, w kwestii deklaracji elektronicznych  wspomnianą wyżej dokumentację należy przedstawić naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników.

Minister Finansów określa, w drodze rozporządzenia, wzór pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1) oraz wzór zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1).

Funkcjonuje ponadto zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej oraz o osobie upoważnionej do składania i podpisywania deklaracji w formie elektronicznej - ZAW-E1 (dotyczy aktualizacji).

Elżbieta Węcławik

Dorota Kępka

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA