W indywidualnej interpretacji podatkowej organ podatkowy powinien uwzględnić wykładnię prowspólnotową
REKLAMA
REKLAMA
Sprawa dotyczyła spółki, która w związku z prowadzoną działalnością wystawiała czasem faktury korygujące. Dla celów rozliczeń VAT spółka spełniała ustawowy wymóg uzyskania od kontrahentów potwierdzenia ich odbioru, poprzez odesłanie przez nich kopii faktury korygującej, podpisanej przez osobę uprawnioną do reprezentacji.
REKLAMA
Konieczność pozyskania potwierdzenia korekty faktury VAT
Jednak zdarzały się przypadki, w których spółka miała trudności z uzyskaniem od kontrahenta podpisanej kopii faktury korygującej. W efekcie faktury korygujące były wykazywane w ewidencji VAT z opóźnieniem, co wiązało się z obowiązkiem późniejszego skorygowania kwoty zapłaconego wcześniej podatku VAT.
Na tym tle spółka powzięła wątpliwości co do tego, czy na podstawie faktur korygujących, w przypadku których nie został potwierdzony odbiór przez kontrahenta, istnieje możliwość obniżenia podstawy opodatkowania i skorygowania należnego podatku w miesiącu wystawienia faktury korygującej.
We wniosku o interpretację spółka zapytała, czy ma możliwość obniżenia podstawy opodatkowania i skorygowania należnego podatku w miesiącu wystawienia faktury korygującej w przypadku, gdy kontrahent nie potwierdził odbioru tej faktury? Zdaniem spółki, taka możliwość istnieje na podstawie przepisów Dyrektywy 2006/112/WE.
Czy interpretacja podatkowa może być podstawą do zmiany wcześniejszej decyzji podatkowej?
Dyrektor IS uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe, w wyniku czego spółka złożyła skargę do WSA.
WSA w Warszawie, uchylił interpretację powołując się na wyrok TSUE z 26 stycznia 2012 r., C-588/10, szczególnie punkt 40. wyroku:
„Jeżeli uzyskanie – w rozsądnym terminie – przez dostawcę towarów lub usług zwrotu nadwyżki podatku VAT uiszczonej na rzecz organów podatkowych na podstawie pierwotnej faktury jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione ze względu na warunek sporny w postępowaniu krajowym, to zasady neutralności podatku VAT i proporcjonalności wymagają, by dane państwo członkowskie umożliwiło podatnikowi wykazanie przed organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.”
Sąd stwierdził, iż Dyrektor Izby Skarbowej, przy wydawaniu interpretacji indywidualnych, jest zobowiązany do dokonania wykładni prowspólnotowej przepisów krajowych, zaś ten aspekt nie został w interpretacji dostatecznie uwzględniony.
Agnieszka Hermanowska, konsultant w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat