REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik może wymagać od organu podatkowego pełnej informacji

Subskrybuj nas na Youtube
Podatnik może wymagać od organu podatkowego pełnej informacji
Podatnik może wymagać od organu podatkowego pełnej informacji

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno NSA w orzeczeniu z 19 sierpnia 2014 r., jak i WSA w Gdańsku, zgodnie opowiedziały się po stronie podatnika, którego zaufanie do organów podatkowych zostało naruszone. Naruszenie to polegało na nieudzieleniu podatnikowi wyczerpującej informacji niezbędnej do skorzystania z ulgi podatkowej.

Nieaktualne druki z winy urzędu

Podatnik w 2008 r. odpłatnie zbył na podstawie umowy sprzedaży spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu wraz z wniesionym wkładem budowlanym, za cenę 385 000 zł. Prawo to otrzymał w drodze darowizny od rodziców. Następnie matka podatnika, działając w jego imieniu,  złożyła w Urzędzie Skarbowym oświadczenie na nieaktualnym już druku, podanym przez pracownika urzędu, że pieniądze uzyskane w wyniku zbycia podatnik w ciągu dwóch lat wyda na własne cele mieszkaniowe, określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do oświadczenia dołączona została kserokopia aktu notarialnego umowy sprzedaży. Złożone w ten sposób oświadczenie uprawniałoby podatnika do skorzystania z nieobowiązującego już zwolnienia, podczas, gdy w tamtym czasie względem nieruchomości nabytych w latach 2007-2008 i zbytych przed upływem 5 lat, obowiązywała tzw. ulga meldunkowa.

REKLAMA

Autopromocja

Warto podkreślić, że ww. kserokopia aktu notarialnego, zawierała wszystkie informacje niezbędne do umożliwienia mężczyźnie skorzystania z ulgi meldunkowej.

REKLAMA

Fiskus tak złożonemu oświadczeniu zarzucił braki formalne. Urzędnicy uznali, że podatnik nie zawarł w nim deklaracji spełnienia warunków dotyczących zameldowania w sprzedanym lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy od 12 miesięcy przed datą zbycia, jak czytamy w uzasadnieniu wyroku WSA. W związku z powyższym, fiskus naliczył podatek dochodowy z tytułu zbycia ww. spółdzielczego prawa wg stawki 19%, który ostatecznie wyniósł ponad 73 000 zł.

Mężczyzna takiej kwoty zapłacić nie chciał, powołując się na to, że organ podatkowy wprowadził go w błąd, podając do wypełnienia niewłaściwe, nieaktualne już druki. W wyniku utrzymywania w mocy ww. decyzji w kolejnych postępowaniach odwoławczych, podatnik odwołał się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.

Naruszono zasadę zaufania do organów podatkowych

24 kwietnia 2012 r. WSA w Gdańsku uwzględnił skargę podatnika na wydaną decyzję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak czytamy w uzasadnieniu:

REKLAMA

„(…)W rozpoznawanej sprawie Sąd dopatrzył się naruszenia zasad ogólnych wynikających z art. 121 ordynacji podatkowej. W ocenie Sądu postępowanie nie było prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych, a stronie reprezentowanej przez pełnomocnika nieprofesjonalnego nie udzielono niezbędnych informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem tego postępowania.(…)”

Zgodnie z przytoczonym przez sąd fragmentem Ordynacji, organy podatkowe nie tylko mogą, ale są wręcz zobowiązane do udzielania niezbędnych informacji i wyjaśnień o pozostających w związku z toczącym się postępowaniem przepisach.

Jak czytamy dalej:

„(…) Obowiązek informowania i wyjaśniania stronom przez organ prowadzący postępowanie całokształtu okoliczności faktycznych i prawnych toczącej się sprawy powinien być rozumiany tak szeroko, jak to jest możliwe. Udowodnienie naruszenia tego obowiązku powinno być rozumiane jako wystarczająca przesłanka do uchylenia decyzji, szczególnie wówczas, gdy urzędnik stwierdza (lub powinien stwierdzić), że strona zamierza podjąć działanie wiążące się z niekorzystnymi skutkami lub nawet z ryzykiem wystąpienia podobnych skutków.(…)”

W uzasadnieniu znajduje się również fragment, który mówi o tym, że podatnik wyraził wolę skorzystania z ulgi podatkowej, a w związku z tym należy założyć, że gdyby został właściwie poinformowany o przysługującej mu uldze meldunkowej oraz otrzymał właściwe druki, to złożyłby wymagane w tej sytuacji oświadczenie.

Dyrektor Izby Skarbowej złożył skargę kasacyjną, która 19 sierpnia 2014 r. została oddalona.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Co to oznacza dla podatników?

Orzeczenia WSA i NSA w ww. sprawie, stanowią niewątpliwie dobry sygnał dla podatników.

Zgodnie z argumentację WSA, podtrzymaną przez NSA:

Podatnik wyraził wolę skorzystania z ulgi, zatem gdyby został właściwie pouczony przez pracownika urzędu skarbowego o możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej i otrzymał właściwy formularz oświadczenie (lub obydwa), to należy przyjąć, że złożyłby stosowne oświadczenie i dokumenty, aby z tej ulgi skorzystać. Wskazać bowiem należy, że skarżący spełniał ustawowo określone w tym zakresie kryteria. Właściwie pouczony podatnik mógłby zatem skorzystać z przedmiotowej ulgi.

To ciekawa interpretacja zasady prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. Od organów podatkowych podatnicy mogą zatem wymagać wyczerpującej informacji (pouczeń) odnośnie ich praw i obowiązków związanych z podatkami.


Przepis art. 121 zawierający zasadę prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych, jest nie tylko postulatem ustawodawcy wobec tych organów, ale także przesłanką oceny ich działania, w wyniku której może dojść do uchylenia decyzji administracyjnej, nawet jeżeli w toku postępowania nie naruszono innych przepisów ordynacji podatkowej (por. wyrok NSA z 26 marca 2002 r., III SA 3390/00).

Grzegorz Grzesik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA