REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże zmiany w urzędach skarbowych od 1 stycznia 2016 r.

Poprawa obsługi podatników przez urzędy skarbowe 2015/2016
Poprawa obsługi podatników przez urzędy skarbowe 2015/2016

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe w całym kraju czekają duże zmiany. Jak wynika z projektu ustawy o administracji podatkowej, od 1 stycznia 2016 r. w urzędzie skarbowym będzie można nie tylko rozliczyć podatki oraz otrzymać konieczne zaświadczenia, ale także zarejestrować firmę i złożyć dokumenty do ZUS. Przedsiębiorcy prowadzący działalność krócej niż 18 miesięcy do pomocy dostaną asystenta.

Zobacz: Zmiany właściwości urzędu dla celów VAT w 2016 roku

Autopromocja

Resort finansów opublikował projekt ustawy o Administracji Podatkowej, która po uchwaleniu zastąpi obecnie obowiązujące przepisy o urzędach i izbach skarbowych. Jej wejście w życie ma wiązać się ze sporymi udogodnieniami dla podatników.

Centrum obsługi w każdym urzędzie

Projektowana ustawa powołuje Administrację Podatkową, w skład której wejdą obecni pracownicy urzędów i izb skarbowych oraz osoby pracujące w Biurze Informacji Podatkowej. Jednym z zadań Administracji Podatkowej będzie „zapewnienie obsługi i wsparcia podatnika w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych, w tym poprzez centrum obsługi, asystenta podatnika oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej”.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Zgodnie z planami resortu finansów, w każdym urzędzie skarbowym powstanie centrum obsługi. Jego podstawowym zadaniem będzie oczywiście obsługa podatników, a więc przyjmowanie deklaracji i podań, wydawanie zaświadczeń oraz udzielanie wyjaśnień w zakresie prawa podatkowego. Ale na tym zadania centrów obsługi się nie kończą. Resort finansów chce, aby można było w nim zarejestrować działalność gospodarczą oraz złożyć dokumenty, potrzebne do zgłoszenia do ZUS czy rozliczeń z Zakładem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do urzędu skarbowego będzie można także pójść w sprawie rozliczeń akcyzowych oraz płatności związanych z tym podatkiem. Wszystkie dokumenty oraz wpłaty zostaną następnie przekazane do właściwych urzędów celnych.

Kiedy można nie przyjąć mandatu od urzędu skarbowego

Koniec rejonizacji

Obecnie urzędy skarbowe zajmują się wyłącznie obsługą podatników, którzy mieszkają lub prowadzą działalność na ich terenie. Dla podatników, zwłaszcza przebywających poza miejscem zamieszkania, oznacza to sporo problemów, bo po wszystkie zaświadczenia muszą kierować się do „swojego” urzędu skarbowego. Resort finansów chce z tym skończyć. Po wejściu w życie nowej ustawy każdy urząd skarbowy będzie musiał obsłużyć podatnika bez względu na miejsce jego zamieszkania.

To oznacza, że wszelkie zeznania czy deklaracje będzie można składać w urzędzie, do którego podatnikowi jest najbliżej. Dodatkowo będzie on mógł wydawać wszystkie konieczne zaświadczenia.

Przeprowadzka nie zawsze oznacza zmianę urzędu skarbowego

Asystent dla początkujących przedsiębiorców…

W urzędach skarbowych powstanie także nowa funkcja – asystenta podatnika. Zadaniem takich osób będzie pomaganie osobom rozpoczynającym działalność gospodarczą lub przedsiębiorcom o krótkim stażu. Asystenci będą pomagać przy wyborze sposobu opodatkowania oraz przy wypełnianiu deklaracji i rozliczeniach, ale nawet także przypominać przedsiębiorcom, że zbliża się czas płatności. Jak wynika z projektu, tacy urzędnicy nie tylko będą reagować na prośby kierowane do nich przez przedsiębiorcy, ale sami będą inicjować kontakt z prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy są pod ich opieką.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli skorzystać z pomocy asystenta, będą musieli złożyć odpowiedni wniosek w urzędzie skarbowym. Wtedy, w ciągu 3 dni, naczelnik wyznaczy odpowiedniego urzędnika. Prawo do korzystania z jego pomocy będą miały tylko te osoby, które prowadzą działalność gospodarczą krócej niż 18 miesięcy.

… oraz dla innych podatników

W projekcie ustawy o Administracji Podatkowej minister finansów przewidział jednak możliwość rozszerzenia zakresu działalności asystentów podatnika. Po wydaniu odpowiedniego rozporządzenia z pomocy asystentów będą mogły skorzystać także inne niż przedsiębiorcy grupy osób.

Zgodnie z projektem, nowe przepisy mają wejść w życie od 1 stycznia 2016 r.


Marek Siudaj, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

REKLAMA