REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uważaj na kontrole krzyżowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Dorota Kręcisz
Księgowa, ekonomistka
Uważaj na kontrole krzyżowe
Uważaj na kontrole krzyżowe

REKLAMA

REKLAMA

Kontrole skarbowe przeprowadzane przez pracowników fiskusa zawsze wzbudzają niepokój osób prowadzących działalność gospodarczą. Niekiedy mogą dotyczyć nie tylko bezpośrednio przedsiębiorców, ale również ich kontrahentów. Wówczas mamy do czynienia z kontrolami krzyżowymi.

Kontrola krzyżowa to czynności sprawdzające prowadzone w ramach kontroli skarbowej podatnika, a odbywające się u jego kontrahenta. Często jednak są one podstawą do wszczęcia kontroli podatkowej u sprawdzanego kontrahenta – po wykryciu nieprawidłowości.

REKLAMA

Zgodnie ze statystykami, z możliwości przeprowadzenia czynności sprawdzających urzędnicy korzystają coraz częściej. W 2011 r. w woj. mazowieckim przeprowadzono ok. 11 000 kontroli krzyżowych.

Kiedy fiskus przeprowadza kontrole krzyżowe?

Kontrole krzyżowe to jeden z etapów prowadzonej kontroli skarbowej, których celem jest weryfikacja prawidłowości dokumentów posiadanych przez obie strony. Jeżeli pracownicy urzędu skarbowego stwierdzą istnienie nieprawidłowości sprawdzają, czy dokumentacja podatnika ma odzwierciedlenie w dokumentacji jego kontrahenta. W ten sposób dochodzi do wykrycia i wyeliminowania ewentualnych nadużyć, podczas których jedna ze stron np. nie udokumentowała sprzedaży usług, a druga – udokumentowała taki zakup. 

Kontrole krzyżowe zwykle przeprowadzane są w przypadku:

  • przedsiębiorców z tzw. branż wysokiego ryzyka, do których zalicza się m.in. usługi budowlane, obrót paliwami, usługi handlowe, usługi transportowe,
  • przedsiębiorców wystawiających dokumenty wzbudzające podejrzenia, np. ręcznie wypisana faktura na wysoką kwotę, faktura z błędną stawką VAT, faktura wystawiona przez podatnika niebędącego płatnikiem VAT, faktura dokumentująca fikcyjne czynności (tzw. pusta faktura),
  • kontrahentów (także partnerów biznesowych) firm z grupy wysokiego ryzyka lub dokumentujących transakcje w sposób budzący podejrzenia.

Kontrole krzyżowe obejmują najczęściej 1-5 kontrahentów – wszystko zależy od tego, jak szeroka jest skala działań budzących podejrzenia. Jeżeli zachodzi taka konieczność, czynnościom sprawdzającym może podlegać nawet setka kontrahentów. Taka sytuacja miała miejsce w Małopolskim Urzędzie Skarbowym w 2011 r. – skontrolowano wówczas aż 155 kontrahentów kontrolowanego przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak przeprowadzane są czynności sprawdzające?

REKLAMA

W przeciwieństwie do standardowych kontroli podatkowych, czynności sprawdzające mogą zostać przeprowadzone bez uprzedniego zawiadomienia o takim fakcie. Niemniej jednak często kontrahenci otrzymują pisemne wezwanie, z którego wynika, jakie dokumenty będą podlegały czynnościom weryfikującym. W wezwaniu pojawia się również informacja o sposobie dostarczenia niezbędnych dokumentów.

W związku z tym, że istotą kontroli krzyżowej jest stwierdzenie nieprawidłowości w przeprowadzonych transakcjach na podstawie dokumentów. Czynnościom sprawdzającym podlegają więc wyłącznie te dokumenty, które mogą być związane z „podejrzanymi” transakcjami. Organom przeprowadzającym należy przedłożyć takie dokumenty jak: faktury zakupu, faktury sprzedaży, deklaracje VAT i rejestry, dowody zapłaty podatku, umowy.

Warto przy tym podkreślić, że podczas kontroli krzyżowych nie może być sprawdzana poprawność rozliczeń podatkowych kontrolowanego kontrahenta. Organ podatkowy nie może również żądać przedstawienia dokumentów, których zakres nie obejmuje prowadzonego postępowania podatkowego.

Z przeprowadzonych czynności sprawdzających sporządzany jest protokół.

Dorota Kręcisz – Partner/Główna księgowa Cafe Finance

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA