REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania od 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania od 2016 roku
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszą i wzbudzającą najwięcej kontrowersji zmianą przewidywaną przez projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej z 9 lipca 2014 r. jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji mającej zapobiegać obejściu prawa podatkowego przez podatników. Chodzi o specjalną klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania.

Klauzula ta będzie miała (zgodnie z projektem – od 1 stycznia 2016 roku) zastosowanie do wszystkich podatków, z wyjątkiem podatków pozostających w dyspozycji samorządowych organów podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Warto zaznaczyć, że pomysł wprowadzenia takiego rozwiązania nie jest w naszym kraju zupełnie nowy, bowiem już w 2003 roku funkcjonowała na gruncie polskiego prawa podatkowego klauzula o zbliżonej treści. Przepisy te zostały jednak dość szybko uchylone na skutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z dnia 11 maja 2004 r., sygn. K 4/03).

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Zwiększająca się z roku na rok popularność działań mających na celu uchylanie się od opodatkowania oraz oszustw podatkowych jest efektem stopniowego wprowadzania przez państwo coraz dotkliwszych obciążeń podatkowych, a także związanych z nimi obowiązków administracyjnych i biurokratycznych.

REKLAMA

Zgodnie z założeniami projektu, podstawowym celem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania będzie ochrona bazy podatkowej państwa przed takimi właśnie zjawiskami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Unikanie opodatkowania przy pomocy „sztucznych konstrukcji prawnych”

Omawiana ochrona będzie realizowana poprzez nadanie organom podatkowym uprawnienia do samodzielnego ustalania lub określania zobowiązania podatkowego w przypadku stwierdzenia unikania opodatkowania lub obniżania wymiaru podatku, przy jednoczesnym wykorzystaniu w tym celu „sztucznej konstrukcji prawnej”.

W projektowanych przepisach znalazła się definicja legalna unikania opodatkowania; zgodnie z art. 25a, unikaniem opodatkowania będzie zastosowanie w sposób zamierzony sztucznej konstrukcji prawnej, której głównym celem było uzyskanie nieprzewidzianej w przepisach prawa podatkowego oraz sprzecznej z celem i istotą tych przepisów znacznej korzyści podatkowej przez podmiot tworzący lub współtworzący sztuczną konstrukcję prawną.

Tylko część z zastosowanych powyżej pojęć została w ustawie wyjaśniona. Brak jest m.in. definicji „sprzeczności z celem i istotą przepisów prawa podatkowego”, zaś pojęcia „znacznej korzyści podatkowej” oraz „sztucznej konstrukcji prawnej” zostały ustalone poprzez odwołanie się do innych wyrażeń nieostrych (np. „nadmierna zawiłość”, „poprawa sytuacji podatnika w istotnej mierze” itd.).

Ordynacja podatkowa – zmiany od 2015 i 2016 roku

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ciężar dowodu co do unikania opodatkowania

Wspomniane wcześniej uprawnienie organów podatkowych do ustalania zobowiązania podatkowego w oparciu o powyższą klauzulę będzie możliwe jedynie po wcześniejszym udowodnieniu zaistnienia zjawiska unikania opodatkowania przez podatnika w rozumieniu przedmiotowej regulacji. Ciężar dowodu w głównej mierze spoczywał będzie na organach podatkowych.

Będą one obowiązane wykazać, że podatnik unikał opodatkowania i uzyskał w wyniku tego znaczne korzyści podatkowe, oraz że w danej sprawie jest możliwa do zastosowania typowa konstrukcja prawna.

Dopiero po udowodnieniu przez organy wymienionych powyżej okoliczności oraz jednoczesnym nie wykazaniu przez podatnika, że istniały inne ważne względy lub istotne korzyści ekonomiczne lub biznesowe uzasadniające zastosowanie w okolicznościach konkretnej sprawy sztucznej konstrukcji prawnej, klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania będzie mogła być zastosowana.

Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT

Rada do Spraw Unikania Opodatkowania

Wraz z wprowadzaniem omawianej klauzuli przewidywane jest utworzenie specjalnego organu opiniodawczego co do zasadności stosowania klauzuli w danej sprawie, tj. Radę do Spraw Unikania Opodatkowania. Ma ona być organem kolegialnym i niezależnym, wydającym opinie na wniosek zarówno organu podatkowego pierwszej instancji, organu odwoławczego, jak i samej strony. Możliwość wystąpienia w przypadku wątpliwości do odpowiednio wyspecjalizowanego zespołu ma zwiększać pewność i przejrzystość stosowania klauzuli.

Nie jest jednak do końca jasne, dlaczego projektodawca zdecydował się nadać wydawanym opiniom niewiążący organy podatkowe charakter. W praktyce może okazać się, że znaczenie Rady w sprawach z zastosowaniem klauzuli zostanie szybko zmarginalizowane, albo ze względu na ignorowanie opinii przez administrację podatkową, albo poprzez wypracowanie jednolitych procedur działania, w wyniku czego dalsze funkcjonowanie Rady byłoby zbędne. Postulat związania organów podatkowych wydawanymi w tym zakresie opiniami powinien być priorytetem, szczególnie biorąc pod uwagę, iż takie związanie nie niesie za sobą żadnych potencjalnych zagrożeń ani dla podatników, ani dla majątku państwa.


Opinie zabezpieczające

Wiążący dla organów podatkowych charakter będą miały natomiast wydawane przez Ministra Finansów „opinie zabezpieczające”; to nowość w polskim systemie prawnym. Konstrukcyjnie będą one dość podobne do interpretacji indywidualnych w sprawach podatkowych, tj. zastosowanie się podatnika do treści takiej opinii będzie dawało prawo do powoływania się na ogólną zasadę nieszkodzenia, a także na zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku lub odsetek, zaś postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe nie będą mogły być wszczynane i prowadzone.

Różnicę w stosunku do interpretacji indywidualnych będzie stanowiła wysokość opłaty za wydanie opinii zabezpieczającej – jeżeli przynajmniej jedna czynność prawna wchodząca w skład planowanej konstrukcji prawnej ma być dokonana z podmiotami będącymi nierezydentami lub z podmiotami kontrolowanymi lub zarządzanymi przez nierezydentów, opłata taka wynosiła będzie 30.000 zł, zaś w pozostałych przypadkach – 15.000 zł.

Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014r. - PDF

Zaliczki na poczet przyszłych usług nieokreślonych a VAT

Przepisy dotyczące klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, Rady ds. Unikania Opodatkowania oraz opinii zabezpieczających mają (wg omawianego projektu) wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego Projektu: Wprowadzenie tych instytucji wymaga odpowiedniego przygotowania administracji podatkowej do wdrożenia tych rozwiązań i stworzenia niezbędnych struktur organizacyjnych, z tym że można będzie powołać Radę w okresie vacatio legis.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Bartłomiej Kurant, Młodszy Konsultant Podatkowy

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA