REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za opóźnienie w dokonaniu przeglądu kasy rejstrującej

Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę sklep z odzieżą sportową. Sprzedaż rejestruję na kasie fiskalnej. Ostatniego przeglądu technicznego kasy dokonałem 7 grudnia 2007 r. W jakim terminie powinienem zgłosić serwisowi wykonanie kolejnego obowiązkowego przeglądu technicznego kasy? Co grozi za ewentualne opóźnienie w dokonaniu tego przeglądu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czytelnik, w sytuacji przedstawionej w pytaniu, powinien dokonać obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej w terminie do 7 grudnia 2009 r. Za nieprzestrzeganie wykonania okresowego przeglądu kasy rejestrującej grożą sankcje karne skarbowe. Brak terminowego przeglądu kasy jest uznawany za wadliwe prowadzenie księgi i na podstawie art. 61 § 3 k.k.s. zagrożony jest karą grzywny za wykroczenie skarbowe.

UZASADNIENIE

Od 1 grudnia 2008 r. uległy zmianie przepisy dotyczące dokonywania przeglądów technicznych kasy restrującej. Zmiany te są korzystne dla podatników, którzy ewidencjonują sprzedaż za pomocą tego urządzenia.

REKLAMA

W jaki sposób ustalić termin obowiązkowego przeglądu technicznego kasy rejestrującej?

Od 1 grudnia 2008 r. obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej dokonuje się cyklicznie co 24 miesiące (do 30 listopada 2008 r. - co 12 miesięcy). Termin przeglądu uległ wydłużeniu. Jest to zmiana korzystna dla podatników, którzy dokonują ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej. Wynika ona z § 7 ust. 1 pkt 6 w zw. z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie warunków stosowania kas rejestrujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby prawidłowo ustalić termin, w którym podatnik powinien dokonać okresowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej, należy się odwołać do art. 12 § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.

Przykład

Podatnik ufiskalnił kasę w dniu 12 grudnia 2008 r. Termin wykonania obowiązkowego przeglądu technicznego kasy rejestrującej upłynie z dniem 12 grudnia 2010 r.

Który termin przeglądu powinien zastosować podatnik: co 12, czy co 24 miesiące?

W sytuacji opisanej w pytaniu podatnik dokonał przeglądu technicznego kasy fiskalnej 7 grudnia 2007 r. Termin kolejnego przeglądu, na podstawie wcześniej obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie warunków stosowania kas rejestrujących, przypadałby zatem 7 grudnia 2008 r. Natomiast na podstawie nowego rozporządzenia wykonawczego termin obowiązkowego przeglądu upłynie 7 grudnia 2009 r.

Zmianie przepisu, w zakresie dotyczącym terminu obowiązkowego przeglądu kasy, nie towarzyszy przepis przejściowy, który termin wykonania przeglądu kasy precyzowałby w odmienny sposób niż określony w § 16 ust. 1 nowego rozporządzenia (co 24 miesiące). Brak przepisów przejściowych oznacza, że w momencie wykonania obowiązku przeglądu kasy fiskalnej podatnik ma przyzwolenie na stosowanie nowych regulacji do starych stanów faktycznych. Oznacza to, że jeżeli na podstawie wcześniej obowiązującego rozporządzenia upływ terminu ważności obowiązkowego przeglądu kasy przypadał po 1 grudnia 2008 r., to podatnik powinien wykonać ten obowiązek w terminie, który określają przepisy obowiązujące po 1 grudnia 2008 r. Dlatego Czytelnik, w sytuacji przedstawionej w pytaniu, powinien dokonać obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej do 7 grudnia 2009 r.

Warto pamiętać, że monitorowanie upływu terminu, w którym powinien być dokonany przegląd kasy fiskalnej, należy do obowiązków podatnika (a nie serwisu). Obowiązek terminowego powiadomienia serwisanta o konieczności przeprowadzenia przeglądu kasy spoczywa wyłącznie na właścicielu kasy, natomiast serwisant na podstawie otrzymanego zlecenia dokonuje tego przeglądu (załącznik do rozporządzenia w sprawie warunków stosowania kas rejestrujących nr 6 pkt 10).

Czy możliwe jest przywrócenie terminu przeglądu kasy rejestrującej?

Termin obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej jest w przepisach ustawy o VAT ściśle określony. W rezultacie należy więc do kategorii terminów materialnoprawnych, które nie podlegają przywróceniu. Przywrócenie terminu nie jest możliwe nawet wówczas, gdyby do jego uchybienia doszło w sytuacji wyjątkowej dla podatnika, w tym na przykład na skutek działania czynnika, na który podatnik nie miał wpływu. Oznacza to, że jeżeli podatnik spóźni się z wykonaniem obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej, to złożenie pisma wyjaśniającego okoliczności, w jakich doszło do naruszenia terminu, nie spowoduje jego przywrócenia przez urząd skarbowy. Podatnik może być natomiast narażony na konsekwencje wynikające z tego opóźnienia.

Jakie sankcje grożą za niedotrzymanie terminu przeglądu kasy rejestrującej?

Na konsekwencje podatkowe, które wynikają z niedotrzymania terminu obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej, narażeni są przede wszystkim ci podatnicy, którzy skorzystali z ulgi przy jej zakupie. Jeżeli podatnik w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie dokona w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do wykonania przeglądu technicznego przez właściwy serwis, zobowiązany jest do zwrotu odliczonej lub otrzymanej kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, co wynika z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT. Rozliczenia tego należy dokonać bez wezwania urzędu skarbowego.

Za nieprzestrzeganie wykonania okresowego przeglądu kasy rejestrującej grożą również sankcje karne skarbowe. Brak terminowego przeglądu kasy uznawany jest za wadliwe prowadzenie księgi i na podstawie art. 61 § 3 k.k.s. zagrożony jest karą grzywny za wykroczenie skarbowe.

Kara grzywny za wykroczenie skarbowe zawiera się w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2009 r. będzie mogła być wymierzona w wysokości od 127,60 zł do 25 520 zł. Zwykle jednak za tego typu wykroczenie organ podatkowy nakłada karę grzywny mandatem karnym, którego wysokość nie może przekroczyć podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2009 r. będzie to kwota 2552 zł. Dlatego aby uniknąć sankcji karnych skarbowych wynikających z niedotrzymania terminu przeglądu kasy rejestrującej, warto złożyć do urzędu skarbowego pismo w sprawie zawiadomienia o popełnieniu czynu zabronionego, tzw. czynny żal.

• art. 12 § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• art. 16 § 1, art. 48 § 1 i § 2, art. 61 § 3 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 215, poz. 1355

• art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• § 7 ust. 1 pkt 6, § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA