REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za opóźnienie w dokonaniu przeglądu kasy rejstrującej

Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę sklep z odzieżą sportową. Sprzedaż rejestruję na kasie fiskalnej. Ostatniego przeglądu technicznego kasy dokonałem 7 grudnia 2007 r. W jakim terminie powinienem zgłosić serwisowi wykonanie kolejnego obowiązkowego przeglądu technicznego kasy? Co grozi za ewentualne opóźnienie w dokonaniu tego przeglądu?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Czytelnik, w sytuacji przedstawionej w pytaniu, powinien dokonać obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej w terminie do 7 grudnia 2009 r. Za nieprzestrzeganie wykonania okresowego przeglądu kasy rejestrującej grożą sankcje karne skarbowe. Brak terminowego przeglądu kasy jest uznawany za wadliwe prowadzenie księgi i na podstawie art. 61 § 3 k.k.s. zagrożony jest karą grzywny za wykroczenie skarbowe.

UZASADNIENIE

Od 1 grudnia 2008 r. uległy zmianie przepisy dotyczące dokonywania przeglądów technicznych kasy restrującej. Zmiany te są korzystne dla podatników, którzy ewidencjonują sprzedaż za pomocą tego urządzenia.

W jaki sposób ustalić termin obowiązkowego przeglądu technicznego kasy rejestrującej?

Od 1 grudnia 2008 r. obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej dokonuje się cyklicznie co 24 miesiące (do 30 listopada 2008 r. - co 12 miesięcy). Termin przeglądu uległ wydłużeniu. Jest to zmiana korzystna dla podatników, którzy dokonują ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej. Wynika ona z § 7 ust. 1 pkt 6 w zw. z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie warunków stosowania kas rejestrujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby prawidłowo ustalić termin, w którym podatnik powinien dokonać okresowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej, należy się odwołać do art. 12 § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.

Przykład

Podatnik ufiskalnił kasę w dniu 12 grudnia 2008 r. Termin wykonania obowiązkowego przeglądu technicznego kasy rejestrującej upłynie z dniem 12 grudnia 2010 r.

Który termin przeglądu powinien zastosować podatnik: co 12, czy co 24 miesiące?

W sytuacji opisanej w pytaniu podatnik dokonał przeglądu technicznego kasy fiskalnej 7 grudnia 2007 r. Termin kolejnego przeglądu, na podstawie wcześniej obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie warunków stosowania kas rejestrujących, przypadałby zatem 7 grudnia 2008 r. Natomiast na podstawie nowego rozporządzenia wykonawczego termin obowiązkowego przeglądu upłynie 7 grudnia 2009 r.

REKLAMA

Zmianie przepisu, w zakresie dotyczącym terminu obowiązkowego przeglądu kasy, nie towarzyszy przepis przejściowy, który termin wykonania przeglądu kasy precyzowałby w odmienny sposób niż określony w § 16 ust. 1 nowego rozporządzenia (co 24 miesiące). Brak przepisów przejściowych oznacza, że w momencie wykonania obowiązku przeglądu kasy fiskalnej podatnik ma przyzwolenie na stosowanie nowych regulacji do starych stanów faktycznych. Oznacza to, że jeżeli na podstawie wcześniej obowiązującego rozporządzenia upływ terminu ważności obowiązkowego przeglądu kasy przypadał po 1 grudnia 2008 r., to podatnik powinien wykonać ten obowiązek w terminie, który określają przepisy obowiązujące po 1 grudnia 2008 r. Dlatego Czytelnik, w sytuacji przedstawionej w pytaniu, powinien dokonać obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej do 7 grudnia 2009 r.

Warto pamiętać, że monitorowanie upływu terminu, w którym powinien być dokonany przegląd kasy fiskalnej, należy do obowiązków podatnika (a nie serwisu). Obowiązek terminowego powiadomienia serwisanta o konieczności przeprowadzenia przeglądu kasy spoczywa wyłącznie na właścicielu kasy, natomiast serwisant na podstawie otrzymanego zlecenia dokonuje tego przeglądu (załącznik do rozporządzenia w sprawie warunków stosowania kas rejestrujących nr 6 pkt 10).

Czy możliwe jest przywrócenie terminu przeglądu kasy rejestrującej?

Termin obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej jest w przepisach ustawy o VAT ściśle określony. W rezultacie należy więc do kategorii terminów materialnoprawnych, które nie podlegają przywróceniu. Przywrócenie terminu nie jest możliwe nawet wówczas, gdyby do jego uchybienia doszło w sytuacji wyjątkowej dla podatnika, w tym na przykład na skutek działania czynnika, na który podatnik nie miał wpływu. Oznacza to, że jeżeli podatnik spóźni się z wykonaniem obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej, to złożenie pisma wyjaśniającego okoliczności, w jakich doszło do naruszenia terminu, nie spowoduje jego przywrócenia przez urząd skarbowy. Podatnik może być natomiast narażony na konsekwencje wynikające z tego opóźnienia.

Jakie sankcje grożą za niedotrzymanie terminu przeglądu kasy rejestrującej?

Na konsekwencje podatkowe, które wynikają z niedotrzymania terminu obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej, narażeni są przede wszystkim ci podatnicy, którzy skorzystali z ulgi przy jej zakupie. Jeżeli podatnik w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie dokona w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do wykonania przeglądu technicznego przez właściwy serwis, zobowiązany jest do zwrotu odliczonej lub otrzymanej kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, co wynika z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT. Rozliczenia tego należy dokonać bez wezwania urzędu skarbowego.

Za nieprzestrzeganie wykonania okresowego przeglądu kasy rejestrującej grożą również sankcje karne skarbowe. Brak terminowego przeglądu kasy uznawany jest za wadliwe prowadzenie księgi i na podstawie art. 61 § 3 k.k.s. zagrożony jest karą grzywny za wykroczenie skarbowe.

Kara grzywny za wykroczenie skarbowe zawiera się w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2009 r. będzie mogła być wymierzona w wysokości od 127,60 zł do 25 520 zł. Zwykle jednak za tego typu wykroczenie organ podatkowy nakłada karę grzywny mandatem karnym, którego wysokość nie może przekroczyć podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2009 r. będzie to kwota 2552 zł. Dlatego aby uniknąć sankcji karnych skarbowych wynikających z niedotrzymania terminu przeglądu kasy rejestrującej, warto złożyć do urzędu skarbowego pismo w sprawie zawiadomienia o popełnieniu czynu zabronionego, tzw. czynny żal.

• art. 12 § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• art. 16 § 1, art. 48 § 1 i § 2, art. 61 § 3 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 215, poz. 1355

• art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• § 7 ust. 1 pkt 6, § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA