REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za opóźnienie w dokonaniu przeglądu kasy rejstrującej

Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę sklep z odzieżą sportową. Sprzedaż rejestruję na kasie fiskalnej. Ostatniego przeglądu technicznego kasy dokonałem 7 grudnia 2007 r. W jakim terminie powinienem zgłosić serwisowi wykonanie kolejnego obowiązkowego przeglądu technicznego kasy? Co grozi za ewentualne opóźnienie w dokonaniu tego przeglądu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czytelnik, w sytuacji przedstawionej w pytaniu, powinien dokonać obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej w terminie do 7 grudnia 2009 r. Za nieprzestrzeganie wykonania okresowego przeglądu kasy rejestrującej grożą sankcje karne skarbowe. Brak terminowego przeglądu kasy jest uznawany za wadliwe prowadzenie księgi i na podstawie art. 61 § 3 k.k.s. zagrożony jest karą grzywny za wykroczenie skarbowe.

UZASADNIENIE

Od 1 grudnia 2008 r. uległy zmianie przepisy dotyczące dokonywania przeglądów technicznych kasy restrującej. Zmiany te są korzystne dla podatników, którzy ewidencjonują sprzedaż za pomocą tego urządzenia.

REKLAMA

W jaki sposób ustalić termin obowiązkowego przeglądu technicznego kasy rejestrującej?

Od 1 grudnia 2008 r. obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej dokonuje się cyklicznie co 24 miesiące (do 30 listopada 2008 r. - co 12 miesięcy). Termin przeglądu uległ wydłużeniu. Jest to zmiana korzystna dla podatników, którzy dokonują ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej. Wynika ona z § 7 ust. 1 pkt 6 w zw. z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie warunków stosowania kas rejestrujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby prawidłowo ustalić termin, w którym podatnik powinien dokonać okresowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej, należy się odwołać do art. 12 § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.

Przykład

Podatnik ufiskalnił kasę w dniu 12 grudnia 2008 r. Termin wykonania obowiązkowego przeglądu technicznego kasy rejestrującej upłynie z dniem 12 grudnia 2010 r.

Który termin przeglądu powinien zastosować podatnik: co 12, czy co 24 miesiące?

W sytuacji opisanej w pytaniu podatnik dokonał przeglądu technicznego kasy fiskalnej 7 grudnia 2007 r. Termin kolejnego przeglądu, na podstawie wcześniej obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie warunków stosowania kas rejestrujących, przypadałby zatem 7 grudnia 2008 r. Natomiast na podstawie nowego rozporządzenia wykonawczego termin obowiązkowego przeglądu upłynie 7 grudnia 2009 r.

Zmianie przepisu, w zakresie dotyczącym terminu obowiązkowego przeglądu kasy, nie towarzyszy przepis przejściowy, który termin wykonania przeglądu kasy precyzowałby w odmienny sposób niż określony w § 16 ust. 1 nowego rozporządzenia (co 24 miesiące). Brak przepisów przejściowych oznacza, że w momencie wykonania obowiązku przeglądu kasy fiskalnej podatnik ma przyzwolenie na stosowanie nowych regulacji do starych stanów faktycznych. Oznacza to, że jeżeli na podstawie wcześniej obowiązującego rozporządzenia upływ terminu ważności obowiązkowego przeglądu kasy przypadał po 1 grudnia 2008 r., to podatnik powinien wykonać ten obowiązek w terminie, który określają przepisy obowiązujące po 1 grudnia 2008 r. Dlatego Czytelnik, w sytuacji przedstawionej w pytaniu, powinien dokonać obowiązkowego przeglądu technicznego kasy fiskalnej do 7 grudnia 2009 r.

Warto pamiętać, że monitorowanie upływu terminu, w którym powinien być dokonany przegląd kasy fiskalnej, należy do obowiązków podatnika (a nie serwisu). Obowiązek terminowego powiadomienia serwisanta o konieczności przeprowadzenia przeglądu kasy spoczywa wyłącznie na właścicielu kasy, natomiast serwisant na podstawie otrzymanego zlecenia dokonuje tego przeglądu (załącznik do rozporządzenia w sprawie warunków stosowania kas rejestrujących nr 6 pkt 10).

Czy możliwe jest przywrócenie terminu przeglądu kasy rejestrującej?

Termin obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej jest w przepisach ustawy o VAT ściśle określony. W rezultacie należy więc do kategorii terminów materialnoprawnych, które nie podlegają przywróceniu. Przywrócenie terminu nie jest możliwe nawet wówczas, gdyby do jego uchybienia doszło w sytuacji wyjątkowej dla podatnika, w tym na przykład na skutek działania czynnika, na który podatnik nie miał wpływu. Oznacza to, że jeżeli podatnik spóźni się z wykonaniem obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej, to złożenie pisma wyjaśniającego okoliczności, w jakich doszło do naruszenia terminu, nie spowoduje jego przywrócenia przez urząd skarbowy. Podatnik może być natomiast narażony na konsekwencje wynikające z tego opóźnienia.

Jakie sankcje grożą za niedotrzymanie terminu przeglądu kasy rejestrującej?

Na konsekwencje podatkowe, które wynikają z niedotrzymania terminu obowiązkowego przeglądu kasy fiskalnej, narażeni są przede wszystkim ci podatnicy, którzy skorzystali z ulgi przy jej zakupie. Jeżeli podatnik w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie dokona w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do wykonania przeglądu technicznego przez właściwy serwis, zobowiązany jest do zwrotu odliczonej lub otrzymanej kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, co wynika z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT. Rozliczenia tego należy dokonać bez wezwania urzędu skarbowego.

Za nieprzestrzeganie wykonania okresowego przeglądu kasy rejestrującej grożą również sankcje karne skarbowe. Brak terminowego przeglądu kasy uznawany jest za wadliwe prowadzenie księgi i na podstawie art. 61 § 3 k.k.s. zagrożony jest karą grzywny za wykroczenie skarbowe.

Kara grzywny za wykroczenie skarbowe zawiera się w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2009 r. będzie mogła być wymierzona w wysokości od 127,60 zł do 25 520 zł. Zwykle jednak za tego typu wykroczenie organ podatkowy nakłada karę grzywny mandatem karnym, którego wysokość nie może przekroczyć podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia, czyli w 2009 r. będzie to kwota 2552 zł. Dlatego aby uniknąć sankcji karnych skarbowych wynikających z niedotrzymania terminu przeglądu kasy rejestrującej, warto złożyć do urzędu skarbowego pismo w sprawie zawiadomienia o popełnieniu czynu zabronionego, tzw. czynny żal.

• art. 12 § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• art. 16 § 1, art. 48 § 1 i § 2, art. 61 § 3 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 215, poz. 1355

• art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• § 7 ust. 1 pkt 6, § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA