REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykup samochodu osobowego i jego sprzedaż a prawo do odliczenia VAT w całości

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Użytkowaliśmy samochód na podstawie umowy leasingu operacyjnego i odliczaliśmy 60 proc. VAT, gdyż był to samochód osobowy. Obecnie samochód będzie wykupiony i od razu sprzedany. Czy można odliczyć 100 proc. VAT od wykupu z leasingu samochodu osobowego, gdy od razu po wykupie zostanie on sprzedany?

W przypadku nabycia samochodów osobowych kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT). Przepis ten ma zastosowanie również w przypadku wykupu samochodów osobowych z leasingu operacyjnego.

REKLAMA

Autopromocja

Jak rozliczać VAT przy wydatkach na samochód

Jednocześnie nie istnieje przepis wyłączający stosowanie art. 86 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku, gdy zaraz po wykupie z leasingu samochód osobowy ma zostać sprzedany. W szczególności w większości przypadków nie znajduje zastosowania art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy o VAT, który wyłącza stosowanie ograniczeń w odliczeniu VAT, jeśli przedmiotem działalności podatnika jest odsprzedaż samochodów. Przepis ten ma bowiem zastosowanie tylko wtedy, gdy prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie odsprzedaży samochodów jest zgłoszone do ewidencji działalności gospodarczej (w przypadku podatników będących osobami fizycznymi oraz spółkami cywilnymi) lub do rejestru przedsiębiorców (w pozostałych przypadkach).

Dlatego jeśli przedmiotem Państwa działalności nie jest odsprzedaż samochodów, kwotę podatku naliczonego przy wykupie z leasingu przedmiotowego samochodu osobowego stanowić będzie jedynie 60 proc. kwoty podatku określonej na fakturze, nie więcej niż 6000 zł.

W omawianej sytuacji należy się również zastanowić, czy podatnik będzie mógł odliczyć 100 proc. VAT, jeśli powoła się na wyrok ETS w sprawie Magoora. Będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia VAT, jeżeli samochód spełnia warunki przewidziane:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) w przepisach obowiązujących do 30 kwietnia 2004 r. - samochody osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg, gdy podatnik posiada homologację ciężarową,

2) w przepisach obowiązujących od 1 maja 2004 r. do 21 sierpnia 2005 r. - samochody spełniające wzór Lisaka, tj. samochody o ładowności równej lub wyższej niż obliczona według wzoru.

Jak rozliczyć wycofanie z działalności samochodu wykupionego z leasingu

Minimalna ładowność samochodu przy zastosowaniu wzoru Lisaka w zależności od liczby miejsc wynosiła: z jednym miejscem - 425 kg, z dwoma miejscami - 493 kg, z trzema miejscami - 561 kg, z czterema miejscami - 629 kg, z pięcioma miejscami - 697 kg.

REKLAMA

W pytaniu nie podano szczegółowych informacji na temat samochodu. Dlatego jeśli pytający oceni, że przed 30 kwietnia 2004 r. lub przed 22 sierpnia 2005 r. od tego samochodu można by było odliczyć VAT, również obecnie spółka może skorzystać z tego odliczenia.

Trzeba jeszcze dodać, że w przypadku leasingobiorców będących osobami fizycznymi nie ma - z punktu widzenia przepisów zarówno prawa cywilnego, jak i prawa podatkowego - przeszkód, aby samochód z leasingu operacyjnego „na firmę” został wykupiony „prywatnie”, gdyż korzystający i wykupujący to te same podmioty. Zważywszy, że w omawianej sytuacji wystąpią dość niekorzystne skutki podatkowe wykupu samochodu z leasingu „na firmę” osoby fizycznej, należałoby wykupić samochód na osobę fizyczną (zakładając, że w przedstawionej sytuacji leasingobiorcą jest osoba fizyczna). W innym przypadku takiej możliwości nie ma.

Reasumując, w opisanej sytuacji można będzie odliczyć jedynie 60 proc. kwoty podatku określonej na fakturze, nie więcej niż 6000 zł, jeśli przedmiotem działalności podatnika nie jest odsprzedaż samochodów i samochód również przed 30 kwietnia 2004 r. i 22 sierpnia 2005 r. nie uprawniałby do odliczenia VAT.

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

art. 86 ust. 3 oraz art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA