REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykup samochodu osobowego i jego sprzedaż a prawo do odliczenia VAT w całości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Użytkowaliśmy samochód na podstawie umowy leasingu operacyjnego i odliczaliśmy 60 proc. VAT, gdyż był to samochód osobowy. Obecnie samochód będzie wykupiony i od razu sprzedany. Czy można odliczyć 100 proc. VAT od wykupu z leasingu samochodu osobowego, gdy od razu po wykupie zostanie on sprzedany?

W przypadku nabycia samochodów osobowych kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT). Przepis ten ma zastosowanie również w przypadku wykupu samochodów osobowych z leasingu operacyjnego.

REKLAMA

Autopromocja

Jak rozliczać VAT przy wydatkach na samochód

REKLAMA

Jednocześnie nie istnieje przepis wyłączający stosowanie art. 86 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku, gdy zaraz po wykupie z leasingu samochód osobowy ma zostać sprzedany. W szczególności w większości przypadków nie znajduje zastosowania art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy o VAT, który wyłącza stosowanie ograniczeń w odliczeniu VAT, jeśli przedmiotem działalności podatnika jest odsprzedaż samochodów. Przepis ten ma bowiem zastosowanie tylko wtedy, gdy prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie odsprzedaży samochodów jest zgłoszone do ewidencji działalności gospodarczej (w przypadku podatników będących osobami fizycznymi oraz spółkami cywilnymi) lub do rejestru przedsiębiorców (w pozostałych przypadkach).

Dlatego jeśli przedmiotem Państwa działalności nie jest odsprzedaż samochodów, kwotę podatku naliczonego przy wykupie z leasingu przedmiotowego samochodu osobowego stanowić będzie jedynie 60 proc. kwoty podatku określonej na fakturze, nie więcej niż 6000 zł.

W omawianej sytuacji należy się również zastanowić, czy podatnik będzie mógł odliczyć 100 proc. VAT, jeśli powoła się na wyrok ETS w sprawie Magoora. Będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia VAT, jeżeli samochód spełnia warunki przewidziane:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) w przepisach obowiązujących do 30 kwietnia 2004 r. - samochody osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg, gdy podatnik posiada homologację ciężarową,

2) w przepisach obowiązujących od 1 maja 2004 r. do 21 sierpnia 2005 r. - samochody spełniające wzór Lisaka, tj. samochody o ładowności równej lub wyższej niż obliczona według wzoru.

Jak rozliczyć wycofanie z działalności samochodu wykupionego z leasingu

REKLAMA

Minimalna ładowność samochodu przy zastosowaniu wzoru Lisaka w zależności od liczby miejsc wynosiła: z jednym miejscem - 425 kg, z dwoma miejscami - 493 kg, z trzema miejscami - 561 kg, z czterema miejscami - 629 kg, z pięcioma miejscami - 697 kg.

W pytaniu nie podano szczegółowych informacji na temat samochodu. Dlatego jeśli pytający oceni, że przed 30 kwietnia 2004 r. lub przed 22 sierpnia 2005 r. od tego samochodu można by było odliczyć VAT, również obecnie spółka może skorzystać z tego odliczenia.

Trzeba jeszcze dodać, że w przypadku leasingobiorców będących osobami fizycznymi nie ma - z punktu widzenia przepisów zarówno prawa cywilnego, jak i prawa podatkowego - przeszkód, aby samochód z leasingu operacyjnego „na firmę” został wykupiony „prywatnie”, gdyż korzystający i wykupujący to te same podmioty. Zważywszy, że w omawianej sytuacji wystąpią dość niekorzystne skutki podatkowe wykupu samochodu z leasingu „na firmę” osoby fizycznej, należałoby wykupić samochód na osobę fizyczną (zakładając, że w przedstawionej sytuacji leasingobiorcą jest osoba fizyczna). W innym przypadku takiej możliwości nie ma.

Reasumując, w opisanej sytuacji można będzie odliczyć jedynie 60 proc. kwoty podatku określonej na fakturze, nie więcej niż 6000 zł, jeśli przedmiotem działalności podatnika nie jest odsprzedaż samochodów i samochód również przed 30 kwietnia 2004 r. i 22 sierpnia 2005 r. nie uprawniałby do odliczenia VAT.

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

art. 86 ust. 3 oraz art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA