REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykup samochodu osobowego i jego sprzedaż a prawo do odliczenia VAT w całości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Użytkowaliśmy samochód na podstawie umowy leasingu operacyjnego i odliczaliśmy 60 proc. VAT, gdyż był to samochód osobowy. Obecnie samochód będzie wykupiony i od razu sprzedany. Czy można odliczyć 100 proc. VAT od wykupu z leasingu samochodu osobowego, gdy od razu po wykupie zostanie on sprzedany?

W przypadku nabycia samochodów osobowych kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT). Przepis ten ma zastosowanie również w przypadku wykupu samochodów osobowych z leasingu operacyjnego.

REKLAMA

Jak rozliczać VAT przy wydatkach na samochód

Jednocześnie nie istnieje przepis wyłączający stosowanie art. 86 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku, gdy zaraz po wykupie z leasingu samochód osobowy ma zostać sprzedany. W szczególności w większości przypadków nie znajduje zastosowania art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy o VAT, który wyłącza stosowanie ograniczeń w odliczeniu VAT, jeśli przedmiotem działalności podatnika jest odsprzedaż samochodów. Przepis ten ma bowiem zastosowanie tylko wtedy, gdy prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie odsprzedaży samochodów jest zgłoszone do ewidencji działalności gospodarczej (w przypadku podatników będących osobami fizycznymi oraz spółkami cywilnymi) lub do rejestru przedsiębiorców (w pozostałych przypadkach).

Dlatego jeśli przedmiotem Państwa działalności nie jest odsprzedaż samochodów, kwotę podatku naliczonego przy wykupie z leasingu przedmiotowego samochodu osobowego stanowić będzie jedynie 60 proc. kwoty podatku określonej na fakturze, nie więcej niż 6000 zł.

W omawianej sytuacji należy się również zastanowić, czy podatnik będzie mógł odliczyć 100 proc. VAT, jeśli powoła się na wyrok ETS w sprawie Magoora. Będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia VAT, jeżeli samochód spełnia warunki przewidziane:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) w przepisach obowiązujących do 30 kwietnia 2004 r. - samochody osobowe o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg, gdy podatnik posiada homologację ciężarową,

2) w przepisach obowiązujących od 1 maja 2004 r. do 21 sierpnia 2005 r. - samochody spełniające wzór Lisaka, tj. samochody o ładowności równej lub wyższej niż obliczona według wzoru.

Jak rozliczyć wycofanie z działalności samochodu wykupionego z leasingu

Minimalna ładowność samochodu przy zastosowaniu wzoru Lisaka w zależności od liczby miejsc wynosiła: z jednym miejscem - 425 kg, z dwoma miejscami - 493 kg, z trzema miejscami - 561 kg, z czterema miejscami - 629 kg, z pięcioma miejscami - 697 kg.

W pytaniu nie podano szczegółowych informacji na temat samochodu. Dlatego jeśli pytający oceni, że przed 30 kwietnia 2004 r. lub przed 22 sierpnia 2005 r. od tego samochodu można by było odliczyć VAT, również obecnie spółka może skorzystać z tego odliczenia.

Trzeba jeszcze dodać, że w przypadku leasingobiorców będących osobami fizycznymi nie ma - z punktu widzenia przepisów zarówno prawa cywilnego, jak i prawa podatkowego - przeszkód, aby samochód z leasingu operacyjnego „na firmę” został wykupiony „prywatnie”, gdyż korzystający i wykupujący to te same podmioty. Zważywszy, że w omawianej sytuacji wystąpią dość niekorzystne skutki podatkowe wykupu samochodu z leasingu „na firmę” osoby fizycznej, należałoby wykupić samochód na osobę fizyczną (zakładając, że w przedstawionej sytuacji leasingobiorcą jest osoba fizyczna). W innym przypadku takiej możliwości nie ma.

Reasumując, w opisanej sytuacji można będzie odliczyć jedynie 60 proc. kwoty podatku określonej na fakturze, nie więcej niż 6000 zł, jeśli przedmiotem działalności podatnika nie jest odsprzedaż samochodów i samochód również przed 30 kwietnia 2004 r. i 22 sierpnia 2005 r. nie uprawniałby do odliczenia VAT.

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Podstawa prawna:

art. 86 ust. 3 oraz art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA