REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wycofanie z działalności samochodu wykupionego z leasingu

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczyć wycofanie środka trwałego (samochód wykupiony z leasingu) z działalności gospodarczej na potrzeby własne podatnika? Przy ostatecznym wykupie samochodu podatnikowi przysługiwało prawo do częściowego odliczenia VAT (60%), natomiast VAT zawarty w fakturach dokumentujących raty leasingowe był odliczany w całości ze względu na rejestrację umowy leasingowej w urzędzie skarbowym. Jakie skutki podatkowe wywoła darowizna tego samochodu? Czy można zastosować stawkę „ZW” (używane środki trwałe)?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W przedstawionej sytuacji możliwe są dwa scenariusze. Przekazanie samochodu na cele osobiste oraz jego darowizna stanowić będą zwolnioną od podatku dostawę towarów, którą należy udokumentować fakturą wewnętrzną ze stawką „ZW” i wykazać w poz. 20 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.

Ale może pojawić się też alternatywny scenariusz. Będzie miał zastosowanie, jeśli zdecydują się Państwo odliczyć cały podatek naliczony przy wykupie samochodu z leasingu w oparciu o wyrok ETS w sprawie C-414/07 Magoora. W takiej sytuacji przekazanie przedmiotowego samochodu na cele osobiste, a także jego darowizna stanowiłyby nieodpłatną dostawę towarów opodatkowaną VAT według stawki podstawowej 22%, którą należałoby udokumentować fakturą wewnętrzną ze stawką 22% i wykazać w poz. 28 i 29 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D. Zaletą tego rozwiązania byłby brak obowiązku korygowania podatku odliczonego w związku z przekazaniem samochodu na cele osobiste lub darowizną. Wadą jest jednak konieczność naliczenia VAT od wartości rynkowej samochodu.

UZASADNIENIE

Zarówno wycofanie przedmiotowego samochodu z prowadzonej działalności (tj. przekazanie samochodu na potrzeby osobiste podatnika), jak i jego darowizna będą podlegać opodatkowaniu jako nieodpłatna dostawa towarów (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług). Czynności te nie będą jednak faktycznie opodatkowane. Zgodnie bowiem z § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia wykonawczego zwolniona jest od podatku dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy (a więc jeśli okres ich używania przez podatnika wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nim jak właściciel).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozliczać sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu

WAŻNE!

Zwolniona od podatku jest dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi.

Kiedy dostawa używanych samochodów będzie zwolniona

Na podstawie ww. przepisu zwolnione od podatku są dostawy używanych samochodów, przy których nabyciu kwotę podatku naliczonego stanowiło 50/60% kwoty podatku z faktur dokumentujących ich nabycie, nie więcej jednak niż 5000/6000 zł. Zwolnienie to znajdzie zastosowanie w omawianym przypadku. W związku z wykupem samochodu kwotę podatku naliczonego stanowiło dla podatnika 60% kwoty podatku z faktury dokumentującej wykup. Podatnik powinien pamiętać, że okres używania przez niego samochodu musi przekroczyć pół roku. Okres ten liczy się od dnia wykupu samochodu z leasingu. Bez znaczenia jest fakt, że podatnik miał możliwość odliczania całości podatku naliczonego od rat leasingowych.

Oznacza to, że zarówno przekazanie przedmiotowego samochodu na cele osobiste, jak i jego darowizna będą stanowić zwolnioną od podatku dostawę towarów, którą należy udokumentować fakturą wewnętrzną ze stawką „ZW” i wykazać w poz. 20 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.

Jaka podstawa opodatkowania

REKLAMA

Pewne wątpliwości budzi kwestia, jaką podstawę opodatkowania należy przyjąć. W ostatnim czasie dominuje stanowisko, że podstawę opodatkowania w przypadku nieodpłatnych dostaw towarów stanowi wartość rynkowa towarów (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 sierpnia 2008 r., sygn. IBPP1/443-852/08/AZ, czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 października 2008 r., sygn. IPPP1-443-1625/08-3/RK).

Przyjęcie takiego stanowiska powoduje, że jako podstawę opodatkowania trzeba przyjąć wartość rynkową przedmiotowego samochodu. Zważywszy, że chodzi o zwolnioną od podatku dostawę towarów, należy przyjąć wartość rynkową brutto.

WAŻNE!

Za podstawę opodatkowania zwolnionej z VAT dostawy towarów używanych należy przyjąć wartość rynkową brutto.

Czy należy skorygować odliczony podatek

Jeśli wycofanie przedmiotowego samochodu z działalności lub darowizna nastąpią w ciągu 12 miesięcy od wykupu, konieczna będzie korekta części podatku odliczonego przy jego wykupie. Według organów podatkowych zasada ta obowiązuje również przy sprzedaży i darowiźnie towarów. Zakładam, że wartość początkowa wykupionego samochodu nie przekroczyła 15 000 zł. Gdyby jednak tak było, okres korekty wyniósłby pięć lat od wykupu, licząc od roku, w którym nastąpił wykup.

Przykład

W dniu 15 listopada 2008 r. podatnik wykupił z leasingu samochód. Przy wykupie samochodu kwotę podatku naliczonego stanowiło 60% kwoty podatku z faktury dokumentującej wykup. W tej sytuacji wycofanie samochodu z działalności czy darowizna samochodu w maju 2009 r. stanowić będzie zwolnioną od podatku nieodpłatną dostawę towarów (mimo że podatnik mógł - w związku z rejestracją umowy leasingu w urzędzie skarbowym - w całości odliczać podatek naliczony od rat leasingowych). Dostawę tę podatnik będzie obowiązany udokumentować fakturą wewnętrzną ze stawką „ZW” oraz wykazać w poz. 20 deklaracji VAT-7 za maj 2009 r. lub w poz. 20 deklaracji VAT-7K/VAT-7D za II kwartał 2009 r. Jednocześnie w związku z tym, że między listopadem a majem nie upłynęło 12 miesięcy, podatnik będzie obowiązany do skorygowania podatku odliczonego przy wykupie samochodu.

 

Jakie możliwości daje podatnikowi wyrok ETS w sprawie Magoora

W przedstawionej sytuacji istnieje jednak możliwość zastosowania alternatywnego scenariusza. Stanie się tak, jeśli zdecydują się Państwo odliczyć cały podatek naliczony przy wykupie samochodu z leasingu w oparciu o wyrok Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora (przyjmuje się, że wyrok ten stanowi podstawę do odliczania podatku naliczonego również przy nabywaniu samochodów - zob. interpretację ogólną Ministra Finansów z 13 lutego 2009 r., PT3/812/4/15//CZE/09/185).

W takiej sytuacji przekazanie przedmiotowego samochodu na cele osobiste, a także jego darowizna stanowiłyby nieodpłatną dostawę towarów opodatkowaną VAT według stawki podstawowej 22%, którą należy udokumentować fakturą wewnętrzną ze stawką 22% i wykazać w poz. 28 i 29 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D. Zaletą tego rozwiązania byłby brak obowiązku korygowania podatku odliczonego w związku z przekazaniem samochodu na cele osobiste lub darowizną. Wadą jest jednak konieczność naliczenia VAT od - jak się przyjmuje - wartości rynkowej samochodu (a więc najprawdopodobniej od kwoty wyższej niż kwota wykupu), który to podatek - jako podatek dotyczący nieodpłatnej dostawy towarów - jest nieodzyskiwalny.

Przykład

Załóżmy, że podatnik z poprzedniego przykładu zdecydował się na odliczenie całości podatku naliczonego przy wykupie samochodu (skorygował deklarację VAT-7 za grudzień lub deklarację VAT-7K/VAT-7D za IV kwartał 2008 r.). W tej sytuacji wycofanie samochodu z działalności czy darowizna samochodu w maju 2009 r. stanowić będą opodatkowaną VAT według stawki 22% nieodpłatną dostawę towarów. Dostawę tę podatnik będzie obowiązany udokumentować fakturą wewnętrzną ze stawką 22% oraz wykazać w poz. 28 i 29 deklaracji VAT-7 za maj 2009 r. lub poz. 28 i 29 deklaracji VAT-7K/VAT-7D za II kwartał 2009 r. Korekta podatku odliczonego przy wykupie samochodu nie będzie w tej sytuacji konieczna.

• art. 7 ust. 2, art. 43 ust. 2, art. 86 ust. 3 i 5 oraz art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1336

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA