REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przekazanie towarów do utylizacji podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Więsik
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych sytuacjach zachodzi konieczność pozbycia się towarów w drodze utylizacji. Czy przedsiębiorca, który przekazuje towary do utylizacji jest zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia podatku VAT?

Niekiedy przedsiębiorca zmuszony jest pozbyć się towarów, których mimo wielokrotnym próbom zbycia i wysiłkom włożonym w znalezienie odbiorcy, np. poprzez stopniowe obniżanie ich ceny, nie jest w stanie sprzedać. Towary te zalegają na półkach w magazynie, z czasem tracą swą przydatność lub wartość handlową.

REKLAMA

Autopromocja

Przekazanie zakupionych towarów do utylizacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mimo, iż przepisy podatkowe nie mówią o utylizacji wprost, powyższe stanowisko potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 maja 2012 r., o sygn. IPPP3/443-488/12-2/BH. Organ wskazuje, iż utylizacja nie stanowi podlegającej opodatkowaniu VAT-em odpłatnej dostawy towarów, gdyż nie ma tu miejsca przeniesienia prawa do rozporządzania jako właściciel. Tym bardziej, nie będzie ona podlegającym VAT świadczeniem usług. Nie można jej także zaliczyć do pozostałych czynności podlegających podatkowi od towarów i usług wymienionych w art. 5 pkt. 1 ustawy o VAT, tj. eksportu i importu towarów bądź wewnątrzwspólnotowego nabycia i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Jak posługiwać się PKWiU przy określaniu stawki VAT

Zmiany w VAT 2013 r. - odpowiedzi MF na najczęściej zadawane pytania

Przekazanie zatem firmie zewnętrznej towarów o utraconej wartości handlowej do utylizacji nie spełnia definicji czynności, która podlega opodatkowaniu. Co więcej, przedsiębiorca nie przeznaczy ubytków do dalszej odprzedaży, a tym samym nie zostaną one wykorzystane w celu, w którym zostały nabyte. A zatem, nie powstanie tu obowiązek naliczenia podatku VAT od wartości przekazanych ubytków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten sam organ z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 23 stycznia 2013 r., o sygn. IPPP2/443-1152/12-2/RR podkreśla, iż towar przeznaczony do utylizacji zostaje zniszczony, przez co nie ma tu miejsca zmiana właściciela, a samo posiadanie zutylizowanych towarów nie przynosi żadnych korzyści (ani podatnikowi, ani firmie dokonującej przerobów). Zwraca też uwagę, iż przekazanie zalegających towarów do utylizacji nie będzie ponadto stanowiło nieodpłatnego przekazania, uznanego za odpłatną dostawę, o której mowa w art. 7 ust 2. ustawy o VAT.


Poprawne udokumentowanie


W przypadku utylizacji nieprzydatnych towarów wystawianie faktury jest zbędne. Ponieważ przekazanie ich nie będzie udokumentowane fakturą, warto, aby przedsiębiorca sporządził do utylizowanych przedmiotów protokół.

Dobrze, aby zawarł w nim nazwę, ilość i wartość towarów, które zamierza przekazać do utylizacji. Firma, która dokona utylizacji powinna natomiast, przekazać przedsiębiorcy stosowny dokument, który zawiera masę zutylizowanego towaru.

Nieodpłatne przekazanie towarów z logo opodatkowane VAT po 1 kwietnia 2013 r.

Jaka stawka VAT na sprzedaż kawy i herbaty od 1 kwietnia 2013 r.

Wysyłanie faktur elektronicznych w 2013 r.

Zmiany VAT w zakresie przedstawiciela podatkowego - od 1 kwietnia 2013 r.


Bez korekty VAT-u


Mimo, iż przedsiębiorca odliczył przy zakupie towarów podatek VAT naliczony, nie będzie on musiał dokonywać korekty tegoż podatku, kiedy towary przekaże do utylizacji. Fakt, iż nabył on te towary do dalszej odsprzedaży, a nie z zamiarem ich utylizacji, oznacza, iż nie ma miejsca zobowiązująca do dokonania korekty zmiana prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wartości tego towaru.

Katarzyna Miazek, Katarzyna Więsik

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA