REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przekazanie towarów do utylizacji podlega VAT

Katarzyna Więsik
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych sytuacjach zachodzi konieczność pozbycia się towarów w drodze utylizacji. Czy przedsiębiorca, który przekazuje towary do utylizacji jest zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia podatku VAT?

Niekiedy przedsiębiorca zmuszony jest pozbyć się towarów, których mimo wielokrotnym próbom zbycia i wysiłkom włożonym w znalezienie odbiorcy, np. poprzez stopniowe obniżanie ich ceny, nie jest w stanie sprzedać. Towary te zalegają na półkach w magazynie, z czasem tracą swą przydatność lub wartość handlową.

REKLAMA

Autopromocja

Przekazanie zakupionych towarów do utylizacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mimo, iż przepisy podatkowe nie mówią o utylizacji wprost, powyższe stanowisko potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 maja 2012 r., o sygn. IPPP3/443-488/12-2/BH. Organ wskazuje, iż utylizacja nie stanowi podlegającej opodatkowaniu VAT-em odpłatnej dostawy towarów, gdyż nie ma tu miejsca przeniesienia prawa do rozporządzania jako właściciel. Tym bardziej, nie będzie ona podlegającym VAT świadczeniem usług. Nie można jej także zaliczyć do pozostałych czynności podlegających podatkowi od towarów i usług wymienionych w art. 5 pkt. 1 ustawy o VAT, tj. eksportu i importu towarów bądź wewnątrzwspólnotowego nabycia i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Jak posługiwać się PKWiU przy określaniu stawki VAT

Zmiany w VAT 2013 r. - odpowiedzi MF na najczęściej zadawane pytania

Przekazanie zatem firmie zewnętrznej towarów o utraconej wartości handlowej do utylizacji nie spełnia definicji czynności, która podlega opodatkowaniu. Co więcej, przedsiębiorca nie przeznaczy ubytków do dalszej odprzedaży, a tym samym nie zostaną one wykorzystane w celu, w którym zostały nabyte. A zatem, nie powstanie tu obowiązek naliczenia podatku VAT od wartości przekazanych ubytków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten sam organ z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 23 stycznia 2013 r., o sygn. IPPP2/443-1152/12-2/RR podkreśla, iż towar przeznaczony do utylizacji zostaje zniszczony, przez co nie ma tu miejsca zmiana właściciela, a samo posiadanie zutylizowanych towarów nie przynosi żadnych korzyści (ani podatnikowi, ani firmie dokonującej przerobów). Zwraca też uwagę, iż przekazanie zalegających towarów do utylizacji nie będzie ponadto stanowiło nieodpłatnego przekazania, uznanego za odpłatną dostawę, o której mowa w art. 7 ust 2. ustawy o VAT.


Poprawne udokumentowanie


W przypadku utylizacji nieprzydatnych towarów wystawianie faktury jest zbędne. Ponieważ przekazanie ich nie będzie udokumentowane fakturą, warto, aby przedsiębiorca sporządził do utylizowanych przedmiotów protokół.

Dobrze, aby zawarł w nim nazwę, ilość i wartość towarów, które zamierza przekazać do utylizacji. Firma, która dokona utylizacji powinna natomiast, przekazać przedsiębiorcy stosowny dokument, który zawiera masę zutylizowanego towaru.

Nieodpłatne przekazanie towarów z logo opodatkowane VAT po 1 kwietnia 2013 r.

Jaka stawka VAT na sprzedaż kawy i herbaty od 1 kwietnia 2013 r.

Wysyłanie faktur elektronicznych w 2013 r.

Zmiany VAT w zakresie przedstawiciela podatkowego - od 1 kwietnia 2013 r.


Bez korekty VAT-u


Mimo, iż przedsiębiorca odliczył przy zakupie towarów podatek VAT naliczony, nie będzie on musiał dokonywać korekty tegoż podatku, kiedy towary przekaże do utylizacji. Fakt, iż nabył on te towary do dalszej odsprzedaży, a nie z zamiarem ich utylizacji, oznacza, iż nie ma miejsca zobowiązująca do dokonania korekty zmiana prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wartości tego towaru.

Katarzyna Miazek, Katarzyna Więsik

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA