REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne 2013 - zwrot pieniędzy klientowi

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności wpłaciła mi należność za szkolenie. Kwotę tę zaewidencjonowałam na kasie. Okazało się, że osoba ta wpłaciła mi za dużo pieniędzy. Mam jej zwrócić część kwoty. Czy ujmuję to w ewidencji? Czy oprócz tego muszę posiadać jakiś dokument, np. protokół czy KW, z potwierdzeniem odbioru pieniędzy przez tę osobę? Czy powinnam uzyskać od tej osoby oryginalny paragon?

 

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Powinna Pani dokonać korekty sprzedaży zaewidencjonowanej za pomocą kasy rejestrującej przy użyciu ewidencji korekt prowadzonej dla stwierdzonych pomyłek.

UZASADNIENIE

Odpowiedź należy rozpocząć od wyjaśnienia, że kwoty otrzymywane od nabywców towarów i usług nie zawsze generują u podatników obrót, a ich otrzymywanie nie zawsze skutkuje powstawaniem obowiązku podatkowego. Nie zawsze również otrzymanie takich kwot od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wiąże się z obowiązkiem ich zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej (na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki w VAT rodzi wyłącznie otrzymywanie kwot, które dotyczą nabycia konkretnych towarów lub usług. Otrzymanie kwot na poczet przyszłych, nieskonkretyzowanych świadczeń nie wywołuje żadnych skutków VAT.

Jako przykład można wskazać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 stycznia 2012 r. (sygn. III SA/Wa 1269/11), w którym czytamy, że:

REKLAMA

(...) dla uznania wpłaconej kwoty, jako zaliczki na poczet wykonanych usług, w rozumieniu art. 19 ust. 11 u.p.t.u., istotnym jest, aby przyszłe świadczenie było określone w sposób jednoznaczny co do rodzaju towaru bądź usługi, tzn. w sposób umożliwiający ich identyfikację, a dodatkowo, że strony tego świadczenia, w momencie wpłaty zaliczki, nie mają woli dokonywania jego zmian w przyszłości.

Nie wywołuje również żadnych skutków w VAT otrzymanie kwot nienależnych, tj. kwot, których otrzymanie nie wiąże się z nabyciem w przyszłości nieskonkretyzowanych jeszcze świadczeń, lecz jest wyłącznie skutkiem błędu podmiotu dokonującego wpłaty.

W Pani przypadku ma miejsce druga sytuacja, tj. otrzymana od osoby fizycznej kwota jest częściowo nienależna. W tej części otrzymanie wpłaty od osoby fizycznej nie wywołało skutków w VAT. Tym samym nie powinno było zostać zaewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej. Zaewidencjonowanie tej części wpłaty stanowiło zatem błąd. Powinna zostać zaewidencjonowana jedynie kwota należna.

Jest to o tyle istotne, że od 1 kwietnia 2013 r. istnieją przepisy określające zasady korygowania oczywistych pomyłek przy ewidencjonowaniu sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Z treści przepisu § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wynika, że w takich przypadkach podatnik dokonuje niezwłocznie korekty pomyłki przez ujęcie w odrębnej ewidencji:

1) błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego),

2) krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki

oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.

Nazwa na paragonie fiskalnym - wyjaśnienia MF

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.

Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej

Jednocześnie z przepisów wynika też, że podatnik ewidencjonuje z zastosowaniem kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości, a więc wystawia jeszcze jeden prawidłowy paragon.

Jednak na podstawie przepisów przejściowych do 30 września br. możemy prowadzić ewidencję korekt na dotychczasowych zasadach (§ 37 rozporządzenia). Przed zmianą rozporządzenia przepisy nie określały zasad ewidencjonowania. Oznacza to, że podatnik miał w tym zakresie dowolność, pod warunkiem że nie wpływało to na prawidłowość rozliczenia VAT.

Odzyskanie oryginału paragonu od klienta

A zatem powinna Pani w odrębnej ewidencji (np. w tzw. zeszycie korekt) ująć błędnie zaewidencjonowaną sprzedaż, krótko opisać przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączyć oryginał wystawionego paragonu. Powinna więc Pani odzyskać oryginał paragonu, który otrzymał klient, a następnie wystawić kolejny paragon (na prawidłową kwotę) i wręczyć go klientowi.

Oprócz wykonania tych czynności nie ma Pani żadnych obowiązków, np. obowiązku posiadania dodatkowego dokumentu typu protokół czy KW z potwierdzeniem odbioru pieniędzy przez tę osobę. Oczywiście nie ma przeszkód, aby dodatkowo tego typu dokument został sporządzony. W takim przypadku powinien on zostać dołączony do odrębnej ewidencji, w której ujęta została korekta błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży.

 

Brak możliwości odzyskania oryginału paragonu od klienta

Nie jest wykluczone, że odzyskanie oryginalnego paragonu od osoby fizycznej nie będzie możliwe. Nie wyłącza to jednak możliwości dokonania korekty sprzedaży zaewidencjonowanej za pomocą kasy rejestrującej. W takim przypadku, wskazując w ewidencji przyczynę i okoliczności pomyłki, powinna Pani umieścić informację o braku możliwości odzyskania oryginału paragonu.

Oczywiście nie należy wówczas wystawiać ponownie prawidłowego paragonu. Niedopuszczalna jest bowiem sytuacja, w której choćby teoretycznie klient może być w posiadaniu dwóch paragonów dokumentujących tę samą sprzedaż. W przypadku takiego scenariusza zalecane jest (mimo że nie wynika to wprost z przepisów) posiadanie dodatkowego dokumentu typu protokół czy KW (Kasa wypłaci) z potwierdzeniem odbioru pieniędzy przez tę osobę.

Ponadto przed zmianą przepisów organy podatkowe przyznawały prawo do korekty, gdy podatnik nie miał paragonu. Wymagały jednak, aby podatnik posiadał inne dowody potwierdzające to prawo.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19 ust. 11 oraz art. 29 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• § 3 ust. 2, 5 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. poz. 363

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji


 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA