REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne 2013 - zwrot pieniędzy klientowi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności wpłaciła mi należność za szkolenie. Kwotę tę zaewidencjonowałam na kasie. Okazało się, że osoba ta wpłaciła mi za dużo pieniędzy. Mam jej zwrócić część kwoty. Czy ujmuję to w ewidencji? Czy oprócz tego muszę posiadać jakiś dokument, np. protokół czy KW, z potwierdzeniem odbioru pieniędzy przez tę osobę? Czy powinnam uzyskać od tej osoby oryginalny paragon?

 

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Powinna Pani dokonać korekty sprzedaży zaewidencjonowanej za pomocą kasy rejestrującej przy użyciu ewidencji korekt prowadzonej dla stwierdzonych pomyłek.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Odpowiedź należy rozpocząć od wyjaśnienia, że kwoty otrzymywane od nabywców towarów i usług nie zawsze generują u podatników obrót, a ich otrzymywanie nie zawsze skutkuje powstawaniem obowiązku podatkowego. Nie zawsze również otrzymanie takich kwot od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wiąże się z obowiązkiem ich zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej (na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki w VAT rodzi wyłącznie otrzymywanie kwot, które dotyczą nabycia konkretnych towarów lub usług. Otrzymanie kwot na poczet przyszłych, nieskonkretyzowanych świadczeń nie wywołuje żadnych skutków VAT.

Jako przykład można wskazać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 stycznia 2012 r. (sygn. III SA/Wa 1269/11), w którym czytamy, że:

REKLAMA

(...) dla uznania wpłaconej kwoty, jako zaliczki na poczet wykonanych usług, w rozumieniu art. 19 ust. 11 u.p.t.u., istotnym jest, aby przyszłe świadczenie było określone w sposób jednoznaczny co do rodzaju towaru bądź usługi, tzn. w sposób umożliwiający ich identyfikację, a dodatkowo, że strony tego świadczenia, w momencie wpłaty zaliczki, nie mają woli dokonywania jego zmian w przyszłości.

Nie wywołuje również żadnych skutków w VAT otrzymanie kwot nienależnych, tj. kwot, których otrzymanie nie wiąże się z nabyciem w przyszłości nieskonkretyzowanych jeszcze świadczeń, lecz jest wyłącznie skutkiem błędu podmiotu dokonującego wpłaty.

W Pani przypadku ma miejsce druga sytuacja, tj. otrzymana od osoby fizycznej kwota jest częściowo nienależna. W tej części otrzymanie wpłaty od osoby fizycznej nie wywołało skutków w VAT. Tym samym nie powinno było zostać zaewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej. Zaewidencjonowanie tej części wpłaty stanowiło zatem błąd. Powinna zostać zaewidencjonowana jedynie kwota należna.

Jest to o tyle istotne, że od 1 kwietnia 2013 r. istnieją przepisy określające zasady korygowania oczywistych pomyłek przy ewidencjonowaniu sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Z treści przepisu § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wynika, że w takich przypadkach podatnik dokonuje niezwłocznie korekty pomyłki przez ujęcie w odrębnej ewidencji:

1) błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego),

2) krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki

oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.

Nazwa na paragonie fiskalnym - wyjaśnienia MF

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.

Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej

Jednocześnie z przepisów wynika też, że podatnik ewidencjonuje z zastosowaniem kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości, a więc wystawia jeszcze jeden prawidłowy paragon.

Jednak na podstawie przepisów przejściowych do 30 września br. możemy prowadzić ewidencję korekt na dotychczasowych zasadach (§ 37 rozporządzenia). Przed zmianą rozporządzenia przepisy nie określały zasad ewidencjonowania. Oznacza to, że podatnik miał w tym zakresie dowolność, pod warunkiem że nie wpływało to na prawidłowość rozliczenia VAT.

Odzyskanie oryginału paragonu od klienta

A zatem powinna Pani w odrębnej ewidencji (np. w tzw. zeszycie korekt) ująć błędnie zaewidencjonowaną sprzedaż, krótko opisać przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączyć oryginał wystawionego paragonu. Powinna więc Pani odzyskać oryginał paragonu, który otrzymał klient, a następnie wystawić kolejny paragon (na prawidłową kwotę) i wręczyć go klientowi.

Oprócz wykonania tych czynności nie ma Pani żadnych obowiązków, np. obowiązku posiadania dodatkowego dokumentu typu protokół czy KW z potwierdzeniem odbioru pieniędzy przez tę osobę. Oczywiście nie ma przeszkód, aby dodatkowo tego typu dokument został sporządzony. W takim przypadku powinien on zostać dołączony do odrębnej ewidencji, w której ujęta została korekta błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży.

 

Brak możliwości odzyskania oryginału paragonu od klienta

Nie jest wykluczone, że odzyskanie oryginalnego paragonu od osoby fizycznej nie będzie możliwe. Nie wyłącza to jednak możliwości dokonania korekty sprzedaży zaewidencjonowanej za pomocą kasy rejestrującej. W takim przypadku, wskazując w ewidencji przyczynę i okoliczności pomyłki, powinna Pani umieścić informację o braku możliwości odzyskania oryginału paragonu.

Oczywiście nie należy wówczas wystawiać ponownie prawidłowego paragonu. Niedopuszczalna jest bowiem sytuacja, w której choćby teoretycznie klient może być w posiadaniu dwóch paragonów dokumentujących tę samą sprzedaż. W przypadku takiego scenariusza zalecane jest (mimo że nie wynika to wprost z przepisów) posiadanie dodatkowego dokumentu typu protokół czy KW (Kasa wypłaci) z potwierdzeniem odbioru pieniędzy przez tę osobę.

Ponadto przed zmianą przepisów organy podatkowe przyznawały prawo do korekty, gdy podatnik nie miał paragonu. Wymagały jednak, aby podatnik posiadał inne dowody potwierdzające to prawo.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19 ust. 11 oraz art. 29 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• § 3 ust. 2, 5 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. poz. 363

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji


 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA