REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne 2013 - zwrot pieniędzy klientowi

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności wpłaciła mi należność za szkolenie. Kwotę tę zaewidencjonowałam na kasie. Okazało się, że osoba ta wpłaciła mi za dużo pieniędzy. Mam jej zwrócić część kwoty. Czy ujmuję to w ewidencji? Czy oprócz tego muszę posiadać jakiś dokument, np. protokół czy KW, z potwierdzeniem odbioru pieniędzy przez tę osobę? Czy powinnam uzyskać od tej osoby oryginalny paragon?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Powinna Pani dokonać korekty sprzedaży zaewidencjonowanej za pomocą kasy rejestrującej przy użyciu ewidencji korekt prowadzonej dla stwierdzonych pomyłek.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Odpowiedź należy rozpocząć od wyjaśnienia, że kwoty otrzymywane od nabywców towarów i usług nie zawsze generują u podatników obrót, a ich otrzymywanie nie zawsze skutkuje powstawaniem obowiązku podatkowego. Nie zawsze również otrzymanie takich kwot od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wiąże się z obowiązkiem ich zaewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej (na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki w VAT rodzi wyłącznie otrzymywanie kwot, które dotyczą nabycia konkretnych towarów lub usług. Otrzymanie kwot na poczet przyszłych, nieskonkretyzowanych świadczeń nie wywołuje żadnych skutków VAT.

Jako przykład można wskazać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 stycznia 2012 r. (sygn. III SA/Wa 1269/11), w którym czytamy, że:

(...) dla uznania wpłaconej kwoty, jako zaliczki na poczet wykonanych usług, w rozumieniu art. 19 ust. 11 u.p.t.u., istotnym jest, aby przyszłe świadczenie było określone w sposób jednoznaczny co do rodzaju towaru bądź usługi, tzn. w sposób umożliwiający ich identyfikację, a dodatkowo, że strony tego świadczenia, w momencie wpłaty zaliczki, nie mają woli dokonywania jego zmian w przyszłości.

Nie wywołuje również żadnych skutków w VAT otrzymanie kwot nienależnych, tj. kwot, których otrzymanie nie wiąże się z nabyciem w przyszłości nieskonkretyzowanych jeszcze świadczeń, lecz jest wyłącznie skutkiem błędu podmiotu dokonującego wpłaty.

W Pani przypadku ma miejsce druga sytuacja, tj. otrzymana od osoby fizycznej kwota jest częściowo nienależna. W tej części otrzymanie wpłaty od osoby fizycznej nie wywołało skutków w VAT. Tym samym nie powinno było zostać zaewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej. Zaewidencjonowanie tej części wpłaty stanowiło zatem błąd. Powinna zostać zaewidencjonowana jedynie kwota należna.

Jest to o tyle istotne, że od 1 kwietnia 2013 r. istnieją przepisy określające zasady korygowania oczywistych pomyłek przy ewidencjonowaniu sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Z treści przepisu § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wynika, że w takich przypadkach podatnik dokonuje niezwłocznie korekty pomyłki przez ujęcie w odrębnej ewidencji:

1) błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego),

2) krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki

oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.

Nazwa na paragonie fiskalnym - wyjaśnienia MF

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.

Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej

Jednocześnie z przepisów wynika też, że podatnik ewidencjonuje z zastosowaniem kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości, a więc wystawia jeszcze jeden prawidłowy paragon.

Jednak na podstawie przepisów przejściowych do 30 września br. możemy prowadzić ewidencję korekt na dotychczasowych zasadach (§ 37 rozporządzenia). Przed zmianą rozporządzenia przepisy nie określały zasad ewidencjonowania. Oznacza to, że podatnik miał w tym zakresie dowolność, pod warunkiem że nie wpływało to na prawidłowość rozliczenia VAT.

Odzyskanie oryginału paragonu od klienta

A zatem powinna Pani w odrębnej ewidencji (np. w tzw. zeszycie korekt) ująć błędnie zaewidencjonowaną sprzedaż, krótko opisać przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączyć oryginał wystawionego paragonu. Powinna więc Pani odzyskać oryginał paragonu, który otrzymał klient, a następnie wystawić kolejny paragon (na prawidłową kwotę) i wręczyć go klientowi.

Oprócz wykonania tych czynności nie ma Pani żadnych obowiązków, np. obowiązku posiadania dodatkowego dokumentu typu protokół czy KW z potwierdzeniem odbioru pieniędzy przez tę osobę. Oczywiście nie ma przeszkód, aby dodatkowo tego typu dokument został sporządzony. W takim przypadku powinien on zostać dołączony do odrębnej ewidencji, w której ujęta została korekta błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży.

 

Brak możliwości odzyskania oryginału paragonu od klienta

Nie jest wykluczone, że odzyskanie oryginalnego paragonu od osoby fizycznej nie będzie możliwe. Nie wyłącza to jednak możliwości dokonania korekty sprzedaży zaewidencjonowanej za pomocą kasy rejestrującej. W takim przypadku, wskazując w ewidencji przyczynę i okoliczności pomyłki, powinna Pani umieścić informację o braku możliwości odzyskania oryginału paragonu.

Oczywiście nie należy wówczas wystawiać ponownie prawidłowego paragonu. Niedopuszczalna jest bowiem sytuacja, w której choćby teoretycznie klient może być w posiadaniu dwóch paragonów dokumentujących tę samą sprzedaż. W przypadku takiego scenariusza zalecane jest (mimo że nie wynika to wprost z przepisów) posiadanie dodatkowego dokumentu typu protokół czy KW (Kasa wypłaci) z potwierdzeniem odbioru pieniędzy przez tę osobę.

Ponadto przed zmianą przepisów organy podatkowe przyznawały prawo do korekty, gdy podatnik nie miał paragonu. Wymagały jednak, aby podatnik posiadał inne dowody potwierdzające to prawo.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19 ust. 11 oraz art. 29 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• § 3 ust. 2, 5 i 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. poz. 363

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji


 

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA