REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodu - zasady odliczania VAT

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób można odliczać VAT od leasingu samochodu? Samochód wzięty w leasing daje specyficzne możliwości jeśli chodzi o odliczanie VAT. Bierze się to głównie z faktu, że zamiast raty kredytu (bez VAT) przedsiębiorca spłaca w związku z samochodem ratę leasingową, która zawiera w sobie VAT. Oprócz tego ponosi koszty samochodu, takie jak wydatki na paliwo, serwis i części, które także zawierają w sobie podatek.

Nowe zasady rozliczania umów leasingu od 2019 r.

REKLAMA

Autopromocja

Zawarcie umowy leasingu samochodu to dobra alternatywa dla przedsiębiorców, którzy nie posiadają wystarczających środków własnych i nie mogą uzyskać kredytu na zakup pojazdu. Leasing jest też korzystny podatkowo. Opłatę wstępną oraz raty leasingowe można bowiem zaliczać do kosztów uzyskania przychodu, które pomniejszają dochód do opodatkowania. Nieco bardziej skomplikowana jest kwestia odliczenia VAT-u od opłat leasingowych ponoszonych w związku z zawartą umową.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Od 1 kwietnia większość leasingobiorców odlicza 50% VAT

Obecnie obowiązujące przepisy zakładają, że konstrukcja pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (m.in. samochody osobowe) w większości przypadków sprawia, że są one generalnie wykorzystywane nie tylko biznesowo, lecz też prywatnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym uznano, że skoro samochód jest wykorzystywany służbowo w połowie, to VAT naliczony w odniesieniu do wydatków związanych z tym pojazdem odlicza się tylko w 50 proc. W przeciwnym razie zaś odlicza 100% - ta kwestia opisana jest na końcu artykułu. Ta zasada dotyczy również samochodów leasingowanych

Co za tym idzie jeżeli przedsiębiorca zawarł umowę leasingu po 1 kwietnia 2014 r. to od wszystkich opłat związanych z leasingiem auta osobowego odlicza 50% VAT. Do opłat tych zaliczają się m.in.: czynsz inicjalny (pierwsza wpłata, jaką leasingobiorca dokonuje po zawarciu umowy z leasingodawcą), miesięczne raty oraz opłata za wykup samochodu po zakończeniu umowy. Aż do 1 lipca 2015 roku nie można natomiast odliczać VAT-u od paliwa.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Ewidencja przebiegu pojazdu a VAT

Leasing samochodu z kratką po 1 kwietnia 2014 r.


Do końca marca br. przedsiębiorcy mieli możliwość odliczania 100% VAT-u od rat leasingowych płaconych za pojazd z „kratką”. Obecnie jednak nie ma już takiej opcji.

Od 1 kwietnia samochody z kratką pozwalają odliczać tylko 50% VAT-u, ponieważ są traktowane tak samo, jak inne samochody osobowe. Decydującym kryterium o tym czy samochód jest uznawany za ciężarowy jest masa, a nie homologacja N1.

Do 30 czerwca dodatkowe badania techniczne pojazdu

Jednakże z odliczenia 100% VAT od rat leasingowych w dalszym ciągu korzystają przedsiębiorcy, którzy spełniają dwa warunki:

- odebrali leasingowany pojazd przed 1 kwietnia,

- zarejestrowali zawartą umowę leasingu w urzędzie skarbowym do 2 maja br., czyli 30 dni od wejścia w życie nowych przepisów. Jeżeli wymóg ten został spełniony nie trzeba zakładać ewidencji przebiegu pojazdu.

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

Właściciele leasingowanych aut z kratką - zarówno odliczający 50%, jak i 100% podatku mają możliwość odliczenia VAT od paliwa, przy czym wymagana jest odpowiednia ładowność (np. samochód poniżej 3,5 tony, który ma 3 lub więcej miejsc musi mieć ładowność powyżej 500 kg). Wtedy z faktur dokumentujących ten wydatek mogą odliczać 50% tego podatku.


Uwaga:

Przedsiębiorcy, którzy zachowali prawo do 100% odliczenia VAT powinni mieć świadomość, że przy wykupie auta być może odliczą tylko 50% VAT. Wykup auta jest bowiem odrębną transakcją nie związaną z samą umową leasingu i po 1 kwietnia można od niej odliczyć tylko połowę VAT-u, chyba że spełnione są warunki dla 100% opisane poniżej.


Nieliczni odliczają 100%


Odliczenie 100% VAT przysługuje m.in. w odniesieniu do wydatków leasingowych:

- związanych z pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (m.in. autobusów) lub o masie powyżej 3,5 tony,

- związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.

W takim przypadku trzeba jednak udowodnić organowi podatkowemu fakt użytkowania pojazdu tylko w firmie. Konieczne jest m.in. złożenie w urzędzie skarbowym formularza VAT-26 oraz prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, która zawiera m.in. stany licznika.

Zapisz się na nasz newsletter


Leasing auta osobowego przed 1 kwietnia 2014 r. - jakie zasady?


Do końca marca br. przedsiębiorca użytkujący auto osobowe miał prawo do odliczania 60% podatku VAT od rat leasingowych, jednakże suma kwot odliczonego podatku w całym okresie użytkowania pojazdu nie mogła przekroczyć 6000 zł.

REKLAMA

Zatem jeżeli umowa leasingu została zawarta np. na 3 lata przedsiębiorca odliczał od każdej, otrzymywanej co miesiąc faktury 60% VAT-u, aż do chwili gdy odliczona kwota przekroczyła 6000 zł. Po przekroczeniu tej kwoty naliczony VAT był zaliczany do kosztów podatkowych. Leasingobiorca, podobnie jak obecnie, nie odliczał przed 1 kwietnia podatku od nabywanego paliwa.

Jeżeli zawarta wcześniej umowa leasingowa trwa nadal po 1 kwietnia 2014 r. przedsiębiorcę obowiązują nowe przepisy. To znaczy, że bez względu na to ile podatku odliczył do tej daty obecnie odlicza od rat leasingowych 50% lub 100% VAT, w zależności od rodzaju samochodu i sposobu jego użytkowania.


Uwaga:

Przedsiębiorca, który przed 1 kwietnia 2014 r. odliczył dozwoloną wówczas maksymalną kwotę 6000 zł od wydatków leasingowych, może nadal odliczać VAT po tej dacie. W nowym stanie prawnym nie obowiązują bowiem żadne limity kwotowe.

Odliczenie VAT od samochodów 2014 - wydatki eksploatacyjne

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA