REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodu - zasady odliczania VAT

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób można odliczać VAT od leasingu samochodu? Samochód wzięty w leasing daje specyficzne możliwości jeśli chodzi o odliczanie VAT. Bierze się to głównie z faktu, że zamiast raty kredytu (bez VAT) przedsiębiorca spłaca w związku z samochodem ratę leasingową, która zawiera w sobie VAT. Oprócz tego ponosi koszty samochodu, takie jak wydatki na paliwo, serwis i części, które także zawierają w sobie podatek.

Nowe zasady rozliczania umów leasingu od 2019 r.

REKLAMA

Autopromocja

Zawarcie umowy leasingu samochodu to dobra alternatywa dla przedsiębiorców, którzy nie posiadają wystarczających środków własnych i nie mogą uzyskać kredytu na zakup pojazdu. Leasing jest też korzystny podatkowo. Opłatę wstępną oraz raty leasingowe można bowiem zaliczać do kosztów uzyskania przychodu, które pomniejszają dochód do opodatkowania. Nieco bardziej skomplikowana jest kwestia odliczenia VAT-u od opłat leasingowych ponoszonych w związku z zawartą umową.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Od 1 kwietnia większość leasingobiorców odlicza 50% VAT

Obecnie obowiązujące przepisy zakładają, że konstrukcja pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (m.in. samochody osobowe) w większości przypadków sprawia, że są one generalnie wykorzystywane nie tylko biznesowo, lecz też prywatnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym uznano, że skoro samochód jest wykorzystywany służbowo w połowie, to VAT naliczony w odniesieniu do wydatków związanych z tym pojazdem odlicza się tylko w 50 proc. W przeciwnym razie zaś odlicza 100% - ta kwestia opisana jest na końcu artykułu. Ta zasada dotyczy również samochodów leasingowanych

Co za tym idzie jeżeli przedsiębiorca zawarł umowę leasingu po 1 kwietnia 2014 r. to od wszystkich opłat związanych z leasingiem auta osobowego odlicza 50% VAT. Do opłat tych zaliczają się m.in.: czynsz inicjalny (pierwsza wpłata, jaką leasingobiorca dokonuje po zawarciu umowy z leasingodawcą), miesięczne raty oraz opłata za wykup samochodu po zakończeniu umowy. Aż do 1 lipca 2015 roku nie można natomiast odliczać VAT-u od paliwa.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Ewidencja przebiegu pojazdu a VAT

Leasing samochodu z kratką po 1 kwietnia 2014 r.


Do końca marca br. przedsiębiorcy mieli możliwość odliczania 100% VAT-u od rat leasingowych płaconych za pojazd z „kratką”. Obecnie jednak nie ma już takiej opcji.

Od 1 kwietnia samochody z kratką pozwalają odliczać tylko 50% VAT-u, ponieważ są traktowane tak samo, jak inne samochody osobowe. Decydującym kryterium o tym czy samochód jest uznawany za ciężarowy jest masa, a nie homologacja N1.

Do 30 czerwca dodatkowe badania techniczne pojazdu

Jednakże z odliczenia 100% VAT od rat leasingowych w dalszym ciągu korzystają przedsiębiorcy, którzy spełniają dwa warunki:

- odebrali leasingowany pojazd przed 1 kwietnia,

- zarejestrowali zawartą umowę leasingu w urzędzie skarbowym do 2 maja br., czyli 30 dni od wejścia w życie nowych przepisów. Jeżeli wymóg ten został spełniony nie trzeba zakładać ewidencji przebiegu pojazdu.

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

Właściciele leasingowanych aut z kratką - zarówno odliczający 50%, jak i 100% podatku mają możliwość odliczenia VAT od paliwa, przy czym wymagana jest odpowiednia ładowność (np. samochód poniżej 3,5 tony, który ma 3 lub więcej miejsc musi mieć ładowność powyżej 500 kg). Wtedy z faktur dokumentujących ten wydatek mogą odliczać 50% tego podatku.


Uwaga:

Przedsiębiorcy, którzy zachowali prawo do 100% odliczenia VAT powinni mieć świadomość, że przy wykupie auta być może odliczą tylko 50% VAT. Wykup auta jest bowiem odrębną transakcją nie związaną z samą umową leasingu i po 1 kwietnia można od niej odliczyć tylko połowę VAT-u, chyba że spełnione są warunki dla 100% opisane poniżej.


Nieliczni odliczają 100%


Odliczenie 100% VAT przysługuje m.in. w odniesieniu do wydatków leasingowych:

- związanych z pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (m.in. autobusów) lub o masie powyżej 3,5 tony,

- związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.

W takim przypadku trzeba jednak udowodnić organowi podatkowemu fakt użytkowania pojazdu tylko w firmie. Konieczne jest m.in. złożenie w urzędzie skarbowym formularza VAT-26 oraz prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, która zawiera m.in. stany licznika.

Zapisz się na nasz newsletter


Leasing auta osobowego przed 1 kwietnia 2014 r. - jakie zasady?


Do końca marca br. przedsiębiorca użytkujący auto osobowe miał prawo do odliczania 60% podatku VAT od rat leasingowych, jednakże suma kwot odliczonego podatku w całym okresie użytkowania pojazdu nie mogła przekroczyć 6000 zł.

REKLAMA

Zatem jeżeli umowa leasingu została zawarta np. na 3 lata przedsiębiorca odliczał od każdej, otrzymywanej co miesiąc faktury 60% VAT-u, aż do chwili gdy odliczona kwota przekroczyła 6000 zł. Po przekroczeniu tej kwoty naliczony VAT był zaliczany do kosztów podatkowych. Leasingobiorca, podobnie jak obecnie, nie odliczał przed 1 kwietnia podatku od nabywanego paliwa.

Jeżeli zawarta wcześniej umowa leasingowa trwa nadal po 1 kwietnia 2014 r. przedsiębiorcę obowiązują nowe przepisy. To znaczy, że bez względu na to ile podatku odliczył do tej daty obecnie odlicza od rat leasingowych 50% lub 100% VAT, w zależności od rodzaju samochodu i sposobu jego użytkowania.


Uwaga:

Przedsiębiorca, który przed 1 kwietnia 2014 r. odliczył dozwoloną wówczas maksymalną kwotę 6000 zł od wydatków leasingowych, może nadal odliczać VAT po tej dacie. W nowym stanie prawnym nie obowiązują bowiem żadne limity kwotowe.

Odliczenie VAT od samochodów 2014 - wydatki eksploatacyjne

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA