REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodu - zasady odliczania VAT

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób można odliczać VAT od leasingu samochodu? Samochód wzięty w leasing daje specyficzne możliwości jeśli chodzi o odliczanie VAT. Bierze się to głównie z faktu, że zamiast raty kredytu (bez VAT) przedsiębiorca spłaca w związku z samochodem ratę leasingową, która zawiera w sobie VAT. Oprócz tego ponosi koszty samochodu, takie jak wydatki na paliwo, serwis i części, które także zawierają w sobie podatek.

Nowe zasady rozliczania umów leasingu od 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowy leasingu samochodu to dobra alternatywa dla przedsiębiorców, którzy nie posiadają wystarczających środków własnych i nie mogą uzyskać kredytu na zakup pojazdu. Leasing jest też korzystny podatkowo. Opłatę wstępną oraz raty leasingowe można bowiem zaliczać do kosztów uzyskania przychodu, które pomniejszają dochód do opodatkowania. Nieco bardziej skomplikowana jest kwestia odliczenia VAT-u od opłat leasingowych ponoszonych w związku z zawartą umową.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Od 1 kwietnia większość leasingobiorców odlicza 50% VAT

REKLAMA

Obecnie obowiązujące przepisy zakładają, że konstrukcja pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (m.in. samochody osobowe) w większości przypadków sprawia, że są one generalnie wykorzystywane nie tylko biznesowo, lecz też prywatnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym uznano, że skoro samochód jest wykorzystywany służbowo w połowie, to VAT naliczony w odniesieniu do wydatków związanych z tym pojazdem odlicza się tylko w 50 proc. W przeciwnym razie zaś odlicza 100% - ta kwestia opisana jest na końcu artykułu. Ta zasada dotyczy również samochodów leasingowanych

Co za tym idzie jeżeli przedsiębiorca zawarł umowę leasingu po 1 kwietnia 2014 r. to od wszystkich opłat związanych z leasingiem auta osobowego odlicza 50% VAT. Do opłat tych zaliczają się m.in.: czynsz inicjalny (pierwsza wpłata, jaką leasingobiorca dokonuje po zawarciu umowy z leasingodawcą), miesięczne raty oraz opłata za wykup samochodu po zakończeniu umowy. Aż do 1 lipca 2015 roku nie można natomiast odliczać VAT-u od paliwa.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Ewidencja przebiegu pojazdu a VAT

Leasing samochodu z kratką po 1 kwietnia 2014 r.


Do końca marca br. przedsiębiorcy mieli możliwość odliczania 100% VAT-u od rat leasingowych płaconych za pojazd z „kratką”. Obecnie jednak nie ma już takiej opcji.

Od 1 kwietnia samochody z kratką pozwalają odliczać tylko 50% VAT-u, ponieważ są traktowane tak samo, jak inne samochody osobowe. Decydującym kryterium o tym czy samochód jest uznawany za ciężarowy jest masa, a nie homologacja N1.

Do 30 czerwca dodatkowe badania techniczne pojazdu

Jednakże z odliczenia 100% VAT od rat leasingowych w dalszym ciągu korzystają przedsiębiorcy, którzy spełniają dwa warunki:

- odebrali leasingowany pojazd przed 1 kwietnia,

- zarejestrowali zawartą umowę leasingu w urzędzie skarbowym do 2 maja br., czyli 30 dni od wejścia w życie nowych przepisów. Jeżeli wymóg ten został spełniony nie trzeba zakładać ewidencji przebiegu pojazdu.

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

Właściciele leasingowanych aut z kratką - zarówno odliczający 50%, jak i 100% podatku mają możliwość odliczenia VAT od paliwa, przy czym wymagana jest odpowiednia ładowność (np. samochód poniżej 3,5 tony, który ma 3 lub więcej miejsc musi mieć ładowność powyżej 500 kg). Wtedy z faktur dokumentujących ten wydatek mogą odliczać 50% tego podatku.


Uwaga:

Przedsiębiorcy, którzy zachowali prawo do 100% odliczenia VAT powinni mieć świadomość, że przy wykupie auta być może odliczą tylko 50% VAT. Wykup auta jest bowiem odrębną transakcją nie związaną z samą umową leasingu i po 1 kwietnia można od niej odliczyć tylko połowę VAT-u, chyba że spełnione są warunki dla 100% opisane poniżej.


Nieliczni odliczają 100%


Odliczenie 100% VAT przysługuje m.in. w odniesieniu do wydatków leasingowych:

- związanych z pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (m.in. autobusów) lub o masie powyżej 3,5 tony,

- związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.

W takim przypadku trzeba jednak udowodnić organowi podatkowemu fakt użytkowania pojazdu tylko w firmie. Konieczne jest m.in. złożenie w urzędzie skarbowym formularza VAT-26 oraz prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, która zawiera m.in. stany licznika.

Zapisz się na nasz newsletter


Leasing auta osobowego przed 1 kwietnia 2014 r. - jakie zasady?


Do końca marca br. przedsiębiorca użytkujący auto osobowe miał prawo do odliczania 60% podatku VAT od rat leasingowych, jednakże suma kwot odliczonego podatku w całym okresie użytkowania pojazdu nie mogła przekroczyć 6000 zł.

Zatem jeżeli umowa leasingu została zawarta np. na 3 lata przedsiębiorca odliczał od każdej, otrzymywanej co miesiąc faktury 60% VAT-u, aż do chwili gdy odliczona kwota przekroczyła 6000 zł. Po przekroczeniu tej kwoty naliczony VAT był zaliczany do kosztów podatkowych. Leasingobiorca, podobnie jak obecnie, nie odliczał przed 1 kwietnia podatku od nabywanego paliwa.

Jeżeli zawarta wcześniej umowa leasingowa trwa nadal po 1 kwietnia 2014 r. przedsiębiorcę obowiązują nowe przepisy. To znaczy, że bez względu na to ile podatku odliczył do tej daty obecnie odlicza od rat leasingowych 50% lub 100% VAT, w zależności od rodzaju samochodu i sposobu jego użytkowania.


Uwaga:

Przedsiębiorca, który przed 1 kwietnia 2014 r. odliczył dozwoloną wówczas maksymalną kwotę 6000 zł od wydatków leasingowych, może nadal odliczać VAT po tej dacie. W nowym stanie prawnym nie obowiązują bowiem żadne limity kwotowe.

Odliczenie VAT od samochodów 2014 - wydatki eksploatacyjne

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA