REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodu - zasady odliczania VAT

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób można odliczać VAT od leasingu samochodu? Samochód wzięty w leasing daje specyficzne możliwości jeśli chodzi o odliczanie VAT. Bierze się to głównie z faktu, że zamiast raty kredytu (bez VAT) przedsiębiorca spłaca w związku z samochodem ratę leasingową, która zawiera w sobie VAT. Oprócz tego ponosi koszty samochodu, takie jak wydatki na paliwo, serwis i części, które także zawierają w sobie podatek.

Nowe zasady rozliczania umów leasingu od 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zawarcie umowy leasingu samochodu to dobra alternatywa dla przedsiębiorców, którzy nie posiadają wystarczających środków własnych i nie mogą uzyskać kredytu na zakup pojazdu. Leasing jest też korzystny podatkowo. Opłatę wstępną oraz raty leasingowe można bowiem zaliczać do kosztów uzyskania przychodu, które pomniejszają dochód do opodatkowania. Nieco bardziej skomplikowana jest kwestia odliczenia VAT-u od opłat leasingowych ponoszonych w związku z zawartą umową.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Od 1 kwietnia większość leasingobiorców odlicza 50% VAT

REKLAMA

Obecnie obowiązujące przepisy zakładają, że konstrukcja pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (m.in. samochody osobowe) w większości przypadków sprawia, że są one generalnie wykorzystywane nie tylko biznesowo, lecz też prywatnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym uznano, że skoro samochód jest wykorzystywany służbowo w połowie, to VAT naliczony w odniesieniu do wydatków związanych z tym pojazdem odlicza się tylko w 50 proc. W przeciwnym razie zaś odlicza 100% - ta kwestia opisana jest na końcu artykułu. Ta zasada dotyczy również samochodów leasingowanych

Co za tym idzie jeżeli przedsiębiorca zawarł umowę leasingu po 1 kwietnia 2014 r. to od wszystkich opłat związanych z leasingiem auta osobowego odlicza 50% VAT. Do opłat tych zaliczają się m.in.: czynsz inicjalny (pierwsza wpłata, jaką leasingobiorca dokonuje po zawarciu umowy z leasingodawcą), miesięczne raty oraz opłata za wykup samochodu po zakończeniu umowy. Aż do 1 lipca 2015 roku nie można natomiast odliczać VAT-u od paliwa.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Ewidencja przebiegu pojazdu a VAT

Leasing samochodu z kratką po 1 kwietnia 2014 r.


Do końca marca br. przedsiębiorcy mieli możliwość odliczania 100% VAT-u od rat leasingowych płaconych za pojazd z „kratką”. Obecnie jednak nie ma już takiej opcji.

Od 1 kwietnia samochody z kratką pozwalają odliczać tylko 50% VAT-u, ponieważ są traktowane tak samo, jak inne samochody osobowe. Decydującym kryterium o tym czy samochód jest uznawany za ciężarowy jest masa, a nie homologacja N1.

Do 30 czerwca dodatkowe badania techniczne pojazdu

Jednakże z odliczenia 100% VAT od rat leasingowych w dalszym ciągu korzystają przedsiębiorcy, którzy spełniają dwa warunki:

- odebrali leasingowany pojazd przed 1 kwietnia,

- zarejestrowali zawartą umowę leasingu w urzędzie skarbowym do 2 maja br., czyli 30 dni od wejścia w życie nowych przepisów. Jeżeli wymóg ten został spełniony nie trzeba zakładać ewidencji przebiegu pojazdu.

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

Właściciele leasingowanych aut z kratką - zarówno odliczający 50%, jak i 100% podatku mają możliwość odliczenia VAT od paliwa, przy czym wymagana jest odpowiednia ładowność (np. samochód poniżej 3,5 tony, który ma 3 lub więcej miejsc musi mieć ładowność powyżej 500 kg). Wtedy z faktur dokumentujących ten wydatek mogą odliczać 50% tego podatku.


Uwaga:

Przedsiębiorcy, którzy zachowali prawo do 100% odliczenia VAT powinni mieć świadomość, że przy wykupie auta być może odliczą tylko 50% VAT. Wykup auta jest bowiem odrębną transakcją nie związaną z samą umową leasingu i po 1 kwietnia można od niej odliczyć tylko połowę VAT-u, chyba że spełnione są warunki dla 100% opisane poniżej.


Nieliczni odliczają 100%


Odliczenie 100% VAT przysługuje m.in. w odniesieniu do wydatków leasingowych:

- związanych z pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (m.in. autobusów) lub o masie powyżej 3,5 tony,

- związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.

W takim przypadku trzeba jednak udowodnić organowi podatkowemu fakt użytkowania pojazdu tylko w firmie. Konieczne jest m.in. złożenie w urzędzie skarbowym formularza VAT-26 oraz prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, która zawiera m.in. stany licznika.

Zapisz się na nasz newsletter


Leasing auta osobowego przed 1 kwietnia 2014 r. - jakie zasady?


Do końca marca br. przedsiębiorca użytkujący auto osobowe miał prawo do odliczania 60% podatku VAT od rat leasingowych, jednakże suma kwot odliczonego podatku w całym okresie użytkowania pojazdu nie mogła przekroczyć 6000 zł.

Zatem jeżeli umowa leasingu została zawarta np. na 3 lata przedsiębiorca odliczał od każdej, otrzymywanej co miesiąc faktury 60% VAT-u, aż do chwili gdy odliczona kwota przekroczyła 6000 zł. Po przekroczeniu tej kwoty naliczony VAT był zaliczany do kosztów podatkowych. Leasingobiorca, podobnie jak obecnie, nie odliczał przed 1 kwietnia podatku od nabywanego paliwa.

Jeżeli zawarta wcześniej umowa leasingowa trwa nadal po 1 kwietnia 2014 r. przedsiębiorcę obowiązują nowe przepisy. To znaczy, że bez względu na to ile podatku odliczył do tej daty obecnie odlicza od rat leasingowych 50% lub 100% VAT, w zależności od rodzaju samochodu i sposobu jego użytkowania.


Uwaga:

Przedsiębiorca, który przed 1 kwietnia 2014 r. odliczył dozwoloną wówczas maksymalną kwotę 6000 zł od wydatków leasingowych, może nadal odliczać VAT po tej dacie. W nowym stanie prawnym nie obowiązują bowiem żadne limity kwotowe.

Odliczenie VAT od samochodów 2014 - wydatki eksploatacyjne

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA