REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodu - zasady odliczania VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób można odliczać VAT od leasingu samochodu? Samochód wzięty w leasing daje specyficzne możliwości jeśli chodzi o odliczanie VAT. Bierze się to głównie z faktu, że zamiast raty kredytu (bez VAT) przedsiębiorca spłaca w związku z samochodem ratę leasingową, która zawiera w sobie VAT. Oprócz tego ponosi koszty samochodu, takie jak wydatki na paliwo, serwis i części, które także zawierają w sobie podatek.

Nowe zasady rozliczania umów leasingu od 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zawarcie umowy leasingu samochodu to dobra alternatywa dla przedsiębiorców, którzy nie posiadają wystarczających środków własnych i nie mogą uzyskać kredytu na zakup pojazdu. Leasing jest też korzystny podatkowo. Opłatę wstępną oraz raty leasingowe można bowiem zaliczać do kosztów uzyskania przychodu, które pomniejszają dochód do opodatkowania. Nieco bardziej skomplikowana jest kwestia odliczenia VAT-u od opłat leasingowych ponoszonych w związku z zawartą umową.

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Od 1 kwietnia większość leasingobiorców odlicza 50% VAT

REKLAMA

Obecnie obowiązujące przepisy zakładają, że konstrukcja pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (m.in. samochody osobowe) w większości przypadków sprawia, że są one generalnie wykorzystywane nie tylko biznesowo, lecz też prywatnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym uznano, że skoro samochód jest wykorzystywany służbowo w połowie, to VAT naliczony w odniesieniu do wydatków związanych z tym pojazdem odlicza się tylko w 50 proc. W przeciwnym razie zaś odlicza 100% - ta kwestia opisana jest na końcu artykułu. Ta zasada dotyczy również samochodów leasingowanych

Co za tym idzie jeżeli przedsiębiorca zawarł umowę leasingu po 1 kwietnia 2014 r. to od wszystkich opłat związanych z leasingiem auta osobowego odlicza 50% VAT. Do opłat tych zaliczają się m.in.: czynsz inicjalny (pierwsza wpłata, jaką leasingobiorca dokonuje po zawarciu umowy z leasingodawcą), miesięczne raty oraz opłata za wykup samochodu po zakończeniu umowy. Aż do 1 lipca 2015 roku nie można natomiast odliczać VAT-u od paliwa.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Ewidencja przebiegu pojazdu a VAT

Leasing samochodu z kratką po 1 kwietnia 2014 r.


Do końca marca br. przedsiębiorcy mieli możliwość odliczania 100% VAT-u od rat leasingowych płaconych za pojazd z „kratką”. Obecnie jednak nie ma już takiej opcji.

Od 1 kwietnia samochody z kratką pozwalają odliczać tylko 50% VAT-u, ponieważ są traktowane tak samo, jak inne samochody osobowe. Decydującym kryterium o tym czy samochód jest uznawany za ciężarowy jest masa, a nie homologacja N1.

Do 30 czerwca dodatkowe badania techniczne pojazdu

Jednakże z odliczenia 100% VAT od rat leasingowych w dalszym ciągu korzystają przedsiębiorcy, którzy spełniają dwa warunki:

- odebrali leasingowany pojazd przed 1 kwietnia,

- zarejestrowali zawartą umowę leasingu w urzędzie skarbowym do 2 maja br., czyli 30 dni od wejścia w życie nowych przepisów. Jeżeli wymóg ten został spełniony nie trzeba zakładać ewidencji przebiegu pojazdu.

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

Właściciele leasingowanych aut z kratką - zarówno odliczający 50%, jak i 100% podatku mają możliwość odliczenia VAT od paliwa, przy czym wymagana jest odpowiednia ładowność (np. samochód poniżej 3,5 tony, który ma 3 lub więcej miejsc musi mieć ładowność powyżej 500 kg). Wtedy z faktur dokumentujących ten wydatek mogą odliczać 50% tego podatku.


Uwaga:

Przedsiębiorcy, którzy zachowali prawo do 100% odliczenia VAT powinni mieć świadomość, że przy wykupie auta być może odliczą tylko 50% VAT. Wykup auta jest bowiem odrębną transakcją nie związaną z samą umową leasingu i po 1 kwietnia można od niej odliczyć tylko połowę VAT-u, chyba że spełnione są warunki dla 100% opisane poniżej.


Nieliczni odliczają 100%


Odliczenie 100% VAT przysługuje m.in. w odniesieniu do wydatków leasingowych:

- związanych z pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (m.in. autobusów) lub o masie powyżej 3,5 tony,

- związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.

W takim przypadku trzeba jednak udowodnić organowi podatkowemu fakt użytkowania pojazdu tylko w firmie. Konieczne jest m.in. złożenie w urzędzie skarbowym formularza VAT-26 oraz prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, która zawiera m.in. stany licznika.

Zapisz się na nasz newsletter


Leasing auta osobowego przed 1 kwietnia 2014 r. - jakie zasady?


Do końca marca br. przedsiębiorca użytkujący auto osobowe miał prawo do odliczania 60% podatku VAT od rat leasingowych, jednakże suma kwot odliczonego podatku w całym okresie użytkowania pojazdu nie mogła przekroczyć 6000 zł.

Zatem jeżeli umowa leasingu została zawarta np. na 3 lata przedsiębiorca odliczał od każdej, otrzymywanej co miesiąc faktury 60% VAT-u, aż do chwili gdy odliczona kwota przekroczyła 6000 zł. Po przekroczeniu tej kwoty naliczony VAT był zaliczany do kosztów podatkowych. Leasingobiorca, podobnie jak obecnie, nie odliczał przed 1 kwietnia podatku od nabywanego paliwa.

Jeżeli zawarta wcześniej umowa leasingowa trwa nadal po 1 kwietnia 2014 r. przedsiębiorcę obowiązują nowe przepisy. To znaczy, że bez względu na to ile podatku odliczył do tej daty obecnie odlicza od rat leasingowych 50% lub 100% VAT, w zależności od rodzaju samochodu i sposobu jego użytkowania.


Uwaga:

Przedsiębiorca, który przed 1 kwietnia 2014 r. odliczył dozwoloną wówczas maksymalną kwotę 6000 zł od wydatków leasingowych, może nadal odliczać VAT po tej dacie. W nowym stanie prawnym nie obowiązują bowiem żadne limity kwotowe.

Odliczenie VAT od samochodów 2014 - wydatki eksploatacyjne

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA