REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Interpretacja indywidualna w sprawach VAT - jak ją uzyskać krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik może wystąpić do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w wątpliwej dla siebie sprawie. Pytania można zadać w zakresie sytuacji, która miała miejsce, jak i zdarzenia przyszłego, które dopiero się wydarzy. Na odpowiedź trzeba będzie poczekać do trzech miesięcy.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA


Krok 1. Sporządzenie wniosku

Kto może wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną

Z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej może wystąpić każdy zainteresowany, tj.:

- osoby prawne,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,

- osoby fizyczne oraz

- inni zainteresowani, w tym także osoby niemające miejsca zamieszkania lub siedziby w Polsce.

Podmioty te mogą wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej, jeżeli mają wątpliwości co do zaistniałego u nich stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, które mogą rodzić określone konsekwencje podatkowe.

Jak uzyskać interpretację ogólną prawa podatkowego


Na jakim formularzu złożyć wniosek


Wniosek o wydanie interpretacji musi być złożony na formularzu ORD-IN(5).

Do wniosku należy dołączyć:

- dowód uiszczenia opłaty, jeżeli została wniesiona łącznie z wnioskiem (wcześniejsze opłacenie wniosku i załączenie kopii dowodu wpłaty skróci czas obsługi technicznej wniosku),

- pełnomocnictwo (jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika) i ewentualnie potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej. Czynność ta podlega bowiem opłacie skarbowej w wysokości 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.

Gdy ten formularz nie wystarczy na opisanie np. stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, podatnik ma do dyspozycji załącznik ORD-IN/A.

Faktura otrzymana przed dostawą towarów - odliczenie VAT

 


Jak prawidłowo wypełnić wniosek ORD-IN


Wniosek należy wypełnić w języku polskim, czytelnie - najlepiej drukowanymi literami. Wypełnianie wniosku ORD-IN rozpoczynamy od poz. 1, w której trzeba wpisać numer identyfikacji podatkowej.

Część A - Miejsce i cel złożenia wniosku

W tej części podatnik zaznacza izbę skarbową właściwą dla niego do wydania interpretacji podatkowej. Jako cel złożenia wniosku podatnik zaznacza albo złożenie ORD-IN, albo jego uzupełnienie.

Część B - Dane wnioskodawcy

W części B należy podać dane osobowe osoby wnioskującej. Trzeba wskazać, czy osoba składająca wniosek jest osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, osobą fizyczną lub innym podmiotem. W tym celu na formularzu zakreślamy odpowiedni kwadrat. W zależności od rodzaju podatnika trzeba w dalszej części podać pełną nazwę firmy lub imię i nazwisko oraz datę urodzenia podatnika, numer identyfikacyjny REGON lub PESEL, numer KRS. W części B.2. trzeba zaznaczyć kwadrat z odpowiednim statusem wnioskodawcy. Do wyboru są: podatnik, płatnik, inkasent, osoba trzecia w rozumieniu art. 110-117a Ordynacji podatkowej lub inny.

W kolejnej części - B.3. - należy podać adres siedziby lub adres zamieszkania. Formularz ORD-IN przewiduje także miejsce na wpisanie adresu do korespondencji - część B.4.

Część C - Właściwość organów

Ta część wniosku poświęcona jest na wpisanie organu podatkowego (urząd skarbowy lub celny) właściwego dla wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej.


Platforma Księgowych i Kadrowych INFORFK poleca artykuł Jak uzyskać interpretację indywidualną w sprawach VAT


Artykuł podpowiada, jak krok po kroku uzyskać interpretację indywidualną w sprawach VAT. Wyjaśnia, kto może wystąpić z wnioskiem o interpretację oraz na jakim formularzu, jak prawidłowo wypełnić i złożyć wniosek . Z treści materiału dowiesz się ponadto, kiedy organ pozostawi wniosek bez rozpatrzenia oraz w jakich przypadkach możliwe jest odwołanie od uzyskanej interpretacji.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA