REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Interpretacja indywidualna w sprawach VAT - jak ją uzyskać krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik może wystąpić do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w wątpliwej dla siebie sprawie. Pytania można zadać w zakresie sytuacji, która miała miejsce, jak i zdarzenia przyszłego, które dopiero się wydarzy. Na odpowiedź trzeba będzie poczekać do trzech miesięcy.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Krok 1. Sporządzenie wniosku

Kto może wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną

Z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej może wystąpić każdy zainteresowany, tj.:

- osoby prawne,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,

- osoby fizyczne oraz

- inni zainteresowani, w tym także osoby niemające miejsca zamieszkania lub siedziby w Polsce.

Podmioty te mogą wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej, jeżeli mają wątpliwości co do zaistniałego u nich stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, które mogą rodzić określone konsekwencje podatkowe.

Jak uzyskać interpretację ogólną prawa podatkowego


Na jakim formularzu złożyć wniosek


Wniosek o wydanie interpretacji musi być złożony na formularzu ORD-IN(5).

Do wniosku należy dołączyć:

- dowód uiszczenia opłaty, jeżeli została wniesiona łącznie z wnioskiem (wcześniejsze opłacenie wniosku i załączenie kopii dowodu wpłaty skróci czas obsługi technicznej wniosku),

- pełnomocnictwo (jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika) i ewentualnie potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej. Czynność ta podlega bowiem opłacie skarbowej w wysokości 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.

Gdy ten formularz nie wystarczy na opisanie np. stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, podatnik ma do dyspozycji załącznik ORD-IN/A.

Faktura otrzymana przed dostawą towarów - odliczenie VAT

 


Jak prawidłowo wypełnić wniosek ORD-IN


Wniosek należy wypełnić w języku polskim, czytelnie - najlepiej drukowanymi literami. Wypełnianie wniosku ORD-IN rozpoczynamy od poz. 1, w której trzeba wpisać numer identyfikacji podatkowej.

Część A - Miejsce i cel złożenia wniosku

W tej części podatnik zaznacza izbę skarbową właściwą dla niego do wydania interpretacji podatkowej. Jako cel złożenia wniosku podatnik zaznacza albo złożenie ORD-IN, albo jego uzupełnienie.

Część B - Dane wnioskodawcy

W części B należy podać dane osobowe osoby wnioskującej. Trzeba wskazać, czy osoba składająca wniosek jest osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, osobą fizyczną lub innym podmiotem. W tym celu na formularzu zakreślamy odpowiedni kwadrat. W zależności od rodzaju podatnika trzeba w dalszej części podać pełną nazwę firmy lub imię i nazwisko oraz datę urodzenia podatnika, numer identyfikacyjny REGON lub PESEL, numer KRS. W części B.2. trzeba zaznaczyć kwadrat z odpowiednim statusem wnioskodawcy. Do wyboru są: podatnik, płatnik, inkasent, osoba trzecia w rozumieniu art. 110-117a Ordynacji podatkowej lub inny.

W kolejnej części - B.3. - należy podać adres siedziby lub adres zamieszkania. Formularz ORD-IN przewiduje także miejsce na wpisanie adresu do korespondencji - część B.4.

Część C - Właściwość organów

Ta część wniosku poświęcona jest na wpisanie organu podatkowego (urząd skarbowy lub celny) właściwego dla wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej.


Platforma Księgowych i Kadrowych INFORFK poleca artykuł Jak uzyskać interpretację indywidualną w sprawach VAT


Artykuł podpowiada, jak krok po kroku uzyskać interpretację indywidualną w sprawach VAT. Wyjaśnia, kto może wystąpić z wnioskiem o interpretację oraz na jakim formularzu, jak prawidłowo wypełnić i złożyć wniosek . Z treści materiału dowiesz się ponadto, kiedy organ pozostawi wniosek bez rozpatrzenia oraz w jakich przypadkach możliwe jest odwołanie od uzyskanej interpretacji.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA