REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć VAT od leasingu operacyjnego samochodu osobowego

Mariusz Darecki

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Wziąłem w leasing operacyjny dwa samochody osobowe. Ile mogę odliczyć VAT z czynszu zerowego i inicjalnego oraz z rat leasingowych? Czy mogę odliczyć VAT od paliwa? Jeżeli kupię części zamienne, czy też mogę od nich odliczyć VAT? Podobno „kilometrówki” nie muszę prowadzić?

RADA

Od każdej z tych opłat firma może odliczyć 60% wartości VAT z otrzymanej faktury dokumentującej te koszty. Kwota odliczenia nie może być łącznie wyższa niż 6000 zł dla każdego samochodu. Firma nie może natomiast odliczyć VAT od zakupu paliwa do ich napędu. Odliczenie podatku od zakupu części zamiennych nie podlega ograniczeniu. Prawo to przysługuje na ogólnych zasadach. Nie trzeba prowadzić „kilometrówki”.

UZASADNIENIE

Umowa leasingu operacyjnego na gruncie ustaw podatkowych jest zdefiniowana jako odpłatne świadczenie usługi. Polega ona na czasowym przekazaniu w użytkowanie dobra inwestycyjnego. Przedmiot leasingu w okresie trwania umowy przez cały czas jest zaliczony do składników majątku finansującego, który dokonuje jego amortyzacji. Korzystający natomiast ponosi wszelkie koszty związane z przyjęciem przedmiotu leasingu do korzystania (raty leasingowe, opłata wstępna, koszty manipulacyjne i inne koszty wliczone do wartości leasingowanej rzeczy itp).

Przepisy ustawy o VAT ograniczają prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu lub leasingu samochodów osobowych. W tym przypadku jest możliwe tylko częściowe odliczenie. W przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i które jednocześnie nie mają cech określonych przepisem art. 86 ust. 4, na podstawie umowy leasingu, kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu stanowi 60% kwoty tego podatku od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT). Suma kwoty podatku naliczonego podlegająca odliczeniu, w całym okresie użytkowania samochodu lub pojazdu, powinna stanowić wartość nie większą niż 60% i nie więcej niż 6000 zł (w zależności od tego, która z nich będzie mniejsza). Limit jest liczony dla każdego samochodu.

Przykładowo jeżeli łączna wartość podatku naliczonego od opłat leasingowych będzie wynosiła 10 580 zł, to kwotą graniczną odliczenia będzie 6000 zł, ponieważ 60% tej kwoty stanowi wartość 6348 zł.

Z przepisu wynika, że nie tylko od podstawowych płatności związanych z umową, jak czynsz czy rata, przysługuje odliczenie VAT. Prawo do odliczenia przysługuje także od innych płatności wynikających z umowy leasingu, takich jak prowizje, opłaty wstępne, koszty manipulacyjne, jeżeli są one związane z samochodami osobowymi, a z umowy wynika, że finansujący obciąża nimi korzystającego i koszty te udokumentowane są fakturą VAT. Za podstawę odliczenia VAT firma powinna przyjąć wszystkie te składniki łącznie, ponieważ są one elementami ceny leasingowanych samochodów. Odliczenia należy dokonywać sukcesywnie na podstawie otrzymanych faktur, czyli w miesiącu otrzymania faktury albo w miesiącu następnym. Nie ma natomiast możliwości odliczenia VAT w całej limitowanej kwocie przy pierwszej racie czy opłacie wstępnej, albo odliczania VAT w całości aż do momentu odliczenia kwoty limitu. Z każdej otrzymanej faktury firma powinna odliczać tylko 60% podatku, aż do osiągnięcia ustawowego limitu. Ponadto przy odliczeniu należy mieć na uwadze również inne warunki uprawniające do tego odliczenia, a mianowicie:

l poniesiony wydatek musi stanowić koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy);

W związku ze zmianą od 1 stycznia 2007 r. zasad rozliczania kosztów pośrednich proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą, VAT od opłaty inicjalnej (czynszu inicjalnego) powinien być odliczany za dany okres rozliczeniowy w takiej części, w jakiej firma może zaliczyć go do kosztów podatkowych.

l samochód musi być wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu VAT (art. 86 ust. 1 ustawy).

Przykład

Firma zawarła umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy. Otrzymała trzy faktury dotyczące:

1) wstępnej raty leasingowej (czynszu inicjalnego) w kwocie netto 20 000 zł, VAT - 4400 zł (wpłata początkowa);

2) jednorazowej opłaty za koszty manipulacyjne w kwocie netto 1200 zł, VAT - 264 zł;

3) raty leasingowej w kwocie netto 1800 zł, VAT - 396 zł.

Firma może odliczyć podatek naliczony z otrzymanych faktur w kwocie nie wyższej niż 60% wartości tego podatku w nich określonego, czyli odpowiednio:

4400 x 60% = 2640 zł

264 x 60% = 158 zł

396 x 60% = 238 zł.

Jeżeli łączna kwota VAT odliczana sukcesywnie od wszystkich kosztów związanych z użytkowaniem samochodu na podstawie leasingu operacyjnego osiągnie wartość stanowiącą 60% całej kwoty należnego VAT (określonej w umowie) lub 6000 zł od pozostałych rat, odliczenie VAT nie będzie przysługiwało.

Jeżeli samochody będą wykorzystywane do działalności mieszanej (opodatkowanej i zwolnionej), kwota limitu odliczenia będzie podlegała również zmniejszeniu o współczynnik struktury sprzedaży.

Nieodliczona część kwoty podatku naliczonego stanowi koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

Firmie nie przysługuje również prawo do odliczenia VAT przy nabyciu paliwa do napędu leasingowanych samochodów osobowych. Ograniczenie to wynika z przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ma ono zastosowanie do zakupu paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust 3 (niespełniających warunków określonych w ust. 4 tego przepisu), które są użytkowane na podstawie umowy leasingu (zarówno finansowego, jak i operacyjnego), jak też stanowiących własność firmy.

Przepisy nie ograniczają natomiast prawa do odliczenia VAT od zakupu części zamiennych do użytkowanych samochodów, od usług napraw serwisowych, przeglądów czy nabycia dodatkowego wyposażenia do samochodów, i to bez względu na ich rodzaj. Od wydatków tych VAT naliczony podlega odliczeniu na zasadach ogólnych. Prawo do odliczenia przysługuje, gdy samochody firma wykorzystuje do działalności opodatkowanej VAT, a poniesione wydatki zalicza do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym.

l art. 86 ust. 1 i 3-7, art. 88 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029.

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

REKLAMA

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

REKLAMA