REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć VAT od leasingu operacyjnego samochodu osobowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Wziąłem w leasing operacyjny dwa samochody osobowe. Ile mogę odliczyć VAT z czynszu zerowego i inicjalnego oraz z rat leasingowych? Czy mogę odliczyć VAT od paliwa? Jeżeli kupię części zamienne, czy też mogę od nich odliczyć VAT? Podobno „kilometrówki” nie muszę prowadzić?

RADA

Od każdej z tych opłat firma może odliczyć 60% wartości VAT z otrzymanej faktury dokumentującej te koszty. Kwota odliczenia nie może być łącznie wyższa niż 6000 zł dla każdego samochodu. Firma nie może natomiast odliczyć VAT od zakupu paliwa do ich napędu. Odliczenie podatku od zakupu części zamiennych nie podlega ograniczeniu. Prawo to przysługuje na ogólnych zasadach. Nie trzeba prowadzić „kilometrówki”.

UZASADNIENIE

Umowa leasingu operacyjnego na gruncie ustaw podatkowych jest zdefiniowana jako odpłatne świadczenie usługi. Polega ona na czasowym przekazaniu w użytkowanie dobra inwestycyjnego. Przedmiot leasingu w okresie trwania umowy przez cały czas jest zaliczony do składników majątku finansującego, który dokonuje jego amortyzacji. Korzystający natomiast ponosi wszelkie koszty związane z przyjęciem przedmiotu leasingu do korzystania (raty leasingowe, opłata wstępna, koszty manipulacyjne i inne koszty wliczone do wartości leasingowanej rzeczy itp).

Przepisy ustawy o VAT ograniczają prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu lub leasingu samochodów osobowych. W tym przypadku jest możliwe tylko częściowe odliczenie. W przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i które jednocześnie nie mają cech określonych przepisem art. 86 ust. 4, na podstawie umowy leasingu, kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu stanowi 60% kwoty tego podatku od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą (art. 86 ust. 3 ustawy o VAT). Suma kwoty podatku naliczonego podlegająca odliczeniu, w całym okresie użytkowania samochodu lub pojazdu, powinna stanowić wartość nie większą niż 60% i nie więcej niż 6000 zł (w zależności od tego, która z nich będzie mniejsza). Limit jest liczony dla każdego samochodu.

Przykładowo jeżeli łączna wartość podatku naliczonego od opłat leasingowych będzie wynosiła 10 580 zł, to kwotą graniczną odliczenia będzie 6000 zł, ponieważ 60% tej kwoty stanowi wartość 6348 zł.

Z przepisu wynika, że nie tylko od podstawowych płatności związanych z umową, jak czynsz czy rata, przysługuje odliczenie VAT. Prawo do odliczenia przysługuje także od innych płatności wynikających z umowy leasingu, takich jak prowizje, opłaty wstępne, koszty manipulacyjne, jeżeli są one związane z samochodami osobowymi, a z umowy wynika, że finansujący obciąża nimi korzystającego i koszty te udokumentowane są fakturą VAT. Za podstawę odliczenia VAT firma powinna przyjąć wszystkie te składniki łącznie, ponieważ są one elementami ceny leasingowanych samochodów. Odliczenia należy dokonywać sukcesywnie na podstawie otrzymanych faktur, czyli w miesiącu otrzymania faktury albo w miesiącu następnym. Nie ma natomiast możliwości odliczenia VAT w całej limitowanej kwocie przy pierwszej racie czy opłacie wstępnej, albo odliczania VAT w całości aż do momentu odliczenia kwoty limitu. Z każdej otrzymanej faktury firma powinna odliczać tylko 60% podatku, aż do osiągnięcia ustawowego limitu. Ponadto przy odliczeniu należy mieć na uwadze również inne warunki uprawniające do tego odliczenia, a mianowicie:

l poniesiony wydatek musi stanowić koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy);

W związku ze zmianą od 1 stycznia 2007 r. zasad rozliczania kosztów pośrednich proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą, VAT od opłaty inicjalnej (czynszu inicjalnego) powinien być odliczany za dany okres rozliczeniowy w takiej części, w jakiej firma może zaliczyć go do kosztów podatkowych.

l samochód musi być wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu VAT (art. 86 ust. 1 ustawy).

Przykład

Firma zawarła umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy. Otrzymała trzy faktury dotyczące:

1) wstępnej raty leasingowej (czynszu inicjalnego) w kwocie netto 20 000 zł, VAT - 4400 zł (wpłata początkowa);

2) jednorazowej opłaty za koszty manipulacyjne w kwocie netto 1200 zł, VAT - 264 zł;

3) raty leasingowej w kwocie netto 1800 zł, VAT - 396 zł.

Firma może odliczyć podatek naliczony z otrzymanych faktur w kwocie nie wyższej niż 60% wartości tego podatku w nich określonego, czyli odpowiednio:

4400 x 60% = 2640 zł

264 x 60% = 158 zł

396 x 60% = 238 zł.

Jeżeli łączna kwota VAT odliczana sukcesywnie od wszystkich kosztów związanych z użytkowaniem samochodu na podstawie leasingu operacyjnego osiągnie wartość stanowiącą 60% całej kwoty należnego VAT (określonej w umowie) lub 6000 zł od pozostałych rat, odliczenie VAT nie będzie przysługiwało.

Jeżeli samochody będą wykorzystywane do działalności mieszanej (opodatkowanej i zwolnionej), kwota limitu odliczenia będzie podlegała również zmniejszeniu o współczynnik struktury sprzedaży.

Nieodliczona część kwoty podatku naliczonego stanowi koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

Firmie nie przysługuje również prawo do odliczenia VAT przy nabyciu paliwa do napędu leasingowanych samochodów osobowych. Ograniczenie to wynika z przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ma ono zastosowanie do zakupu paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust 3 (niespełniających warunków określonych w ust. 4 tego przepisu), które są użytkowane na podstawie umowy leasingu (zarówno finansowego, jak i operacyjnego), jak też stanowiących własność firmy.

Przepisy nie ograniczają natomiast prawa do odliczenia VAT od zakupu części zamiennych do użytkowanych samochodów, od usług napraw serwisowych, przeglądów czy nabycia dodatkowego wyposażenia do samochodów, i to bez względu na ich rodzaj. Od wydatków tych VAT naliczony podlega odliczeniu na zasadach ogólnych. Prawo do odliczenia przysługuje, gdy samochody firma wykorzystuje do działalności opodatkowanej VAT, a poniesione wydatki zalicza do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym.

l art. 86 ust. 1 i 3-7, art. 88 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029.

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA