REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od opłat sankcyjnych z tytułu nielegalnego poboru naliczać VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy spółką zajmującą się dostarczaniem energii. Niestety często spotykamy się z przypadkami kradzieży energii. Czy w takim przypadku powinniśmy od opłat sankcyjnych z tytułu nielegalnego poboru naliczać VAT?

Czy od opłat sankcyjnych z tytułu nielegalnego poboru naliczać VAT

problem

REKLAMA

Autopromocja

Jesteśmy spółką zajmującą się dostarczaniem energii. Niestety często spotykamy się z przypadkami kradzieży energii. Czy w takim przypadku powinniśmy od opłat sankcyjnych z tytułu nielegalnego poboru naliczać VAT?

rada

W opisanym stanie faktycznym nie należy naliczać VAT od otrzymanych opłat sankcyjnych. Nielegalny pobór energii nie stanowi dostawy w myśl ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W związku z powyższym uzyskanie przez dostawcę energii wynagrodzenia (odszkodowania) z tytułu strat poniesionych przez nielegalny pobór energii nie podlega opodatkowaniu VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączono czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. U podstaw wprowadzenia powyższego wyłączenia leżało założenie, że budżet państwa nie powinien partycypować w zyskach z niektórych rodzajów działalności o charakterze nielegalnym.

Zgodnie z Prawem energetycznym nielegalny pobór energii obejmuje sytuacje, w których energia jest pobierana bez zawarcia umowy sprzedaży lub niezgodnie z umową. Nielegalny pobór energii można zatem nazwać kradzieżą. Dlatego też zastosowanie ma wyłączenie cytowane na wstępie.

Jednak odmienne stanowisko prezentuje Minister Finansów w piśmie z 30 grudnia 2004 r. nr PP1-811-1152/04/KSz/2655 skierowanym do dyrektorów wszystkich izb skarbowych. Minister wskazał, że zgodnie z ustawą o VAT odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają VAT niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Zatem również dostawy energii i paliw, które zostały pobrane bez umowy zawartej ze sprzedawcą lub niezgodnie z warunkami określonymi w umowie i za które - zgodnie z art. 57 Prawa energetycznego - pobiera się opłaty (w wysokości określonej w taryfach) stanowiące formę odpłatności, są czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu nowej ustawy.

Również organy podatkowe prezentują podobne stanowisko.

Przykładowo w interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 4 października 2005 r. nr ŁUS-III-2-443/178/05/MJS, czytamy: „(...) Przedsiębiorca, który dopuścił się nielegalnego poboru energii cieplnej wytworzonej przez Spółkę, jest obciążany przez Spółkę wartością tej energii, a zatem Spółce przysługuje od tego przedsiębiorcy wynagrodzenie za pobraną energię. Mamy tu więc do czynienia z odpłatną dostawą energii, czego nie zmienia fakt, iż sam pobór energii nastąpił nielegalnie. Należne od przedsiębiorcy kwoty stanowią formę odpłatności za pobraną przez niego nielegalnie energię. Uwagi te dotyczą przy tym wszystkich opłat za nielegalnie pobraną energię, które stanowią formę wynagrodzenia za pobraną energię, w tym wspomnianej we wniosku opłaty alternatywnej w wysokości pięciokrotności wartości pobranej energii (...)”.

Powyższe stanowiska stoją jednak w sprzeczności z utrwaloną linią orzecznictwa europejskiego.

Przykładowo w wyroku ETS z 14 lipca 2005 r. w sprawie C-435/03: British American Tobacco International Ltd, Newman Shipping & Agency Company NV przeciwko Belgische Staat czytamy, iż: „(...) Kradzież towarów nie stanowi >świadczonej odpłatnie dostawy towarów< w rozumieniu art. 2 VI Dyrektywy Rady nr 77/388/EWG (...) i w związku z tym nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Okoliczność, że towary tego rodzaju, jak w postępowaniu przed sądem krajowym, opodatkowane są podatkiem akcyzowym nie ma wpływu na powyższy wniosek (...)”.

Ważne!

Kradzież towarów nie stanowi świadczonej odpłatnie dostawy towarów w rozumieniu art. 2 Dyrektywy Rady i w związku z tym nie jest czynnością opodatkowaną VAT.

Mimo powyższych, nieprzychylnych podatnikom poglądów fiskusa, korzystne dla nich stanowisko zajął także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 26 kwietnia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4273/06. Czytamy w nim: „(...) Nielegalny pobór energii nie stanowi dostawy w myśl VATU, ponieważ nie prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W związku z powyższym uzyskanie przez dostawcę energii wynagrodzenia (odszkodowania) z tytułu strat poniesionych przy nielegalnym poborze energii nie podlega opodatkowaniu VAT (...)”.

Powyższe orzeczenia sądowe, zarówno ETS, jak i WSA, być może będą miały wpływ na zrewidowanie przez organy podatkowe swoich dotychczasowych poglądów.

Aby jednak nie narażać Czytelnika na jakiekolwiek konsekwencje ze strony organów podatkowych, do których może dojść podczas ewentualnej kontroli podatkowej jego firmy, warto zaproponować, aby wystąpił z wnioskiem o interpretację w tej sprawie. Wskazane jest powołanie się na zacytowany wyrok ETS, jak również przywołany wyrok WSA w Warszawie.

• art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA