REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od opłat sankcyjnych z tytułu nielegalnego poboru naliczać VAT

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy spółką zajmującą się dostarczaniem energii. Niestety często spotykamy się z przypadkami kradzieży energii. Czy w takim przypadku powinniśmy od opłat sankcyjnych z tytułu nielegalnego poboru naliczać VAT?

Czy od opłat sankcyjnych z tytułu nielegalnego poboru naliczać VAT

problem

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy spółką zajmującą się dostarczaniem energii. Niestety często spotykamy się z przypadkami kradzieży energii. Czy w takim przypadku powinniśmy od opłat sankcyjnych z tytułu nielegalnego poboru naliczać VAT?

rada

W opisanym stanie faktycznym nie należy naliczać VAT od otrzymanych opłat sankcyjnych. Nielegalny pobór energii nie stanowi dostawy w myśl ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W związku z powyższym uzyskanie przez dostawcę energii wynagrodzenia (odszkodowania) z tytułu strat poniesionych przez nielegalny pobór energii nie podlega opodatkowaniu VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA

uzasadnienie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączono czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. U podstaw wprowadzenia powyższego wyłączenia leżało założenie, że budżet państwa nie powinien partycypować w zyskach z niektórych rodzajów działalności o charakterze nielegalnym.

Zgodnie z Prawem energetycznym nielegalny pobór energii obejmuje sytuacje, w których energia jest pobierana bez zawarcia umowy sprzedaży lub niezgodnie z umową. Nielegalny pobór energii można zatem nazwać kradzieżą. Dlatego też zastosowanie ma wyłączenie cytowane na wstępie.

Jednak odmienne stanowisko prezentuje Minister Finansów w piśmie z 30 grudnia 2004 r. nr PP1-811-1152/04/KSz/2655 skierowanym do dyrektorów wszystkich izb skarbowych. Minister wskazał, że zgodnie z ustawą o VAT odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają VAT niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Zatem również dostawy energii i paliw, które zostały pobrane bez umowy zawartej ze sprzedawcą lub niezgodnie z warunkami określonymi w umowie i za które - zgodnie z art. 57 Prawa energetycznego - pobiera się opłaty (w wysokości określonej w taryfach) stanowiące formę odpłatności, są czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu nowej ustawy.

Również organy podatkowe prezentują podobne stanowisko.

Przykładowo w interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 4 października 2005 r. nr ŁUS-III-2-443/178/05/MJS, czytamy: „(...) Przedsiębiorca, który dopuścił się nielegalnego poboru energii cieplnej wytworzonej przez Spółkę, jest obciążany przez Spółkę wartością tej energii, a zatem Spółce przysługuje od tego przedsiębiorcy wynagrodzenie za pobraną energię. Mamy tu więc do czynienia z odpłatną dostawą energii, czego nie zmienia fakt, iż sam pobór energii nastąpił nielegalnie. Należne od przedsiębiorcy kwoty stanowią formę odpłatności za pobraną przez niego nielegalnie energię. Uwagi te dotyczą przy tym wszystkich opłat za nielegalnie pobraną energię, które stanowią formę wynagrodzenia za pobraną energię, w tym wspomnianej we wniosku opłaty alternatywnej w wysokości pięciokrotności wartości pobranej energii (...)”.

Powyższe stanowiska stoją jednak w sprzeczności z utrwaloną linią orzecznictwa europejskiego.

Przykładowo w wyroku ETS z 14 lipca 2005 r. w sprawie C-435/03: British American Tobacco International Ltd, Newman Shipping & Agency Company NV przeciwko Belgische Staat czytamy, iż: „(...) Kradzież towarów nie stanowi >świadczonej odpłatnie dostawy towarów< w rozumieniu art. 2 VI Dyrektywy Rady nr 77/388/EWG (...) i w związku z tym nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Okoliczność, że towary tego rodzaju, jak w postępowaniu przed sądem krajowym, opodatkowane są podatkiem akcyzowym nie ma wpływu na powyższy wniosek (...)”.

Ważne!

Kradzież towarów nie stanowi świadczonej odpłatnie dostawy towarów w rozumieniu art. 2 Dyrektywy Rady i w związku z tym nie jest czynnością opodatkowaną VAT.

Mimo powyższych, nieprzychylnych podatnikom poglądów fiskusa, korzystne dla nich stanowisko zajął także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 26 kwietnia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4273/06. Czytamy w nim: „(...) Nielegalny pobór energii nie stanowi dostawy w myśl VATU, ponieważ nie prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W związku z powyższym uzyskanie przez dostawcę energii wynagrodzenia (odszkodowania) z tytułu strat poniesionych przy nielegalnym poborze energii nie podlega opodatkowaniu VAT (...)”.

Powyższe orzeczenia sądowe, zarówno ETS, jak i WSA, być może będą miały wpływ na zrewidowanie przez organy podatkowe swoich dotychczasowych poglądów.

Aby jednak nie narażać Czytelnika na jakiekolwiek konsekwencje ze strony organów podatkowych, do których może dojść podczas ewentualnej kontroli podatkowej jego firmy, warto zaproponować, aby wystąpił z wnioskiem o interpretację w tej sprawie. Wskazane jest powołanie się na zacytowany wyrok ETS, jak również przywołany wyrok WSA w Warszawie.

• art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA