REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zmiana rodzaju działalności powoduje obowiązek złożenia VAT-Z

Magdalena Jabłecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę przedsiębiorstwo świadczące usługi transportowe (jednoosobowa działalność gospodarcza). Siedziba firmy znajduje się w budynku, który jest własnością firmy. Z końcem tego roku likwiduję jednak tę działalność. Rozumiem, że składając VAT-Z, przestaję być podatnikiem VAT i będę wykreślony z rejestru. Czy w takim razie mogę z końcem roku podpisać umowę i jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu budynku na cele użytkowe innej firmie?

rada

Nawet jeśli nie będzie Pan już świadczył usług transportowych, nadal będzie Pan wykonywał czynności opodatkowane, tj. najem na cele użytkowe, który jest opodatkowany VAT według 22-proc. stawki. Nie powinien Pan zatem składać zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania działalności VAT-Z. Z tytułu świadczenia usług najmu nadal pozostanie Pan podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do rozliczania się z tytułu VAT. Ponadto powinien Pan dokonać aktualizacji w urzędzie gminy, w wydziale ewidencji działalności gospodarczej i złożyć NIP-1 do urzęduskarbowego.

uzasadnienie

Z przedstawionego w pytaniu problemu wynika, że ma Pan zamiar zakończyć jedynie wykonywanie działalności gospodarczej opodatkowanej w zakresie świadczenia usług transportowych. Natomiast w miejsce tego będzie Pan świadczył usługi najmu nieruchomości na cele użytkowe. Tego rodzaju działalność podlega opodatkowaniu według stawki VAT w wysokości 22%.

W takiej sytuacji nie ma zatem możliwości przeprowadzenia likwidacji działalności gospodarczej. Trzeba bowiem pamiętać, iż najem również jest rodzajem działalności gospodarczej, która podlega regulacjom ustawy o VAT.

Możemy wyróżnić dwa rodzaje najmu. Najem na cele mieszkaniowe i najem na cele użytkowe. Ten pierwszy podlega zwolnieniu przedmiotowemu z VAT. Zgodnie bowiem z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT usługi sklasyfikowane pod symbolem ex 70.20.11 w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe, są zwolnione z VAT. Tym samym na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT najem na cele użytkowe, a o takim mowa w pytaniu, będzie podlegał opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej, czyli 22%.

WaŻne!

Najem na cele mieszkaniowe jest zwolniony z VAT, natomiast na cele użytkowe opodatkowany według stawki VAT w wysokości 22%.

Rezygnacja z wykonywania usług w zakresie transportu nie zmienia zatem faktu, że nadal będzie Pan wykonywał czynności opodatkowane, co jednocześnie wyklucza możliwość całkowitej likwidacji działalności gospodarczej poprzez złożenie VAT-Z i wykreślenie z ewidencji podatników.

Do rejestracji w VAT i rozliczania się z tego podatku za okresy miesięczne, względnie kwartalnie, zobowiązani są podatnicy wykonujący czynności opodatkowane tym podatkiem. Tylko całkowite zaprzestanie wykonywania jakichkolwiek czynności podlegających ustawie o VAT może świadczyć o tym, że podatnik nie będzie już prowadził działalności gospodarczej. W takiej sytuacji składa on VAT-Z, jak również NIP-3. VAT-Z należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Natomiast zgłoszenie aktualizacyjne NIP-3 należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych dla podatnika VAT, a dla podatnika podatku dochodowego w terminie 30 dni od dnia zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej. Likwidację działalności należy także zgłosić w ZUS. Trzeba to uczynić w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia tytułu do ubezpieczenia, czyli od dnia zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej. Nie podlega to żadnym dodatkowym opłatom. Podobnie jak wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej, czego dokonuje się w urzędzie gminy.

WaŻne!

Likwidując jednoosobową działalność gospodarczą, w urzędzie skarbowym należy złożyć VAT-Z oraz NIP-3.

Zatem tylko gdyby zaprzestał Pan zupełnego prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych i nie świadczył usług w zakresie najmu, wówczas musiałby Pan rozpocząć procedurę likwidacji działalności gospodarczej zgodnie z zasadami omówionymi powyżej. Do tego oczywiście doszłyby wszelkie obowiązku w zakresie rozliczeń w poszczególnych podatkach. Jednak w Pana przypadku nie będzie to miało zastosowania, ponieważ Pan nie będzie likwidował działalności gospodarczej, lecz tylko zmieniał zakres jej prowadzenia.

Dlatego jedyne, co powinien Pan zrobić, to dokonać aktualizacji w ewidencji działalności gospodarczej.

Wpisem do ewidencji jest również wykreślenie albo zmiana wpisu. Wniosek o wpis do ewidencji składa się na formularzu zgodnym z określonym wzorem urzędowym. Składając wniosek, wnioskodawca uiszcza opłatę.

Wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji zawiera:

1) firmę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;

3) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu, adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adres, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza, a jeżeli przedsiębiorca wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony;

4) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);

5) informacje o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;

6) informacje o umowie spółki cywilnej, jeżeli taka została zawarta;

7) dane stałego pełnomocnika uprawnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy, o ile przedsiębiorca udzielił takiego pełnomocnictwa.

Wniosek o wpis do ewidencji podlega opłacie w wysokości 100 złotych. Jeżeli wniosek dotyczy zmiany wpisu, opłata wynosi 50 złotych. Pobrane opłaty stanowią dochód budżetu gminy prowadzącej ewidencję. Tylko wniosek o wykreślenie wpisu jest zwolniony z opłat.

Jeśli wniosek nie będzie zawiera danych wymienionych w punktach od 1 do 7 lub jest nieopłacony, organ ewidencyjny niezwłocznie wzywa do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Wniosek o wpis do ewidencji może być wysłany listem poleconym. W tym przypadku własnoręczność podpisu wnioskodawcy powinna być poświadczona przez notariusza.

Wniosek o zmianę wpisu należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zmiany danych powstałej po dniu dokonania wpisu do ewidencji.

WaŻne!

Wniosek o zmianę wpisu w ewidencji działalności gospodarczej należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zmiany danych powstałej po dniu dokonania wpisu do ewidencji i uiścić opłatę w wysokości 50 zł.

Podsumowując, należy zatem stwierdzić, iż zobowiązany zgłosić zaprzestanie działalności jest tylko ten podatnik, który w ogóle nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast jeśli podatnik jedynie ogranicza krąg wykonywanych przez siebie czynności podlegających opodatkowaniu, to w dalszym ciągu pozostaje podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym nie może zgłosić zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Podatnik taki ma jednak obowiązek złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego.

Ponieważ lokal użytkowy, który jest własnością firmy jednoosobowej, będzie w dalszym ciągu wynajmowany w celach zarobkowych, nie może być mowy o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z tytułu wynajmu lokalu na cele użytkowe nadal będzie Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. Dlatego też nie powinien Pan składać zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na druku VAT-Z.

Obowiązkiem Pana będzie nadal sporządzanie deklaracji VAT-7 oraz rozliczanie się z tytułu podatków.


- art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 96 ust. 6, poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

- art. 27, art. 28, art. 30, art. 33 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 127, poz. 880


Magdalena Jabłecka

ekspert w zakresie VAT


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA