REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup oprogramowania w wersji BOX jest nabyciem towaru, czy usługi

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakup od uprawnionych podmiotów zagranicznych oprogramowania standardowego w wersji BOX, czyli w tzw. wersji „pudełkowej”, przeznaczonego do dalszej odsprzedaży stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru (WNT) i import towarów (w przypadku zakupu poza krajami UE), czy import usług?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Zakup oprogramowania firma powinna uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru lub import towaru, a nie import usługi.

UZASADNIENIE

Zasadniczą kwestią w przedstawionej sytuacji jest rozstrzygnięcie, czy nabyte oprogramowanie jest w świetle ustawy o VAT uznane za towar, czy za usługę. Dostarczanie programu komputerowego w rozumieniu ustawy o VAT stanowi usługę elektroniczną, ale tylko wówczas, gdy jest realizowane za pośrednictwem internetu, co wynika wprost z definicji usług elektronicznych określonej w art. 2 pkt 26 ustawy. Ustawodawca odsyła w nim do art. 11 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z 17 października 2005 r., ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L z 2005 r. nr 288/1), które obowiązuje od 1 lipca 2006 r. Przepisy tego rozporządzenia należy stosować wprost i nie wymagają one dodatkowych działań legislacyjnych w poszczególnych państwach członkowskich UE.

Zgodnie z przywołaną regulacją usługami elektronicznymi są usługi świadczone za pomocą internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. W katalogu wymienionych usług spełniających wymogi określone tą definicją jest również dostarczanie oprogramowania oraz jego uaktualnień. Zakup programu komputerowego za pośrednictwem internetu od kontrahenta z kraju Wspólnoty lub z kraju trzeciego byłby zatem odpowiednio uznany za import usługi elektronicznej na podstawie art. 27 ust. 4 pkt 9 w związku z ust. 3 tego przepisu. Zgodnie z powyższym przepisem, jeżeli usługi są świadczone przez podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania. Przedstawiona sytuacja nie ma jednak miejsca w omawianej sytuacji, ponieważ zakup oprogramowania nie jest realizowany za pośrednictwem internetu. Przywołane rozporządzenie Rady UE zawiera również w art. 12 negatywną listę usług, które - mimo pewnych podobieństw - nie są zaliczane do usług elektronicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy do nich m.in. dostawa:

• towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywa się elektronicznie;

• płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych,

• materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety i czasopisma,

• płyt CD, kaset magnetofonowych,

• kaset wideo, płyt DVD,

• gier na płytach CD-ROM.

Nie są one również zaliczane do innych usług na potrzeby VAT. Potwierdza to również fakt, że zostały sklasyfikowane w PKWiU jako wyroby, a nie usługi. Przykładowo w grupowaniu PKWiU 72.20.10-00.2 mieszczą się dyskietki z zapisanymi danymi, a pod symbolem PKWiU 72.20.10-00.3 - CD-ROMy z zapisanymi danymi. Zgodnie z definicją towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy są nim rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Jeżeli zatem oprogramowanie dostarczane jest na innych nośnikach (fizycznych) niż za pośrednictwem internetu (w tym również łącznie z licencją na jego użytkowanie), jest towarem w rozumieniu ustawy o VAT, a nie usługą. Wynika to również, pośrednio, z rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, które nakłada obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących w przypadku dostawy nagranych z zapisami danych lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset video), dyskietek, kart pamięci, kartridży. Użyte w przepisie wyrażenie „dostawy” wskazuje na to, że odnosi się ono do towaru, a nie do świadczenia usługi.

Potwierdzają to również organy podatkowe. Jak czytamy w piśmie z 20 listopada 2006 r. nr PP/443-58/06 Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie: „Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona nabywa oprogramowanie standardowe, przede wszystkim gry komputerowe, utrwalone na elektronicznych nośnikach informacji (CD-ROM, DVD-ROM) od kontrahentów uprawnionych do ich dystrybucji, tj. nabywa wyłącznie egzemplarze tych programów, zatem transakcje te mają charakter obrotu towarem i odpowiednio stanowią wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru - w przypadku dostawy z terytorium innego państwa Wspólnoty Europejskiej, bądź importu towaru - w przypadku dostawy z kraju trzeciego do Polski”.

Przykład

Firma zakupiła program komputerowy we Francji. Jego dostawa nastąpiła poprzez sieć internetową. Nabycie programu stanowi dla firmy nabycie usługi elektronicznej. Powstaje zatem obowiązek rozliczenia VAT z tytułu importu usługi. Firma zakupuje również oprogramowania z krajów UE i Indii na innych nośnikach (np. płycie CD, wersji BOX itp.) z przeznaczeniem ich do dalszej odprzedaży. W tym przypadku jest to nabycie towaru łącznie z prawem udzielenia licencji na jego korzystanie (najczęściej przez jednego użytkownika, tj. nabywcę programu).

Firma rozliczy VAT z tytułu WNT lub importu towaru (a nie usługi).

• art. 2 pkt 6 i 26, art. 27 ust. 3 i 4 pkt 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga termomodernizacyjna w 2025 r.: Z tej ulgi skorzystasz, jeśli poniesiesz wydatki na termomodernizację domu jednorodzinnego. Jaki jest limit odliczenia?

Rozliczając PIT w 2025 roku podatnicy mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej. Maksymalna kwota odliczenia dla jednego podatnika to 53 tys. zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynkach jednorodzinnych, których jesteś właścicielem lub współwłaścicielem.

Nowe zasady wakacji składkowych dla przedsiębiorcy w sporze z ZUS, w związku z Małym ZUS Plus. Trzeba wybrać odpowiedni kod tytułu ubezpieczenia

Są już nowe zasady wakacji składkowych dla właścicieli firm pozostających w sporze z ZUS, w związku z Małym ZUS Plus. ZUS wskazuje, że przedsiębiorcy korzystający z wakacji składkowych będą mogli wybrać odpowiedni kod tytułu ubezpieczenia, np. 05-14, 05-74 lub 05-94, zależnie od podstawy wymiaru składek.

Znaczenie ESG w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami. Od kiedy i jak wdrażać nowe przepisy?

Od 2024 roku duże przedsiębiorstwa publiczne w Unii Europejskiej, takie jak spółki giełdowe, banki oraz zakłady ubezpieczeń, zostaną zobligowane do raportowania kwestii środowiskowych, społecznych oraz związanych z zarządzaniem (ESG) na mocy nowych wytycznych dyrektywy CSRD. 

Uszkodzenie towarów w transporcie lub niedostarczenie ich na czas. Kiedy przewoźnik może się powołać na siłę wyższą? Prawo przewozowe, Konwencja CMR, kodeks cywilny

Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

REKLAMA

InPost zaczyna wysyłać paczki z Polski do maszyn Paczkomat® lub punktu PUDO w 7 europejskich krajach

Grupa InPost uruchomiła usługę dostaw międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem (usługa cross network). Umożliwi to zarówno sklepom internetowym, jak i klientom indywidualnym szybką wysyłkę i dostawy za granicę, przy najniższej na rynku cenie. Usługa jest dostępna dla biznesowych i indywidualnych klientów InPost

To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

REKLAMA

Wdrażanie ustawy o sygnalistach. Ważna data dla firm: 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września 2024 r. Na jej mocy wiele firm ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie przyjmowała zgłoszenia wewnętrzne od pracowników. Stan zatrudnienia należy pierwszy raz ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. i również na ten dzień trzeba mieć przygotowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych chroniącą sygnalistów. Dotyczy to tych podmiotów, których dotyczą przepisy ustawy o ochronie sygnalistów z uwagi na zatrudnienie co najmniej 50 osób.

Czy prawo pozwala zwolnić pracownika i zastąpić go sztuczną inteligencją? Adwokat: nie ma specjalnych przepisów ale etat może być zlikwidowany, gdy firma wprowadza automatyzację

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz. 

REKLAMA