REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT od usług elektronicznych 2015 - VAT MOSS

Rozliczanie VAT od usług elektronicznych 2015 - VAT MOSS / Fot. Fotolia
Rozliczanie VAT od usług elektronicznych 2015 - VAT MOSS / Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2015 roku przedsiębiorca świadczący tzw. cyfrowe usługi na rzecz unijnych konsumentów, będzie musiał rozliczyć VAT w każdym kraju, w którym mieszkają. Można jednak wybrać alternatywne, elektroniczne rozliczenie takiej sprzedaży w jednym kraju rejestracji, zgłaszając się do systemu MOSS.

Od nowego roku zmienia się miejsce świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych. Na zmianę tę szykować się zatem muszą firmy telefoniczne, radia i telewizje oraz przedsiębiorcy świadczący usługi za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane, wymaga minimalnego udziału człowieka i wykonanie ich bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 usługami świadczonymi drogą elektroniczną

są w szczególności:

nie są w szczególności:

REKLAMA

a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;


b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;


c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;


d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;


e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);


f) usługi wyszczególnione w załączniku I.

a) usługi nadawcze radiowe i telewizyjne;


b) usługi telekomunikacyjne;


c) towary, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;


d) płyty CD-ROM, dyskietki i podobne nośniki fizyczne;


e) materiały drukowane, takie jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;


f) płyty CD i kasety magnetofonowe;


g) kasety wideo i płyty DVD;


h) gry na płytach CD-ROM;


i) usługi świadczone przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;


j) usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);


k) usługi fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;


l) hurtownia danych off-line;


m) usługi reklamowe, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;


n) usługi centrum wsparcia telefonicznego;


o) usługi edukacyjne obejmujące wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;


p) konwencjonalne usługi aukcyjne, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;


q) usługi telefoniczne z elementem wideo, znane też pod nazwą usług wideofonicznych;


r) dostęp do Internetu i stron World Wide Web;


s) usługi telefoniczne świadczone przez Internet.

Zgłoszenia rejestracyjne w procedurze VAT MOSS

Stan obecny

Dziś, jeśli przedsiębiorca sprzedaje do Unii usługę telekomunikacyjną, nadawczą czy elektroniczną (tzw. cyfrowe), jej rozliczenie na gruncie VAT-u zależy od statusu kupującego. Kiedy kupuje podatnik podatku od wartości dodanej, przyjmuje się, że transakcja ma miejsce w kraju siedziby kupującego, a co za tym idzie, to kupujący jest odpowiedzialny za jej rozliczenie (zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia). Jeżeli usługobiorcą jest konsument, za miejsce świadczenia usługi uznaje się kraj usługodawcy i to on jest obowiązany do odprowadzenia VAT-u w Polsce za zagranicznego konsumenta.

Po zmianach

Od 1 stycznia 2015 r. sprzedaż usług cyfrowych będzie opodatkowana w kraju siedziby lub zamieszkania kupującego, niezależnie od jego statusu. O ile usługobiorca będący podatnikiem podatku od wartości dodanej nadal będzie rozliczał taki zakup jak import usług, o tyle, kiedy kupującym będzie konsument (np. z Włoch), usługodawca obowiązany będzie do odprowadzenia VAT-u do włoskiego fiskusa. A to oznacza rejestrację do celów VAT w każdym kraju UE,           w którym mieszkają konsumenci usług cyfrowych.

MOSS 2015 – zmiany w rozliczaniu VAT od usług elektronicznych, telekomunikacyjnych oraz nadawczych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja w MOSS zminimalizuje formalności

W kwestii obowiązku rozliczenia VAT-u w krajach ostatecznych nabywców usług cyfrowych, nowe przepisy pozwalają jednak pójść na skróty. Alternatywnie do rejestrowania się i odprowadzania VAT-u w każdym kraju UE, gdzie świadczone są usługi na rzecz konsumentów, VAT będzie można też rozliczać za pomocą portalu internetowego MOSS („małego punktu obsługi kompleksowej”), gdzie przedsiębiorca rejestruje się, wpłaca podatek i przesyła elektroniczne deklaracje (VIU-D) jedynie w państwie rejestracji.

Formularze interaktywne dla dokumentów składanych drogą elektroniczną - VAT

Państwem rejestracji do celów MOSS jest kraj członkowski, w którym usługodawca posiada siedzibę lub jedyne stałe miejsce prowadzenia działalności. Formularz zgłoszeniowy VIU-R można już przesyłać od 1 października br., kierując je do naczelnika drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Rejestracja następuje od pierwszego dnia kwartału następującego po okresie, w którym złożono informację do organu podatkowego – zatem wszystkie zgłoszenia przesłane jeszcze w tym roku, zaczną działać od 1 stycznia. Problemy z rejestracją w MOSS można zgłaszać na adres procedura.moss@mofnet.gov.pl.


Katarzyna Miazek, Adam Bujalski, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA