REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT od usług elektronicznych 2015 - VAT MOSS

Rozliczanie VAT od usług elektronicznych 2015 - VAT MOSS / Fot. Fotolia
Rozliczanie VAT od usług elektronicznych 2015 - VAT MOSS / Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2015 roku przedsiębiorca świadczący tzw. cyfrowe usługi na rzecz unijnych konsumentów, będzie musiał rozliczyć VAT w każdym kraju, w którym mieszkają. Można jednak wybrać alternatywne, elektroniczne rozliczenie takiej sprzedaży w jednym kraju rejestracji, zgłaszając się do systemu MOSS.

Od nowego roku zmienia się miejsce świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych. Na zmianę tę szykować się zatem muszą firmy telefoniczne, radia i telewizje oraz przedsiębiorcy świadczący usługi za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane, wymaga minimalnego udziału człowieka i wykonanie ich bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 usługami świadczonymi drogą elektroniczną

są w szczególności:

nie są w szczególności:

REKLAMA

a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;


b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;


c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;


d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;


e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);


f) usługi wyszczególnione w załączniku I.

a) usługi nadawcze radiowe i telewizyjne;


b) usługi telekomunikacyjne;


c) towary, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;


d) płyty CD-ROM, dyskietki i podobne nośniki fizyczne;


e) materiały drukowane, takie jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;


f) płyty CD i kasety magnetofonowe;


g) kasety wideo i płyty DVD;


h) gry na płytach CD-ROM;


i) usługi świadczone przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;


j) usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);


k) usługi fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;


l) hurtownia danych off-line;


m) usługi reklamowe, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;


n) usługi centrum wsparcia telefonicznego;


o) usługi edukacyjne obejmujące wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;


p) konwencjonalne usługi aukcyjne, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;


q) usługi telefoniczne z elementem wideo, znane też pod nazwą usług wideofonicznych;


r) dostęp do Internetu i stron World Wide Web;


s) usługi telefoniczne świadczone przez Internet.

Zgłoszenia rejestracyjne w procedurze VAT MOSS

Stan obecny

Dziś, jeśli przedsiębiorca sprzedaje do Unii usługę telekomunikacyjną, nadawczą czy elektroniczną (tzw. cyfrowe), jej rozliczenie na gruncie VAT-u zależy od statusu kupującego. Kiedy kupuje podatnik podatku od wartości dodanej, przyjmuje się, że transakcja ma miejsce w kraju siedziby kupującego, a co za tym idzie, to kupujący jest odpowiedzialny za jej rozliczenie (zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia). Jeżeli usługobiorcą jest konsument, za miejsce świadczenia usługi uznaje się kraj usługodawcy i to on jest obowiązany do odprowadzenia VAT-u w Polsce za zagranicznego konsumenta.

Po zmianach

Od 1 stycznia 2015 r. sprzedaż usług cyfrowych będzie opodatkowana w kraju siedziby lub zamieszkania kupującego, niezależnie od jego statusu. O ile usługobiorca będący podatnikiem podatku od wartości dodanej nadal będzie rozliczał taki zakup jak import usług, o tyle, kiedy kupującym będzie konsument (np. z Włoch), usługodawca obowiązany będzie do odprowadzenia VAT-u do włoskiego fiskusa. A to oznacza rejestrację do celów VAT w każdym kraju UE,           w którym mieszkają konsumenci usług cyfrowych.

MOSS 2015 – zmiany w rozliczaniu VAT od usług elektronicznych, telekomunikacyjnych oraz nadawczych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja w MOSS zminimalizuje formalności

W kwestii obowiązku rozliczenia VAT-u w krajach ostatecznych nabywców usług cyfrowych, nowe przepisy pozwalają jednak pójść na skróty. Alternatywnie do rejestrowania się i odprowadzania VAT-u w każdym kraju UE, gdzie świadczone są usługi na rzecz konsumentów, VAT będzie można też rozliczać za pomocą portalu internetowego MOSS („małego punktu obsługi kompleksowej”), gdzie przedsiębiorca rejestruje się, wpłaca podatek i przesyła elektroniczne deklaracje (VIU-D) jedynie w państwie rejestracji.

Formularze interaktywne dla dokumentów składanych drogą elektroniczną - VAT

Państwem rejestracji do celów MOSS jest kraj członkowski, w którym usługodawca posiada siedzibę lub jedyne stałe miejsce prowadzenia działalności. Formularz zgłoszeniowy VIU-R można już przesyłać od 1 października br., kierując je do naczelnika drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Rejestracja następuje od pierwszego dnia kwartału następującego po okresie, w którym złożono informację do organu podatkowego – zatem wszystkie zgłoszenia przesłane jeszcze w tym roku, zaczną działać od 1 stycznia. Problemy z rejestracją w MOSS można zgłaszać na adres procedura.moss@mofnet.gov.pl.


Katarzyna Miazek, Adam Bujalski, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA