REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT od usług elektronicznych 2015 - VAT MOSS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rozliczanie VAT od usług elektronicznych 2015 - VAT MOSS / Fot. Fotolia
Rozliczanie VAT od usług elektronicznych 2015 - VAT MOSS / Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2015 roku przedsiębiorca świadczący tzw. cyfrowe usługi na rzecz unijnych konsumentów, będzie musiał rozliczyć VAT w każdym kraju, w którym mieszkają. Można jednak wybrać alternatywne, elektroniczne rozliczenie takiej sprzedaży w jednym kraju rejestracji, zgłaszając się do systemu MOSS.

Od nowego roku zmienia się miejsce świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych. Na zmianę tę szykować się zatem muszą firmy telefoniczne, radia i telewizje oraz przedsiębiorcy świadczący usługi za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane, wymaga minimalnego udziału człowieka i wykonanie ich bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

REKLAMA

Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 usługami świadczonymi drogą elektroniczną

są w szczególności:

nie są w szczególności:

a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;


b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;


c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;


d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;


e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);


f) usługi wyszczególnione w załączniku I.

a) usługi nadawcze radiowe i telewizyjne;


b) usługi telekomunikacyjne;


c) towary, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;


d) płyty CD-ROM, dyskietki i podobne nośniki fizyczne;


e) materiały drukowane, takie jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;


f) płyty CD i kasety magnetofonowe;


g) kasety wideo i płyty DVD;


h) gry na płytach CD-ROM;


i) usługi świadczone przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;


j) usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);


k) usługi fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;


l) hurtownia danych off-line;


m) usługi reklamowe, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;


n) usługi centrum wsparcia telefonicznego;


o) usługi edukacyjne obejmujące wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;


p) konwencjonalne usługi aukcyjne, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;


q) usługi telefoniczne z elementem wideo, znane też pod nazwą usług wideofonicznych;


r) dostęp do Internetu i stron World Wide Web;


s) usługi telefoniczne świadczone przez Internet.

Zgłoszenia rejestracyjne w procedurze VAT MOSS

Stan obecny

Dziś, jeśli przedsiębiorca sprzedaje do Unii usługę telekomunikacyjną, nadawczą czy elektroniczną (tzw. cyfrowe), jej rozliczenie na gruncie VAT-u zależy od statusu kupującego. Kiedy kupuje podatnik podatku od wartości dodanej, przyjmuje się, że transakcja ma miejsce w kraju siedziby kupującego, a co za tym idzie, to kupujący jest odpowiedzialny za jej rozliczenie (zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia). Jeżeli usługobiorcą jest konsument, za miejsce świadczenia usługi uznaje się kraj usługodawcy i to on jest obowiązany do odprowadzenia VAT-u w Polsce za zagranicznego konsumenta.

Po zmianach

Od 1 stycznia 2015 r. sprzedaż usług cyfrowych będzie opodatkowana w kraju siedziby lub zamieszkania kupującego, niezależnie od jego statusu. O ile usługobiorca będący podatnikiem podatku od wartości dodanej nadal będzie rozliczał taki zakup jak import usług, o tyle, kiedy kupującym będzie konsument (np. z Włoch), usługodawca obowiązany będzie do odprowadzenia VAT-u do włoskiego fiskusa. A to oznacza rejestrację do celów VAT w każdym kraju UE,           w którym mieszkają konsumenci usług cyfrowych.

MOSS 2015 – zmiany w rozliczaniu VAT od usług elektronicznych, telekomunikacyjnych oraz nadawczych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja w MOSS zminimalizuje formalności

W kwestii obowiązku rozliczenia VAT-u w krajach ostatecznych nabywców usług cyfrowych, nowe przepisy pozwalają jednak pójść na skróty. Alternatywnie do rejestrowania się i odprowadzania VAT-u w każdym kraju UE, gdzie świadczone są usługi na rzecz konsumentów, VAT będzie można też rozliczać za pomocą portalu internetowego MOSS („małego punktu obsługi kompleksowej”), gdzie przedsiębiorca rejestruje się, wpłaca podatek i przesyła elektroniczne deklaracje (VIU-D) jedynie w państwie rejestracji.

Formularze interaktywne dla dokumentów składanych drogą elektroniczną - VAT

Państwem rejestracji do celów MOSS jest kraj członkowski, w którym usługodawca posiada siedzibę lub jedyne stałe miejsce prowadzenia działalności. Formularz zgłoszeniowy VIU-R można już przesyłać od 1 października br., kierując je do naczelnika drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Rejestracja następuje od pierwszego dnia kwartału następującego po okresie, w którym złożono informację do organu podatkowego – zatem wszystkie zgłoszenia przesłane jeszcze w tym roku, zaczną działać od 1 stycznia. Problemy z rejestracją w MOSS można zgłaszać na adres procedura.moss@mofnet.gov.pl.


Katarzyna Miazek, Adam Bujalski, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA