REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT od usług elektronicznych 2015 - VAT MOSS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rozliczanie VAT od usług elektronicznych 2015 - VAT MOSS / Fot. Fotolia
Rozliczanie VAT od usług elektronicznych 2015 - VAT MOSS / Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2015 roku przedsiębiorca świadczący tzw. cyfrowe usługi na rzecz unijnych konsumentów, będzie musiał rozliczyć VAT w każdym kraju, w którym mieszkają. Można jednak wybrać alternatywne, elektroniczne rozliczenie takiej sprzedaży w jednym kraju rejestracji, zgłaszając się do systemu MOSS.

Od nowego roku zmienia się miejsce świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych. Na zmianę tę szykować się zatem muszą firmy telefoniczne, radia i telewizje oraz przedsiębiorcy świadczący usługi za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane, wymaga minimalnego udziału człowieka i wykonanie ich bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 usługami świadczonymi drogą elektroniczną

są w szczególności:

nie są w szczególności:

REKLAMA

a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;


b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;


c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;


d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;


e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);


f) usługi wyszczególnione w załączniku I.

a) usługi nadawcze radiowe i telewizyjne;


b) usługi telekomunikacyjne;


c) towary, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;


d) płyty CD-ROM, dyskietki i podobne nośniki fizyczne;


e) materiały drukowane, takie jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;


f) płyty CD i kasety magnetofonowe;


g) kasety wideo i płyty DVD;


h) gry na płytach CD-ROM;


i) usługi świadczone przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;


j) usługi edukacyjne, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);


k) usługi fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;


l) hurtownia danych off-line;


m) usługi reklamowe, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;


n) usługi centrum wsparcia telefonicznego;


o) usługi edukacyjne obejmujące wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;


p) konwencjonalne usługi aukcyjne, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;


q) usługi telefoniczne z elementem wideo, znane też pod nazwą usług wideofonicznych;


r) dostęp do Internetu i stron World Wide Web;


s) usługi telefoniczne świadczone przez Internet.

Zgłoszenia rejestracyjne w procedurze VAT MOSS

Stan obecny

Dziś, jeśli przedsiębiorca sprzedaje do Unii usługę telekomunikacyjną, nadawczą czy elektroniczną (tzw. cyfrowe), jej rozliczenie na gruncie VAT-u zależy od statusu kupującego. Kiedy kupuje podatnik podatku od wartości dodanej, przyjmuje się, że transakcja ma miejsce w kraju siedziby kupującego, a co za tym idzie, to kupujący jest odpowiedzialny za jej rozliczenie (zgodnie z zasadą odwrotnego obciążenia). Jeżeli usługobiorcą jest konsument, za miejsce świadczenia usługi uznaje się kraj usługodawcy i to on jest obowiązany do odprowadzenia VAT-u w Polsce za zagranicznego konsumenta.

Po zmianach

Od 1 stycznia 2015 r. sprzedaż usług cyfrowych będzie opodatkowana w kraju siedziby lub zamieszkania kupującego, niezależnie od jego statusu. O ile usługobiorca będący podatnikiem podatku od wartości dodanej nadal będzie rozliczał taki zakup jak import usług, o tyle, kiedy kupującym będzie konsument (np. z Włoch), usługodawca obowiązany będzie do odprowadzenia VAT-u do włoskiego fiskusa. A to oznacza rejestrację do celów VAT w każdym kraju UE,           w którym mieszkają konsumenci usług cyfrowych.

MOSS 2015 – zmiany w rozliczaniu VAT od usług elektronicznych, telekomunikacyjnych oraz nadawczych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja w MOSS zminimalizuje formalności

W kwestii obowiązku rozliczenia VAT-u w krajach ostatecznych nabywców usług cyfrowych, nowe przepisy pozwalają jednak pójść na skróty. Alternatywnie do rejestrowania się i odprowadzania VAT-u w każdym kraju UE, gdzie świadczone są usługi na rzecz konsumentów, VAT będzie można też rozliczać za pomocą portalu internetowego MOSS („małego punktu obsługi kompleksowej”), gdzie przedsiębiorca rejestruje się, wpłaca podatek i przesyła elektroniczne deklaracje (VIU-D) jedynie w państwie rejestracji.

Formularze interaktywne dla dokumentów składanych drogą elektroniczną - VAT

Państwem rejestracji do celów MOSS jest kraj członkowski, w którym usługodawca posiada siedzibę lub jedyne stałe miejsce prowadzenia działalności. Formularz zgłoszeniowy VIU-R można już przesyłać od 1 października br., kierując je do naczelnika drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Rejestracja następuje od pierwszego dnia kwartału następującego po okresie, w którym złożono informację do organu podatkowego – zatem wszystkie zgłoszenia przesłane jeszcze w tym roku, zaczną działać od 1 stycznia. Problemy z rejestracją w MOSS można zgłaszać na adres procedura.moss@mofnet.gov.pl.


Katarzyna Miazek, Adam Bujalski, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA