REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja w VAT MOSS również dla przedsiębiorców zwolnionych z VAT

Rejestracja w VAT MOSS również dla przedsiębiorców zwolnionych z VAT
Rejestracja w VAT MOSS również dla przedsiębiorców zwolnionych z VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. uległy zmianie przepisy w zakresie miejsca opodatkowania VAT usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, świadczonych na rzecz konsumentów. Przedsiębiorcy mają możliwość rejestracji i rozliczenia się z tego podatku w systemie VAT MOSS. Obowiązek podatkowy dotyczy także przedsiębiorców, którzy w Polsce zwolnieni są z VAT.

Początek 2015 r. przyniósł spore zmiany dla przedsiębiorców świadczących usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, skierowane do odbiorców indywidualnych, w zakresie miejsca opodatkowania VAT-em. Wcześniej polski przedsiębiorca należny podatek odprowadzał w Polsce, ale obecnie właściwym miejscem jest kraj, w którym przebywa konsument (a dokładnie – posiada siedzibę, ma stałe miejsce zamieszkania lub dany kraj jest jego zwykłym miejscem pobytu). Bezpośrednie zastosowanie tej reguły oznaczałoby, że przedsiębiorca świadczący tego typu usługi powinien zarejestrować się z każdym z krajów unijnych do celów podatku VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby ułatwić przedsiębiorcom życie, w każdym z krajów członkowskich powstały tzw. MOSS-y, czyli małe punkty kompleksowej obsługi. Wystarczy, aby przedsiębiorca zarejestrował się w MOSS-ie, żeby móc za jego pośrednictwem płacić VAT od usług, jakie sprzedawane są w różnych krajach członkowskich.

Nowe zasady rozliczeń usług elektronicznych od 1 stycznia 2015 r. (VAT MOSS)

Nie ma limitów kwotowych

Przy okazji powstania MOSS-u pojawił się problem, co zrobić z przedsiębiorcami, którzy np. w Polsce są zwolnieni z podatku VAT a którzy jednak powinni odprowadzać tę daninę od usług świadczonych klientom z innych krajów Unii Europejskiej. Generalnie bowiem nie ma limitu obrotów, od którego pojawia się obowiązek zapłaty tego podatku. VAT-em powinna być objęta każda transakcja.

REKLAMA

Resort finansów poinformował, że w sprawie przedsiębiorców zwolnionych z VAT toczyły się rozmowy z innymi krajami członkowskimi. Ich celem było ustalenie, czy takie osoby mogą rejestrować się w MOSS, czy też nie. Z informacji resortu wynika wprawdzie, że kraje członkowskie nie wypracowały jednolitego stanowiska, ale w porozumieniu z Komisją Europejską ustalono, że zwolnieni w kraju z podatku VAT przedsiębiorcy mogą skorzystać z MOSS do rozliczenia się z tego podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Rejestracja jest dobrowolna

Resort finansów umożliwił więc podatnikom, których obroty nie przekraczają w roku podatkowym 150 tys. zł (tyle wynosi granica, powyżej której przedsiębiorca musi obowiązkowo zarejestrować się jako podatnik VAT), rejestrację w MOSS. Jest to dobrowolne – a więc przedsiębiorcy nie mają obowiązku korzystać z tego rozwiązania, a poza tym pomimo przystąpienia do MOSS podatnik zachowuje prawo do zwolnienia.

W celu dokonania rejestracji do procedury unijnej należy:

  1. wypełnić formularz VIU-R – zgłoszenie informujące w zakresie unijnej procedury szczególnej rozliczania VAT, zaznaczając cel jako cel zgłoszenia rejestrację,
  2. przesłać formularz – za pomocą systemu e-Deklaracje – do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście,
  3. złożyć wraz z formularzem VIU-R oświadczenie o zgodności adresu działalności gospodarczej z danymi rejestrowymi VAT-R oraz zgodę na otrzymywanie pism drogą elektroniczną

Do rejestracji w MOSS podatnik wykorzystuje numer identyfikacji podatkowej. W broszurze informacyjnej resort finansów pisze o NIP jako o numerze, za pomocą którego podatnik został już zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną w Polsce działalnością gospodarczą. W przypadku przedsiębiorców zwolnionych z VAT ten numer nie jest wykorzystywany do identyfikacji w celach związanych z podatkiem od towarów i usług, jednak mimo to należy go wykorzystać przy rejestracji.

Zgłoszenia rejestracyjne w procedurze VAT MOSS

VAT staje się kosztem

Przedsiębiorcy, którzy są objęci zwolnieniem z VAT, nie mogą odliczać podatku zapłaconego np. przy zakupie materiałów i usług od podatku należnego. Jednak w ich przypadku zapłacony na rzecz państwa członkowskiego VAT staje się kosztem uzyskania przychodów, dzięki któremu mogą oni obniżyć należny podatek dochodowy.

Marek Siudaj, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA