REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja w VAT MOSS również dla przedsiębiorców zwolnionych z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rejestracja w VAT MOSS również dla przedsiębiorców zwolnionych z VAT
Rejestracja w VAT MOSS również dla przedsiębiorców zwolnionych z VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. uległy zmianie przepisy w zakresie miejsca opodatkowania VAT usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, świadczonych na rzecz konsumentów. Przedsiębiorcy mają możliwość rejestracji i rozliczenia się z tego podatku w systemie VAT MOSS. Obowiązek podatkowy dotyczy także przedsiębiorców, którzy w Polsce zwolnieni są z VAT.

Początek 2015 r. przyniósł spore zmiany dla przedsiębiorców świadczących usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, skierowane do odbiorców indywidualnych, w zakresie miejsca opodatkowania VAT-em. Wcześniej polski przedsiębiorca należny podatek odprowadzał w Polsce, ale obecnie właściwym miejscem jest kraj, w którym przebywa konsument (a dokładnie – posiada siedzibę, ma stałe miejsce zamieszkania lub dany kraj jest jego zwykłym miejscem pobytu). Bezpośrednie zastosowanie tej reguły oznaczałoby, że przedsiębiorca świadczący tego typu usługi powinien zarejestrować się z każdym z krajów unijnych do celów podatku VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby ułatwić przedsiębiorcom życie, w każdym z krajów członkowskich powstały tzw. MOSS-y, czyli małe punkty kompleksowej obsługi. Wystarczy, aby przedsiębiorca zarejestrował się w MOSS-ie, żeby móc za jego pośrednictwem płacić VAT od usług, jakie sprzedawane są w różnych krajach członkowskich.

Nowe zasady rozliczeń usług elektronicznych od 1 stycznia 2015 r. (VAT MOSS)

Nie ma limitów kwotowych

Przy okazji powstania MOSS-u pojawił się problem, co zrobić z przedsiębiorcami, którzy np. w Polsce są zwolnieni z podatku VAT a którzy jednak powinni odprowadzać tę daninę od usług świadczonych klientom z innych krajów Unii Europejskiej. Generalnie bowiem nie ma limitu obrotów, od którego pojawia się obowiązek zapłaty tego podatku. VAT-em powinna być objęta każda transakcja.

REKLAMA

Resort finansów poinformował, że w sprawie przedsiębiorców zwolnionych z VAT toczyły się rozmowy z innymi krajami członkowskimi. Ich celem było ustalenie, czy takie osoby mogą rejestrować się w MOSS, czy też nie. Z informacji resortu wynika wprawdzie, że kraje członkowskie nie wypracowały jednolitego stanowiska, ale w porozumieniu z Komisją Europejską ustalono, że zwolnieni w kraju z podatku VAT przedsiębiorcy mogą skorzystać z MOSS do rozliczenia się z tego podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Rejestracja jest dobrowolna

Resort finansów umożliwił więc podatnikom, których obroty nie przekraczają w roku podatkowym 150 tys. zł (tyle wynosi granica, powyżej której przedsiębiorca musi obowiązkowo zarejestrować się jako podatnik VAT), rejestrację w MOSS. Jest to dobrowolne – a więc przedsiębiorcy nie mają obowiązku korzystać z tego rozwiązania, a poza tym pomimo przystąpienia do MOSS podatnik zachowuje prawo do zwolnienia.

W celu dokonania rejestracji do procedury unijnej należy:

  1. wypełnić formularz VIU-R – zgłoszenie informujące w zakresie unijnej procedury szczególnej rozliczania VAT, zaznaczając cel jako cel zgłoszenia rejestrację,
  2. przesłać formularz – za pomocą systemu e-Deklaracje – do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście,
  3. złożyć wraz z formularzem VIU-R oświadczenie o zgodności adresu działalności gospodarczej z danymi rejestrowymi VAT-R oraz zgodę na otrzymywanie pism drogą elektroniczną

Do rejestracji w MOSS podatnik wykorzystuje numer identyfikacji podatkowej. W broszurze informacyjnej resort finansów pisze o NIP jako o numerze, za pomocą którego podatnik został już zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług w związku z prowadzoną w Polsce działalnością gospodarczą. W przypadku przedsiębiorców zwolnionych z VAT ten numer nie jest wykorzystywany do identyfikacji w celach związanych z podatkiem od towarów i usług, jednak mimo to należy go wykorzystać przy rejestracji.

Zgłoszenia rejestracyjne w procedurze VAT MOSS

VAT staje się kosztem

Przedsiębiorcy, którzy są objęci zwolnieniem z VAT, nie mogą odliczać podatku zapłaconego np. przy zakupie materiałów i usług od podatku należnego. Jednak w ich przypadku zapłacony na rzecz państwa członkowskiego VAT staje się kosztem uzyskania przychodów, dzięki któremu mogą oni obniżyć należny podatek dochodowy.

Marek Siudaj, Tax Care


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA