REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy korygować fakturę VAT marża

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zawsze należy wystawiać fakturę korygującą do faktury VAT marża, gdy nie zmienia się kwota do zapłaty? Gdy podatek należny ulega zmniejszeniu, kiedy go możemy skorygować? Czy potrzebne jest potwierdzenie odbioru faktury?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli w wyniku korekty nie zmienia się wartość należności wykazana na fakturze pierwotnej, korekta nie zawsze jest konieczna. Może to dotyczyć wyłącznie przypadków, gdy wykazano w niej błędną nazwę nabywcy lub usługi, lub innych istotnych informacji na fakturze. Przepis nakładający obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej został uznany za niekonstytucyjny, jednak z utratą mocy jego obowiązywania do 17 grudnia 2008 r. Mimo że określony w nim obowiązek istnieje, również sądy uznają, że w takim przypadku nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury.

UZASADNIENIE

Szczególna procedura opodatkowania usług turystycznych od marży (w określonych sytuacjach) ma również konsekwencje w ich dokumentowaniu. Zgodnie z art. 119 ust. 10 ustawy o VAT faktury dokumentujące usługi turystyczne, w przypadku których podstawą opodatkowania jest kwota marży, nie określają kwoty podatku. Jest ona dokumentem znacznie uproszczonym w porównaniu ze zwykłą fakturą VAT, nie zawiera ponadto takich danych, jak: cena jednostkowa usługi netto, wartość sprzedaży netto, stawka podatku, suma wartości sprzedaży z podziałem na stawki. Z tego też powodu nie stanowi ona podstawy do odliczenia VAT u nabywcy tych usług.

REKLAMA

Zarówno regulacje ustawy o VAT, jak i rozporządzeń wykonawczych nie określają odrębnych zasad korygowania faktur VAT marża. Wynika z tego, że do ich wystawiania mają zastosowanie te same zasady co do innych faktur funkcjonujących w obrocie gospodarczym, określone w § 16 i 17 rozporządzenia w sprawie faktur. Szczególny charakter faktury VAT marża wskazuje na to, że w zasadzie przywołane regulacje mogą mieć do niej zastosowanie tylko w sporadycznych sytuacjach. Z pewnością obowiązek jej skorygowania nie będzie miał związku z błędnym określeniem stawki czy kwoty podatku należnego. Nie oznacza to jednak, że obowiązek jej wystawienia nie może powstać. Szczególnie dotyczyć to będzie udzielania rabatów mających wpływ na zmniejszenie wykazanej uprzednio w fakturze pierwotnej kwoty należności (np. udzielenie prowizji za zakup usług turystycznych, zwrotu należności w wyniku uznanych reklamacji) czy też pomyłki w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Może się bowiem zdarzyć, że firma w pierwotnej fakturze wykaże błędną nazwę nabywcy faktury lub błędną nazwę świadczonej usługi. Mimo że korekta nie będzie miała wpływu na wartość faktury, a szczególnie na kwotę podatku należnego, jej wystawienie jest jak najbardziej uzasadnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli natomiast w wyniku korekty zmianie ulega tylko kwota marży, a nie kwota do wpłaty, nie ma podstaw do jej wystawienia, gdyż nie ulega zmianie żadna pozycja faktury. W takiej sytuacji firma powinna dokonać tej korekty we własnym zakresie poprzez złożenie deklaracji korygującej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy od usługi.

Odnośnie do odpowiedzi na drugą część pytania należy przede wszystkim stwierdzić, że kwestia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z wystawionej faktury korygującej, pod warunkiem uzyskania potwierdzenia odbioru tej faktury przez nabywcę, jest od dawna kontrowersyjna, mimo że obowiązek ten wynika wprost z regulacji przepisu § 16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur. Zgodnie z jego brzmieniem sprzedawca obowiązany jest posiadać potwierdzenie faktury korygującej przez nabywcę (z pewnymi wyłączeniami). Potwierdzenie to stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc (lub kwartał), w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie.

Organy skarbowe wymagają spełnienia tego obowiązku, a w przypadku jego braku konsekwentnie kwestionują prawo zmniejszenia podatku należnego również obecnie, mimo że problem ten był niejednokrotnie przedmiotem sporu rozpatrywanego przez sądownictwo, które tego stanowiska nie podzielało (w szczególnie WSA w Warszawie), co zostało potwierdzone również licznymi wyrokami uchylającymi decyzje organów skarbowych. Stanowisko takie potwierdzały natomiast wydawane przez organy skarbowe interpretacje podatkowe na indywidualne zapytania podatników.

W wyroku z 17 sierpnia 2005 r. (sygn. akt III SA/Wa 471/2005) WSA w Warszawie stwierdził, że Minister Finansów nie mógł uzależnić prawa do obniżenia VAT od posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Wyraził również opinię, że określenie tego warunku w rozporządzeniu jest niezgodne z konstytucją. W rezultacie uznał, że podatnik, który udzielił rabatów, może pomniejszyć swój VAT należny także wówczas, gdy odbiorca nie potwierdził odbioru faktur korygujących.

Podobnie uznał WSA w Warszawie:

w wyroku z 14 września 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1121/07. Jego zdaniem potwierdzenie odbioru faktury korygującej nie jest warunkiem koniecznym do spełnienia, aby można było pomniejszyć podstawę opodatkowania, a tym samym podatek należny VAT, oraz

w wyroku z 26 lipca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 804/07, w którym zasygnalizował ponownie niekonstytucyjność omawianego przepisu i stwierdził wprost, że przepis § 16 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia wykonawczego z 2005 r. jest niezgodny z Konstytucją RP w zakresie, w jakim uzależnia prawo do obniżenia obrotu w przypadku wystawienia faktury korygującej od posiadania potwierdzenia odbioru tej faktury. Ponadto sędziowie wydający ten wyrok stwierdzili, że co prawda niezgodność przepisów z konstytucją stwierdza Trybunał Konstytucyjny, ale każdy sędzia jest niezawisły i podlega jedynie konstytucji oraz ustawom, więc może nie brać przy orzekaniu pod uwagę przepisów, które uznaje za niekonstytucyjne.

Decydujące znaczenie w omawianej sprawie ma jednak wydany w dniu 11 grudnia 2007 r. wyrok Trybunału Konstytucyjnego o sygn. akt U 6/06, w którym orzekł, że § 16 ust. 4 zdanie drugie rozporządzenia w sprawie faktur w zakresie, w jakim uzależnia prawo do obniżenia obrotu w przypadku wystawienia faktury korygującej od posiadania potwierdzenia odbioru tej faktury, jest niezgodny z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT oraz z art. 92 ust. 1 i z art. 217 Konstytucji RP. W uzasadnieniu zwrócił uwagę m.in. na to, że zaskarżony przepis rozporządzenia wykonawczego, wprowadzając dodatkowy warunek materialnoprawny, od którego zależy możliwość odliczenia podatku, modyfikuje na niekorzyść podatnika podstawę opodatkowania ze względu na okoliczności, na które podatnik sprzedawca nie ma wpływu. W praktyce zaskarżony przepis nie formułuje wyłącznie samego obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, ale jego posiadanie stanowi podstawę do skorygowania podatku. Przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia określa zatem jeden z istotnych elementów stanu podatkowego, co - zgodnie z konstytucją - zastrzeżone jest dla materii ustawowej.

Przepis został wprawdzie uznany za niekonstytucyjny, jednak utratę jego mocy obowiązującej przesunięto o dwanaście miesięcy, poczynając od daty publikacji orzeczenia w Dzienniku Ustaw, tj. od dnia 18 grudnia 2007 r., w celu ustanowienia nowych przepisów zapewniających kontrolę prawidłowości rozliczeń podatku od towarów i usług. Trybunał wskazał również na celowość przeniesienia stosownych zapisów z rozporządzenia wykonawczego do ustawy - a to wymaga czasu.

W świetle powyższego wydaje się, że mimo jego dalszego funkcjonowania w prawie podatkowym, organy skarbowe nie będą obecnie zbyt rygorystycznie respektowały określonego w nim warunku zmniejszenia kwoty podatku należnego z wystawionej faktury korygującej.

art. 119 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

§ 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA