REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wielkanocne prezenty dla pracowników – jak uniknąć zapłaty VAT?

Wielkanocne prezenty dla pracowników – jak uniknąć zapłaty VAT?
Wielkanocne prezenty dla pracowników – jak uniknąć zapłaty VAT?
Home & You

REKLAMA

REKLAMA

Od prezentów dla pracowników z okazji Świąt Wielkanocnych co do zasady przedsiębiorca zapłaci podatek VAT. O ile jednak w przypadku wręczenia pracownikowi czekoladowego zająca przedsiębiorca może uniknąć konieczności zapłaty VAT-u, o tyle zapłaci go na pewno, jeśli zdecyduje się dać np. vouchery do teatru. W ogóle natomiast nie opłaca się obdarowywać pracowników perfumami, bo obecnie wiąże się to z zakupem… kasy fiskalnej.

REKLAMA

Autopromocja

Przez podlegającą opodatkowaniu dostawę towarów w myśl art. 7 ust 2 ustawy o VAT rozumie się również nieodpłatne przekazanie przez przedsiębiorcę towarów, jakie kupił „na firmę”, jeśli w chwili zakupu przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT-u naliczonego. Ustawa wskazuje w szczególności, że VAT należny przedsiębiorca będzie musiał rozliczyć od przekazania czy zużycia towarów na cele osobiste jego pracowników – w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych czy członków stowarzyszenia.

W rezultacie od prezentów dla pracowników z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych co do zasady VAT-owiec zapłaci podatek od towarów i usług.

Rejestracja w VAT MOSS również dla przedsiębiorców zwolnionych z VAT

Upominek do 10 zł poza opodatkowaniem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapłaty podatku od prezentu, przy zakupie którego przedsiębiorca odliczył VAT, można uniknąć tylko w przypadku prezentów o małej wartości, kiedy na jednego obdarowanego:

  • ich łączna wartość nie przekracza w ciągu roku 100 zł, a przedsiębiorca skrupulatnie rejestruje, kogo obdarował,
  • kiedy jednostkowa cena prezentu nie przekracza jednorazowo (czyli w momencie przekazania prezentu) 10 zł netto – tu przedsiębiorca nie musi zapisywać, co i ile komu wręczył – czyli np. czekoladowy zając za 9,99 zł tak, voucher do teatru na kwotę 120 zł już nie

Polecamy: Biuletyn VAT

W przypadku wręczenia pracownikom koszy z kilkoma drobnymi prezentami, np. wielkanocnymi słodyczami, kiedy przedsiębiorca sam wybierał poszczególne smakołyki i potem sam skomponował takie kosze, to to pojedyncza cena poszczególnych produktów w jednym kosztu nie może przekroczyć 10 zł netto, a nie wartość całego kosza. Z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 lipca 2013 r. o sygn. ILPP2/443-415/13-4/AD wynika, że „(…) przekazanie towarów w opakowaniu zbiorczym nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które się w nim znajdują, jako prezentu o małej wartości. Przekazanie towarów w opakowaniu zbiorczym nie stanowi o tym, że opakowanie zbiorcze towarów jest samodzielnym towarem w rozumieniu art. 2 ust 6 ustawy o VAT. Opakowanie zbiorcze jest jedynie opakowaniem ochronnym przeznaczonym do przewozu i przechowywania zawartości.”


Perfumy dla pracowników nieopłacalne

Niestety, obowiązujące od tego roku przepisy dotyczące obowiązku korzystania z kasy fiskalnej w obrocie z osobami fizycznymi powodują, że przedsiębiorca wręczający pracownikom z okazji Świąt Wielkanocnych perfumy może nieświadomie wpisać się na listę tych, którzy muszą posiadać kasy.

Koniec 2014 r. oznaczał wygaśnięcie rozporządzenia ministra finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nowe, obowiązujące od 2015 r. rozporządzenie z 4 listopada 2014 r. poszerzyło zbiór przypadków, w których przedsiębiorca już po pierwszej transakcji z osobą fizyczną musi kupić kasę (zgodnie z pierwotnym założeniem o stopniowym wprowadzaniu kas we wszystkich przypadkach obrotu z osobami fizycznymi). I tak od tego roku kasę fiskalną musi mieć przedsiębiorca, który odpłatnie lub nieodpłatnie przekaże choćby jednej osobie fizycznej perfumy i wody toaletowe, o czym czytamy w §4 pkt 1 lit. o. ww. rozporządzenia.

Jak rozliczyć sprzedaż bonu podarunkowego

Co do zasady, zgodnie z poz. 35 załącznika do rozporządzenia, zwolniona z obowiązku ewidencjonowania jest dostawa towarów i świadczenie usług na rzecz swoich pracowników. Niestety nie ma to zastosowania w przypadku dostawy na rzecz pracowników towarów wymienionych w §4 pkt 1 lit. m-o, tj:

m)          wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,

n)           wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o)           perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Katarzyna Miazek, Adam Bujalski

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA